Effektbehov på seriespole?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Effektbehov på seriespole?

Inläggav RSG » 2019-03-07 21:44

Sitter och filar på filter (fortfarande) och ställer mig frågan hur jag skall tänka när jag väljer grovlek på en seriespole till basen?
I min banala värld tittar jag på hur mycket effekt som faller över spolen i vid lite överdrivna nivåer och bestämmer dimensioner därefter, men tittar jag på Lautsprechershop.de så står det som följer.

Lautsprechershop.JPG
Lautsprechershop.JPG (70.26 KiB) Visad 498 gånger


Och det är texten "*) Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver. The values are valid for free air convection and 20°C. For 4 Ohm speakers this value has to be halved. " som jag funderar över. Stämmer detta?
Som exempel tittar jag i Xsim och lägger mig på tillgängliga effekt så ser det ut som följer.

Val av spole1.JPG
Val av spole1.JPG (90.53 KiB) Visad 498 gånger


L1=seriespole
S2=baselement

Så hur/vad skall/bör jag tänka på?

/Johan

Och.
Ja! Det är för att jag känner mig lite snål med pågående projekt som frågan dök upp :oops:
Men samtidigt vill jag lära mig mer inför kommande projekt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Effektbehov på seriespole?

Inläggav Perfector » 2019-03-08 00:13

Ju större tråddiameter desto mindre förlust i spolen.
1.2 eller 1.4 mm tvärsnitt till en bas, om du inte sitter och räknar med förluster för att anpassa till mellan och/eller diskant.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effektbehov på seriespole?

Inläggav jansch » 2019-03-08 00:29

ja, i praktiken, så länge spolen har väsentligt lägre resistans än högtalarens nominella impedans.

En spole för "normala HiFi högtalare" behöver ju vanligtvis inte dimensioneras utifrån förlustvärme utan hur den bl.a förändrar dämpfaktorn. Det kan t o m vara en fördel för distorsionen och linjäriteten att kalkylera med lite resistans.

T.ex. en Dämpfaktor på 100 eller mer är bara marginellt bättre än t.ex 20.
Om nu spolen tål en högtalareffekt* på sådär 70W (antar dom menar kontinuerlig effekt) betyder ju det vid musiklyssning bortåt 1000 W "peak".

*lite "udda" sätt att ange hur mycket spolen tål! Se det som en tumregel.

Ovanstående är det enkla svaret.......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Effektbehov på seriespole?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-08 08:16

Spolens DC-resistans påverkar ju basavstämningen en del.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster