Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 11:31

Tja, jag föredrar som sagt att lyssna mig till hur jag trivs med ljudet och hur det låter och gör förändringar med hjälp av mina öron istället för mätning..

Men, jag undrar, går det t,ex att mäta om exempelvis en pickup drar åt det ljusa eller åt det mörka hållet, eller helt enkelt är neutral..

Samma sak med förstärkare, högtalare osv..

Ta som exempel; hur mäter man min Yamaha YP-800 (skivspelare) för att påvisa att den tonalt sett är lite ljusare jämfört med vissa andra skivspelare..

Annars tycker jag att mätningar hit och dit bara för att påvisa att det är si och så låg distorsion etc inte tillför mig något egentligen, för sanningen som jag förstått det är att en apparat kan ha jättebra mätvärden, men ändå låta skit enkelt uttryckt.. sedan är det ju förstås i vilket sammanhang man ställer apparaten i och vilket ljudideal man eftersträvar osv..

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav goat76 » 2019-05-05 11:51

Jag kan inte hjälpa dig med trådfrågan då jag inte heller är en som sitter och först mäter mig fram till vad jag sen ska tycka, jag lyssnar istället.

Om du litar på din hörsel så är mitt tips att du lyssnar på några favorit-inspelningar du hört tusentals gånger över flertalet år och på väldigt många olika ljudsystem, för då har du nog redan bildat dig en ganska trovärdig uppfattning om dessa inspelningar har en neutral klang. Låter dessa inspelningar ovanligt ljust på en anläggning så har det ljudsystemet antagligen en för ljus klang.

Sen måste man nog ta lyssningsrummet i beaktning också då för kala rum har en tendens att locka fram det ljusa i inspelningarna.

På tal om Yamaha så har jag alltid fått känslan att de ofta har ett ganska ljust ljud-ideal, men den uppfattningen har då gjort att jag inte är så intresserad av att lyssna på så många produkter från Yamaha så det är lite av en förutfattad mening från min sida, kanske? :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav PerStromgren » 2019-05-05 12:16

De flesta människor skulle nog kalla en tonkurva som faller tvärt över - säg - 5kHz för mörkt klingande och en som stiger för ljust. Men det finns ju ingen definition!

Beträffande kallt och varmt tror jag det har att göra med nivån i mellanregsitret, men jag använder inte orden sjäälv, så jag vet inte.

Det enklaste och bästa är att du experimenterar med tonkontroller (ev. i ett datorprogram) och själv bedömer vad du tycker tycker är mörkt och ljust respektive kallt/varmt när det kommer till återgivning.
... tycker jag!

Per

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 12:35

PerStromgren skrev:De flesta människor skulle nog kalla en tonkurva som faller tvärt över - säg - 5kHz för mörkt klingande och en som stiger för ljust. Men det finns ju ingen definition!

Beträffande kallt och varmt tror jag det har att göra med nivån i mellanregsitret, men jag använder inte orden sjäälv, så jag vet inte.

Det enklaste och bästa är att du experimenterar med tonkontroller (ev. i ett datorprogram) och själv bedömer vad du tycker tycker är mörkt och ljust respektive kallt/varmt när det kommer till återgivning.


Det där med tonkurvan låter ju intressant..

Tonkontroller har jag på mina vintage förstärkare av olika slag, men de använder jag inte så mycket då jag inte upplever att det är just det som avgör om t,ex högtalare eller en pickup drar åt än det ena eller det andra hållet.. det är snarare helheten i sig hur den synergerar..

Ta som exempel min Technics SU-V9, den har jag lite problem med att hitta högtalare till som passar riktigt bra till; hittills har det varit kompromisser..

Jag har ett par Zachry EM 24 hemma, men de har domediskanter och ljudet blir åt det varma hållet vilket inte passar så bra ihop med Technicsen i detta fall, om man inte använder Ortofon X-5 som är neutral och i läge 1mV för riaat då EM 24 är superkänsliga och gör X-5 mörk och murrig i läge 2,5mV.
Alternativt t,ex använder ADC XLM mk iii vilken är relativt ljus i tonaliteten och ger perfekt ljud i denna kombination..

Men jag gillar ju att använda flera olika pickuper och flera av dem går inte så bra ihop med Technicsen och dessa Zachry högtalare..

Har testat t,ex med Polk Audio 10 förut i Technicsen, men det blir för bumlig bas för rockmusik i den kombinationen tycker jag..

Just nu har jag för tillfället använt ett litet tag Sony SS-G3 på 2x60 watt, men de är nästan en aning för ljusa och egentligen bör man ju ha lite mer watt i högtalarna när man använder SU-V9 på 2x120 watt. Men det funkar ju bra på inte alltför hög volym och ger bra ljud med t,ex Benz micro Gold.

Genom att luska efter vad folk brukar använda till sina Technics, så brukar JBL vara vanligt förekommande, så jag tänker lite på att t,ex JBL L100 Century inte vore så dumt och då mkii modellen om jag inte minns fel som tål relativt hög effekt alternativt Pioneer HPM 100, men bägge modellerna överstiger min ekonomi för närvarande..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 12:45

goat76 skrev:Jag kan inte hjälpa dig med trådfrågan då jag inte heller är en som sitter och först mäter mig fram till vad jag sen ska tycka, jag lyssnar istället.

Om du litar på din hörsel så är mitt tips att du lyssnar på några favorit-inspelningar du hört tusentals gånger över flertalet år och på väldigt många olika ljudsystem, för då har du nog redan bildat dig en ganska trovärdig uppfattning om dessa inspelningar har en neutral klang. Låter dessa inspelningar ovanligt ljust på en anläggning så har det ljudsystemet antagligen en för ljus klang.

Sen måste man nog ta lyssningsrummet i beaktning också då för kala rum har en tendens att locka fram det ljusa i inspelningarna.

På tal om Yamaha så har jag alltid fått känslan att de ofta har ett ganska ljust ljud-ideal, men den uppfattningen har då gjort att jag inte är så intresserad av att lyssna på så många produkter från Yamaha så det är lite av en förutfattad mening från min sida, kanske? :D


Jo, det gäller nog att kombinera rätt när det gäller Yamaha ihop med andra grejer, och jag är lite som du att jag känner mig lite skeptisk till Yamaha´s så kallade natural sound, men vissa apparater skulle jag vilja testa såsom Yamaha´s fina förstärkare/receivrar i CA/CR serien från 70-talet.

Min Yamaha YP-800 passar inte så bra ihop med min Technics SU-V9 generellt sett, då ljudet kan kännas lite anemiskt.. däremot passar den utmärkt ihop med t,ex min Sansui AU 9500, men man märker ändå en viss skillnad i ljud ibland då en enklare skivspelare såsom Telefunken S 500 blir betydligt fylligare i vissa sammanhang..

Som synes så är det just det jag gör och lyssnar på olika ljudsystem över tid och rum och lär mig efterhand skillnader i tonalitet/klang och förmåga att passa ihop eller ej när det gäller både pickuper, högtalare och förstärkare var för sig.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 12:57

Jag vill gärna förtydliga att det jag är ute efter är tydligare definitioner än att något låter bra när man skriver om en grej; förstärkare, högtalare, pickup etc..

Som det är nu brukar jag hålla på och luska igenom diverse utländska forum för att bättre få ett hum om en viss pickup t, ex låter typ åt det ljusa eller mörka, om den är slank i ljudet osv etc. För i de svenska forumen verkar det vara en konsensus påverkad av det transparenta idealet att man inte nämner så mycket om sådana här skillnader om ens alls..

Tänk vad trevligt det vore för oss som har äldre grejer om det angavs redan i specifikationerna att en viss pickup drar åt det mörka eller varma eller helt enkelt är neutral.. tänk om man tog upp detta lite bättre när man testar pickuper och framför allt testar dem ihop med skivor från olika tidsepoker vilket också är avgörande för hur slutresultatet låter..

För som det nu är så kan det snackas mest t,ex om spårningsförmågan och huruvida en pickup klarar av t,ex Tschakowsky´s 1812, än om hur det låter tonalt sett och utifrån den anläggning som används.. man tar mest hänsyn till om en pickup låter bra bara till en mycket bra inspelning och ofta tar man bara några axplock här och var i olika genrer..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Cortado » 2019-05-05 13:09

Som Per (och säkert tidigare skribenter) är inne på håller jag med om - så länge det inte finns någon objektiv definition bakom en subjektiv sådan så kan man aldrig vara säker på att man har en samsyn mellan två parter. Det som är varmt för en kanske är ljummet (?) för en annan.

Hur tråkigt det än må låta så är det lättare att säga till någon "Jag upplever 1,7dB dippen mellan 1,2-1,6k som trevlig för den musik jag lyssnar på" - risken för missförstånd lär då vara väldigt liten. Det är såklart få som skulle kunna kommunicera på det sättet men med lite laborerande, gärna med en mångbandig EQ, så kan man nog hitta vilka register som innehåller vad. Alla har säkert en låt där det finns ljud som kan vara offensiva eller på något sätt "för mycket", kanske är det hela mixen som har nått på sig som man inte gillar.

Man kan analysera spektrumet på låten och se om det är nått band som sticker ut och testa att EQ'a det för att se vad som händer. Man kan också ta in en låt i datorn, hitta ett specifikt parti i låten och analysera spektrumet där och hitta det där exakta man stör sig på.

När man hållt på med detta ett tag så tror jag att man kommer fram till att det är opraktiskt att ha komponenter i sin anläggning som är lämpliga för en viss musikstil, artist, låt etc. Jag tror att det bästa är att ha en anläggning som färgar musiken så lite som möjligt och så får man helt enkelt njuta av hur olika musik kan låta.

En parallell jag tycker är bra är färghantering när man publicerar bilder. En fotograf eller grafiker som skapar ett alster på en feljusterad bildskärm får nog snart en jobbig överraskning när ett tryckeri tryckt upp 100000 vykort som har ett obehagligt lilastick bilden inte hade när de skickade iväg den till tryckeriet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Thomas_A » 2019-05-05 13:23

nigthdreamerssky skrev:Tja, jag föredrar som sagt att lyssna mig till hur jag trivs med ljudet och hur det låter och gör förändringar med hjälp av mina öron istället för mätning..

Men, jag undrar, går det t,ex att mäta om exempelvis en pickup drar åt det ljusa eller åt det mörka hållet, eller helt enkelt är neutral..

Samma sak med förstärkare, högtalare osv..

Ta som exempel; hur mäter man min Yamaha YP-800 (skivspelare) för att påvisa att den tonalt sett är lite ljusare jämfört med vissa andra skivspelare..

Annars tycker jag att mätningar hit och dit bara för att påvisa att det är si och så låg distorsion etc inte tillför mig något egentligen, för sanningen som jag förstått det är att en apparat kan ha jättebra mätvärden, men ändå låta skit enkelt uttryckt.. sedan är det ju förstås i vilket sammanhang man ställer apparaten i och vilket ljudideal man eftersträvar osv..


Det är inte så svårt att mäta upp en pickup eller apparats frekvensgång. Mätresultatet korrelerar nästan alltid med om man upplever den klingar ljust eller mörkt vid lyssning särskilt om man får testa en mörk och ljust klingande apparat vid samma lyssningstillfälle. Sedan finns också andra saker som kan upplevas, ex "hårdhet" i ljudet som kan vara distorsionsrelaterat.

Högtalare är dock betydligt mer komplicerat att avgöra på enkla mätningar då ljudet sprids i olika riktningar och interagerar med rummet. Det finns många trådar om detta på forumet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 15:22

Cortado skrev:Som Per (och säkert tidigare skribenter) är inne på håller jag med om - så länge det inte finns någon objektiv definition bakom en subjektiv sådan så kan man aldrig vara säker på att man har en samsyn mellan två parter. Det som är varmt för en kanske är ljummet (?) för en annan.

Hur tråkigt det än må låta så är det lättare att säga till någon "Jag upplever 1,7dB dippen mellan 1,2-1,6k som trevlig för den musik jag lyssnar på" - risken för missförstånd lär då vara väldigt liten. Det är såklart få som skulle kunna kommunicera på det sättet men med lite laborerande, gärna med en mångbandig EQ, så kan man nog hitta vilka register som innehåller vad. Alla har säkert en låt där det finns ljud som kan vara offensiva eller på något sätt "för mycket", kanske är det hela mixen som har nått på sig som man inte gillar.

Man kan analysera spektrumet på låten och se om det är nått band som sticker ut och testa att EQ'a det för att se vad som händer. Man kan också ta in en låt i datorn, hitta ett specifikt parti i låten och analysera spektrumet där och hitta det där exakta man stör sig på.

När man hållt på med detta ett tag så tror jag att man kommer fram till att det är opraktiskt att ha komponenter i sin anläggning som är lämpliga för en viss musikstil, artist, låt etc. Jag tror att det bästa är att ha en anläggning som färgar musiken så lite som möjligt och så får man helt enkelt njuta av hur olika musik kan låta.

En parallell jag tycker är bra är färghantering när man publicerar bilder. En fotograf eller grafiker som skapar ett alster på en feljusterad bildskärm får nog snart en jobbig överraskning när ett tryckeri tryckt upp 100000 vykort som har ett obehagligt lilastick bilden inte hade när de skickade iväg den till tryckeriet.


Jag kan hålla med om att man kan tolka en mening på flera sätt, så som du säger att det kan låta ljummet, jag brukar skriva typ drar åt det varma/varmare hållet vilket för mig motsvarar ungefär ljummet..

Jag testade med en mångbandig Marantz Equalizer på ett rörhybridförsteg som jag har och använder ibland till ett par Audio Pro A4-14.. original utan Marantz EQ´n så är det en vid öppen gles upplösning med det försteget och man märker att det är som gjort för dels fina studioinspelningar samt allra helst typ musik som jazz, blues och liknande.. det fungerar bra även till typ poprock med bra upplösning, men betydligt sämre till komprimerade inspelningar.. och t, ex gamla inspelningar som inte är jättebra studioinspelade från förr, där hör man alltför lätt bruset på plattan, men med EQ, så trollade jag som sagt bort sådana problem överlag förutom komprimerade inspelningar etc.. jag fick den nästan att spela av The Who´s album Live At Leeds (som innehåller en massa distorsion) relativt bra.. kortfattat förvandlade jag ett jazz försteg till ett rockförsteg med EQ´n.

Det där med att hålla på och analysera i datorn är inget som intresserar mig och jag lyssnar i huvudsak på äldre musik och gärna på vinyl.. faktum kvarstår att olika tidsperioder utav musikhistorien har olika tonaliteter och klangskillnader och diverse avvikelser förekommer såsom relativt ljusa vs relativt mörka inspelningar etc.. sedan upplever jag t,ex att soundet från äldre inspelningar från när man använde rör i studion innehar en specifik glöd/känsla i sina inspelningar, vilket är lätt att tappa bort om man använder så neutral utrustning som möjligt. Jag trivs väldigt väl med att använda olika äldre vintage grejer, så för mig är det ett ickeproblem att använda sig utav olika apparater och högtalare beroende på typ av musik som avlyssnas.

Paralellen som du tar upp kan definieras på andra sätt också.. det finns ett fåtal fotografer som håller på proffessionellt, men föredrar analogt fotograferande för att det ger ett helt annat djup och andra möjligheter, t,ex diafilm där slutresultatet kan bli väldigt högupplöst. Inom sv/vit film finns det för de som håller på nu med digitalt oanade möjligheter till äkta svärta och variationer att använda sig utav ihop med olika typer utav fotopapper.. man kan säga att det är två helt olika typ av världar inom foto analogt vs digitalt, visst känner jag till att man kan hålla på i photoshop t,ex, men det blir en helt annan mer syntetisk känsla än äkta vara..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 15:27

Thomas_A skrev:
nigthdreamerssky skrev:Tja, jag föredrar som sagt att lyssna mig till hur jag trivs med ljudet och hur det låter och gör förändringar med hjälp av mina öron istället för mätning..

Men, jag undrar, går det t,ex att mäta om exempelvis en pickup drar åt det ljusa eller åt det mörka hållet, eller helt enkelt är neutral..

Samma sak med förstärkare, högtalare osv..

Ta som exempel; hur mäter man min Yamaha YP-800 (skivspelare) för att påvisa att den tonalt sett är lite ljusare jämfört med vissa andra skivspelare..

Annars tycker jag att mätningar hit och dit bara för att påvisa att det är si och så låg distorsion etc inte tillför mig något egentligen, för sanningen som jag förstått det är att en apparat kan ha jättebra mätvärden, men ändå låta skit enkelt uttryckt.. sedan är det ju förstås i vilket sammanhang man ställer apparaten i och vilket ljudideal man eftersträvar osv..


Det är inte så svårt att mäta upp en pickup eller apparats frekvensgång. Mätresultatet korrelerar nästan alltid med om man upplever den klingar ljust eller mörkt vid lyssning särskilt om man får testa en mörk och ljust klingande apparat vid samma lyssningstillfälle. Sedan finns också andra saker som kan upplevas, ex "hårdhet" i ljudet som kan vara distorsionsrelaterat.

Högtalare är dock betydligt mer komplicerat att avgöra på enkla mätningar då ljudet sprids i olika riktningar och interagerar med rummet. Det finns många trådar om detta på forumet.


Det är intressant att höra, problemet blir bara egentligen att på plats så kan jag ju avgöra med öronen om det drar åt ett visst håll, så egentligen vilket jag glömde nämna så var/är min fråga om det går att mäta rent hypotetisk.. men det hade ju varit bra att kunna läsa i förväg om pickuper och olika apparater hur man ser skillnader..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-05 16:32

Klart det går - i alla fall till viss grad - det finns ju plug-ins till musikskaparprogram där man kan styra precis hur varmt eller kallt man vill ha det.... De hade ju inte kunnat skriva den pluggen utan kunskap om vad man skall ändra på. Vi här kanske inte är bäst lämpade att svara på frågan, tyvärr....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Tangband » 2019-05-06 07:27

Som flera redan skrivit- låter apparaterna ljust så beror det ofta på att de har en frekvenskurva som är tiltad mot det ljusa- eller att man innan man byter apparat vid jämförelse är van att lyssna till elektronik som dippar i diskanten.

Det senare är nog så vanligt och det kan förleda en till felaktiga slutsatser då man väljer apparater.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Tangband » 2019-05-06 07:33

goat76 skrev:Jag kan inte hjälpa dig med trådfrågan då jag inte heller är en som sitter och först mäter mig fram till vad jag sen ska tycka, jag lyssnar istället.

Om du litar på din hörsel så är mitt tips att du lyssnar på några favorit-inspelningar du hört tusentals gånger över flertalet år och på väldigt många olika ljudsystem, för då har du nog redan bildat dig en ganska trovärdig uppfattning om dessa inspelningar har en neutral klang. Låter dessa inspelningar ovanligt ljust på en anläggning så har det ljudsystemet antagligen en för ljus klang.

Sen måste man nog ta lyssningsrummet i beaktning också då för kala rum har en tendens att locka fram det ljusa i inspelningarna.

På tal om Yamaha så har jag alltid fått känslan att de ofta har ett ganska ljust ljud-ideal, men den uppfattningen har då gjort att jag inte är så intresserad av att lyssna på så många produkter från Yamaha så det är lite av en förutfattad mening från min sida, kanske? :D


Den där fördomen mot Yamaha har jag också haft. :D
Den kanske stämmer till viss del- då LTS testade en hemmabioreceiver från Yamaha för några år sedan så fann de förstegsdelen särdeles neutral och transparent, men slutsteget hade en svag färgning mot med ljusa.

Jag tror dock det är svårt att dra ett märke över en kam, min fördom mot Yamaha eller andra japanska grejor typ Denon och pioneer var störst då jag använde naim nait 1- det jag inte visste var att den dippar rätt kraftigt i diskanten, men jag trodde förstås då att den var neutral.
Klangligt låter tex sneaky DS precis likadant som Yamaha wxc50 , ingen apparat låter ljusare än den andra.
Den naimstreamer jag hade innan lät också klangligt likadant som dessa.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav goat76 » 2019-05-06 10:19

Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag kan inte hjälpa dig med trådfrågan då jag inte heller är en som sitter och först mäter mig fram till vad jag sen ska tycka, jag lyssnar istället.

Om du litar på din hörsel så är mitt tips att du lyssnar på några favorit-inspelningar du hört tusentals gånger över flertalet år och på väldigt många olika ljudsystem, för då har du nog redan bildat dig en ganska trovärdig uppfattning om dessa inspelningar har en neutral klang. Låter dessa inspelningar ovanligt ljust på en anläggning så har det ljudsystemet antagligen en för ljus klang.

Sen måste man nog ta lyssningsrummet i beaktning också då för kala rum har en tendens att locka fram det ljusa i inspelningarna.

På tal om Yamaha så har jag alltid fått känslan att de ofta har ett ganska ljust ljud-ideal, men den uppfattningen har då gjort att jag inte är så intresserad av att lyssna på så många produkter från Yamaha så det är lite av en förutfattad mening från min sida, kanske? :D


Den där fördomen mot Yamaha har jag också haft. :D
Den kanske stämmer till viss del- då LTS testade en hemmabioreceiver från Yamaha för några år sedan så fann de förstegsdelen särdeles neutral och transparent, men slutsteget hade en svag färgning mot med ljusa.

Jag tror dock det är svårt att dra ett märke över en kam, min fördom mot Yamaha eller andra japanska grejor typ Denon och pioneer var störst då jag använde naim nait 1- det jag inte visste var att den dippar rätt kraftigt i diskanten, men jag trodde förstås då att den var neutral.
Klangligt låter tex sneaky DS precis likadant som Yamaha wxc50 , ingen apparat låter ljusare än den andra.
Den naimstreamer jag hade innan lät också klangligt likadant som dessa.


Du har nog rätt i att man inte bör dra ett visst märke över en kam, men det är väldigt svårt att komma ifrån den känslan om man sätter sig för att lyssna på en apparat från sagda märke då jag antagligen kommer fokusera mer på frågan: "låter den inte ganska ljust". :)

Jag har vissa perioder då jag läser på om hörlurar på forumet Head-Fi då det är dags för nya, på det forumet råder det också en viss upfattning om att många i Japan i allmänhet föredrar en ljusare klang så antagligen sätter deras ljud-ideal en viss prägel på mycket som tillverkas där?

Amerikaner gillar bas.
Engelsmän gillar mellanregister.
Tyskar vill ha neutralt.
Islänningar vill ha värme.
Svenskar vill ha allt.
:D

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Använda mätning för att få ljus/kall vs mörkt/varmt!?

Inläggav Tarzan » 2019-05-06 11:28

När man vill få en röst att låta varmare kan man lägga på dist i mellanbasen, typ 200-500 Hz. Kanske är någonting liknande för pickuper? Olika dist låter ju olika. "Snäll" dist i mellanbas låter varmt men "elak" dist i övre mellanregister låter hårt. Värme har alltså inte enbart med tonkurva att göra är det jag vill komma fram till.

För övrigt har jag rätt svårt för hela den där grejen med att olika apparater passar med varandra olika bra för att skapa det sound man vill ha. Det låter jobbigt. Då är det betydligt enklare att skaffa enbart neutrala apparater och en eq.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster