Spotify LUFS -23?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Morello » 2019-05-23 12:40

Ja, precis, Spotify och de andra tjänsterna är ju bara vår tids "skivbutiker" och de blir såklart matade med sönderkomprimerat skräp (senaste remastern) om sådant finns.

Det är enligt mitt ringa det stora problemet med Spotify med flera samt att man inte anger katalognummer eller revisionsläge etc.

Tack och lov finns det gott om kompaktskivor på begagnatmarknaden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-23 12:49

goat76 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
STDI skrev:Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?

Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.

Den är påslagen som standard så vitt jag vet.

Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.


Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.


Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:

1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.........
............... :)


Får jag citera dig i andra sociala medier på de punkter du tycker Spotify behöver ändra, goat76?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-23 13:01

Morello skrev:Ja, precis, Spotify och de andra tjänsterna är ju bara vår tids "skivbutiker" och de blir såklart matade med sönderkomprimerat skräp (senaste remastern) om sådant finns.

Det är enligt mitt ringa det stora problemet med Spotify med flera samt att man inte anger katalognummer eller revisionsläge etc.

Tack och lov finns det gott om kompaktskivor på begagnatmarknaden.


Ett tillägg till det sistnämda:

...om man nöjer sig med att endast lyssna på gammal mainstream-musik som gång efter gång släpps i nya utgåvor för att lura lyssnare som tror att den bästa musiken är gjord av de som syns och hörs mest, egentligen mest p.g.a. promotion av skivbolagen.

Det är minsta möjliga ansträngning att sälja ett och samma album åt så många som möjligt än att låta folket välja bland mångfalden, detta problem reds just nu ut då dessa onödiga mellanhänder inte längre behövs, tack vare internet kan musiker nu sälja sin konst självas direkt till sina lyssnare.

(Tyvärr försöker dessa som alltid utnyttjar och skor sig på skaparna av konsten att låsa internet med hjälp av deras dockor som tar besluten, men det ska vi nog inte tala om här.) :)
Senast redigerad av goat76 2019-05-23 13:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-23 13:06

Tell skrev:
Morello skrev:
BosseS skrev:Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.



Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!


Jag har fått uppfattningen av att du försöker ignorera mig så gott det går, men jag försöker ändå; DU har inte förstått vad trådskaparen skrev, eller nåt annat i tråden. Du bara maler på med ditt känslomässiga klagande. Skriv nåt med substans om du ska vara med i tråden vetja.

Det goat76 precis skrev däremot, det är vettigt.


Så ja.... nu tar vi och lugnar oss och försöker ha koll på vad som alla diskutterar kontra vad man tycker de borde diskuttera.... Och det gäller SAMTLIGA. // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Morello » 2019-05-23 13:09

BosseS skrev:
Morello skrev:Du låter uppretad och uttrycker dig emotionellt snarare än i sak.
Min uppfattning är baserad på uppgifter från Spotify, vilket du hade förstått om du läst trådskaparens inlägg noggrannare.

Du har inte lyssnat och vet alltså inte. Då behöver vi tjata mer om det.



Vill försiktigt påpeka att det som diskuteras här inte utan avsevärd svårighet går att verifiera medelst lyssning då gemen man aldriug kan vara helt säker på att ha samma ursprungsmaterial tillgängligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-23 13:10

ottovonkopp skrev:Jag har personligen svårt för Spotify. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det blir jobbigt och tråkigt ganska snabbt (lyssnar mest på pop/rock).

Har "extreme" och tyst på i appen.

Via CCA är det i stort sett olyssningsbart.
AirPlay funkar ok.
Bäst (inte bra men bättre) är via Squeezebox o Spotty. En konventering till flac och Replay Gain sker.

Lite OT men nämner det här då det var uppe i en annan Spotify-tråd. Många hyllar Radio Paradise (flac), har bara lyssnat via SB men tycker det låter riktigt trist.

Däremot låter SR P4 i 192 kb riktigt trevligt via Squeezebox eller via kabel i bilen.


Jag håller med om det du skriver om Radio Paradise Otto, jag svarade nog aldrig på goat76 i den andra tråden då den blev OT..
Jo, jag lyssnade på Radio Paradise i FLAC, och det är nog inget fel på upplösningen, jag tycker det låter illa pga avsaknad av dynamik motsvarande Spotifys normalläge eller tom sämre.
Om jag spelar det genom min anläggning där jag sätter mig ner för att lyssna på musik aktivt så står jag inte ut, det är så platt och in my face. Lyssnar jag genom en IKEA-spelare medan jag lagar mat så tänker jag inte fullt så mycket på det.

För mig saknar upplösning nästan betydelse när dynamik saknas. Det blir ungefär som att försöka ta till sig en konstutställning med en huva av dåligt genomskinlig plast på skallen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-23 13:17

juanth skrev:
goat76 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Den är påslagen som standard så vitt jag vet.

Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.


Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.


Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:

1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.........
............... :)


Får jag citera dig i andra sociala medier på de punkter du tycker Spotify behöver ändra, goat76?


Om du tror att det kan ge bra utslag som kan leda till förändring på dessa punkter hos Spotify så får du mycket gärna sprida det.

Men du kan väl utesluta mig som person och bara ta upp dessa punkter.
Personligen är jag bara intresserad att få igenom dessa ändringar och är helt anspråkningslös att de råkar vara skrivna av mig här på detta forum, om du förstår vad jag menar. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-05-23 13:33

goat76 skrev:
juanth skrev:
goat76 skrev:
Får jag citera dig i andra sociala medier på de punkter du tycker Spotify behöver ändra, goat76?


Om du tror att det kan ge bra utslag som kan leda till förändring på dessa punkter hos Spotify så får du mycket gärna sprida det.

Men du kan väl utesluta mig som person och bara ta upp dessa punkter.
Personligen är jag bara intresserad att få igenom dessa ändringar och är helt anspråkningslös att de råkar vara skrivna av mig här på detta forum, om du förstår vad jag menar. :)


Jag förstår. Absolut. Tack.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav BosseS » 2019-05-23 19:40

Morello skrev:Du har ännu inte förstått vad trådskaparen skrev. Häpnadsv'äckande!

Jag hade frågor kring vad du skrev, inte vad TS skrev.
Jag har lärt mig nu att jag inte behöver vara orolig för att spotify levererar rent "mög" så frågan är utredd.
Jag förstår ärligt talat inte din attityd här, den motsvarar inte min ringa uppfattning av det jag läst från dig tidigare.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Ted_B » 2019-05-24 00:01

BosseS skrev:Jag förstår ärligt talat inte din attityd här, den motsvarar inte min ringa uppfattning av det jag läst från dig tidigare.


Det är du inte ensam om, sista tidens inlägg är väldigt 'tråkiga' om man säger så.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav Cortado » 2019-05-24 09:23

Ted_B skrev:
BosseS skrev:Jag förstår ärligt talat inte din attityd här, den motsvarar inte min ringa uppfattning av det jag läst från dig tidigare.


Det är du inte ensam om, sista tidens inlägg är väldigt 'tråkiga' om man säger så.


Detta gäller inte bara ovanstående utan flera som deltar i det trista spåret;

Tycker det är rätt trist att man fokuserar på hur inlägg är formulerade och fortsätter diskutera på ett spår som inte ger något.

Att själv se sin roll i en konflikt och bromsa sig själv från att få sista ordet tror jag är en vinst även om det då kan se ut som att man gett någon annan rätt. Det bör fungera lika bra här på faktiskt som i verkligheten.


Fortsätt gärna diskutera trådämnet och om det inte är tillräckligt intressant, ta en promenad och/eller en fika i solen och fortsätt sedan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Morello » 2019-05-24 12:53

Vi har någon eller några deltagare i mötet som gärna vill diskutera person snarare än sak - sådant tycker jag moderator bör stävja precis som Cortado gör ovan, men det borde skett tidigare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-24 13:10

Morello skrev:Vi har någon eller några deltagare i mötet som gärna vill diskutera person snarare än sak - sådant tycker jag moderator bör stävja precis som Cortado gör ovan, men det borde skett tidigare.


Missade du min rödtext från igår vid denna tiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Morello » 2019-05-24 13:37

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Vi har någon eller några deltagare i mötet som gärna vill diskutera person snarare än sak - sådant tycker jag moderator bör stävja precis som Cortado gör ovan, men det borde skett tidigare.


Missade du min rödtext från igår vid denna tiden?

Svar ja. FInt jobbat!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-05-24 14:12

Det här stycket känns flummigt...
https://artists.spotify.com/faq/masteri ... s-mastered

Vad tusan menar de? Merparten av allt lyssnande är nog från spellistor i stugorna..

My album is deliberately mastered to have some tracks softer than others. Will this get lost on Spotify?
Nope!

When a user plays your album, we normalize the loudness level of that album at the same time. The entire album will play back at -14 dB LUFS from start to finish, and the gain compensation applied by Spotify won’t change between tracks. This means the softer tracks will be just as soft as you intend them to be.

However, if the user plays your album in shuffle, or a track from it in between tracks from other albums (such as in a playlist), we can’t apply album normalization so track level adjustments are used instead
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Tell » 2019-05-24 14:24

Nej, vi fortsätter inte i det där spåret. Det gäller alla, inklusive Morello. //Cortado


https://www.mattmontag.com/music/univer ... -watermark
Det här är däremot intressant. Har inte läst nåt nåt sånt här tidigare och kan säkert vara en anledning att viss musik låter sämre på Spotify men inte på andra ställen. För det kaan ju vara så att Universal watermarkar musik på Spottan men inte på t ex Tidal?
Kanske dock är värd sin egen tråd iofs.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Belker » 2019-05-24 15:38

Kopieringsskyddet var ju riktigt äckligt! En trolig orsak till missljudet, faktiskt. Vad är det för fel på skivbolagen, egentligen? Hatar de sina kunder så djupt? Kanske också därför en del vinylutgåvor låter bra jämfört med digitala. Loudnessrace, vinyl och hörbara kopieringsskydd. När ska eländet sluta?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-24 16:24

juanth skrev:Det här stycket känns flummigt...
https://artists.spotify.com/faq/masteri ... s-mastered

Vad tusan menar de? Merparten av allt lyssnande är nog från spellistor i stugorna..

My album is deliberately mastered to have some tracks softer than others. Will this get lost on Spotify?
Nope!

When a user plays your album, we normalize the loudness level of that album at the same time. The entire album will play back at -14 dB LUFS from start to finish, and the gain compensation applied by Spotify won’t change between tracks. This means the softer tracks will be just as soft as you intend them to be.

However, if the user plays your album in shuffle, or a track from it in between tracks from other albums (such as in a playlist), we can’t apply album normalization so track level adjustments are used instead


Det de menar är att om du väljer ett album och spelar upp det så håller sig Spotify till album-normalisering, men om du däremot lyssnar i shuffle eller på spellistor så är varje enskild låt normaliserad för sig.

Jag vet inte hur statistiken ser ut hos Spotify men enligt Tidals statistik lyssnar merparten av deras användare på hela album åt gången.
Jag tror det har att göra med att Tidal lockar till sig användare som är aningen äldre tack vare lossless och att den generationen är van att lyssna på hela album åt gången. De som är uppvuxna med mp3-kvalité lockar Spotify till sig med det lägre priset, de bryr sig heller inte lika mycket om lossless och är även uppvuxna med att lyssna mer på spellistor, så statistiken kanske ser lite annorlunda ut på den plattformen?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-05-24 20:02

goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.



Kopieringsskyddet... 8O
Hur tänker de?? Vad är poängen med ett skydd som förvränger...?
Obegripligt idiotiskt..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Tell » 2019-05-24 23:00

Man mäter väl två gånger, en för hela albumet och sätter en o samma gain på alla låtar och sen en gång för varje låt och sätter en individuell gain på varje. Sen refereras det ju till vilken nivå av volymnormaliseringen man valt, så -23dB om man satt på quiet till exemepel.


Är väl dock inget skydd egentligen, bara en vattenstämpel. Dock förstår jag inte vad dom har att tjäna på det heller. O framförallt korkat att lägga det vid just dom frekvenserna som vi är extra känsliga på.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-05-24 23:31

Tell skrev:Man mäter väl två gånger, en för hela albumet och sätter en o samma gain på alla låtar och sen en gång för varje låt och sätter en individuell gain på varje. Sen refereras det ju till vilken nivå av volymnormaliseringen man valt, så -23dB om man satt på quiet till exemepel.


Är väl dock inget skydd egentligen, bara en vattenstämpel. Dock förstår jag inte vad dom har att tjäna på det heller. O framförallt korkat att lägga det vid just dom frekvenserna som vi är extra känsliga på.



Det låter rimligt Tell.

Ja, helt sanslöst med ”kopieringsskyddet”
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-25 00:11

juanth skrev:goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.


Låt-normalisering

Låt-normaliseringen normaliserar alla låtar individuellt i Spotifys hela musikbibliotek till säg -14 LUFS och tar ingen hänsyn till om låten var tänkt att vara lågmäld eller inte.

Som exempel kommer en lugn och ursprungligen lågmäld ballad att höjas rejält mycket mer än en rivig rocklåt och om de spelas i shuffle eller playlist så kommer de låta nästan lika starka som varandra.
Detta är inte något de flesta förväntar sig, de flesta förväntar sig att balladen ska spela lägre än rocklåten precis som det också brukar vara när två så olika låtar ligger på ett och samma album efter varandra.
Individuell låt-normalisering är alltså både i låtlista och även i shuffle-mode en riktigt usel ide.

Album-normalisering

Spotify använder sig av album-normalisering då man väljer att lyssna på ett specifikt album.
Albumets alla låtars genomsnittliga LUFS-värde avgör om albumet ska höjas eller sänkas för att hamna på -14 LUFS.

Som exempel kommer ett album vars ursprungliga LUFS-värde på säg -18 att höjas med 4 dB för att hamna på -14 LUFS. Det fina med album-normalisering är att alla låtarna på albumet sänks med 4 dB vilket medför att den interna nivåbalansen kvarstår mellan låtarna precis så som det ursprungligen var tänkt att vara.

Spotify har tyvärr inte fattat att album-normalisering även är att föredra då det kommer till lyssning av låtlistor och shuffle, så de borde snegla lite mer vad deras konkurrent kommit fram till...

Tidal har gjort allt rätt!

Tidal använder sig endast av album-normalisering oavsett om det är ett album, en låtlista eller om man lyssnar i shuffle-mode.
Orsaken till att de gör så är att det då blir en fullt förväntade nivåskillnader mellan de lågmälda låtarna och de mer intensiva låtarna, och om man tänker efter, varför skulle det inte bli det? Om den nivåskillnaden fungerar ypperligt mellan lugna och riviga låtar efter varann på ett album så kommer nivåskillnaden även göra sig lika naturlig i shuffle-mode.

Till skillnad mot Spotify som album-normaliserar efter låtarnas genomsnittliga nivå så kör Tidal sin album-normaliserng efter den starkaste låten på albumet. Om den låten exempelvis ursprungligen ligger på -10 LUFS så sänks den och resterande låtar på albumet med 4 dB för att komma ner till normaliseringsgränsen på -14 LUFS.

Att basera normaliseringen på den starkast låtande spåret som Tidal gör är viktigt för det stänger igen möjligheten att utnyttja normaliseringen vilket är risken om man som Spotify mäter fram albumets genomsnittliga LUFS-nivå, annars kan någon medvetet lägga vissa lågmälda spår på skivan (exempelvis några spår med snack mellan låtarna) för att på så sätt lura upp nivån på enskilda "hit-spår".

Den kanske viktigaste punkten med Tidals normalisering är att nivåer aldrig höjs, om ett albums starkaste låt ligger på säg -18 LUFS så kommer det inte höjas till -14, den ligger kvar på sin egna naturliga nivå på -18 och kommer därmed inte limiteras vilket är fallet hos Spotify.
Om Spotify absolut bestämt sig för att i sin normalisering fortsätta att höja nivåer så räcker inte deras "Quiet"-läge på -23 LUFS, de behöver kanske sänka den nivån till -40 LUFS om de hade velat slippa limitera något riktigt svagt album. (som kanske existerar?)

Hur smart är det att limitera fina produktioner bara för att de ska låta exakt lika starkt som alla andra album?
Absolut låta-lika-starkt-nivå är varken önskvärt eller naturligt för som tidigare påpekats så finns det förväntade nivåskillnader och dessa gäller även i jämnförelsen ensam trubadur-skiva mot ett black metal-album.

Normaliserings-nivån på -14 LUFS kan man lätt tro är för låg men den gränsen dödar ändå Loudness War med stor marginal vilket jag upptäckt med en massa egna mätningar av fina okomprimerade album.
Genomsnittet låg på -17,5 LUFS så det finns liksom ingen riktig vinning i att pressa en fin hög-dynamisk produktion bara för att uppnå nivån på -14 LUFS, då har vågskålen redan "tippat över" till att istället behålla full dynamik vare sig albumet då ligger kvar på sin naturliga nivå på -18 till 26 LUFS.

Glöm inte att normalisering har införts p.g.a. ett specifikt problem som kallas Loudness War så normaliserings-gränsen behöver endast läggas på en nivå som dödar just Loudness War.
Diverse goda musikproduktioner behöver och ska inte låta exakt lika starkt, en produktionsmässigt helt oförstörd rocklåt kan ha sin naturliga LUFS-nivå på -14 medans ett glest klassiskt verk kan ligga på -26, låt denna skillnad i nivå kvarstå, den är fullt naturlig och även helt förväntad.

Förlåt, det blev långt det här. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-05-25 00:21

Du är garanterat förlåten goat76 :)

Du är vasst pedagogisk i din förklaring. Förnämligt, verkligen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Belker » 2019-05-25 00:43

Tidal gör såklart rätt, det har vi diskuterat förr. En intressant sak är att Roon faktiskt tillämpar höjning. Blev lite orolig när jag upptäckte det så jag kollade upp hur de motiverar det. Det visar sig att de höjer utan limitering och med noggran peak-mätning, så då får det väl var ok, antar jag. Jag har ställt normaliseringen på -14LUFS (default) och det känns som en lagom kompromiss. Det gör att det alltid finns headroom för true peak vid uppsampling till 352,8/384 som jag gör. Upplever ljudet som bättre med denna normalisering på. Kanske för att signalen till dac och försteg inte blir så maxat utstyrd? Offrar hellre lite S/N för oklippt signal.

Ur Roon Knowledge Base: If a positive gain adjustment would cause some part of a track to clip, the gain adjustment is modified to avoid clipping. This reasoning uses the "true peak" value captured during audio analysis. This is fairly rare, since positive gain adjustments are uncommon.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav goat76 » 2019-05-25 11:55

juanth skrev:Du är garanterat förlåten goat76 :)

Du är vasst pedagogisk i din förklaring. Förnämligt, verkligen.


Tack för de snälla orden. :)

Belker skrev:Tidal gör såklart rätt, det har vi diskuterat förr. En intressant sak är att Roon faktiskt tillämpar höjning. Blev lite orolig när jag upptäckte det så jag kollade upp hur de motiverar det. Det visar sig att de höjer utan limitering och med noggran peak-mätning, så då får det väl var ok, antar jag. Jag har ställt normaliseringen på -14LUFS (default) och det känns som en lagom kompromiss. Det gör att det alltid finns headroom för true peak vid uppsampling till 352,8/384 som jag gör. Upplever ljudet som bättre med denna normalisering på. Kanske för att signalen till dac och försteg inte blir så maxat utstyrd? Offrar hellre lite S/N för oklippt signal.

Ur Roon Knowledge Base: If a positive gain adjustment would cause some part of a track to clip, the gain adjustment is modified to avoid clipping. This reasoning uses the "true peak" value captured during audio analysis. This is fairly rare, since positive gain adjustments are uncommon.


Den där höjningen som Roon kör med kan knappast tillämpas ofta om man aktiverar och använder deras album-normalisering, det är väl inte speciellt vanligt att det inte finns någon låt på ett album som inte ligger hyfsat nära taket på 0 dB i peak-värde?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Belker » 2019-05-25 12:05

Nej, inte ofta, men det händer. Typiskt +1-2 dB på 14LUFS.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Conan » 2019-06-02 08:32

Kraniet skrev:En annan fundering är vilka inställningar min Marantz har vid uppspelning. Dels vilken bitrate som används och sen hur normaliserings hanteras. Många inställningar är gråade när jag spelar på Marantzen, bla normalisering.


Verkar som normalisering inte finns som option på Spotify Connect-spelare. Från första inlägget:

Spotify skrev:Note: The web player and Spotify apps integrated into third-party devices (such as speakers and TVs) don’t currently use Loudness Normalization.


Men det kommer väl. Jag spelar på hemmaanläggningen via en streamer som har Spotify Connect och möjlighet till normalisering i läget "Quiet" skulle vara fint. Ang. bitrate på Spotify Connect (artikel på nätet):

What Hifi skrev:And to ensure the best quality, Spotify Connect always streams in 320kbps - that's the highest bitrate currently offered by Spotify.


Tycker ändå man måste se det väldigt positivt att strömningstjänster som Spotify och Tidal verkar bry sig om de problem som loudness war har skapat. Steget är nog inte stort att dessa tjänster börjar efterfråga mindre "heta" mastrar från skivbolagen, samt att kunna ha ett finger med i spelet när det gäller volymbebränsningen på mobila enheter. Då är vi ju i princip där och kan förpassa fenomenet med tokmastring till historiens skräphög för gott. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-06-02 10:49

Conan: Det verkar som det finns möjligheter till normalisering på vissa plattformar med Spotify Connect men eventuellt inte alla, lite oklart...
Om jag vore du skulle jag kolla igenom menyerna noga.
I Iphone måste man slå på ljudnormalisering för att sedan få åtkomst till menyn för lägena tyst/normal/hög.
Någon har tidigare i tråden antytt att de via Connect (tror jag) kommer åt den senare menyn utan att först slå på ljudnormalisering.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-06-02 14:50

Jag kan inte hitta den inställningen i min Yamaha wxc50, någon som vet om den finns på yamahan men är väl gömd ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav philipbtz » 2019-06-02 15:33

Vad jag vet så kan man inte påverka någon inställning alls när man kör connect eller chromecast. Med tanke på hur det fungerar så borde man behöva ställa in detta i sin chromecast/connect enhet(receiver t.ex.). Jag har då aldrig lyckats hitta en sådan inställning och jag har inte hört talas om att någon lyckats göra detta heller. Vem vet inställningar kanske skickas med för vissa enheter men det låter inte som det när jag testat att ställa in innan jag castar. Med airplay kan man påverka det men det är inte riktigt optimalt i min värld.

Det är därför jag landat i att köra Roon + Tidal + extern DAC. Så slipper man väldigt många problem. Man tar många flugor i samma smäll- som har skrivits om i andra trådar. Det är dyrt och all musik finns inte men samtidigt känns det dumt att snåla på källan med tanke på hur mycket det påverkar.Antagligen värt att köpa specifika utgåvor och köra från NAS:en men än så länge funkar Tidal för det mesta.

Med tanke på hur mycket TID och pengar jag lagt på resten av systemet så är jag faktiskt lite sur på mig själv att jag inte fixat detta tidigare.

DVD-ai om jag var du hade jag köpt typ en Allo Digione(https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdif.5418/) och kopplat till din fetinggrymma DAC och kör Tidal/Roon så lär dina hi-fi nerver lugnas. Den maxar ju i princip mätverktyget:
DigiOne produces such textbook performance (i.e. essential match to Audio Precision APx555)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster