Säkringen går vid start

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Säkringen går vid start

Inläggav STDI » 2019-03-30 17:59

Jag har köpt ett Rotel RC-1590 försteg och ett Rotel RB-1582 MkII slutsteg. Begagnade men på öppet köp. Det finns möjlighet att låta båda stå på stand bye och med 12V trigger starta slutsteget när fjärren startar försteget.

Men då bryter automatsäkringen i elcentralen. Det är en 10A c-säkring, alltså den trögare varianten om jag förstått det rätt. Det lär finnas d också, som inte normalt används i hem.
Om jag därefter bara trycker upp säkringen igen startar båda lugnt. Och med röd lysdiod på slutsteget först och sen slår reläerna till.

Om jag startar manuellt, alltså tryck på strömbrytarna är det inga problem. Röd lysdiod lyser först. Om denna lyser vid fjärrstart hinner jag inte se.

Jag har inte kollat alla varianter men i vilket fall som helst tycker jag att det borde fungera med 12V-trigger och start med fjärren. Och det är då säkringen bryter.

Jag ska också byta säkringen eftersom den kan vara sliten. Men ska det överhuvud taget finnas risk för att säkringen löser ut? Ska inte steget vara konstruerat för att kunna starta utan problem.

Vad säger samlad expertis? Och finns det kanske någon här som har samma kombination, med eller utan problem?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Säkringen går vid start

Inläggav BosseS » 2019-03-31 00:29

Vad säger bruksanvisningen? Ställer den något krav på säkringen?
Jag törs inte säga hur pass vanligt det är i världen att avsäkra gruppledningar med 10 A. Schukouttag är ju klassade för 16 A. Så om en apparat "klarar" en 10 A säkring kan ju ibland bli en överraskning. Större förstärkare delar dock detta problem med cirkelsågar och andra kraftiga maskiner med hög startström.

Du behöver en startströmsbegränsare. Kanske finns det redan en sådan i Rotelsteget som dock inte träder ikraft vid fjärrstyrningen. Kanske beror det på att du inte trycker på strömbrytarna exakt så samtidigt som fjärrstyrningen gör. Startströmsbegränsare för hifi borde det finnas kunskap om på forumet, jag har aldrig behövt titta på denna fråga ;) En mycket enkel startströmsbegränsare är en skarvsladd av lagom längd.

Alternativ i den fasta elinstallationen är annars att gå upp till en C13A. Den kräver mindre av elanläggningen än D10A. Man behöver dock i båda fallen räkna på att kortslutningsströmmen är tillräckligt hög för att lösa dvärgen inom föreskriven tid, och att ledningarna klarar belastningsströmmen. Jag tror inte att en dvärg "slits" pga dessa korta överlastströmmar. Det är ju inga kortslutningsströmmar det handlar om. Det är en elektromagnet i dvärgen som sätts i rörelse.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Säkringen går vid start

Inläggav DVD-ai » 2019-04-01 00:41

Spntant bara känns det som att det kanske är mjukstarten på steget som krånglar, så där skulle jag börja leta :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Perfector » 2019-04-01 11:28

Är den totala förbrukningen vid tillslag större än säkringens värde?
Toroider (om det är sådana) drar en bra skvätt ström vid tillslag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Säkringen går vid start

Inläggav AndersD » 2019-04-01 14:30

Jag har haft samma problematik (men inte samma slutsteg), min säkring löste vid en av fyra starter eller nåt i den stilen.
Med tiden blev dock problemet mindre och nu händer det aldrig längre.
Min amatörbedömning (ni som kan det här får gärna fylla i/rätta) är att kondingarna i slutsteget tappat lite i kapacitet och att steget inte kräver lika mycket vid uppstart.

Innan mina problem löste sig själv funderade jag på mjukstartare eller D-säkringar och om jag konfronterats med problematiken idag hade jag nog tittat på mjukstartare. Säkringsbyte är inte helt självklart och elsystemet måste vara rätt dimensionerat för att man med gott samvete ska gå upp ett steg (till D, standard verkar vara C).
Det är rätt höga strömmar vi pratar om, ett slutsteg som vid start löser en 10A-säkring drar upp mot 60-70A.
Bilagor
säkring.PNG
säkring.PNG (63.51 KiB) Visad 4533 gånger
.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Harryup » 2019-04-03 15:01

Skulle en master-slave nätlist kunna skjuta på problemet nån sekund extra så att det inte uppkommer?

/Harryup

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Säkringen går vid start

Inläggav STDI » 2019-04-03 16:11

För några dagar sedan bytte jag dvärgbrytaren. I centralen satt nämligen en som inte var inkopplad. Jag antar att den därmed aldrig varit använd. Sedan dess har det funkat. Även om ljuset blinkar ibland vid start. Så fortsätt gärna med förslag på lösningar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Perfector » 2019-04-03 17:04

STDI skrev:För några dagar sedan bytte jag dvärgbrytaren. I centralen satt nämligen en som inte var inkopplad. Jag antar att den därmed aldrig varit använd. Sedan dess har det funkat. Även om ljuset blinkar ibland vid start. Så fortsätt gärna med förslag på lösningar.

Det låter ju nästan som oxidation i brytarens kontaktdon då.
Eller att den är sliten i fjädern som styr reläet och därmed studsar vilket kan ge det du upplevt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Säkringen går vid start

Inläggav STDI » 2019-04-03 18:13

Jag har hört att dvärgsäkringar slits efter hand som de löser ut. Därför funkar kanske denna nya bättre. Men eftersom ljuset blinkar är det nog hög belastning i alla fall.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Säkringen går vid start

Inläggav BosseS » 2019-04-03 19:51

Det är sant att dvärgar kan slitas. Om de utsätts för långvarig måttlig överlast blir de varma och plasten mjukar och en känsliga uppklinkningsmekanismen rubbas lite. Vid kortslutningar sker en kraftig ljusbåge som fysiskt ger dvärgen en smäll. Det ska vara konstruerade för att slitas eller gå sönder åt "rätt" håll så de kan alltså börja lösa lite i förtid. Det beror dock inte på oxidation, fjädrar, reläer eller studsar. Men om du inte har utsatt dina dvärgar för överlast eller kortslutning så ska de inte ändra sina egenskaper. Startströmmen räknar jag inte till slitage då det är en väldigt måttlig kortslutning som inte hinner värma upp bimetallen nämnvärt och inte utsätter dvärgen för nån nämnvärd påverkan. Att det fungerar nu kan lika gärna beror på att grannen kör vedkapen, dvs att spänningen är lite lägre. Hur som helst så ligger du på gränsen och skulle behöva vidta någon åtgärd för att garantera driften.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Harryup » 2019-04-03 21:30

Enligt en elektriker jag känner så kan säkringar börja bli sämre efter en 7 tillslag. Dom är verkligen inte lämpade som strömbrytare.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Säkringen går vid start

Inläggav BosseS » 2019-04-04 17:17

Det måste vara en riktigt dålig dvärg. Enligt normen ska de typprovas med 4000 manuella cykler vid märkström utan att dess egenskaper förändras! Det är dock korta cykler så den hinner inte värmas upp nämnvärt. Men i vilket fall så ligger STDI på gränsen här och det ska man inte göra. Bättre då att se över möjligheten att gå upp till 13 eller 16 A på gruppen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Säkringen går vid start

Inläggav STDI » 2019-04-04 19:09

Än så länge har det funkat sedan bytet. Men blinkar fortfarande så säkert ligger jag nära gränsen. Jag avvaktar lite men kommer ev ta hit elektriker för koll om 13A skulle vara ok.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Michael » 2019-04-05 00:16

Känns lite fel att fixa till mera ström, för att något drar mer än vad det ska. Fixa felet, d.v.s. se till så det inte drar så mycket.

- Undra om försteget startar sig själv och slutsteget exakt samtidigt?
- Kan det va skillnad i slutsteget på start via knapp eller trigger?

Dessa två saker vore bra att reda ut, tycker jag. Å en sak till.

- Funkar mjukstarten i slutsteget? ...finns det någon överhuvudtaget?

//Michael

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Säkringen går vid start

Inläggav BosseS » 2019-04-05 05:33

Att lyset blinkar är ingen bra mätare på att något drar för mycket ström. Åk ut på landet så ska ni få se på blink!

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Säkringen går vid start

Inläggav i » 2019-04-05 11:14

BosseS skrev:Det måste vara en riktigt dålig dvärg. Enligt normen ska de typprovas med 4000 manuella cykler vid märkström utan att dess egenskaper förändras! Det är dock korta cykler så den hinner inte värmas upp nämnvärt. Men i vilket fall så ligger STDI på gränsen här och det ska man inte göra. Bättre då att se över möjligheten att gå upp till 13 eller 16 A på gruppen.


Vad är det som gör att du säger att STDI ligger på gränsen?
Mundus Vult Decipi

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Säkringen går vid start

Inläggav BosseS » 2019-04-05 20:15

Att dvärgen ibland löser. Då ligger man på gränsen. Det behövs en lösning som ger lite marginal.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Säkringen går vid start

Inläggav DVD-ai » 2019-04-06 00:28

Kan, det inte vara så att mjukstarten fungerar dåligt?
Har varit med om detta på ett mindre steg som då resulterade i liknande bettenden.
Det har även hänt på en Rotel1090 men då gick säkringen undantagslöst omedelbart vid tillslag pga hur mycket ström den drar vid omedelbart tillslag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Säkringen går vid start

Inläggav STDI » 2022-10-18 09:51

En annan tråd fick mig att titta tillbaka här och jag konstaterar att jag inte skrivit om den slutliga lösningen. Så det gör jag nu.
En elektriker rekommenderade och satte dit en D10. Därefter har det fungerat.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Helmut » 2022-11-09 17:12

Har en QSC GX 5 förstärkare som också löser ut säkringen på 15 amper ibland och det redan när den var ny. Så jag får starta upp den först och sedan två QSC GX3 slutsteg och fyra Behringer A500 och en Epson projektor. Funderade på om man kunde ha en tvåläges eller två brytare så att i läge ett kopplar man in ett motstånd och sedan på kanske mindre än en sekund kortsluter man motståndet så man fåt in full strömstyrka till förstärkaren. Vet dock inte vilket värde man ska ha på motståndet som borde klara en bra bit över 15 amper under några sekunder. Frågan är om apparater kan ta skada av att starta upp på mycket lägre spänning. Fast de ska visst finnas färdiga skarvsladdar som begränsar strömmen så säkringen inte löser ut.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Säkringen går vid start

Inläggav Calleberg » 2022-11-09 17:43

Helmut skrev:Har en som också löser ut säkringen på 15 amper ibland...


Vart bor du om du har 15A Säkring?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster