Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Cortado » 2019-04-19 08:58

Tangband skrev:Jag är såklart medveten om detta. Tänker självklart utgå från originaldelningsfrekvensen. Bygger jag ett passivt filter , tex Mawes version så har jag dessutom en referens att utgå ifrån.


Var det den slutna eller portade varianten du skulle bygga?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Tangband » 2019-04-19 09:00

Cortado skrev:
Tangband skrev:Jag är såklart medveten om detta. Tänker självklart utgå från originaldelningsfrekvensen. Bygger jag ett passivt filter , tex Mawes version så har jag dessutom en referens att utgå ifrån.


Var det den slutna eller portade varianten du skulle bygga?

Den slutna versionen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Cortado » 2019-04-19 09:10

Tangband skrev:Den slutna versionen.


Bra! :)

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav sladdbarn » 2021-02-13 18:45

Med en typisk diskant med en impedans om cirka 6 ohm så behöver du snarast 100µF för att inte interferera med det aktiva filter. Eftersom denna konding har låg reaktans i narbetsområdet (över 2,5 kHz) kan du använda en e-lyt utan signifikant distorsionstillskott.


Morello skrev:Med 22 µF och 6 ohm tappar man 1 dB och fasen blir 25 grader, vilket knappast är försumbart.
Med 100 µF blir förlusten 0,05 dB och fasen 6 grader, vilket kan anses vara försumbart.


Jag har en 8 ohms driver som jag kommer att dela aktivt någonstans mellan 800-1200 Hz,
jag vill skydda den så att det inte går sönder, är det fortfarande aktuellt med en 100uF elektrolytkondensator?
Utan negativ påverkan på ljudet så klart :)

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Seagull » 2021-02-14 00:02

Jag labbar också med aktiv mjukvarudelning.
Kör Windows och Equalizer APO. Det är enkelt att i realtid ändra filtren.
Det är också enkelt att med ett klick avaktivera högpassfiltret, vilket jag lyckats med.
Har skyddskonding. Vet inte hur känslig diskanten är, med det kanske räddade den.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav sladdbarn » 2021-02-14 21:05

Seagull skrev:Jag labbar också med aktiv mjukvarudelning.
Kör Windows och Equalizer APO. Det är enkelt att i realtid ändra filtren.
Det är också enkelt att med ett klick avaktivera högpassfiltret, vilket jag lyckats med.
Har skyddskonding. Vet inte hur känslig diskanten är, med det kanske räddade den.


Vad har du för värde på den? Har du upplevt någon negativ inverkan på ljudet?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav jansch » 2021-02-14 22:46

sladdbarn skrev:
Med en typisk diskant med en impedans om cirka 6 ohm så behöver du snarast 100µF för att inte interferera med det aktiva filter. Eftersom denna konding har låg reaktans i narbetsområdet (över 2,5 kHz) kan du använda en e-lyt utan signifikant distorsionstillskott.


Morello skrev:Med 22 µF och 6 ohm tappar man 1 dB och fasen blir 25 grader, vilket knappast är försumbart.
Med 100 µF blir förlusten 0,05 dB och fasen 6 grader, vilket kan anses vara försumbart.


Jag har en 8 ohms driver som jag kommer att dela aktivt någonstans mellan 800-1200 Hz,
jag vill skydda den så att det inte går sönder, är det fortfarande aktuellt med en 100uF elektrolytkondensator?
Utan negativ påverkan på ljudet så klart :)


Om du halverar frekvensen ungefär så måste du dubbla kondensatorn för att klara Morellos rekommendation (med likvärdig högtalarimpedans. 220uF eller större blir då ett bra standardvärde på kondensator.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav dewpo » 2021-02-18 18:27

Jag är lite fundersam över råden i denna tråd :|
De bygger som jag förstått det på antagandet att aktiva filter av iir typ skall användas?
Om någon läser i tråden och skall använda fir filter som ger möjlighet att påverka delningen mer i detalj inklusive fasen vid delning :)
Så kan jag inte förstå det som om att man skulle kunna vara lite mer flexibel i sitt val av skydds kondensator och välja en modell med lägre kapacitans som skyddar diskanten lite mer?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav sladdbarn » 2021-02-18 19:45

jansch skrev:Om du halverar frekvensen ungefär så måste du dubbla kondensatorn för att klara Morellos rekommendation (med likvärdig högtalarimpedans. 220uF eller större blir då ett bra standardvärde på kondensator.


Duger denna: https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Seagull » 2021-02-18 19:47

sladdbarn skrev:Vad har du för värde på den? Har du upplevt någon negativ inverkan på ljudet?

22µF, 4Ω
Hittade en rekommendation på en site: 0.159 / (gränsfrekvens x impedans)
Har inte provat utan, tycker det låter riktigt bra.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav jansch » 2021-02-18 23:29

sladdbarn skrev:
jansch skrev:Om du halverar frekvensen ungefär så måste du dubbla kondensatorn för att klara Morellos rekommendation (med likvärdig högtalarimpedans. 220uF eller större blir då ett bra standardvärde på kondensator.


Duger denna: https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html


Javisst, dom skriver docki nte att kondensatorn är bipolär.... men den borde vara det

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav Tangband » 2021-02-19 08:24

sladdbarn skrev:
Med en typisk diskant med en impedans om cirka 6 ohm så behöver du snarast 100µF för att inte interferera med det aktiva filter. Eftersom denna konding har låg reaktans i narbetsområdet (över 2,5 kHz) kan du använda en e-lyt utan signifikant distorsionstillskott.


Morello skrev:Med 22 µF och 6 ohm tappar man 1 dB och fasen blir 25 grader, vilket knappast är försumbart.
Med 100 µF blir förlusten 0,05 dB och fasen 6 grader, vilket kan anses vara försumbart.


Jag har en 8 ohms driver som jag kommer att dela aktivt någonstans mellan 800-1200 Hz,
jag vill skydda den så att det inte går sönder, är det fortfarande aktuellt med en 100uF elektrolytkondensator?
Utan negativ påverkan på ljudet så klart :)


Du kan använda skyddskondensatorn som en av HP-polerna i delningsfiltret. Då kan den ha betydligt mindre värde. Jag gjorde så i hybriddist. Om du har ett dsp filter är det kanska enkelt. Kravet är att du har mätmikrofon och mäter individuella element akustiskt så att du kan se vad du gör.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Värde på skyddskondensator -hur stor ?

Inläggav sladdbarn » 2021-02-19 12:34

Tack för alla svar, har beställt enligt era rekommendationer :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster