Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musik..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musik..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 16:19

Tja, jag köpte på kul en Dual CV 6055 Class A förstärkare på Tradera för ett tag sedan.. tyckte det kunde vara kul att testa samt kanske komplettera med en av mina skivspelare; en Dual 731Q som har liknande färgmässig design på fronten..

När jag snabbtestade den, så tyckte jag att basen var alldeles för mycket och att det lät bumligt o så, men musikvalet var ju tydligen fel med diverse rock o så.. efter ett tag testade jag den igen och kom fram till att den inte alls trivdes ihop med elekrificierad musik, utan det var musik som drog åt det akustiska hållet som gällde för att få det att låta bra.. iofs kunde jag bara använda direktläget då vanliga läget var glapp i ena kanalen, vilket jag fått fixat nu men ej testa igen ännu.. OBS att det inte är någon äkta klass A förstärkare vad jag förstått, den blir aldrig mer än ljummet varm..

Detta fick mig att fundera lite grann med hur det egentligen är med så kallade klass A förstärkare utav olika sorter, både äkta och konstgjorda så att säga såsom Technics klass AA.. samt klass AB i allmänhet.. där man kan använda klass A på lägre volymer men B på högre volym typ..

Vad har ni för erfarenheter när det gäller klass A och val utav musiktyp; brukar det ofta vara så att klass A (äkta sådan i synnerhet) brukar trivas bäst ihop med jazz, blues och typ klassisk musik.. och ej lämpar sig för rockmusik..!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-01 17:45

Tror inte den där Dual:en har många watt i klass A.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav paa » 2019-05-01 17:53

Tror inte det finns några klass B förstärkare alls längre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Morello » 2019-05-01 18:01

Klass B brukar man annars kalla utgångssteg som är förspända så att liten men optimal viloström flyter. Med optimal menar jag här att Olivers villkor är satisfierat (Iq=~25mV/Re).
Klass AB brukar man kalla steg som har en avsevärt högre viloström än optimal, vilket medför kraftig variation i transkonduktans (och därmed intrinsikal källimpedans) då ena halvan upphör att leda ström.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Kraniet » 2019-05-03 09:27

Verkar ju inte vara en klass-A förstärkare heller. Kanske upp till några watt innan den skiftar över.

Bild

50W i 8 ohm står det här
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 6030.shtml

det kallas ju "klass-a teknik" så det är antagligen en sån "kombinerar ljudet från klass-a med effektiviteten av.."
Senast redigerad av Kraniet 2019-05-03 09:29, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav STDI » 2019-05-03 09:29

Kraniet skrev:Verkar ju inte vara en klass-A förstärkare heller. Kanske upp till några watt innan den skiftar över.

[ Bild ]

50W i 8 ohm står det här
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 6030.shtml

Länken går till 6030.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-03 11:06

Är nog svårt att hitta just den servicemanualen. Här en till 6050 som har mera effekt.
https://www.vintageshifi.com/repertoire ... ematic.pdf

I katalogerna verkar det kalla dual Class A. Någon klass A som ger typ 2x90 W i 4 Ohm är det ju inte tal om. Ni har väl sett de tidiga Krell-stegen? De var heller inte klass A hela vägen till max effekt. Det skall till helt andra kylflänsar än vad som sitter i Dual-stegen.
https://www.vintageshifi.com/repertoire ... atalog.pdf

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Morello » 2019-05-03 11:08

Drivsteget går säkert i klass A :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav paa » 2019-05-03 11:27

nigthdreamerssky skrev:Vad har ni för erfarenheter när det gäller klass A och val utav musiktyp; brukar det ofta vara så att klass A (äkta sådan i synnerhet) brukar trivas bäst ihop med jazz, blues och typ klassisk musik.. och ej lämpar sig för rockmusik..!?

Så här tror jag det är:
De allra bästa KlassA-förstärkarna är bättre än nästan alla klass AB eller klass B förstärkare.
Men, de allra bästa klass AB (eller klass B enligt Morellos definition) är också bättre än nästan alla klass A-förstärkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav petersteindl » 2019-05-03 12:33

Morello skrev:Klass B brukar man annars kalla utgångssteg som är förspända så att liten men optimal viloström flyter. Med optimal menar jag här att Olivers villkor är satisfierat (Iq=~25mV/Re).
Klass AB brukar man kalla steg som har en avsevärt högre viloström än optimal, vilket medför kraftig variation i transkonduktans (och därmed intrinsikal källimpedans) då ena halvan upphör att leda ström.


Jag har inte sett denna definition tidigare gällande klass B. Frågor:

Du skriver Re. Är Re värdet på själva motståndet som man väljer att använda i serie med transistorns emitter?
Re skulle annars kunna vara transistorns inre utimpedans på emittern, som ju är proportionell mot inversen på strömmen genom transistorn.

Om du svarar ja på frågan så är det motståndsvärdet per varje sluttrissa.
Här skulle man i så fall kunna ha Re=0,25 Ω och dra 100 mA genom sluttrissan. Sedan har man 30 st parallellkopplade sluttrissor och får då totalt 3 Ampere i tomgångsström. I så fall skulle ett sådant slutsteg vara klass B-kopplat, menar du?

Vi förutsätter naturligtvis en komplementär push-pull koppling.
Det betyder således totalt 60 st sluttransistorer och +/- matning, exempelvis +/- 50 volt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Bill50x » 2019-05-03 17:41

Man kan ju diskutera klass A, B, AB eller D hur länge som helst. Eller varför inte rör kontra transistorer? Men ju bättre en apparat är inom respektive område, ju mer lik andra bra apparater inom de olika klasserna kommer den låta. För perfekt kan ju bara låta - just perfekt.

Annars handlar det egentligen om vilka tillkortakommanden man kan acceptera. Alla olika tekniker har sin brister som påverkar det ljudande resultatet. Eller att man föredrar de färgningar som respektive apparat tillför.

Att diskutera vilket byggsätt som är "bäst" är därför tämligen meningslöst enligt mig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 12:12

Kraniet skrev:Verkar ju inte vara en klass-A förstärkare heller. Kanske upp till några watt innan den skiftar över.

[ Bild ]

50W i 8 ohm står det här
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 6030.shtml

det kallas ju "klass-a teknik" så det är antagligen en sån "kombinerar ljudet från klass-a med effektiviteten av.."


Jo, jo.. förresten så var det här en C 6055 och ej en CV 6030, sådant kan också göra en viss skillnad så att man inte förvirrar..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 12:15

Den egentliga frågan som jag ville ha svar på och som alla missat är följande nedan;

Vad har ni för erfarenheter när det gäller klass A och val utav musiktyp; brukar det ofta vara så att klass A (äkta sådan i synnerhet) brukar trivas bäst ihop med jazz, blues och typ klassisk musik.. och ej lämpar sig för rockmusik..!?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav petersteindl » 2019-05-05 12:29

nigthdreamerssky skrev:Den egentliga frågan som jag ville ha svar på och som alla missat är följande nedan;

Vad har ni för erfarenheter när det gäller klass A och val utav musiktyp; brukar det ofta vara så att klass A (äkta sådan i synnerhet) brukar trivas bäst ihop med jazz, blues och typ klassisk musik.. och ej lämpar sig för rockmusik..!?

Det är inte tomgångsströmmen genom sluttransistorerna som avgör vilken musik som det passar för.

Däremot brukar klass A förstärkare ha lägre effekt och den som behöver mycket effekt i slutstegen har ett mycket litet utbud att välja emellan, om klass A skall väljas. De som finns brukar kosta desto mer eftersom de behöver mycket kylning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 15:37

petersteindl skrev:
nigthdreamerssky skrev:Den egentliga frågan som jag ville ha svar på och som alla missat är följande nedan;

Vad har ni för erfarenheter när det gäller klass A och val utav musiktyp; brukar det ofta vara så att klass A (äkta sådan i synnerhet) brukar trivas bäst ihop med jazz, blues och typ klassisk musik.. och ej lämpar sig för rockmusik..!?

Det är inte tomgångsströmmen genom sluttransistorerna som avgör vilken musik som det passar för.

Däremot brukar klass A förstärkare ha lägre effekt och den som behöver mycket effekt i slutstegen har ett mycket litet utbud att välja emellan, om klass A skall väljas. De som finns brukar kosta desto mer eftersom de behöver mycket kylning.

Mvh
Peter


Ok, tack för svar.

Annars har jag ju stött på fenomenet att det är angivet i t,ex annonser ibland att ett visst försteg/förstärkare brukar lämpa sig bäst till typ klassisk musik, jazz etc.. ungefär som att rörhistorier ofta brukar anses just lämpade för den typen av musik och i synnerhet gles akustisk musik.. men det beror ju förstås på vilken typ av rör det sitter i har jag fått lära mig.

Jag var förresten på stadsbiblioteket vid Odenplan för att börja gå igenom gamla årgångar av typ Hifi & Musik.. (men det blir inte så många besök eftersom jag bor relativt långt borta..) i 70/80 tals upplagorna av tidningen i fråga, så är det ofta angivet om specifika högtalare t,ex bäst lämpar sig för en viss musikstil och det tycker jag är intressant.. hade väl tänkt mig att sätta mig ner för en lång genomgång och göra noteringar inför framtida roliga högtalarinköp..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Nattlorden » 2019-05-05 16:29

Första saken att lära : står det i en annons finns goda skäl att misstro det eller att inse att det finns begränsningar du inte tänkt dig. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 18:06

Nattlorden skrev:Första saken att lära : står det i en annons finns goda skäl att misstro det eller att inse att det finns begränsningar du inte tänkt dig. 8)


Det är så sant så som du säger; jag brukar i möjligaste mån googla runt för att försöka inhämta information om något jag kan tänkas vara intresserad utav.

Såg nyligen en annons på blocket; en som ville sälja ett par likadana högtalare jag har hemma, ett par Sony SS-G3.. säljaren beskrev dem som varma i ljudet.. jag blev så irriterad att jag skrev ett mejl till vederbörande att enligt min erfarenhet så är dessa högtalare i sig själva relativt ljusa av sig i ljudet och att det bara är med en varm förstärkare eller pickup som man kan få dem att ljuda något så när varmt.. och att jag haft den dåliga erfarenheten att få dem att låta alldeles för ljusa och hårt med fel pickuper.. nej, jag fick inget svar tillbaka, annonsen var snart borta också, sen om det var för att någon hunnit köpa dem vet jag inte!? :?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Cortado » 2019-05-05 19:22

nigthdreamerssky skrev:
Nattlorden skrev:Första saken att lära : står det i en annons finns goda skäl att misstro det eller att inse att det finns begränsningar du inte tänkt dig. 8)


Det är så sant så som du säger; jag brukar i möjligaste mån googla runt för att försöka inhämta information om något jag kan tänkas vara intresserad utav.

Såg nyligen en annons på blocket; en som ville sälja ett par likadana högtalare jag har hemma, ett par Sony SS-G3.. säljaren beskrev dem som varma i ljudet.. jag blev så irriterad att jag skrev ett mejl till vederbörande att enligt min erfarenhet så är dessa högtalare i sig själva relativt ljusa av sig i ljudet och att det bara är med en varm förstärkare eller pickup som man kan få dem att ljuda något så när varmt.. och att jag haft den dåliga erfarenheten att få dem att låta alldeles för ljusa och hårt med fel pickuper.. nej, jag fick inget svar tillbaka, annonsen var snart borta också, sen om det var för att någon hunnit köpa dem vet jag inte!? :?


Så du menar att det som enligt dig är "relativt ljusa i ljudet" när det kommer till högtalare är helt omöjligt för någon annan att uppleva som "varma" ?

Det kanske var så att han hade övrig utrustning som var så fasligt varma att till och med dessa SS-G3'or blev varma?

Eller var det kanske så att säljaren bara hade en skiva, som råkade vara mixad så att det bara var varmt?

Kanske potentiellt är ett akustiskt fenomen i hens bostad som gjorde att denne uppfattade ljudet från högtalarna som varmt?

I värsta fall kan det ju vara en hörselnedsättning som denne inte vet om som gör att högtalarna uppfattas som varma?

Vad tror du, hur kunde säljaren av dessa ha en annan uppfattning än dig?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 21:01

Cortado skrev:
nigthdreamerssky skrev:
Nattlorden skrev:Första saken att lära : står det i en annons finns goda skäl att misstro det eller att inse att det finns begränsningar du inte tänkt dig. 8)


Det är så sant så som du säger; jag brukar i möjligaste mån googla runt för att försöka inhämta information om något jag kan tänkas vara intresserad utav.

Såg nyligen en annons på blocket; en som ville sälja ett par likadana högtalare jag har hemma, ett par Sony SS-G3.. säljaren beskrev dem som varma i ljudet.. jag blev så irriterad att jag skrev ett mejl till vederbörande att enligt min erfarenhet så är dessa högtalare i sig själva relativt ljusa av sig i ljudet och att det bara är med en varm förstärkare eller pickup som man kan få dem att ljuda något så när varmt.. och att jag haft den dåliga erfarenheten att få dem att låta alldeles för ljusa och hårt med fel pickuper.. nej, jag fick inget svar tillbaka, annonsen var snart borta också, sen om det var för att någon hunnit köpa dem vet jag inte!? :?


Så du menar att det som enligt dig är "relativt ljusa i ljudet" när det kommer till högtalare är helt omöjligt för någon annan att uppleva som "varma" ?

Det kanske var så att han hade övrig utrustning som var så fasligt varma att till och med dessa SS-G3'or blev varma?

Eller var det kanske så att säljaren bara hade en skiva, som råkade vara mixad så att det bara var varmt?

Kanske potentiellt är ett akustiskt fenomen i hens bostad som gjorde att denne uppfattade ljudet från högtalarna som varmt?

I värsta fall kan det ju vara en hörselnedsättning som denne inte vet om som gör att högtalarna uppfattas som varma?

Vad tror du, hur kunde säljaren av dessa ha en annan uppfattning än dig?



Lustig tolkning du gör alltså.. jodå, jag hade haft förstärkaren inne i ugnen innan jag ens fick värme i Sony högtalarna.. det blir ju ungefär så du gör tolkningen.. nej, men jag kanske skulle skrivit att bara om förstärkaren drar åt det varma i ljudet, så möjligtvis du hade förstått lättare!? Eller blir det bättre om jag klaccifiserar i olika steg i en skala mellan 1-5 typ på den varma skalan, så kanske vi kan säga ungefär en 2a då för att det ska bli ett uns värme i Sony högtalarna, så då är det ju solklart att försäljaren kanske använt en typ Marantz eller nåt..!? :? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur brukar Klass A skifta rent ljudmässigt ihop med musi

Inläggav Cortado » 2019-05-05 23:06

nigthdreamerssky skrev:Lustig tolkning du gör alltså.. jodå, jag hade haft förstärkaren inne i ugnen innan jag ens fick värme i Sony högtalarna.. det blir ju ungefär så du gör tolkningen.. nej, men jag kanske skulle skrivit att bara om förstärkaren drar åt det varma i ljudet, så möjligtvis du hade förstått lättare!? Eller blir det bättre om jag klaccifiserar i olika steg i en skala mellan 1-5 typ på den varma skalan, så kanske vi kan säga ungefär en 2a då för att det ska bli ett uns värme i Sony högtalarna, så då är det ju solklart att försäljaren kanske använt en typ Marantz eller nåt..!? :? :roll: :lol:


Om det nu är så att jag tolkat det lustigt eller tokigt så illustrerar det min poäng bättre. För att vara övertydlig; Jag pratade aldrig om värme i en temperaturkontext. Värmen är ju i detta sammahang ett "sound" eller en "färgning" om man så vill. De förslag jag gav må ha varit absurda men poängen var ju att det kan finnas förklaringar till varför säljaren i ditt exempel beskrivit högtalarna som varma. Sen är det väl ganska vedertaget positivt när något låter varmt och användningen av uttrycket i det där fallet kan mycket väl varit för att snabbare bli av med dem.

Hänger du med på det generella resonemanget?.. eller är jag på en annan planet?

Egentligen borde vi låtabli definitionsdebatten, tycker detta spår mer hör hemma i "Vad är bra ljudåtergivning"-tråden. Här borde målet vara (om jag förstår det rätt) att hitta eventuella hörbara skillnader hos en förstärkare då den så att säga kliver in i och ut ur klass A-området.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster