Moderator: Redaktörer
Morello skrev:"skvalpa runt" - vad betyder det?
Nattlorden skrev:Morello skrev:"skvalpa runt" - vad betyder det?
Jag visualiserar elektroner i kablar som vatten i rör....
Tangband skrev:Frågan lyder: vad händer med dämpfaktorn under delningsfrekvensen om man sätter en kondensator i serie med ett diskantelement.
Tangband skrev:Hmm... ingen har egentligen svarat på min fråga.
Frågan lyder: vad händer med dämpfaktorn under delningsfrekvensen om man sätter en kondensator i serie med ett diskantelement.
matssvensson skrev:Tangband skrev:Frågan lyder: vad händer med dämpfaktorn under delningsfrekvensen om man sätter en kondensator i serie med ett diskantelement.
Som jag minns defineras dämpfaktorn som kvoten mellan högtalarens impedans och förstärkarens utgångsimpedans. I ditt exempel innebär kondensatorn att högtalarens impedans ökar med sjunkande frekvens, vilket då ger en ökad dämpfaktor om förstärkarens utgångsimpedans samtidigt är konstant över samma frekvensområde. På vilket sätt menar du att dämpfaktorn påverkar resultatet i ditt system?
Jag tror det finns flera trådar här på Faktiskt om du letar, som pekar på både mätmässiga och ljudmässiga fördelar med att försöka anpassa impedanser mellan förstärkare och högtalare. Och då inte att dämpfaktorn alltid ska vara så stor som möjligt, utan snarare det omvända.
mvh, mats
Morello skrev:matssvensson skrev:Tangband skrev:Frågan lyder: vad händer med dämpfaktorn under delningsfrekvensen om man sätter en kondensator i serie med ett diskantelement.
Som jag minns defineras dämpfaktorn som kvoten mellan högtalarens impedans och förstärkarens utgångsimpedans. I ditt exempel innebär kondensatorn att högtalarens impedans ökar med sjunkande frekvens, vilket då ger en ökad dämpfaktor om förstärkarens utgångsimpedans samtidigt är konstant över samma frekvensområde. På vilket sätt menar du att dämpfaktorn påverkar resultatet i ditt system?
Jag tror det finns flera trådar här på Faktiskt om du letar, som pekar på både mätmässiga och ljudmässiga fördelar med att försöka anpassa impedanser mellan förstärkare och högtalare. Och då inte att dämpfaktorn alltid ska vara så stor som möjligt, utan snarare det omvända.
mvh, mats
Den "dämpfaktor" (DF=8/Rut) du talar om är bara ett mått på en förstärkares utgångsimpedans och bör inte blandas in i frågan (vad den nu är).
RogerGustavsson skrev:Jag tror du är lite vilseledd av vikten att låta förstärkaren kontrollera elementen, det argument som förespråkare för aktiva filter brukar lägga fram. Finns det belägg för den tesen? Det har tidigare diskuterats slutstegens utimpedans och det gjordes några experiment. Holographic Audio hade också en prototyp där utimpedansen kunde varieras. I vissa fall är en högre utimpedans av godo, i andra inte.
RogerGustavsson skrev:Tidigare diskussion, viewtopic.php?f=9&t=59615&hilit=variabel+utimpedans
Thomas_A skrev:Bara en kort fråga här. Har tidigare använt aktiva filter tidigare dock ej DSP men är det inte så att de verkiiga fördelarna uppstår när man gör konstruktionen som den gamla A4-14? Alltså impedansmatchar förstärkare specifikt för elementet?
Det är oklart för mig om dagens aktiva högtalare har motsvarande lösningar som Karl-Erik Ståhl hade. Vet någon?
Och för att konkludera så ger passiva filter större möjlighet att anpassa filter med valt element. Så förstår jag det.
Morello skrev:Återigen, det du söker är frekvesngång. Glöm konstiga termer som "styrning", "kontroll"," dämpfaktor) etc. Det är överföringsfunktioner i den analoga domänen vi talar om, vilka kännetecknas enkom av poler & nollställen och inte någonting mystiskt som "styrning och kontroll".
Då den drivande impedansen blir högre med en seriekonding kommer du att kunna se en liten "bula" i frakvensgången där elementet har sin resonans - frågan blir sedan, har det någon inverkan på systemet? Om svar ja, lös med tex shuntkrets (LCR).
Tangband skrev:Kalle ståhls AC-Bass teknik är ju speciell och kräver en speciell drivning- i basregistret. Jag tror inte hans förstärkare som drev diskanten var impedansanpassad ?
Tangband skrev:Morello skrev:Återigen, det du söker är frekvesngång. Glöm konstiga termer som "styrning", "kontroll"," dämpfaktor) etc. Det är överföringsfunktioner i den analoga domänen vi talar om, vilka kännetecknas enkom av poler & nollställen och inte någonting mystiskt som "styrning och kontroll".
Då den drivande impedansen blir högre med en seriekonding kommer du att kunna se en liten "bula" i frakvensgången där elementet har sin resonans - frågan blir sedan, har det någon inverkan på systemet? Om svar ja, lös med tex shuntkrets (LCR).
Intressanta fakta.
DanNorman skrev:Kontroll och dämpning är inget bra sätt att se det hela på när det i praktiken bara handlar om olika tonkurvor.
Tangband skrev:Problemet är att om jag tittar på extremt dyra aktiva dsp-kontrollerade högtalare av välrenommerade märken så verkar i stort sett alla konstruktioner INTE använda impedansanpassning eller använda andra passiva komponenter mellan slutsteg-högtalarelement. Slutstegen är direktkopplade till bas, mellanregister och diskanten. Endera gör de det för att det inte behövs, eller så struntar de i det.
Morello skrev:Det är bara en tillämpning av Ohms lag. Du kan ju tex skaffa en spice-simulator (LT spice är gratis) och "leka" lite. Gör en rimlig modell av elementet. Du transformerar massa och komplians med BL-produkten i kvadrat för att "bolla över" storheterna i den elektriska domänen. På detta vis kan du göra ett schema över en hel högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster