Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-04-04 14:50

Hejsan.

Jag införskaffade mig en kalibreringsmikrofon, MiniDSP UMIK-1 precis och har testat lite med Room EQ Wizard då jag upplever att basen är otydlig i mitt vardagsrum. Jag har gjort lite tester med mikrofonen enligt instruktioner. Dvs laddat kalibreringsfil från tillverkaren och justerat nivån till 75dB mha testsignalen innan jag gjort mätningarna. I övrigt är jag helt grön på detta så ursäkta luddiga frågor.

Rummet är 4,20m brett och 6m långt och jag upplever det som ganska odämpat.
Watefall-diagrammet visar lite oljud från värmepumpen och torkskåpet i rummet bredvid, i mätning 8 har jag stängt av dessa. Men SPL kurvan påverkas inte nämnvärt av detta (jämför mätning 7 och 8 )

Teorin bakom dessa mätningar och resultatet förstår jag, men har svårt att omsätta datan i praktiken. Kurvan är ju väldigt ojämn, det skiljer ju tex 22dB mellan 117 och 180Hz. Genom att flytta runt högtalarna så justeras ju kurvan, så jag tolkar det som att rummet tillför mycket. Och jämnas ett område ut, så får jag en ny dipp någon annanstans Men vart börjar jag och vart vill jag komma, dvs vilka variationer skall jag förvänta mig, hur mycket beror på högtalare, kablar och förstärkare? Ser mätningarna vettiga ut eller ser någon något fundamentalt fel?

Som jag har tolkat det så vill man identifiera reflektioner och stående vågor, men tycker det är lite svårt, ser liksom inte skogen för träden här. Är rummet bortom all räddning?

Högtalare är Xavian Jolly och förstärkaren är en Onkyo TX-NR626 Reciever via HDMI med alla ljudinställningar nollade.


SPL.jpg
SPL.jpg (61.28 KiB) Visad 3014 gånger

Röd kurva, mätning 1. inga "förbättringar"
Turkos kurva, mätning 8, efter "förbättringar"

IMG_0082.JPG
IMG_0082.JPG (1.38 MiB) Visad 3014 gånger

Har 8 mätningar i denna med lite kommentarer:
Jons initial test.mdat.zip
Fil för Room EQ Wizard
(753.23 KiB) Nerladdad 96 gånger


Tacksam för all hjälp.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Belker » 2019-04-04 15:51

Jag kan inte se dina zippade kurvor i mobilen, men de du lagt upp ser extremt basfattiga ut. Baskurvan borde öka med minskande frekvens, inte falla. Innan du ordnat det skulle jag inte oroa mig för att det ser knöligt ut, det är helt naturligt. Resonansen vid 34 Hz kan möjligtvis vara något att åtgärda när du fått upp nivån.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav philipbtz » 2019-04-04 18:59

Basnivån under 60Hz är på tok för svag för egentligen märkas men de är ju ganska små högtalare med. För att höja nivån under 60Hz kan du använda Dirac version 2 men då behöver lite elektronik tillkomma. Men även om du skulle lyckas få upp nivån på ett snyggt sätt (Dirac gör det väldigt bra jämfört med typ allt annat tycker jag) skulle du nog märka att högtalarna börjar dista ganska tidigt. Högtalaren har en -3dB punk på 50Hz så resultatet borde vara helt väntat. De där högtalarna behöver delas mot minst två basar om du vill ha bas. Med EQ kommer du ganska snabbt spela sönder dom skulle jag tro.

P.s. Högtalaren har även låg känslighet på 85dB så det skulle krävas ganska mycket effekt av din förstärkare. Mitt tips är att bygga ett par 12" basar i slutna lådor och kalibrera med Dirac under 250Hz. Finns små boxar från miniDSP som klarar det.

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-04-04 22:54

philipbtz skrev:Basnivån under 60Hz är på tok för svag för egentligen märkas men de är ju ganska små högtalare med..


Ja precis som du säger, dessa har ju en rating ner till 50Hz så jag förväntar mig ingen djupbas, men mer tydlighet i de högre basfrekvenserna. Jag har en sub också men vill inte krångla till det innan jag vet vad som händer.

philipbtz skrev:P.s. Högtalaren har även låg känslighet på 85dB så det skulle krävas ganska mycket effekt av din förstärkare.

Detta är något jag funderar över om min enklare förstärkare kan ha problem här.

Belker skrev:Jag kan inte se dina zippade kurvor i mobilen, men de du lagt upp ser extremt basfattiga ut. Baskurvan borde öka med minskande frekvens, inte falla.

Ökar jag basreglaget på förstärkaren får jag mer eller mindre identisk kurva men med något sluttande så att säga så att den kommer över den andra i vänsterkant och möts i höger.
Belker skrev:Innan du ordnat det skulle jag inte oroa mig för att det ser knöligt ut, det är helt naturligt. Resonansen vid 34 Hz kan möjligtvis vara något att åtgärda när du fått upp nivån.

Jag kanske skall ladda upp en kurva med 20-20.000Hz för att få en bättre översikt hur basfrekvenserna ser ut jämfört med resterande.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Belker » 2019-04-04 22:58

Elda inte på med mer effekt! Ommöblering eller extra basmoduler.

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-04-04 23:03

Belker skrev:Elda inte på med mer effekt! Ommöblering eller extra basmoduler.


Ja, tack. Tanken är ju att jag skall förstå hur jag kan förbättra rummet med paneler osv samt justera positionen på högtalaran, men jag vill inte göra det godtyckligt utan försöka förstå lite på vägen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Belker » 2019-04-04 23:10

Prova att mäta och lyssna på flera platser i rummet. Då kan du börja få en bild av utsläckningar och förstärkningar. Och så flytta högtalarna och testa igen. Kolla också i room sim delen i REW. Den kommer inte simulera korrekt, men kan ändå ge en fingervisning om vad som händer med rum kontra högtalare och de interferenser som uppstår.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-05 07:32

Vilket avstånd mellan högtalare och mikrofon? Har du stativ till mikrofonen eller är den handhållen?
Så här mäter högtalarna i ett polskt test, visserligen i närfält men ändå.

Bild

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-04-08 15:32

RogerGustavsson skrev:Vilket avstånd mellan högtalare och mikrofon? Har du stativ till mikrofonen eller är den handhållen?

Jag har mikrofonen på det lilla stativet som föjde med, och har ställt det på soffans ryggstöd, men kan prova att fixa ett bättre stativ.

Belker skrev:Prova att mäta och lyssna på flera platser i rummet. Då kan du börja få en bild av utsläckningar och förstärkningar. Och så flytta högtalarna och testa igen. Kolla också i room sim delen i REW. Den kommer inte simulera korrekt, men kan ändå ge en fingervisning om vad som händer med rum kontra högtalare och de interferenser som uppstår.


OK, skall göra detta då får jag nog en bättre bild av vad som händer.

Typiskt mig bara att man drar igång ett sånt här projekt dagarna efter att man fått en liten bebis, fokus på helt fel ställe :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28062
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav PerStromgren » 2019-04-08 15:55

Jonte-Per skrev:Typiskt mig bara att man drar igång ett sånt här projekt dagarna efter att man fått en liten bebis, fokus på helt fel ställe :)


Törs jag komma med ett råd? Pausa ditt projekt och ägna dig åt din bebis i stället! Jag tror att din bebis behöver dig och vice versa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Cortado » 2019-04-08 15:59

PerStromgren skrev:
Jonte-Per skrev:Typiskt mig bara att man drar igång ett sånt här projekt dagarna efter att man fått en liten bebis, fokus på helt fel ställe :)


Törs jag komma med ett råd? Pausa ditt projekt och ägna dig åt din bebis i stället! Jag tror att din bebis behöver dig och vice versa.


Tror bebisen behöver en akustisk sund musikmiljö också, vi ska ju inte missunna barn.. för barnets skull.. väl?

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Belker » 2019-04-08 16:56

Grattis!

Du kanske har en partner som tar hand om barnet, så du kan ägna dig åt viktigare saker? :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 11:43

Varför prat om barnet, men får ju utgå från att personen ifråga självklart har koll på sitt barn och ej försummar det genom dessa mätövningar.... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Ted_B » 2019-04-12 01:27

Javisst, har ni egna barn så vet ni hur förändrad man blir som människa när man blir mamma/pappa, har ni inte egna barn så låt bli att kommentera den saken.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav juanth » 2019-04-12 01:55

Som nybliven pappa kan man behöva göra något annat emellanåt, liksom processa vad som hänt. Är man hela tiden kring och vid barnet så minns jag att jag iaf hade behov av något annat för att göra allt mer begripligt. Mamman har än så länge huvudrollen och blir säkert glad över en partner som försöker vara där och även göra något annat.

Jag tror inte Per ville skuldbelägga.

Grattis till faderskapet.

Mycket off topic blev det..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-04-12 19:05

Är egentligen bara inne för att läsa om det har kommit några fler kommentarer om mitt föräldraskap, och det hade det! Trevligt :)

För er som är nyfikna så är det så här: Lugn i själen->tekniksugen!

Har i övrigt inte så mycket att tillföra tråden då jag har tagit hand om mitt barn. Han bajsar och så, mycket tvätt blir det.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav DVD-ai » 2019-04-15 10:27

Hur går det med mätandet ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Jonte-Per
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2018-02-02

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav Jonte-Per » 2019-07-13 15:18

Hejsan.

En liten sen uppdatering på denna tråd. Det tog ett tag innan jag fick en dag över att laborera med mätningarna. Jag kom fram till följande:

Kurvan ändras när jag flyttar runt högtalarna, och ser allmänt ojämn ut. De dippar jag ser, kan jag verifiera genom att köra en testton och sätta mig vid mikrofonens position; tonen sänks kraftigt. Jag flyttade runt högtalarna tills jag fick så platt kurva som möjligt, och det visade sig vara när de var precis mot väggen. MEN tyvärr tyckte jag inte att det lät bäst då, utan mina öron gillar hellre när de står ca 40-60cm ut från väggen. Fast i det hela så tyckte jag inte att jag märkte så stor skillnad när kurvan såg ut si eller så. Det var då ungefär jag gav upp det där med mätandet och tänker att det är allt för komplexa processer som sker i rummet för att jag skall försöka få en fullständig förståelse.

Jag tänkte då att jag ville utesluta en faktor genom att byta ut förstärkaren mot något riktigt bra för och se vad som hände. Ett snabbt besök på Lasses Hifi här i Falun och jag fick låna hem en Technics SU-G700 för test. Jag fastnade direkt för denna maskin. Ljudet blev bättre på alla sätt, liksom luftigare och helt enkelt tydligare. Mha en (automatisk) HDMI switch med ARC och förstärkarens digitala ingångar så fick jag dessutom den funktionalitet som jag så uppskattade med min gamla receiver samt en finare maskin för musiklyssnande. Fick dessutom byta ut mina kablar till ett par Kimber 8TC. Så nu är jag faktiskt riktigt nöjd!...... Men....

Tycker ändå att jag vill ha ett lite mer botten i ljudet och kan nog inte släppa tanken på att jag skulle kunna förbättra akustiken i rummet. Så nu har jag tänkt följande tanke som jag undrar om den verkar rimlig; Vårt vardagsrum är ganska odämpat med mycket efterklang och kan det då vara så att jag får resonans i de övre registren, vilket gör att de lägre frekvenserna upplevs svagare. Så genom att dämpa med gardiner och kanske några plattor på väggarna av lämpligt fabrikat, så kan jag få ljudbilden lite mer åt det håll jag vill? Dvs omvänt mot hur jag har fokuserat på just basen tidigare. Känns det vettigt?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Room EQ Wizard, vardagsrum, hjälp att tolka

Inläggav philipbtz » 2019-07-13 15:36

Jag dämpade nyligen mina förstareflexer med Jysk-madrasser och sedan lite Ino Aco på väl valda ställen. Upplever fler nyanser i basen. Jag hade inte riktigt förväntat mig det utan tänkte mer på andra delar av ljudet som bättre ljudbild och det blev det också. Fick dock sänka basarna 1-2dB för att ljudet skulle låta neutralt igen så visst kan det göra skillnad. Men allt detta är lite också tack vare Dirac som fixar pucklarna i basen som jag har. Utan det finns det nog en risk att det hade blivit sne-dämpat.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster