Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vilken konfiguration skulle du välja- motivera gärna.

Alt 1 på bilden
0
Inga röster
Alt 2 på bilden
5
100%
 
Antal röster : 5

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 09:00

Två 7:or bredvid varandra i ett diy - bygge verkar bli komplicerat spridningsmässigt.

Om jag istället tänker mig endast tre element finns följande 2 alternativ.
3:an placerad längst upp eller bredvid 7:an.

Hur skulle ni placerat elementen ? Lådorna är 50 cm höga och 24 cm breda. Högtalarna kommer att stå på stativ som är 50 cm höga. En 3-vägare med 7, 3 och 0,75 tums element.

(ios placerar kanske bilden fel på windowsmaskiner- texten med alt 1 och alt 2 ska vara uppåt! )

Delning vid 700 Hz och 3500 Hz 24 db/okt linkwitz aktivt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 15:56

Peter S , kraniet mfl vilken konfiguration tror ni blir bäst homogent spridningsmässigt ? Jag har möjlighet att korrigera för elementens placering i djupled med delay för alla tre registren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav paa » 2019-03-03 17:05

Det blir jämnare fördelning av kantdiffraktionerna om översta diskanten sitter så nära överkanten som möjligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 17:47

paa skrev:Det blir jämnare fördelning av kantdiffraktionerna om översta diskanten sitter så nära överkanten som möjligt.


Menar du att diffraktionerna som kommer från 3:an som spelar mellan 700-3500 Hz blir mindre störande eftersom denna är placerad långt från varje kant som i alt. 2 ?

( Eller menade du att diskantdiffraktionerna som kommer från själva diskantelementet skulle bli mindre om det placeras nära överkanten som i alt. 2 ? )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-03 18:20

Tangband skrev:
paa skrev:Det blir jämnare fördelning av kantdiffraktionerna om översta diskanten sitter så nära överkanten som möjligt.


Menar du att diffraktionerna som kommer från 3:an som spelar mellan 700-3500 Hz blir mindre störande eftersom denna är placerad långt från varje kant som i alt. 2 ?

( Eller menade du att diskantdiffraktionerna som kommer från själva diskantelementet skulle bli mindre om det placeras nära överkanten som i alt. 2 ? )


Varför går du inte in på tolvan.com och laddar ner programmet the edge? Då kan du se allt du vill veta, åtminstone det som du frågar på.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav RSG » 2019-03-03 19:11

Skaffa dig en gammal windows laptop eller dylikt så du kan använda dessa världsbästa små enkla program som Svante har skapat.

Tangband1.JPG
Tangband1.JPG (99.93 KiB) Visad 5136 gånger


Tangband2.JPG
Tangband2.JPG (97.51 KiB) Visad 5136 gånger


Diskanten är alltså den lilla plutten ovanför micken.
Först en bit ner på baffeln, sedan närmare ovankant.

Frågor på det?

:mrgreen: /Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 21:10

Tack Johan ! :)

Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten. :D

Det innebär även att jag kan flytta upp alla 3 elementen en smula. Det blir sedan isobarikkonfiguration i basen med 14,3 liter låda , dubbla Dayton rs180-8 back to back , tunad till 33 Hz. Internvolymen och avstämningen blir rätt likt Totem mani 2. Röret kommer att utmynna på baksidan längst ned eller möjligen högst upp som på Totem.
Lådan blir till det yttre 24 *50 * 30 (djup ). Sidoväggarna kommer vara sandwich med tjocklek 30 mm.
Baffelstegskompensation kommer att behövas vid omkring 483 Hz och nedåt. ( 11600/24 = 483 ) .
Det innebär att 3:an möjligen skulle kunna delas lägre än 700 Hz. Visaton frs8 har låg dist ned till ungefär 470 Hz även vid 102 db ljudtryck. http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html

De inre måtten blir: 18,1 cm * 46 * 26 = 21,65 liter.
Isobarikkammaren tar upp 18,1 *17 * 18,1 cm= 5,57 liter.
Backboxen till visaton frs8m + rör = 2 liter.

Kurvan i micka .de med isobarik på 14,3 liter blir då den röda kurvan, motsvarande ett enda element i dubbla lådvolymen 28,6 liter — svagt sluttande i basen men det blir kanske bra med roomgain ? Oavsett detta kan jag använda eq för att få den kurva som låter bäst.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav RSG » 2019-03-03 22:40

Njaeee,,, slutsatsen jag vill att du tar är...
Att du tar upp det där Windows möget från källaren (som du skrev om i den andra tråden) och börjar experimentera själv. Detta var bara en snabb illustration av skillnaden på element placering på baffeln, och det finns ju några fler placeringar att utforska :wink:
Och Freeze knappen är väldigt användbar då du vill se resultatet från två olika element.
Ej att förglömma!
Samma funktion finns i Basta och där kan du sätta samman hela systemet!

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav paa » 2019-03-03 23:09

Tangband skrev:Tack Johan ! :)

Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten. :D

Nja, de största svajningarna ligger i registret 1-3 kHz, och även om det brukar hamna i diskanregistret så gör det inte det i detta fallet, utan det hamnar hos ditt mellanregistrelement, därför borde nog trots allt 3" elementet sitta överst.
Men sedan är det många andra saker som också ska lira ihop.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-03 23:22

paa skrev:
Tangband skrev:Tack Johan ! :)

Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten. :D

Nja, de största svajningarna ligger i registret 1-3 kHz, och även om det brukar hamna i diskanregistret så gör det inte det i detta fallet, utan det hamnar hos ditt mellanregistrelement, därför borde nog trots allt 3" elementet sitta överst.
Men sedan är det många andra saker som också ska lira ihop.


Hmm.... detta skulle innebära att 3:an då måste monteras längre ifrån 7:an= möjliga problem med spridningen i 45 grader pga våglängden vid delningen 700 Hz. Men problemet borde kanske lindras vid en delning vid 500 Hz istället ? Där är våglängden 68 cm , halva värdet blir då 34 cm.

Men vad händer med baffelstödet för 3:an om den placeras vid den övre kanten ?
Jag har ju tankar om att 3:an ska få spela utan behov av baffelstegsförstärkning ned till delningen .

Vissa problem verkar öka lavinartat med flervägare !

Edit: hur blir diffraktionen med avrundade hörn på lådan , borde bli bättre...

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav RSG » 2019-03-03 23:44

Windows mög!!!

0-linjen i grafen i Edge motsvarar hur ett spikraktpresterandeelementtonkurva skulle se ut i friluftmontering,,, isch..
Röda linjens avikelser från 0-linjen är baffelsteget med samma element monterat på en baffel med specifik placering.
Så var börjar baffelsteget med din tänkta baffel?

Är jag som vanligt ute och cyklar får någon säga ifrån.

/Johan

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Morello » 2019-03-03 23:56

Tangband, i ditt ena alternativ ovan sitter diskanten ekvidistant mot topp och sidor. Som paa redan påpekat blir det bättre om du flyttar upp diskanten så att kantreflexerna blir mer utspridda i tiden, vilket medför en rakare frekvensgång på referensaxeln. Du kan även flytta diskanten i sidled så att samtliga avstånd är icke-ekvidistanta. Så gjorde jag på Morello-1-högtalarna, men det tarvar givetvis spegelvända kabinett.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 00:10

paa skrev:
Tangband skrev:Tack Johan ! :)

Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten. :D

Nja, de största svajningarna ligger i registret 1-3 kHz, och även om det brukar hamna i diskanregistret så gör det inte det i detta fallet, utan det hamnar hos ditt mellanregistrelement, därför borde nog trots allt 3" elementet sitta överst.
Men sedan är det många andra saker som också ska lira ihop.


Helt rätt! Hela ditt inlägg är helt korrekt.

Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].

För en 2" diskant blir koordinaten [185:580]. Det är högtalarelementens centerpkt som skall vara i respektive koordinat.

Om det går att bygga vet jag inte, men det går att fejka lite. Om baslådan är 500 mm hög så kan ju baffeln ändå vara 600 mm. det betyder att den sträcker sig 100 mm ovanför baslådan. På en sådan baffel kan man applicera diskanten om diskanten har en liten frontplatta. 3" går att ha i sin låda ovanpå basen. På så sätt kan man kanske få ihop något användbart. :D

Jag simulerar massor med olika vinklar. Så här skulle det kunna se ut.
loudspeaker_petersteindl.jpg
loudspeaker_petersteindl.jpg (196.02 KiB) Visad 5051 gånger

Här är 3" i svart och 0,75" i rött med 2 olika mikpositioner.

Det borde kunna gå att göra ett trevligt delningsfilter till detta.

Seså, damma av din gamla PC. Även de senaste frågorna får du svar på vid simulering. Glöm allt du tror dig veta gällande bafflar och hur de inverkar. Simulera, lär om på nytt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 00:17

RSG skrev:Windows mög!!!

0-linjen i grafen i Edge motsvarar hur ett spikraktpresterandeelementtonkurva skulle se ut i friluftmontering,,, isch..
Röda linjens avikelser från 0-linjen är baffelsteget med samma element monterat på en baffel med specifik placering.
Så var börjar baffelsteget med din tänkta baffel?

Är jag som vanligt ute och cyklar får någon säga ifrån.

/Johan


Nej, så är det inte. Det är den frekvenskurva som den elektriska kompensationen ger då den används d v s då du kör enable. Rekommendation, låt edge först ge ett förslag!.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 00:18

Morello skrev:Tangband, i ditt ena alternativ ovan sitter diskanten ekvidistant mot topp och sidor. Som paa redan påpekat blir det bättre om du flyttar upp diskanten så att kantreflexerna blir mer utspridda i tiden, vilket medför en rakare frekvensgång på referensaxeln. Du kan även flytta diskanten i sidled så att samtliga avstånd är icke-ekvidistanta. Så gjorde jag på Morello-1-högtalarna, men det tarvar givetvis spegelvända kabinett.


+1. Helt korrekt. Så är mitt förslag utformat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 00:38

petersteindl skrev:
RSG skrev:Windows mög!!!

0-linjen i grafen i Edge motsvarar hur ett spikraktpresterandeelementtonkurva skulle se ut i friluftmontering,,, isch..
Röda linjens avikelser från 0-linjen är baffelsteget med samma element monterat på en baffel med specifik placering.
Så var börjar baffelsteget med din tänkta baffel?

Är jag som vanligt ute och cyklar får någon säga ifrån.

/Johan


Nej, så är det inte. Det är den frekvenskurva som den elektriska kompensationen ger då den används d v s då du kör enable. Rekommendation, låt edge först ge ett förslag!.


Jag visar nu hur det kan se ut med enable på compensation. Det är en 7" bas på koordinaten [110:380].
7-bass_with_baffle_comp_220x600.jpg
7-bass_with_baffle_comp_220x600.jpg (248.25 KiB) Visad 5040 gånger


Den blå är kompensationen för baffelsteget. Den orangea blir resultatet av elementplacering/baffel/kompensation.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 09:25

Oj oj oj ! :D Tack för alla förslag :) - har jag fattat dig rätt Peter- en baffel som är 60 cm hög där 3:an placerats överst och diskanten strax under med de kordinater du angivit- dvs de är placerade lite snett på baffeln ? Vilket innebär spegelvända stereopar av högtalarna ? (inga problem ) .

Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-04 13:02

Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?


Det som att "sänka skepp"....


petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].


Om 0:0 är nere till vänster, går du 130 mm åt höger och 550 mm uppåt på baffeln. Är det mera begripligt? Om inte får vi göra en skiss.

tangband.jpg
tangband.jpg (14.89 KiB) Visad 4973 gånger
Senast redigerad av RogerGustavsson 2019-03-04 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 13:09

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?


Det som att "sänka skepp"....


petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].


Om 0:0 är nere till vänster, går du 130 mm åt höger och 550 mm uppåt på baffeln. Är det mera begripligt? Om inte får vi göra en skiss.


Aha :)
Jag kan göra en skiss så får ni se om jag fattat rätt. Edit: rogergustavsson hann före :)

Såhär har jag uppfattat Peters förslag.
Fråga: vilka koordinater bör en 0,75 tums diskant som delas vid 3500 Hz ha i denna låda ? Nd20 har ingen frontplatta utan tar upp 3,5 cm .
Senast redigerad av Tangband 2019-03-04 14:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Morello » 2019-03-04 13:21

Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 14:05

Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?

Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav paa » 2019-03-04 14:06

Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?

Det är väl klart, men jag tror det måste modereras lite hårdare enligt forumets policy först.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 14:11

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?


Det som att "sänka skepp"....


petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].


Om 0:0 är nere till vänster, går du 130 mm åt höger och 550 mm uppåt på baffeln. Är det mera begripligt? Om inte får vi göra en skiss.


Aha :)
Jag kan göra en skiss så får ni se om jag fattat rätt.


Jag är alltså inte säker på att det går att placera elementen så nära varandra och så nära kanten. Du får göra en skiss.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:15

petersteindl skrev:
Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?

Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer. :)


Peter- kolla gärna ( om du orkar ) den skiss jag gjorde. Om jag fattat dig rätt, så blir det sådär med dina koordinater för 7:an och 3:an . Med vilken koordinat skulle du placera Dayton diskanten på 0,75 tum ?( som inte har nån frontplatta )
Senast redigerad av Tangband 2019-03-04 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 14:19

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?

Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer. :)


Peter- kolla gärna ( om du orkar ) den skiss jag gjorde. Om jag fattat dig rätt, så blir det sådär med dina koordinater för 7:an och 3:an . Med vilken koordinat skulle du placera Dayton diskanten på 0,75 tum ( som inte har nån frontplatta )


I princip skrev jag det tidigare, men det blev 2” istället för 2cm.

petersteindl skrev: För en 2 cm diskant blir koordinaten [185:580]. Det är högtalarelementens centerpkt som skall vara i respektive koordinat.

Med vänlig hälsning
Peter


Rita in den så får vi se om det går. Det jag heller inte vet är hur mycket elementen påverkar varandra. Mellanregistret bör få sin egen slutna kavitet/låda skild från basen.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-03-04 14:22, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:22

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer. :)


Peter- kolla gärna ( om du orkar ) den skiss jag gjorde. Om jag fattat dig rätt, så blir det sådär med dina koordinater för 7:an och 3:an . Med vilken koordinat skulle du placera Dayton diskanten på 0,75 tum ( som inte har nån frontplatta )


I princip skrev jag det tidigare, men det blev 2” istället för 2cm.

petersteindl skrev: För en 2 cm diskant blir koordinaten [185:580]. Det är högtalarelementens centerpkt som skall vara i respektive koordinat.

Med vänlig hälsning
Peter


Rita in den så får vi se om det går. Det jag heller inte vet är hur mycket elementen påverkar varandra.

Mvh
Peter


Aha :) - ska skissa...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:30

Såhär blir placeringen av diskanten.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:36

edit: den där lösningen verkar ju fungera utmärkt om baffeln är 60 cm , sticker upp litet och själva lådan är 50 cm :)
Då ryms diskanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 16:46

Tangband skrev:Nd20 kanske är för stor för att rymmas trots allt

Om man flyttar ner diskanten 1 cm blir resultatet mycket sämre då ?


Den ser ut att kunna få plats. Den monteras bakifrån och du behöver göra ett hål i baffeln på 36 mm diameter d v s 18 mm radie. Då har du 2 mm till godo. :)

Vilken 3" är det du tänker använda?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstning 2- vilken konfiguration ?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 18:27

Peter- jag är tyvärr inte så datorkunnig, men har nu provat ladda ned the edge och som vanligt ( för mig ) så strulade det ordentligt. Det första som kommer upp är en Windowsvarning att sidan inte är betrodd och jag därför inte kan ladda ned programmet. Gjorde en kontroll mot Microsoft sökning över farliga program- fick meddelandet att programmet var ofarligt. Läste sedan en hel katalog hur jag skulle kunna ladda ned programmet trots Windows envisa varningar. Fick tillslut stänga av hela antivirus programmet för att kunna åtminstone kunna köra programmet , ej ladda ned det. Det tog ett tag innan jag fattade att även mikrofonen bör flyttas dit elementet flyttas för att kunna få några relevanta simuleringar med placering av element på en baffel. Nästa problem var att kunna se simuleringen i ett tillräckligt stort fönster , jag jobbar på men är bortskämd med Mac-grejor med program som är användarmässigt överlägsna :?

Med det sagt- det är ju väldigt kul att kunna i princip simulera i realtid genom att flytta mikrofon och element och sedan scrolla och se resultatet på det pyttelilla fönstret. Jag skulle vilja se både baffeln och simuleringsresultatet i samma ruta- går det ?

Detta var en parentes. :) Du frågade om vilken 3:a jag kommer att använda- till en början blir det visaton frs 8. Bra och extremt billig. Test finns här: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html
Det blir aktiv drift på alla tre registrena.

Jag kommer senare, då medlen medger troligen köpa etons 3:a som kostar 15 gånger mer men som verkar vara outstanding.

Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ? :)

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster