Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Här beskriver Spotify att om användare bockar i Aktivera ljudnormalisering så går det sedan att få dynamik upp till -23 Lufs. Är det verkligen så bra som det låter?
Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.
juanth skrev:Can listeners adjust the levels of my music?
Premium users can choose between the following volume normalization levels in their app settings:
Loud - equalling ca -11 dB LUFS (+6 dB gain multiplied to ReplayGain)
Normal (default) - equalling ca -14 dB LUFS (+3 dB gain multiplied to ReplayGain)
Quiet - equalling ca - 23 dB LUFS (-5 dB gain multiplied to ReplayGain)
This is to compensate for where playback isn’t loud enough (e.g. in a noisy environment) or dynamic enough (e.g. in a quiet environment).
Spotify FAQ skrev:In the future, we plan to use a new standard for calculating loudness, called ITU 1770 (from the International Telecommunication Union). This defines the integrated LUFS (Loudness Units Full Scale) measure, and it’s what we recommend you use to measure the loudness of your tracks.
Cortado skrev:Spotify FAQ skrev:In the future, we plan to use a new standard for calculating loudness, called ITU 1770 (from the International Telecommunication Union). This defines the integrated LUFS (Loudness Units Full Scale) measure, and it’s what we recommend you use to measure the loudness of your tracks.
Det där måste ju ses som goda nyheter. Väl?
Edit: Eller ja, de säger ju inte exakt vilken de föjer..
juanth skrev:Tack goat76 för ett väldigt tydligt svar!
Om man nu använder Spotify som många ändå gör så måste det väl vara bättre att slå på ljudnormalisering och det så kallade -23 LUFS läget. (Volymnivå låg) än att köra på normal..?
Iaf uppfattar jag normalläget som betydligt plattare och mer tröttande att lyssna på.
Samma med Chromecast audio, där jag förstår att spotifyklienten ligger i Chromecast och därmed ger det ”normala” läget med automatik och dessutom lägre upplösning.
Morello skrev:Jag och en kamrat var i kontakt med Spotify angående detta vansinniga tilltag för flera år sedan, men dom ville inte riktigt se problemet.
Bojkotta skräpet!
Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Observerar att den inställningen som kommer vid installation av möget är potentiellt skadlig för musiken.
Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Morello skrev:Ja just det, det betyder att oavsett inställning så blir det potentiellt dåligt. Det var nog det vi påtalade i kontakten med Spotify.
Som sagt, bojkotta skräpet.
Cortado skrev:Vore grymt om vi kunde få in svar från Spotify på hur valet av av ett alsters utgåva görs, om det är de själva som väljer eller skivbolaget?
PerStromgren skrev:Men nog finns det väl en uppsjö äldre inspelningar som bara finns i en utgåva?
STDI skrev:Jag förstår bara delar av det som diskuteras. Men en konkret fråga: Ett stycke som Bolero. Låter det olika i det olika inställningarna?
Morello skrev:Jag och en kamrat var i kontakt med Spotify angående detta vansinniga tilltag för flera år sedan, men dom ville inte riktigt se problemet.
Bojkotta skräpet!
Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Observerar att den inställningen som kommer vid installation av möget är potentiellt skadlig för musiken.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Jag har inget val som heter "Quiet" om jag inte slår på "Normalize Volume". Bör jag göra det för att minimera påverkan på musiken?
nuffe skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Jag har inget val som heter "Quiet" om jag inte slår på "Normalize Volume". Bör jag göra det för att minimera påverkan på musiken?
Jodå, om du trycker på normal på raden "volume level" så kan du välja, tyst, normal o hög
Hoppas du finner det.
Henrik
Morello skrev:Ja just det, det betyder att oavsett inställning så blir det potentiellt dåligt. Det var nog det vi påtalade i kontakten med Spotify.
Som sagt, bojkotta skräpet.
Morello skrev:Nej, jag använder aldrig spotify.
Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?
Tell skrev:Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer
goat76 skrev:Tell skrev:Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!
Skumt, men det bekräftar väl mitt påpekande i den andra tråden att Spotify fifflar med ljudet på något sätt, de har tydligt sämre ljud än mina egna filer i AAC 320kbps.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!
Johan_Lindroos skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!
Vad menar du med "på en låt med -10 dB dynamik"?
Tell skrev:Johan_Lindroos skrev:Tell skrev:
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!
Vad menar du med "på en låt med -10 dB dynamik"?
Notera att jag skrev ~ och inte -, alltså tilde, alltså "ungefär 10dB"
Morello skrev:Bosse, har du läst tråden och förstått vad den handlar om?
Johan_Lindroos skrev:Tack! Jag tyckte det såg ut som ett minustecken. Trodde jag. Bara när jag förstorar till typ 200% så syns det att det är tilde (ungefär). Jag börjar se dåligt på nära håll numera, men jag vill inte riktigt än skaffa glasögon. Men jag börjar inse att det börjar bli nödvändigt om ett tag.
BosseS skrev:Morello skrev:Bosse, har du läst tråden och förstått vad den handlar om?
Ja hurså? Vore tacksam för svar på min fråga nu.
"skräp" låter som att det verkligen låter skräp, även i gamla trötta öron.
Kan du visa exempel på vad som låter så erbarmligt dåligt i spotify?
Eller nä, du använder ju aldrig spotify så vad grundar du din uppfattning på?
Jag vill inte argumentera med dig utan lära mig av fakta.
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
juanth skrev:BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
Lägg ner Bosse. Morello är väl insatt i det hela och använder därför inte Spotify baserat på resultatet av detta och hur mycket bättre det kan låta tex med andra format. Läs tråden innan du börjar härja. Han har ju dessutom varit i kontakt med Spotify i syfte att försöka förbättra.
juanth skrev:BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
Lägg ner Bosse. Morello är väl insatt i det hela och använder därför inte Spotify baserat på resultatet av detta och hur mycket bättre det kan låta tex med andra format. Läs tråden innan du börjar härja. Han har ju dessutom varit i kontakt med Spotify i syfte att försöka förbättra.
AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.
...
STDI skrev:AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.
...
Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?
Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.
BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
AndreasArvidsson skrev:STDI skrev:AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.
...
Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?
Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.
Den är påslagen som standard så vitt jag vet.
Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.
Morello skrev:BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!
AndreasArvidsson skrev:Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.
Morello skrev:Tell, Kan du vänligen ge blanka fan i att i tid och otid berätta vad du tror att jag tycker och tänker!
E skrev:AndreasArvidsson skrev:Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.
Ja, att originalutgåvor tas bort till förmån för söndermastrade versioner är helt åt helvete. Man kan väl få välja själv vad man vill höra?
Mvh E*
AndreasArvidsson skrev:Hittar man bara en bra master så är det inga problem att lyssna på spotify. Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.
Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.
goat76 skrev:AndreasArvidsson skrev:STDI skrev:Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?
Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.
Den är påslagen som standard så vitt jag vet.
Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.
Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.
Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:
1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.........
...............
Morello skrev:Ja, precis, Spotify och de andra tjänsterna är ju bara vår tids "skivbutiker" och de blir såklart matade med sönderkomprimerat skräp (senaste remastern) om sådant finns.
Det är enligt mitt ringa det stora problemet med Spotify med flera samt att man inte anger katalognummer eller revisionsläge etc.
Tack och lov finns det gott om kompaktskivor på begagnatmarknaden.
Tell skrev:Morello skrev:BosseS skrev:Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!
Jag har fått uppfattningen av att du försöker ignorera mig så gott det går, men jag försöker ändå; DU har inte förstått vad trådskaparen skrev, eller nåt annat i tråden. Du bara maler på med ditt känslomässiga klagande. Skriv nåt med substans om du ska vara med i tråden vetja.
Det goat76 precis skrev däremot, det är vettigt.
BosseS skrev:Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.
ottovonkopp skrev:Jag har personligen svårt för Spotify. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det blir jobbigt och tråkigt ganska snabbt (lyssnar mest på pop/rock).
Har "extreme" och tyst på i appen.
Via CCA är det i stort sett olyssningsbart.
AirPlay funkar ok.
Bäst (inte bra men bättre) är via Squeezebox o Spotty. En konventering till flac och Replay Gain sker.
Lite OT men nämner det här då det var uppe i en annan Spotify-tråd. Många hyllar Radio Paradise (flac), har bara lyssnat via SB men tycker det låter riktigt trist.
Däremot låter SR P4 i 192 kb riktigt trevligt via Squeezebox eller via kabel i bilen.
juanth skrev:goat76 skrev:AndreasArvidsson skrev:Den är påslagen som standard så vitt jag vet.
Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.
Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.
Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:
1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.........
...............
Får jag citera dig i andra sociala medier på de punkter du tycker Spotify behöver ändra, goat76?
goat76 skrev:juanth skrev:goat76 skrev:
Får jag citera dig i andra sociala medier på de punkter du tycker Spotify behöver ändra, goat76?
Om du tror att det kan ge bra utslag som kan leda till förändring på dessa punkter hos Spotify så får du mycket gärna sprida det.
Men du kan väl utesluta mig som person och bara ta upp dessa punkter.
Personligen är jag bara intresserad att få igenom dessa ändringar och är helt anspråkningslös att de råkar vara skrivna av mig här på detta forum, om du förstår vad jag menar.
Morello skrev:Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!
BosseS skrev:Jag förstår ärligt talat inte din attityd här, den motsvarar inte min ringa uppfattning av det jag läst från dig tidigare.
Ted_B skrev:BosseS skrev:Jag förstår ärligt talat inte din attityd här, den motsvarar inte min ringa uppfattning av det jag läst från dig tidigare.
Det är du inte ensam om, sista tidens inlägg är väldigt 'tråkiga' om man säger så.
Morello skrev:Vi har någon eller några deltagare i mötet som gärna vill diskutera person snarare än sak - sådant tycker jag moderator bör stävja precis som Cortado gör ovan, men det borde skett tidigare.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi har någon eller några deltagare i mötet som gärna vill diskutera person snarare än sak - sådant tycker jag moderator bör stävja precis som Cortado gör ovan, men det borde skett tidigare.
Missade du min rödtext från igår vid denna tiden?
juanth skrev:Det här stycket känns flummigt...
https://artists.spotify.com/faq/masteri ... s-mastered
Vad tusan menar de? Merparten av allt lyssnande är nog från spellistor i stugorna..
My album is deliberately mastered to have some tracks softer than others. Will this get lost on Spotify?
Nope!
When a user plays your album, we normalize the loudness level of that album at the same time. The entire album will play back at -14 dB LUFS from start to finish, and the gain compensation applied by Spotify won’t change between tracks. This means the softer tracks will be just as soft as you intend them to be.
However, if the user plays your album in shuffle, or a track from it in between tracks from other albums (such as in a playlist), we can’t apply album normalization so track level adjustments are used instead
Tell skrev:Man mäter väl två gånger, en för hela albumet och sätter en o samma gain på alla låtar och sen en gång för varje låt och sätter en individuell gain på varje. Sen refereras det ju till vilken nivå av volymnormaliseringen man valt, så -23dB om man satt på quiet till exemepel.
Är väl dock inget skydd egentligen, bara en vattenstämpel. Dock förstår jag inte vad dom har att tjäna på det heller. O framförallt korkat att lägga det vid just dom frekvenserna som vi är extra känsliga på.
juanth skrev:goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.
juanth skrev:Du är garanterat förlåten goat76
Du är vasst pedagogisk i din förklaring. Förnämligt, verkligen.
Belker skrev:Tidal gör såklart rätt, det har vi diskuterat förr. En intressant sak är att Roon faktiskt tillämpar höjning. Blev lite orolig när jag upptäckte det så jag kollade upp hur de motiverar det. Det visar sig att de höjer utan limitering och med noggran peak-mätning, så då får det väl var ok, antar jag. Jag har ställt normaliseringen på -14LUFS (default) och det känns som en lagom kompromiss. Det gör att det alltid finns headroom för true peak vid uppsampling till 352,8/384 som jag gör. Upplever ljudet som bättre med denna normalisering på. Kanske för att signalen till dac och försteg inte blir så maxat utstyrd? Offrar hellre lite S/N för oklippt signal.
Ur Roon Knowledge Base: If a positive gain adjustment would cause some part of a track to clip, the gain adjustment is modified to avoid clipping. This reasoning uses the "true peak" value captured during audio analysis. This is fairly rare, since positive gain adjustments are uncommon.
Kraniet skrev:En annan fundering är vilka inställningar min Marantz har vid uppspelning. Dels vilken bitrate som används och sen hur normaliserings hanteras. Många inställningar är gråade när jag spelar på Marantzen, bla normalisering.
Spotify skrev:Note: The web player and Spotify apps integrated into third-party devices (such as speakers and TVs) don’t currently use Loudness Normalization.
What Hifi skrev:And to ensure the best quality, Spotify Connect always streams in 320kbps - that's the highest bitrate currently offered by Spotify.
DigiOne produces such textbook performance (i.e. essential match to Audio Precision APx555)
PerStromgren skrev:Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.
Jag har inget val som heter "Quiet" om jag inte slår på "Normalize Volume". Bör jag göra det för att minimera påverkan på musiken?
Conan skrev:Kanske fattat helt galet men... de inställningsmenyer som visas är väl alla i normala Spotify-appen? Det som var lite intressant här är ju hur det funkar i Spotify Connect. Jag spelar upp med en Yamaha Music Cast-enhet och i appen för den finns inga inställningar för hur normalisering ska hanteras. När man spelar upp med Spotify Connect är appen för själva Spotify bara en fjärrkontroll som talar om för Spotify Connect-enheten vilka låtar som ska spelas och hur den kan hitta dessa låtar på Spotifys nätverk.
Spotify själva sa väl nåt om att volymnormalisering måste hanteras av Spotify Connect-enheten. Låtrarna kommer alltid i högsta 320 kbps men kommer det med metadata som talar om hur musiken ska hanteras m.a.p. normalisering, och vet Connect-enheten hur den ska hantera det i.s.f? Jag upplever verkligen inte att påslagen normalisering i Spotify-appen påverkar hur musiken spelas upp i min Spotify Connect-enhet.
Men jag kanske fattar fel som sagt...
Conan skrev:Det jobbas väl förhoppningsvis på normalisering även för Spotify Connect.
DVD-ai skrev:Har någon svar på vilken uppspelare/streaming makapär man ska ha för att den ska tillåta minimal normalisering?
Det jag hittat är att man i praktiken behöver köpa en några generationer gammal Apple TV som har optisk ut och köra från den?
Detta är ett himla larvigt och dumt problem att inte vara alla connect pryttlar har denna möjlighet?!
För vist är det så snurrigt att om jag har normalisering avstängd så får jag ändå inte tillgång till hela dynamiska spannet.
Utan jag måste kunna aktivera normalisering och sedan välja tysta läget?!
E skrev:Var finns info som säger att/varför avstängd normalisering är sämre än "quiet"-läget?
Mvh E*
goat76 skrev:juanth skrev:goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.
Låt-normalisering
Låt-normaliseringen normaliserar alla låtar individuellt i Spotifys hela musikbibliotek till säg -14 LUFS och tar ingen hänsyn till om låten var tänkt att vara lågmäld eller inte.
Som exempel kommer en lugn och ursprungligen lågmäld ballad att höjas rejält mycket mer än en rivig rocklåt och om de spelas i shuffle eller playlist så kommer de låta nästan lika starka som varandra.
Detta är inte något de flesta förväntar sig, de flesta förväntar sig att balladen ska spela lägre än rocklåten precis som det också brukar vara när två så olika låtar ligger på ett och samma album efter varandra.
Individuell låt-normalisering är alltså både i låtlista och även i shuffle-mode en riktigt usel ide.
Album-normalisering
Spotify använder sig av album-normalisering då man väljer att lyssna på ett specifikt album.
Albumets alla låtars genomsnittliga LUFS-värde avgör om albumet ska höjas eller sänkas för att hamna på -14 LUFS.
Som exempel kommer ett album vars ursprungliga LUFS-värde på säg -18 att höjas med 4 dB för att hamna på -14 LUFS. Det fina med album-normalisering är att alla låtarna på albumet sänks med 4 dB vilket medför att den interna nivåbalansen kvarstår mellan låtarna precis så som det ursprungligen var tänkt att vara.
Spotify har tyvärr inte fattat att album-normalisering även är att föredra då det kommer till lyssning av låtlistor och shuffle, så de borde snegla lite mer vad deras konkurrent kommit fram till...
Tidal har gjort allt rätt!
Tidal använder sig endast av album-normalisering oavsett om det är ett album, en låtlista eller om man lyssnar i shuffle-mode.
Orsaken till att de gör så är att det då blir en fullt förväntade nivåskillnader mellan de lågmälda låtarna och de mer intensiva låtarna, och om man tänker efter, varför skulle det inte bli det? Om den nivåskillnaden fungerar ypperligt mellan lugna och riviga låtar efter varann på ett album så kommer nivåskillnaden även göra sig lika naturlig i shuffle-mode.
Till skillnad mot Spotify som album-normaliserar efter låtarnas genomsnittliga nivå så kör Tidal sin album-normaliserng efter den starkaste låten på albumet. Om den låten exempelvis ursprungligen ligger på -10 LUFS så sänks den och resterande låtar på albumet med 4 dB för att komma ner till normaliseringsgränsen på -14 LUFS.
Att basera normaliseringen på den starkast låtande spåret som Tidal gör är viktigt för det stänger igen möjligheten att utnyttja normaliseringen vilket är risken om man som Spotify mäter fram albumets genomsnittliga LUFS-nivå, annars kan någon medvetet lägga vissa lågmälda spår på skivan (exempelvis några spår med snack mellan låtarna) för att på så sätt lura upp nivån på enskilda "hit-spår".
Den kanske viktigaste punkten med Tidals normalisering är att nivåer aldrig höjs, om ett albums starkaste låt ligger på säg -18 LUFS så kommer det inte höjas till -14, den ligger kvar på sin egna naturliga nivå på -18 och kommer därmed inte limiteras vilket är fallet hos Spotify.
Om Spotify absolut bestämt sig för att i sin normalisering fortsätta att höja nivåer så räcker inte deras "Quiet"-läge på -23 LUFS, de behöver kanske sänka den nivån till -40 LUFS om de hade velat slippa limitera något riktigt svagt album. (som kanske existerar?)
Hur smart är det att limitera fina produktioner bara för att de ska låta exakt lika starkt som alla andra album?
Absolut låta-lika-starkt-nivå är varken önskvärt eller naturligt för som tidigare påpekats så finns det förväntade nivåskillnader och dessa gäller även i jämnförelsen ensam trubadur-skiva mot ett black metal-album.
Normaliserings-nivån på -14 LUFS kan man lätt tro är för låg men den gränsen dödar ändå Loudness War med stor marginal vilket jag upptäckt med en massa egna mätningar av fina okomprimerade album.
Genomsnittet låg på -17,5 LUFS så det finns liksom ingen riktig vinning i att pressa en fin hög-dynamisk produktion bara för att uppnå nivån på -14 LUFS, då har vågskålen redan "tippat över" till att istället behålla full dynamik vare sig albumet då ligger kvar på sin naturliga nivå på -18 till 26 LUFS.
Glöm inte att normalisering har införts p.g.a. ett specifikt problem som kallas Loudness War så normaliserings-gränsen behöver endast läggas på en nivå som dödar just Loudness War.
Diverse goda musikproduktioner behöver och ska inte låta exakt lika starkt, en produktionsmässigt helt oförstörd rocklåt kan ha sin naturliga LUFS-nivå på -14 medans ett glest klassiskt verk kan ligga på -26, låt denna skillnad i nivå kvarstå, den är fullt naturlig och även helt förväntad.
Förlåt, det blev långt det här.
DVD-ai skrev:Har någon svar på vilken uppspelare/streaming makapär man ska ha för att den ska tillåta minimal normalisering?
Det jag hittat är att man i praktiken behöver köpa en några generationer gammal Apple TV som har optisk ut och köra från den?
Detta är ett himla larvigt och dumt problem att inte vara alla connect pryttlar har denna möjlighet?!
För vist är det så snurrigt att om jag har normalisering avstängd så får jag ändå inte tillgång till hela dynamiska spannet.
Utan jag måste kunna aktivera normalisering och sedan välja tysta läget?!
Harryup skrev:Om du gillar apparaten men ogillar gränssnittet så kika på Roon. Tycker det är överlägset i synnerhet om man lyssnar på klassiskt och jazz. Men också därför att Roon lägger ihop Tidal och Qobuz med sina egna vanliga filer så man får en skivsamling.
Kostar en slant men inte mer än vad en ganska bra kabellyftare kostar.
mvh/Harryup
dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!
ottovonkopp skrev:dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!
Nä, Logitech Media Server är bättre tycker jag. (Ok, har bara känt på ROON lite snabbt så jag kanske ska vara tyst men ville bara nämna ett utmärkt och gratis alternativ)
LMS använder Replay Gain om det finns i taggarna. Välj själv, album gain, låt gain, Smart gain eller avstängt. Smart gain känner av om du spelar ett album eller en låt-mix. Smart va?
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!
Nä, Logitech Media Server är bättre tycker jag. (Ok, har bara känt på ROON lite snabbt så jag kanske ska vara tyst men ville bara nämna ett utmärkt och gratis alternativ)
LMS använder Replay Gain om det finns i taggarna. Välj själv, album gain, låt gain, Smart gain eller avstängt. Smart gain känner av om du spelar ett album eller en låt-mix. Smart va?
Fungerar LMS på andra apparater än Squeezebox?
/ B
dewpo skrev:Harryup skrev:Om du gillar apparaten men ogillar gränssnittet så kika på Roon. Tycker det är överlägset i synnerhet om man lyssnar på klassiskt och jazz. Men också därför att Roon lägger ihop Tidal och Qobuz med sina egna vanliga filer så man får en skivsamling.
Kostar en slant men inte mer än vad en ganska bra kabellyftare kostar.
mvh/Harryup
Skippa ROON och köp kabellyftarna
Nä skämt och åsido, ROON är förträffligt
Det finns egentligen bra en sak som fungerar dåligt på ROON, Kanal dirigeringen.
Så det duger inte ännu till att driva helt aktiva högtalare
Nä nu ljög jag lite det finns två avigsidor som saknas för att ROON skulle vara komplett.
Bättre fungerande kanal dirigering och möjlighet att tunnla externt ljud genom DSP’n
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster