Tangband skrev:Peter- jag är tyvärr inte så datorkunnig, men har nu provat ladda ned the edge och som vanligt ( för mig ) så strulade det ordentligt. Det första som kommer upp är en Windowsvarning att sidan inte är betrodd och jag därför inte kan ladda ned programmet. Gjorde en kontroll mot Microsoft sökning över farliga program- fick meddelandet att programmet var ofarligt. Läste sedan en hel katalog hur jag skulle kunna ladda ned programmet trots Windows envisa varningar. Fick tillslut stänga av hela antivirus programmet för att kunna åtminstone kunna köra programmet , ej ladda ned det. Det tog ett tag innan jag fattade att även mikrofonen bör flyttas dit elementet flyttas för att kunna få några relevanta simuleringar med placering av element på en baffel. Nästa problem var att kunna se simuleringen i ett tillräckligt stort fönster , jag jobbar på men är bortskämd med Mac-grejor med program som är användarmässigt överlägsna
Med det sagt- det är ju väldigt kul att kunna i princip simulera i realtid genom att flytta mikrofon och element och sedan scrolla och se resultatet på det pyttelilla fönstret. Jag skulle vilja se både baffeln och simuleringsresultatet i samma ruta- går det ?
Detta var en parentes. Du frågade om vilken 3:a jag kommer att använda- till en början blir det visaton frs 8. Bra och extremt billig. Test finns här: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html
Det blir aktiv drift på alla tre registrena.
Jag kommer senare, då medlen medger troligen köpa etons 3:a som kostar 15 gånger mer men som verkar vara outstanding.
Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ?
Vet inte varför Windows varnar. Tror inte det finns virus på tolvan.com. Fönsterna kan man göra större på sedvanligt sätt i baffle designer och response. Man kan inte få fönsterna i samma fönster. Du kan sätta muspekaren i X eller i Y fältet där skalorna är och expandera eller flytta skalorna. Du ser snabbt vad som är vad.
Mikrofonen sätter man där man vill mäta. Jag brukar använda 2 meter mikrofonavstånd. OBS! Avståndet är i z-led d v s på en parallell avståndsaxel oberoende var du sätter mikrofonen. Om du har mittpunkten på högtalaren på 11 cm på X-axeln och mikrofonavstånd 2 meter och vill veta hur 45 grader ser ut så får du flytta mikrofonen 2 meter längs X-axeln d v s på 2,11 meter från högtalarens mitt. Men, då blir mikrofonavståndet 2 * roten ur 2 d v s 2,8 meter. Det spelar ingen roll för frekvensavvikelsen, men däremot för absolutvärdet på Y-axeln. Bara man vet vad programmet gör och vad man vill så kan man simulera rätt bra och få fram mycket mer än man tror.
Jag vill gärna se vinklar som 15 grader eller 30 grader eller 45 grader och även 60 grader. Ibland kan man välja någon elementplacering som ser bra ut on-axis men som inte ser bra ut 45 grader off-axis. Då kan man flytta elementet lite tills det blir hyfsat vid 45 grader och då får man prova on-axis igen och ibland ser det lika ut vid de frekvenser som mitt i tonkurvan som inte såg bra ut. Det finns alltså ofta fler elementplaceringar som kan se bra ut on-axis men inte off-axis. Ibland har man tur och får bra bådadera.
Men, man måste tänka till och försöka lära sig samband. Till slut får man en bra känsla för hur elementen bör placeras. Men det finns ju något som heter ljudbild också och någon ljudbildsparameter finns inte, men man lär sig det också efter 40 års högtalarbyggande.
Man bör också ha klart för sig att vid loobning kan faskurvan gå från positivt till negativt tecken och inträffar det i området kring delningsfrekvens så blir det akustiska resultatet, efter delning, i olika riktningar allt annat än förväntat och det kommer färga ljudet.
Med vänlig hälsning
Peter