Laga Nad 208. Fungerar igen!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208

Inläggav genstruktur » 2021-07-13 20:01

AndreasArvidsson skrev:Nu spelar steget igen!

Jag hade inte ork att felsöka allt själv så jag tog hjälp av Lars ifrån holographic audio som hjälpte mig.

Felet då? Var självklart enklaste möjliga och jag får skämmas i ett hörn. Det första jag kollade var säkringarna, men icke förstod jag att det finns säkringar på 2 ställen i detta slutsteg! 8O

Jag hade öppnat chassit och lossat samt mätt samtliga säkringar som fanns där, men jag hade helt missat säkringarna som sitter i nätbrunnen och nås ifrån utsidan! Dvs det absolut lättaste och mest uppenbara var felet. Såg ut som att säkringen kan vara original ifrån 94 och efter byte till en ny säkring så fungerade allt perfekt.
Ja ja ingen skada skedd och steget har fått vila lite så nu är den redo att spela på igen. Jag får hålla mig till mjukvara :lol:

Tack till er som försökt att hjälpa till! :)


Säkringen i nätbrunnen. Det är 6.3A men är det trög eller snabb? Är det en st? Såg nästan ut som det fanns plats för två?

Det satt en 3.15A i mitt och den hade brunnit.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-07-06 22:53

genstruktur skrev:Tså!

Var och hämtade 208an igår igen och enligt uppgift skall den nu må bra. Inkoppling sker i helgen :).
2500kr kostade det att reparera.

(OBS: Ej aprilskämt 8) )


Och där verkar det gått sönder igen. Såg film på beskedlig volym och helt plötsligt hördes ett klick, det blev tyst och lyser rött. Kollade säkringen bak vid nätbrunnen. Ser helt ut men provade att byta. Lyser rött ändå. Kopplade ur allt för att byta över till mitt Rotel 1582 och när jag startade stommen för hela anläggningen igen lös lampan på 208 grönt ett litet tag men är nu röd igen. Lite tråkigt då jag verkligen är förtjust i ljudet ur 208an :(
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav hifikg » 2023-07-07 23:23

Läge att kontakta reparatören. Någon misslyckad lödning kanske? Lite ansvar kan de väl ta för att bevara sin yrkesheder. Håller tummarna hela vägen till Paris!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-07-08 00:24

hifikg skrev:Läge att kontakta reparatören. Någon misslyckad lödning kanske? Lite ansvar kan de väl ta för att bevara sin yrkesheder. Håller tummarna hela vägen till Paris!


Jag har kontaktat reparatören. Vet inte om de tar något ansvar direkt, är väl inte brukligt efter såpass lång tid och en sådan gammal produkt? Jag lämnar nog in de och får se om det är värt att laga, vad kostnaden blir för att få den hel igen.

Tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Laga Nad 208

Inläggav Chopha » 2023-07-16 15:15

genstruktur skrev:Säkringen i nätbrunnen. Det är 6.3A men är det trög eller snabb? Är det en st? Såg nästan ut som det fanns plats för två?

Det satt en 3.15A i mitt och den hade brunnit.



Detta är jag nyfiken på jag med.
Står det i manualen vad samtliga säkringar ska ha för värden?
Känns som en billig försäkring att se till att de alla är fräscha.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav distad » 2023-07-30 00:32

Jag "tycker" att alla som har en Nad 208 borde ge den en rejäl uppgradering/renovering för så bra slutsteg byggs inte längre för den pengen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav hifikg » 2023-07-30 00:51

FBK skrev:Jag "tycker" att alla som har en Nad 208 borde ge den en rejäl uppgradering/renovering för så bra slutsteg byggs inte längre för den pengen.


Har gjort två reparationer och gör ingenting så länge den fungerar. Fast jag vet inte om den funkar längre. Den har inte varit igång på mycket länge nu.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav Chopha » 2023-07-30 12:04

FBK skrev:Jag "tycker" att alla som har en Nad 208 borde ge den en rejäl uppgradering/renovering för så bra slutsteg byggs inte längre för den pengen.


Jag köpte den 2018 av en HiFi-reparatör här i Stockholm som jag blev bekant med.
Den var då helt servad och genomgången. Med vilket intervall bör man låta någon duktig se över äldre slutsteg som 208:an?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav jansch » 2023-07-30 18:09

Chopha skrev:
FBK skrev:Jag "tycker" att alla som har en Nad 208 borde ge den en rejäl uppgradering/renovering för så bra slutsteg byggs inte längre för den pengen.


Jag köpte den 2018 av en HiFi-reparatör här i Stockholm som jag blev bekant med.
Den var då helt servad och genomgången. Med vilket intervall bör man låta någon duktig se över äldre slutsteg som 208:an?


Servad och genomgången........hmmm
Elektronik är inte som mekaniska produkter, det är mer som "funkar/funkar inte".
Om den funkar finns det knappast nåt att göra förutom att dammsuga och kolla att inget har bränt eller nån elyt läckt.
Man ser inte eller mäter att t.ex en transistor går sönder om 3 veckor, det finns heller inga serviceintervaller som oljebyte, ventilinställningar och koll om bromsklotsar är slitna.

Utöver dammsugning är "servad och genomgången" att putsa höljet så det ser fint ut........

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-08-01 15:12

Verkstan hade inte tid för ens i mitten på augusti så jag får avvakta. Om det inte finns någon här som vill kika på den? :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav Chopha » 2023-08-04 16:04

jansch skrev:
Chopha skrev:
FBK skrev:Jag "tycker" att alla som har en Nad 208 borde ge den en rejäl uppgradering/renovering för så bra slutsteg byggs inte längre för den pengen.


Jag köpte den 2018 av en HiFi-reparatör här i Stockholm som jag blev bekant med.
Den var då helt servad och genomgången. Med vilket intervall bör man låta någon duktig se över äldre slutsteg som 208:an?


Servad och genomgången........hmmm
Elektronik är inte som mekaniska produkter, det är mer som "funkar/funkar inte".
Om den funkar finns det knappast nåt att göra förutom att dammsuga och kolla att inget har bränt eller nån elyt läckt.
Man ser inte eller mäter att t.ex en transistor går sönder om 3 veckor, det finns heller inga serviceintervaller som oljebyte, ventilinställningar och koll om bromsklotsar är slitna.

Utöver dammsugning är "servad och genomgången" att putsa höljet så det ser fint ut........



Ja slutsteget köptes av ägaren till en välrenommerad serviceverkstad.
Han hade gått igenom den, lagat det som var trasigt och sedan sett till att den var tipp-topp.
Sedan köpte jag det.

Är inte det vad man brukar kalla ”servad och genomgången”?

Slutsteget är ju nästan 30 år gammalt så jag tänkte att det kanske kan vara värt att byta ut sådant som vanligtvis åldras med tiden, innan det totalhavererar och musiken tystnar. Tänker att det kanske är billigare att lämna in det för proaktiv service än en reaktiv sådan när saker redan är trasiga och steget kräver en felsökning?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-11-06 15:59

genstruktur skrev:Verkstan hade inte tid för ens i mitten på augusti så jag får avvakta. Om det inte finns någon här som vill kika på den? :wink:


När jag kom till verkstaden så fungerade steget igen. Är troligen något glapp någonstans som ändrat läge i transporten. Hos reparatören fungerar steget för det mesta men sporadiskt inte. De sa att de inte har tid eller resurser att felsöka - gå igenom hela steget.

Känns lite snopet :?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav Morello » 2023-11-06 19:46

På ingångskortet som sitter längst bak i apparaten finns tre skjutströmställare; vilka glappar hyggligt ofta. Plocka ur kortet och löd om strömställarna samt donen.
Bilagor
nad208.jpg
nad208.jpg (813.29 KiB) Visad 3599 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-11-06 20:07

Morello skrev:På ingångskortet som sitter längst bak i apparaten finns tre skjutströmställare; vilka glappar hyggligt ofta. Plocka ur kortet och löd om strömställarna samt donen.


Tack för tips! :)

Vet väl inte riktigt om det är något jag vågar mig på att göra själv dock....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-06 20:40

Jag var ju inne och rotade i Knuttebaloas 208:a. Vill minnas det var lödningar som släppt hos de där tjocka och rätt stela kablarna från trafon. viewtopic.php?p=2192716#p2192716

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-11-06 23:39

RogerGustavsson skrev:Jag var ju inne och rotade i Knuttebaloas 208:a. Vill minnas det var lödningar som släppt hos de där tjocka och rätt stela kablarna från trafon. viewtopic.php?p=2192716#p2192716


Tack Roger :)

Vet inte om jag riktigt vågar mig på att skruva isär det. Även om det är lite trasigt kanske det ändå finns ett visst värde vid försäljning. Börjar jag skruva och eventuellt förstör ännu mer är det väl helt värdelöst sen :?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav sprudel » 2023-11-07 08:16

Du kanske får ta en tur till Huskvarna med några trevliga flaskor gott vin? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav genstruktur » 2023-11-07 08:49

sprudel skrev:Du kanske får ta en tur till Huskvarna med några trevliga flaskor gott vin? :)


Är ju en idé så klart men vet inte om han i Husqvarna börjar tröttna på att laga NAD 208or kanske 8)
Senast redigerad av genstruktur 2023-11-07 10:02, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav Morello » 2023-11-07 09:39

sprudel skrev:Du kanske får ta en tur till Huskvarna med några trevliga flaskor gott vin? :)


Exakt, bara att muta en lödkunnig kamrat med lite rödvin, men tag groggarna i rätt ordning: först löder man, sedan får man dricka vin.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav pLudio » 2023-11-07 09:44

Morello skrev:
sprudel skrev:Du kanske får ta en tur till Huskvarna med några trevliga flaskor gott vin? :)

Exakt, bara att muta en lödkunnig kamrat med lite rödvin, men tag groggarna i rätt ordning: först löder man, sedan får man dricka vin.

Löder man bara kablar så går det bra att kombinera. Så tråkigt annars.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-07 18:19

genstruktur skrev:
sprudel skrev:Du kanske får ta en tur till Huskvarna med några trevliga flaskor gott vin? :)


Är ju en idé så klart men vet inte om han i Husqvarna börjar tröttna på att laga NAD 208or kanske 8)


Morello skrev:Exakt, bara att muta en lödkunnig kamrat med lite rödvin, men tag groggarna i rätt ordning: först löder man, sedan får man dricka vin.


Har just nu 90 flaskor vin & mouserat på lager.... Öl har jag hämtat hem söderifrån....

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav pLudio » 2023-11-07 18:56

RogerGustavsson skrev:Har just nu 90 flaskor vin & mousserat på lager.... Öl har jag hämtat hem söderifrån....

Du lödar för mycket och dricker för lite.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav smile » 2023-11-07 19:18

Har just nu 90 flaskor vin & mouserat på lager.... Öl har jag hämtat hem söderifrån....


Så 208:orna har så pass kass kvalitet? 8O 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Laga Nad 208. Fungerar igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-07 19:22

Jag har ingen 208:a... Håller mig till några Rotel men mitt Audiolab försteg/DAC/CD krånglade men är nu reparerat.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster