HK 980 fungerar ej

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Mogge
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-04-29

HK 980 fungerar ej

Inläggav Mogge » 2019-04-30 10:49

Köpte en HK 980 för ett tag sedan. Fungerade utmärkt fram tills igår.

När jag startade den ville fjärrkontrollen inte fungera trots batteribyte. Det fungerade däremot att välja källa samt ändra volym på själva förstärkaren.
I manualen stod det att om fjärrkontrollen inte fungerade skulle man prova att stänga av förstärkaren och dra ur sladden, vänta 5 minuter och sedan prova igen vilket jag gjorde.
Förstärkaren startade men fungerar nu inte alls.
Lampan kring volymratten och "power-lampan" lyser men det står inget på displayen och det kommer inget ljud. Det går inte heller att stänga av förstärkaren på knappen på framsidan utan endast genom att dra ut strömkabeln.

Har öppnat upp den och kan inte se att någon säkring skulle ha gått sönder eller något annat alldeles uppenbart. Det sitter en säkring vid "ingående" strömkabel samt två vid varje slutstegsdel, alla ser fina ut.

Någon som har en klok idé på vad som skulle kunna vara fel?
Tänkte försöka byta säkringarna även om de ser okej, men det känns långsökt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav Perfector » 2019-04-30 12:31

https://elektrotanya.com/harman_kardon_ ... ad.html#dl
servicemanual om du har intresse av det
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav spiii » 2019-04-30 13:10

Jag har en HK680. (Inte alls liknande 980, inte ens ur samma generation). Den slutade plötsligt fungera på ett liknande sätt som du beskriver.
Det visade sig vara ett lödfel på kretskortet vid ett manöverrelä som gjorde att förstärkaren såg ut att vara igång, men slutstegen fick ingen ström.
Jag trodde att det var slutstegstrissorna, men mätning visade att där fanns inte ens drivspänning.
Det var nog den billigaste reparation jag någonsin gjort: 3mm lödtenn!

Börja felsök spänningsmatningarna och deras till/frånslag. Det kan finnas flera kretsar.
Servicemanual finns även här: https://www.hifiengine.com/manual_library/harman-kardon/hk980.shtml (Kräver registrering)

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Mogge
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-04-29

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav Mogge » 2019-05-02 20:28

Jag tackar för tipsen.
Satt med manualen framme och multimetern i ena handen och stirrade på "innanmätet" bara för att ganska snabbt inse att jag inte har någon aning om var eller hur jag skulle mäta. Så jag antar att jag får bita i det sura äpplet och lämna in den till någon som kan bättre.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav Mannegizen » 2019-05-08 13:18

Har ingen erfarenhet av den förstärkaren men har fixat liknande på problem på andra.

När du säger att "power lampan" lyser, vilken färg då?

Gult=standby

Blått eller Vitt=på

Lyser det gult så kan det bero på att reläet inte slås på (RAY1 sidan 35 i service manualen på "Fuse board").

Kan bero på:

1. dåliga lödningar på reläet (RAY1 sidan 35 i service manualen på "Fuse board")
2. dåliga lödningar på relätransistorn (Q1 sidan 35 i service manualen på "Fuse board")(den kan har dött med.)
3. dåliga lödningar på standby transformatorn ( T1 sidan 35 i service manualen på "Fuse board")
4. dåliga lödningar på eller trasig likriktarbrygga (BL1 sidan 35 i service manualen på "Fuse board") (inte helt död men kanske bara spottar ur sig halva fasen som är tillräcklig för att spänningsregulatorn (IC22 på sidan 36) ska kunna tända "standby led" men duger inte åt MCU (IC1 sidan 36) och IR.
5. dåliga lödningar på eller döende spänningsregulator (IC22).
6. dåliga kondensatorer, C21 (sidan 35, "Fuse board"), C125, C124 (sidan 36) eller "reset" kondensatorn C90 (sidan 36). Man kan testa om C90 är dålig genom att tillfälligt kortsluta benen på C90. (är man feg kan man använda en resistor för det, typ 1KOhm.)

Lyser "Powr led" Blått eller vitt så är det en helt annan historia.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav Mannegizen » 2019-05-08 13:41

När jag tänker på det så är jag osäker på "reset" funktionen, kan vara så att MCU ska ha en "låg" signal för reset, med andra ord så kan man testa att kortsluta över resistorn R72.

Mogge
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-04-29

Re: HK 980 fungerar ej

Inläggav Mogge » 2019-05-09 20:34

Lampan lyser blått, så som den gjorde när allt fungerade.
Jag uppskattar verkligen dina tips! Tyvärr är jag för dålig på elektronik för att ha en chans att kunna reda ut det på egen hand. Lämnar in den på reparation i morgon och håller tummarna för att det ska gå att reda ut på ett någorlunda enkelt sätt :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster