Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav avr7000 » 2019-05-20 21:06

Konstruktionerna skiljer sig åt en del....

Vad är anledningar och fördelar med respektive...

Bild

SME 5, lagervinkel och pickupvinkel samma...

Bild

SME 3009, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

Bild

REGA 303, lagervinkel och pickupvinkel samma...

Bild

En gammal L75, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

Bild

Ortofon AS212, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

Bild

SL1200, lagervinkel och pickupvinkel samma...


Jag kan fortsätta hur länge som helst....

Det verkar finnas två skolor för lagrade tonarmar, som sagt, vad är anledningar och fördelar med respektive...


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav Perfector » 2019-05-20 23:02

En rak arm som placeras rätt kommer att ha nålen i armens längdriktning vilket ger ett mindre spårfel om armen sitter exakt rätt, vilket är oändligt svårt.
Unamco är ett exempel på hur stor spelaren blir om man ska få dit en riktig arm.
Dual 1219 är ett annat exempel på montering i rak arm med nålen i armens förlängning.
En S-formad arm kan var kortare och ändå få rätt spårvinkel då nålen sas. faller in i spårkurvan
Exempel Stax UA-7 som har en effektiv arm på 239 mm och då får ett spårfel på runt 2 grader över hela skivan.
vinkeln på lagret på en S-formad tonarm är för att man ska slippa den extra balansvikten för att balancera kröken på armen, typ Jelcon och annars en motvikt för att balansera ut kröken som Stax
Se'n finns äkta kardanupphängning a la Dual, Semikardan a la de flesta armar som har vridlagret under höjdlagret och även knivlager a la ERA 555.
Det är nog bara fantasin som sätter gränser för hur man anser att ett lager skall se ut för att vara optimalt.
Tangientalarmar saknar som bekant alla fel då nålen alltid hamnar exakt mitt i spåret utan skatingkrafter eftersom driften av armen sker med en liten motor.
Det kanske finns fler orsaker till olika variabler, men det är vad jag har fått mig till livs genom alla år som ljudnörd.
Bilagor
Jelco.jpg
Jelco.jpg (5.11 KiB) Visad 1272 gånger
Stax UA 7.jpg
Stax UA 7.jpg (11.83 KiB) Visad 1272 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav Laila » 2019-05-20 23:33

Om lagret inte har samma vinkel som skalet så ändras puppens azimut något vid
avspelning av ej helt plana plattor(eller som har olika tjocklek) . . . om ljudpåverkan
går att detektera i praktiken vid "normaloplana" eller olika "normaltjocka" vinyler
vette däremot tusan . . . typ.

Perfectors förklaring förstår jag mig däremot inte helt på ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav petersteindl » 2019-05-21 00:39

Om man drar en linje från motviktens masscentrum till nålspetsens centrum där denna linje går igenom lagrets centrum, d v s lagerpunkten, så finns en enkel symmetri mellan rörelse av motvikt och pickupnål runt lagringspunkten.
Om man dessutom ser till så att lagrets vertikala rörelse är parallellt med pickuppskalets rörelse så uppnås ytterligare en symmetri som gör att både nålspets och lager är vinkelrät mot spårets "längd"-riktning då nålen är i spåret. Då är tonarmslager och pickuppnål parallellt med anliggningspunkternas raka förbindelse mellan höger och vänster kanal i spåret i LP-skivan. Det blir så i två punkter där vinkelfelet är inställt att vara noll grader. Denna inställning görs med en template som följer med tonarmen eller också räknar man på det och justerar dessa 2 punkter själv.
Enda tonarmen som satisfierar dessa villkor av de på bilden är Rega-armen, under förutsättning att pickupen monteras så att pickuppnålen hamnar mitt i tonarmsrörets förlängning i längdled, ovanifrån sett.

Vill man dessutom uppnå en optimal symmetri i vertikalled så skall vertikallagrets lagringspunkt ha samma vertikala koordinat som LP-skivans spår och därmed pickuppnålen då den ligger i spåret. På så sätt svänger tonarmen vertikalt kring LP-skivans höjdkoordinat. Eftersom det är en cirkelformad rörelse vid pickupnålen då den rör sig vertikalt, så kommer nålspetsen röra sig i längsled i skivspårets riktning. Jag tror att denna längsmedrörelse blir minst då den vertikala lagringspunkten är i jämnhöjd med skivspåret eller kanske 0,5 mm ovanför? Från den punkten rör sig nålen i så fall +/- 0,5 mm om skivan rör sig 1 mm i höjdled på grund av att den inte är plan.
Det hela kan möjligtvis kompliceras eftersom den vertikala avspelningsvinkeln på LP är ungefär 20 grader. I början var denna vinkel 15 grader. Men jag tror ändå att lagringspunkten optimalt bör vara i höjd med spåret i LP-skivan då LP-skivan är plan. Detta villkor satisfierar inte Rega-tonarmen vad jag kan se.
Detta är det geometriska hos tonarmar.

Sedan finns det en massa mekaniska parametrar som måste stämma och resonansproblem och friktion och glapp och allt möjligt elände som tänkas kan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav paa » 2019-05-21 07:23

avr7000 skrev:Konstruktionerna skiljer sig åt en del....

Vad är anledningar och fördelar med respektive...

[ Bild ]

SME 5, lagervinkel och pickupvinkel samma...

[ Bild ]

SME 3009, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

[ Bild ]

REGA 303, lagervinkel och pickupvinkel samma...

[ Bild ]

En gammal L75, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

[ Bild ]

Ortofon AS212, lagervinkel och pickupvinkel inte alls samma...

[ Bild ]

SL1200, lagervinkel och pickupvinkel samma...


Jag kan fortsätta hur länge som helst....

Det verkar finnas två skolor för lagrade tonarmar, som sagt, vad är anledningar och fördelar med respektive...


Stefan

Det är väl så enkelt som att de nyare konstruktionerna har lagervinkeln vinkelrätt mot nålen och de äldre konstruktionerna har lagervinklen vinkelrätt mot armröret.
Vet inte vem som var först med att välja lagervinkeln vinkelrätt mot nålen, men det gör ju att nålen inte vrids i sidled när pickupen spårar buckliga skivor. Det verkar som de flesta därefter tyckt att detta var en bra ide.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav Harryup » 2019-05-24 01:09

Om inte lagervinkeln och pickupvinkeln är samma så kommer pickupen luta åt olika håll om armen inte är parallell med skivytan. Och det kanske den inte blir om man skall ha optimal avspelningsvinkel på just det pickupexemplaret man har. Dock kan man inte se på en arm hur den låter med en viss pickup.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vinklar lager och pickup på vinylspelare????

Inläggav paa » 2019-05-24 09:02

Det är väl som med det mesta inom hifi att de största skillnaderna mellan olika produkter inte beror på deras största förtjänster utan på deras största tillkortakommanden, och de kan vara svårare att se med bara en blick på produkten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster