Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Inläggav Cortado » 2019-04-23 23:35

Jag har en trasig gitarrförstärare (rör) som behöver lite översyn. Felet är att den kort efter man startat den börjar brusa rejält och blir liksom oanvändbar. Minns jag rätt så dök bruset upp efter en stunds användande och sen har det liksom eskalerat till att det är så typ direkt då man slår av "standby".

Förstärkaren är en Hughes & Kettner Triamp Mk1 (EL34), köpt typ 2000-2001, spelad endast hemma och i replokal en kort period.

Slutrören bytte jag nått år sen mot en matchad kvartett i hopp om att det skulle lösa eller i värsta fall utesluta slutrörsproblem och felet kvarstod naturligtvis. Har vi någon rörpulare är på forat som finns i 08-området som kan fixa den tro?

Kanske är det någon som känner någon som är bra?

( Vid närmare tanke känns detta ju som en annons, lite osäker om jag ska vara ärlig - om det är någon som har invändningar mot detta så tar jag bort tråden utan några diskussioner )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Inläggav Cortado » 2019-04-23 23:39

Felidentifiering kanske man kan hjälpas åt med här. Om någon kommer på nått i stil med "Testa att ratt 2 och hoppa på ett ben så vet vi om det är fluxkondensatorn" så kan vi göra så. :)

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Inläggav Griff » 2019-04-24 10:46

Cortado skrev:Jag har en trasig gitarrförstärare (rör) som behöver lite översyn. Felet är att den kort efter man startat den börjar brusa rejält och blir liksom oanvändbar. Minns jag rätt så dök bruset upp efter en stunds användande och sen har det liksom eskalerat till att det är så typ direkt då man slår av "standby".

Förstärkaren är en Hughes & Kettner Triamp Mk1 (EL34), köpt typ 2000-2001, spelad endast hemma och i replokal en kort period.

Slutrören bytte jag nått år sen mot en matchad kvartett i hopp om att det skulle lösa eller i värsta fall utesluta slutrörsproblem och felet kvarstod naturligtvis. Har vi någon rörpulare är på forat som finns i 08-området som kan fixa den tro?

Kanske är det någon som känner någon som är bra?

( Vid närmare tanke känns detta ju som en annons, lite osäker om jag ska vara ärlig - om det är någon som har invändningar mot detta så tar jag bort tråden utan några diskussioner )


LH-musik har jag utnyttjat med gott resultat
http://www.lh-musik.se/

Kanske Jam på Roslagsgatan fixar förstärkare också?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Inläggav jansch » 2019-04-24 11:03

Googla fram rätt schema och länka till det här så man vet att det är rätt produkt.

Gör såhär:
- ta bort gitarrkabeln (och ev andra kablar utom nätsladd!)
- Dra alla rattar till vänster (moturs) och slå av allt utom power
- hörs bruset?
- prova en ratt i taget och och kolla när/ om bruset ökar.

Ovanstående är "klassisk" första felsökning.
T.ex ligger felet före en volympot kommer bruset påverkas av volympot:en, annars inte.
T.ex. ligger felet före baskontrollen kommer bruset på verkas, annars inte
T.ex ligger felet i slutsteget spela det ingen (större) roll hur reglagen står.

Byt också förstegsrör med varann, obs! håll dock reda på att det är likadana rör (t.ex ecc83/12ax7 eller ecc82/12ay7)

Användarvisningsbild
Neanderthal
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2011-07-25

Re: Gitarrförstärkarreparatör sökes i 08-trakten

Inläggav Neanderthal » 2019-04-24 16:52

Jag har varit med om att slitna nätströmbrytare har orsakat ett slags brus. Byte av strömbrytare löste problemet helt.
Du kan utesluta din nätbrytare genom att koppla förbi den (på ett säkert sätt) och slå på förstärkaren genom att sätta nätkabeln i väggen.

Om det inte brusar längre är felet inringat.

Låter kanske långsökt men jag har råkat ut för det flera gånger så det kan vara värt att prova.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster