Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda ?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 23:05

Jag har suttit och räknat lite på våglängder till en högtalarlåda för två 7-tums boomers i sluten låda. Lådans interna mått är 15,5 * 25 * 40 cm. Gyllene snittet.

Som exempel ska de två baselementen helst spela upp till 500 Hz innan de delas av till en 3:a som mid i en separat låda ovanför och en 0,75 diskant.

Avståndet som är längst i boomerlådan är alltså 40 cm internt. 34300/40 = 857,5 /2 = möjliga problem med en stående våg vid 428,7 Hz .
Har jag räknat fel ?
Hur kan jag begränsa denna resonans ? Går det överhuvudtaget att göra det med tex dämpmaterial eller bör man dela boomer- lådan lägre istället ?

Vore en delning vid säg 250 Hz till en 4:a bättre för att undvika problem med stående våg i lådan ?

Genom att dela upp lådan internt med en mellanvägg i mitten så blir den bara 20 cm istället för 40 cm - det är kanske en väg att gå, men är det nödvändigt ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-23 23:33

Självklart är det av högsta vikt att dämpa ljudet inuti en högtalarlåda. Tänk dig bygga en vägg hemma av så tunt material som en högtalarkon består av, det blir inte mycket till ljudisolering ;) Resonanser inuti lådan avspeglas tydligt i frekvensgångsmätning på utsidan. Mineralull är bra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Perfector » 2019-03-24 01:13

Enligt Philips kan man räkna lådans djup så den kortsluter vid önskad frekvens.
Om jag minns rätt så är det längre än en kvarts men mindre än en halv våglängd vid delningsfrekvensen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav paa » 2019-03-24 01:23

Om man fyller dämpmaterial i mer än halva djupet på lådan, så dämpar det nog ut den stående vågen ganska bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Tangband » 2019-03-24 08:17

Ok, tack för input :) .

Några frågor:

1. är det bättre att i en sluten låda med två boomers som spelar samma frekvenser sätta i en mellanvägg mellan baselementen , - ur ståendevågsynpunkt ? Det är lätt att teoretiskt påvisa att halveras längsta avståndet internt i lådan från 40 cm till 20 cm så fördubblas den frekvens där väggarna ställer till med stående vågor.

Från i detta fall 428,7 Hz till 686 Hz. ( längsta avståndet mellan två väggar i lådan blir nu istället 25 cm internt. )

Delas det vid 500 Hz så borde det bli:
A: lättare att dämpa resonansen vid 686 Hz med dämpmaterial.
B: det delas under den frekvens där det kan bli problem med stående våg i lådan.

2. I en del högtalare på faktiskt, tex Ino pi 60 är det en stor kloss med skumgummi placerad mitt i lådan. Är denna möjligen effektivare än glasull att dämpa ut stående vågen i lådan ?

3. Behövs dämpmaterial öht i boomerlådan om man delar brant vid 500 Hz i fallet ovan ?
( Dvs varje boomer sitter i en egen sluten kavitet på 15,5 cm*25cm*20 cm )

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-24 22:31

1) Två lådor är fördel jäntemot bara en (med dubbla volymen).
2) Skumgummi är framförallt mindre stickigt. Sedan vill jag minnas att Ingenjör´n nyttjar den till viss grad något högre reflektion hos skumgummi till en fördel i sina konstruktioner.
3) Glöm inte bort att absorbentmaterial bidrar till att öka den akustiska volymen. Lådan kan alltså göras något mindre. Sedan skadar det inte direkt heller med absorbentmaterial även om samtliga resonanser ligger högre i frekvens än den frekvens som nyttjas. I en sluten basmodul skulle jag kunna tänka mig att strunta i absorbent, men inte i en låda som spelar i mellanregistret. Beroende på konstruktion så tycker jag nog att det kan (möjligen) kan vara mindre lyckat att begränsa ett mellanregister till enbart upp till 500 Hz, kan vara bättre att nyttja element ihop med baffelns effekter ihop med ett ytterligare element, t.ex. en 2,5-vägskonstruktion, el.dyl.

Lycka till!
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Tangband » 2019-03-25 10:28

Tack för input :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav paa » 2019-03-25 15:54

Här finns en tråd som heter: Egen eller delad kavitet för dubbla basar??
viewtopic.php?p=81611
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav DQ-20 » 2019-03-26 13:42

Tangband skrev:Delas det vid 500 Hz så borde det bli:
A: lättare att dämpa resonansen vid 686 Hz med dämpmaterial.
B: det delas under den frekvens där det kan bli problem med stående våg i lådan.

Det är inget problem att dämpa ut reflektioner helt ens vid 500 Hz.

Tangband skrev:3. Behövs dämpmaterial öht i boomerlådan om man delar brant vid 500 Hz i fallet ovan ?
( Dvs varje boomer sitter i en egen sluten kavitet på 15,5 cm*25cm*20 cm )


Du vill dämpa alla kaviteter där inte förlusterna påverkar negativt. Säg att du har en odämpad sluten låda. Du mäter q-värdet. Sedan gör du en ny mindre låda som du proppar full med stenull så att elementet i den den nya och den gamla lådan har exakt samma resonansfrekvens (monterad i låda). Q-värdet i den nya lådan kommer då vara mindre, vilket ger en påverkan på tonkurvan. Dämpmaterialet både isotermiserar (gör lådan akustiskt större) och dämpar luftfjädern. Men i en låda som inte skall spela bas så är det dämpning av reflektioner som är det viktiga. Moffa på, tycker jag.

När det gäller skumplast så finns det olika experiment på faktiskt.io. Vad IÖ skriver om detta är att skumplast kan ha olika ytreflektion och absorption beroende på hur man vänder blocket lådan. Det har med tillverknngsprocessen att göra. Tydligen mäter han in allt skum han moffar in sina lådor och markera hur klossen skall vändas. Inget för amatörer låter det som.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur viktigt är begränsning av stående våg inuti en låda

Inläggav Kraniet » 2019-03-27 16:27

Allram moffar-tråden är ju också värd att kika in i

viewtopic.php?f=10&t=40658
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster