Rotel RB-1090 och dess modifikationer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Rotel RB-1090 och dess modifikationer

Inläggav Frisk » 2019-05-12 14:32

Jag ska ta tag och städa och justera lite i elektroniken och tänkte gå igenom bias-strömmar m.m. men funderar även lite över "alla" modifikationer som diskuterats och gjorts med Rotel RB-1090. Jag har sökt men hittar mest referenser till händelser utan att hitta någon konkret fråga. Det vore intressant att sammanställa vad som justerats, varför, hur och med vilket resultat. Vad jag konkret tänker på är:

  1. Modifiering för att minska brumnivå och eventuellt även öka uteffekt.
  2. Kort för bryggkoppling
  3. Basproblem

    Alla tre punkterna diskuteras i denna tråden: viewtopic.php?t=6882
    1.
    Morello skrev:Brummet kan jag emellertid bekräfta. Ska göra en mätning på det också. Kom på en liten modifiering som man kan göra, vilket jag och IÖ pratade om nyss. Huruvida det är hyfsat enkelt att göra praktiskt återstår att se.

    2.
    subjektivisten skrev:Har för min Morello gjorde något kort till 1090, var det för bryggkoppla den eller var det för brummet? Något annat?

    3.
    Henrik_Holst skrev:(tänker på IÖs lösning för basproblemen, och morellos tänkta antibrumsystem)
Punkt 3 hittade jag faktiskt lösningen på innan jag han posta, finns här:
viewtopic.php?f=10&t=36968&start=0 Då jag använder steget till infra-moduler bör den ju definitivt göras...

Jag har svårt att hitta mer information kring övriga av punkterna här på forat, Finns det dokumenterat någon stans? Är det teoretiska förbättringar eller har de faktiskt implementerats med gott resultat?
Finns det fler förbättringar som gjorts? Trigg-ingång vore ju trevligt.

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster