Spotify LUFS -23?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 08:53

Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?


Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-22 09:25

Tell skrev:
Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?


Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer :)


Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 10:38

goat76 skrev:
Tell skrev:
Kraniet skrev:Men ska det alltså bli bättre dynamik av att använda normalisering/tyst än att slå av normaliseringen helt?


Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer :)


Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.


Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-22 10:59

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer :)


Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.


Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!


Skumt, men det bekräftar väl mitt påpekande i den andra tråden att Spotify fifflar med ljudet på något sätt, de har tydligt sämre ljud än mina egna filer i AAC 320kbps.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 12:35

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.


Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!


Skumt, men det bekräftar väl mitt påpekande i den andra tråden att Spotify fifflar med ljudet på något sätt, de har tydligt sämre ljud än mina egna filer i AAC 320kbps.


Well som sagt så är det ingen skillnad mellan flac och Spotify på "quiet". Så sätt den där o det är frid o fröjd förutom för riktigt högdynamisk musik då antar jag.

Testade dock att sätta den på "off" och "loud" också. "Loud" hade en något tydligare transientskillnad till det sämre än "normal", det lät rätt pumpigt när kicken slog. "Off" lät bättre, dock en liiiten transientskillnad ändå, men inget jag skulle haka upp mig på. Antar att det kanske är intersample peaks som är problemet där?
Så aa, skillnaderna mellan dom olika lägerna är enbart dynamiken, någon klangmässig skillnad mellan nån av lägerna och flacen kunde jag inte höra alls. Jag kommer alltså fortsätta spinna vidare med Spotify då det låter bra i quiet-läget, funktionsmässigt funkar fint och det mesta jag lyssnar på finns där (minus vissa lite obskyrare musikstilar). Skulle dock se att dom defaultar till "quiet" även på apparater som enbart stöder connect-funktionen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-22 13:33

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Som jag skrev i en annan tråd igår så vid "normal" så hörde jag en skillnad i transienterna jämfört med samma låt i flac. Satte jag den på "quiet" så försvann den skillnaden. Testade däremot inte att ta bort normaliseringen helt, så ska göra det idag och se vad som händer :)


Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.


Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!


Vad menar du med "på en låt med -10 dB dynamik"?
//Johan Lindroos

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 14:06

Johan_Lindroos skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Det är väl klart att det inte blir bättre dynamik än vad som finns på inspelningen, däremot blir sämre dynamik med normaliseringen ifall skivan skulle ha ett lägre genomsnittligt LUFS-värde än -23.
Den typen av musik som Tell lyssnar på har garanterat inte så låga nivåer så det ger ingen skillnad mellan ”quiet” och avstängt, förutom starkare ljudnivå i avstängt läge såklart.


Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!


Vad menar du med "på en låt med -10 dB dynamik"?


Notera att jag skrev ~ och inte -, alltså tilde, alltså "ungefär 10dB" :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-22 14:25

Tell skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tell skrev:
Som jag skrev i den andra tråden så märkte jag skillnad på transiernterna på en låt med ~10dB dynamik med normaliseringen satt på normal men inte på quiet. Tycker själv det inte borde vara så, men tydligen så håller Spotify inte med. Ska testa "loud" och helt avstängd idag också, blev la lite nyfiken själv nu!


Vad menar du med "på en låt med -10 dB dynamik"?


Notera att jag skrev ~ och inte -, alltså tilde, alltså "ungefär 10dB" :)


Tack! Jag tyckte det såg ut som ett minustecken. Trodde jag. Bara när jag förstorar till typ 200% så syns det att det är tilde (ungefär). Jag börjar se dåligt på nära håll numera, men jag vill inte riktigt än skaffa glasögon. Men jag börjar inse att det börjar bli nödvändigt om ett tag. :oops:
//Johan Lindroos

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav BosseS » 2019-05-22 15:56

Morello skrev:Bosse, har du läst tråden och förstått vad den handlar om?

Ja hurså? Vore tacksam för svar på min fråga nu.
"skräp" låter som att det verkligen låter skräp, även i gamla trötta öron.
Kan du visa exempel på vad som låter så erbarmligt dåligt i spotify?
Eller nä, du använder ju aldrig spotify så vad grundar du din uppfattning på?
Jag vill inte argumentera med dig utan lära mig av fakta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Morello » 2019-05-22 16:10

Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.

Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 17:47

Johan_Lindroos skrev:Tack! Jag tyckte det såg ut som ett minustecken. Trodde jag. Bara när jag förstorar till typ 200% så syns det att det är tilde (ungefär). Jag börjar se dåligt på nära håll numera, men jag vill inte riktigt än skaffa glasögon. Men jag börjar inse att det börjar bli nödvändigt om ett tag. :oops:

Det ser faktiskt ut som ett minustecken även här. Men aa, så kan det gå :)

BosseS skrev:
Morello skrev:Bosse, har du läst tråden och förstått vad den handlar om?

Ja hurså? Vore tacksam för svar på min fråga nu.
"skräp" låter som att det verkligen låter skräp, även i gamla trötta öron.
Kan du visa exempel på vad som låter så erbarmligt dåligt i spotify?
Eller nä, du använder ju aldrig spotify så vad grundar du din uppfattning på?
Jag vill inte argumentera med dig utan lära mig av fakta.

Ta det Morello skriver med en nypa salt då han dag ut o dag in tycker att allting som inte är 110% perfekt är SKRÄP. Och han har precis som du skriver ingen egen erfarenhet av att köra Spotify då han bara verkar lyssna på sk fonogram från 80-talet och bakåt.
Men som jag skrev en bit upp så kan du antagligen utan problem lyssna på Spotify om du sätter igång volymnormaliseringen på "tyst". Skulle väl vara om du ofta lyssna på högdynamisk klassisk musik (23dB+) som du kan få problem med limitering, men annars så är det antagligen väldigt safe. Komprimering i form av 320kbps OGG Vorbis är inte heller nåt du bör oroa dig för.

Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.

Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Det är iofs snarare DU som uppretat uttrycker dig emotionellt snarare än i sak. Så gott som det enda jag tycker mig se dig skriva är "Det är skräp! Bojkotta!", men andra ord inte speciellt sakligt. Jag menar, vad har du som säger att en volymnormalisering på -23dB LUFS och 320kbps OGG inte duger för dom allra allra flesta album idag?

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav BosseS » 2019-05-22 18:09

Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-22 18:53

BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.


Lägg ner Bosse. Morello är väl insatt i det hela och använder därför inte Spotify baserat på resultatet av detta och hur mycket bättre det kan låta tex med andra format. Läs tråden innan du börjar härja. Han har ju dessutom varit i kontakt med Spotify i syfte att försöka förbättra.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav BosseS » 2019-05-22 20:03

juanth skrev:
BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.


Lägg ner Bosse. Morello är väl insatt i det hela och använder därför inte Spotify baserat på resultatet av detta och hur mycket bättre det kan låta tex med andra format. Läs tråden innan du börjar härja. Han har ju dessutom varit i kontakt med Spotify i syfte att försöka förbättra.

Jag har läst tråden och Morello beskriver spotify i termer som vansinniga tilltag, skräp, mög, skadligt, misshandel av musiken, dåligt (kan ha missat något). Då jag företrädesvis lyssnar via spotify blir jag uppriktigt intresserad av vad jag missat då jag tycker kvaliten ligger långt över Morello's teoretiska värderingar (och jag är ingen vän av spotify av andra skäl, tvärtom ingenting som jag vill försvara). Så vad krävs i form av guldöron och hårdvara för att dessa attribut ska bli verkliga fakta?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-22 20:13

juanth skrev:
BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.


Lägg ner Bosse. Morello är väl insatt i det hela och använder därför inte Spotify baserat på resultatet av detta och hur mycket bättre det kan låta tex med andra format. Läs tråden innan du börjar härja. Han har ju dessutom varit i kontakt med Spotify i syfte att försöka förbättra.

Fast, han har ju fel. O ja han var i kontakt med Spotify för några år sen, DÅ brydde dom sig inte, men sen dess har dom uppenbarligen gjort nåt åt saken. Typ lagt till en volymnormalisering som funkar för allt förutom väldigt högdynamiska grejer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-22 21:02

Det är bara så onödigt att låtsas missförstå och komma med slutsatser och tramsargument kring vad man nyss missförstått med flit. Jag förstår att Morello inte vill svara på sådant. Faktiskt kan bättre än så.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav PerStromgren » 2019-05-22 21:39

Jag tänkte att jag skulle visa vad Spotify kan åstadkomma i form av välljud (se viewtopic.php?f=18&t=69100), men misslyckades. Felet som uppenbarar sig i den tråden är dock mycket värre än de avvikelser Morello pratar om. Jag ska leta efter ett bättre exempel.

I sak är jag enig med BosseS; Spotify levererar musik med kvalitet som i stort (och oftast) uppfyller mina krav.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-05-23 05:38

Hittar man bara en bra master så är det inga problem att lyssna på spotify. Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.

Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav STDI » 2019-05-23 07:01

AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.

...

Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?

Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-05-23 07:31

STDI skrev:
AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.

...

Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?

Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.

Den är påslagen som standard så vitt jag vet.

Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.

Jag tror även att man behöver aktivera högre ljudkvalité/bitrate manuellt för betalande kunder. Annars får du lägre kvalité. Dvs det går att få bra ljud ur spotify, men det kräver som med all ljudmjukvara att den är rätt inställd. Kan tyckas vara onödigt komplicerat och det håller jag med om. Detta kunde spotify gjort bättre.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav ottovonkopp » 2019-05-23 07:54

Jag har personligen svårt för Spotify. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det blir jobbigt och tråkigt ganska snabbt (lyssnar mest på pop/rock).

Har "extreme" och tyst på i appen.

Via CCA är det i stort sett olyssningsbart.
AirPlay funkar ok.
Bäst (inte bra men bättre) är via Squeezebox o Spotty. En konventering till flac och Replay Gain sker.

Lite OT men nämner det här då det var uppe i en annan Spotify-tråd. Många hyllar Radio Paradise (flac), har bara lyssnat via SB men tycker det låter riktigt trist.

Däremot låter SR P4 i 192 kb riktigt trevligt via Squeezebox eller via kabel i bilen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Morello » 2019-05-23 08:29

BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.



Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-23 10:30

AndreasArvidsson skrev:
STDI skrev:
AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.

...

Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?

Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.

Den är påslagen som standard så vitt jag vet.

Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.


Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.


Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:

1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.
Detta kan annars utnyttjas som jag tidigare påpekat med att det medvetet läggs in spår (som mellanprat och liknande) som medvetet sänker det genomsnittliga LUFS-värdet med avsikten att själva låtarna spelas starkare än vad de egentligen är tillåtna att göra. Genomsnitts-mätningen lämnar därmed en ”trojansk häst” för Loudness War, och tro mig,om det går att utnyttja så kommer det att utnyttjas.

2. Skippa ”positive gain”, en normalisering som höjer album är en riktigt dålig idé för detta medför att den mest högdynamiska musiken straffas med limitering. Vissa extremt hög-dynamiska album kommer t.o.m. att behöva limiteras vid deras ”Quiet”-läge på -23 LUFS, det är visserligen väldigt få album det kommer drabba men det är så onödigt.
Låt album som underskrider det valda normaliseringsvärdet att låta lite svagare, det är inte viktigt med absolut lika volymnivå och inget album oavsett hur hög-dynamiskt det än må vara kommer då att limiteras.

3. Ta bort läget ”Loud” som valbart normaliseringsläge, det finns absolut inget syfte med att ha en normalisering som ligger på -11 LUFS. Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många ljuduppspelnings-enheter som inte kan spela upp alla typer av album med en acceptabel ljudnivå i deras normaliseringsläge ”Normal” på -14 LUFS.
Valet mellan ”Quiet” och ”Normal” måste dock finnas kvar då många mobiltelefoner och liknande musikuppspelare annars inte har tillräckligt stark förstärkning för att kunna spela upp alla hög-dynamiska album med önskvärd ljudstyrka.

4. Om ovanstående punkter rättas till så bör Spotify införa normaliseringen som obligatorisk för att få full genomslagskraft mot grundproblematiken till varför detta med normalisering ens behövs, ”Loudness War”.
Streaming-jättarna sitter på nycklarna mot detta fenomen som har orsakat skadegörelse på musiken i över 30 år, om de gör normaliseringen rätt så kan de göra den till obligatorisk och inte som nu ett valbart reglage i inställningarna så när på valet mellan ”Quiet” och ”Normal”.
Det är också viktigt att de ”skickar med” normaliseringen till alla externa plattformar som kan spela upp deras musikbibliotek för att få full genomslagskraft, jag vet inte vad det är rent tekniskt som gör att det inte går i dagsläget.



5. Sist men inte minst är frågan vilken normaliserings-nivå som är den mest rimliga vilket jag och några fler har diskuterat i tråden om mastring. Jag är av uppfattningen att en normalisering på -23 LUFS är för lågt satt förutsatt att alla de ovanstående punkterna görs rätt.

En normaliserings-nivå bör istället avgöras av ett genomsnitt av all världens musik som inte är söndermastrad med komprimering och limitering. Det finns musik som har sin fulla dynamik intakt men ändå landar på omkring -12 LUFS, sen finns det musik som med sin fulla dynamik landar på omkring -26 LUFS.
I tråden om mastring gjorde jag en massa mätningar av diverse oförstörd musik och genomsnittet landade på -17,5 LUFS, och då ska tilläggas att jag viktade mätningarna åt det hög-dynamiska hållet då låtar inom klassisk musik fick större representativ än hur populär den i verkligheten är.

En normaliserings-nivå som läggs på -17/-18 LUFS kommer enligt mig ge den mest naturliga nivån, för om merparten av alla goda inspelningar måste sänkas med 5-6 dB för att rätta sig under en normalisering på -23 LUFS så innebär det att de även kommer ligga på -5/-6 dB under digitala nollnivån (0 dB) i deras peak-värde. Problemet det medför är då att nästan all musik som naturligt underskrider -23 LUFS fortfarande kommer ha sina peak-värden strax under 0 dB, de kommer således spela 5-6 dB starkare i sina starkaste partier än den typen av musik som skall ligga på de nivåerna ”oftare”.


Den här sista punkten tror jag kanske fler behöver tänka igenom lite mer på innan man bestämmer sig för att -23 LUFS är den ”gyllene” nivån för normalisering. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Kraniet » 2019-05-23 11:14

En annan fundering är vilka inställningar min Marantz har vid uppspelning. Dels vilken bitrate som används och sen hur normaliserings hanteras. Många inställningar är gråade när jag spelar på Marantzen, bla normalisering.

edit: Jag upplever dock att ljudkvaliten är bra när jag spelar på Marantzen. Bättre än vad jag fick via min chromecast.
Mvh
Magnus

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-23 11:45

Morello skrev:
BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.



Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!


Jag har fått uppfattningen av att du försöker ignorera mig så gott det går, men jag försöker ändå; DU har inte förstått vad trådskaparen skrev, eller nåt annat i tråden. Du bara maler på med ditt känslomässiga klagande. Skriv nåt med substans om du ska vara med i tråden vetja.

Det goat76 precis skrev däremot, det är vettigt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav E » 2019-05-23 11:59

AndreasArvidsson skrev:Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.

Ja, att originalutgåvor tas bort till förmån för söndermastrade versioner är helt åt helvete. Man kan väl få välja själv vad man vill höra? :x

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Morello » 2019-05-23 11:59

Tell, Kan du vänligen ge blanka fan i att i tid och otid berätta vad du tror att jag tycker och tänker! :evil:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Tell » 2019-05-23 12:16

Morello skrev:Tell, Kan du vänligen ge blanka fan i att i tid och otid berätta vad du tror att jag tycker och tänker! :evil:

Haha, jag skrev bara vad JAG uppfattade dig som, o sen skrev jag inte ett skit om vad du tycker o tänker utan vad du borde göra iom att du väldigt uppenbarligen inte gör det. Hur är det med läsförståelsen egentligen?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-23 12:18

E skrev:
AndreasArvidsson skrev:Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.

Ja, att originalutgåvor tas bort till förmån för söndermastrade versioner är helt åt helvete. Man kan väl få välja själv vad man vill höra? :x

Mvh E*


Men det blir så fel när folk beskyller streamingtjänsterna för utgåvorna de tillhandahållts av skivbolagen.

Spotify/Tidal får för det mesta den versionen som dessa bolag nu säljer, det är ju knappast så att skivbolagen tillhandahåller nypressningar av originalutgåvor i de fysiska formaten heller, om albumet finns nymastrat, de får man ju leta reda på själv på begagnat-marknaden.

I de fall man hittar original-utgåvor utöver den re-mastrade versionen så bör vi istället hylla Spotify/Tidal att de är intresserade av att kräva den bättre versionen av ett album, kanske efter önskemål från deras kunder.
Det är nog ytterst sällan skivbolagen själva beslutar att tillhandahålla originalutgåvan för det är ju som ett direkt erkännande från deras sida att det finns ljudmässiga brister i den version de nu säljer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-23 12:34

AndreasArvidsson skrev:Hittar man bara en bra master så är det inga problem att lyssna på spotify. Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.

Största problemet med alla streamingtjänster är inte den tekniska ljudkvalitén utan tillgången till bra utgåvor.


Spotify verkar inte helt konsekventa, i Iphone (jag är 100 på det) är ljudnormalisering av som standard, kanske är det olika beroende på vad man spelar upp i? Iaf så kommer man inte åt menyn för tyst/normal/hög utan att slå på ljudnormalisering men det verkar man enligt flera här komma åt i vissa uppspelare med Spotify Connect utan att slå på ljudnormalisering.
Är det något slags förmyndarbeteende från Spotify tro? Att folk inte anses kunna välja själva.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster