Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-25 11:38

Jag var nere på årets hemmabiomässa som arrangerades av the rock i Lund och tittade runt på en del. Trillade in i Wisdom audios rum och de spelade på en B&O liknande skapelse som mest såg ut som en rätt klen leksak L75:

Bild
upload pic

Dvs, en relativt pluttig högtalare som förvisso var ganska hög.

Jag blev duktigt förvånad över ljudtrycket de kunde prestera. Demon avslutades med en "spela högt" del där jag skulle gissa att volymen nog stod på 5-10db över referens och jag förväntade mig att panelerna skulle börja spraka och skjuta blixtar men icke, det lät fortfarande bra, även om det började närma sig gränsen för vad de klarade av. Hur kan dessa små tingestarna, elektrostater dessutom, spela så starkt när både ML, magnepan och andra elektrostater kämpar med nivåer långt under?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-25 12:40

Det är väl en sluten högtalare, inte en dipol?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav solhaga » 2019-05-25 12:55

Det är inga elektrostater. Se sidan 5 i denna användarmanual.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-25 12:59

Nattlorden skrev:Det är väl en sluten högtalare, inte en dipol?


Stämmer. Men det gör det inte mindre mystiskt för mig, Ljudtrycket borde (väl?) vara högre om man även använder bakåtvågen i stil med vanliga dipolselektrostater?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-25 12:59

solhaga skrev:Det är inga elektrostater. Se sidan 5 i denna användarmanual.


Auhm, ok, magnetostater då?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav solhaga » 2019-05-25 13:35

steveo1234 skrev:
solhaga skrev:Det är inga elektrostater. Se sidan 5 i denna användarmanual.


Auhm, ok, magnetostater då?


Precis.

Borde vara enkla att bygga själv, i varje fall jämfört med mitt baselementförsök för några år sedan.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav rajapruk » 2019-05-25 15:04

Jag blev också lite överraskad av dem på mässan, att de kunde spela så högt och rent. Men det var en subwoofer inblandad om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-25 17:12

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Det är väl en sluten högtalare, inte en dipol?


Stämmer. Men det gör det inte mindre mystiskt för mig, Ljudtrycket borde (väl?) vara högre om man även använder bakåtvågen i stil med vanliga dipolselektrostater?


Du har både motsånd och fjäderverkan... vilket borde kunna minska slaglängdsbehovet... och dennsutom den akustiska kortslutningen om den har någon effekt alls vid 275Hz där de visst delade....

Dessutom är de troligten relativt rundstrålande i större delen av registret - så emedan bak och framvåg jobbar mot varandra i en dipol, så slipper denna "motjobbet".

Om ni inte har koll på Wisdom Audio - så är de bland det dyraste man kunnat köpa i Sverige. Och folket bakom kommer typiskt från Mark Levinson etc. Har inte lyckats lyssna någon gång själv, men folk et bakom borde ha haft Revel som referens, så lite annan ljudbildspresentation - men jag förväntar mig att det är bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-25 17:40

rajapruk skrev:Jag blev också lite överraskad av dem på mässan, att de kunde spela så högt och rent. Men det var en subwoofer inblandad om jag inte minns fel.


Stämmer, tyvärr så var subwoofern under all kritik såsom den stod uppställd. Vet inte om det var placering, inställning eller den faktiska basen som var kass men den borde inte fått fungera så...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-25 17:42

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Det är väl en sluten högtalare, inte en dipol?


Stämmer. Men det gör det inte mindre mystiskt för mig, Ljudtrycket borde (väl?) vara högre om man även använder bakåtvågen i stil med vanliga dipolselektrostater?


Du har både motsånd och fjäderverkan... vilket borde kunna minska slaglängdsbehovet... och dennsutom den akustiska kortslutningen om den har någon effekt alls vid 275Hz där de visst delade....

Dessutom är de troligten relativt rundstrålande i större delen av registret - så emedan bak och framvåg jobbar mot varandra i en dipol, så slipper denna "motjobbet".

Om ni inte har koll på Wisdom Audio - så är de bland det dyraste man kunnat köpa i Sverige. Och folket bakom kommer typiskt från Mark Levinson etc. Har inte lyckats lyssna någon gång själv, men folk et bakom borde ha haft Revel som referens, så lite annan ljudbildspresentation - men jag förväntar mig att det är bra.



Ah, du tänker att bakvågen och frontvågen på något sätt summeras och riktas framåt? Ja, det skulle ju hjälpa klart, men, borde skapat utsläckningar någonstans...Ingenting jag hörde dock.

Wisdom audio var bekant för mig sen tidigare, mest för deras LS3-LS4 som jag var nyfiken tills jag såg priset.... L75 däremot var riktigt imponerande, för sin storlek.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav rajapruk » 2019-05-25 18:05

steveo1234 skrev:
rajapruk skrev:Jag blev också lite överraskad av dem på mässan, att de kunde spela så högt och rent. Men det var en subwoofer inblandad om jag inte minns fel.


Stämmer, tyvärr så var subwoofern under all kritik såsom den stod uppställd. Vet inte om det var placering, inställning eller den faktiska basen som var kass men den borde inte fått fungera så...

Överlag mer bild- än ljudkompetens bland utställarna på den mässan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Tangband » 2019-05-26 07:30

rajapruk skrev:Jag blev också lite överraskad av dem på mässan, att de kunde spela så högt och rent. Men det var en subwoofer inblandad om jag inte minns fel.


Det du hörde, om du räknar in subbasen, var ett 3-vägs aktivt system. Wisdom audio l75 är två-vägs aktiva konstruktioner med behov av två externa förstärkare och externt dsp-filter. Klart det kan spela starkt.

Jag är lite skeptisk till att bara ha två delningar med element som är såpass utspridda. Hur lät det ?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-26 08:34

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Jag blev också lite överraskad av dem på mässan, att de kunde spela så högt och rent. Men det var en subwoofer inblandad om jag inte minns fel.


Det du hörde, om du räknar in subbasen, var ett 3-vägs aktivt system. Wisdom audio l75 är två-vägs aktiva konstruktioner med behov av två externa förstärkare och externt dsp-filter. Klart det kan spela starkt.

Jag är lite skeptisk till att bara ha två delningar med element som är såpass utspridda. Hur lät det ?


Varför är det klart att det kan spela starkt? Högtalarelementen som genererar ljudet arbetar såvitt jag förstår identiskt oavsett princip. ELler menar du att anledningen till att magnepanhögtalare inte kan spela starkt är att de inte är aktiva?

För mig låter det rätt orimligt och en betydligt mer sannolik förklaring är att wisdom audio högtalarna har 15db högre känslighet...

Det lät bra. Vad jag menar med det är att det inte lät dåligt. Nästan alla högtalare jag hört låter i mitt tycke dåligt. Däremot är jag inte bekant med rummet de spelades i så jag kan inte säga så mycket mer än att de inte är diskvalificerade men jag behöver ha dem i hemmamiljö någon vecka för att ha en välgrundad åsikt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Tangband » 2019-05-26 13:14

Du skrev att de var imponerande för sin storlek. Med aktiv teknik kan man ju skrämma ned de där fyra 6,5-tummarna minst en oktav till , jämfört med passivt , med hjälp av LT eller eq.

Med separata steg och aktiv drift är chansen att ljudet klipper samtidigt i alla register minimal, då man spelar högt.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-26 13:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-26 13:21

Tangband skrev:Du skrev att de var imponerande för sin storlek. Med aktiv teknik kan man ju skrämma ned de där tre 6,5-tummarna minst en oktav till , jämfört med passivt , med hjälp av LT eller eq.

Med separata steg och aktiv drift är chansen att ljudet klipper samtidigt i alla register minimal, då man spelar högt.


Jag tänker snarare att vanlgitvis för högtalare som blandar dynamiska och elektrostat/magnetostat så brukar panelen ge upp före det konventionella elementet. I fallet med den aktuella högtalaren spelades ett stycke med gitarr vill jag minas långt starkare än vad min hjärna kunde förstå...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Tangband » 2019-05-26 13:26

steveo1234 skrev:
Tangband skrev:Du skrev att de var imponerande för sin storlek. Med aktiv teknik kan man ju skrämma ned de där fyra 6,5-tummarna minst en oktav till , jämfört med passivt , med hjälp av LT eller eq.

Med separata steg och aktiv drift är chansen att ljudet klipper samtidigt i alla register minimal, då man spelar högt.


Jag tänker snarare att vanlgitvis för högtalare som blandar dynamiska och elektrostat/magnetostat så brukar panelen ge upp före det konventionella elementet. I fallet med den aktuella högtalaren spelades ett stycke med gitarr vill jag minas långt starkare än vad min hjärna kunde förstå...


Det hela beror säkert på :

1. Branta aktiva filter troligen, kanske 24 dB linkwitz eller mer ? Det gör att panelen stressas mindre av lägre frekvenser.
2. Det delas vid rätt så hög frekvens mellan panelen och boomers. Vid 275 Hz står det på olika ställen.
3. Membranytan på magnetostatpanelen är totalt ganska stor.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-26 17:02

Tangband skrev:
steveo1234 skrev:
Tangband skrev:Du skrev att de var imponerande för sin storlek. Med aktiv teknik kan man ju skrämma ned de där fyra 6,5-tummarna minst en oktav till , jämfört med passivt , med hjälp av LT eller eq.

Med separata steg och aktiv drift är chansen att ljudet klipper samtidigt i alla register minimal, då man spelar högt.


Jag tänker snarare att vanlgitvis för högtalare som blandar dynamiska och elektrostat/magnetostat så brukar panelen ge upp före det konventionella elementet. I fallet med den aktuella högtalaren spelades ett stycke med gitarr vill jag minas långt starkare än vad min hjärna kunde förstå...


Det hela beror säkert på :

1. Branta aktiva filter troligen, kanske 24 dB linkwitz eller mer ? Det gör att panelen stressas mindre av lägre frekvenser.
2. Det delas vid rätt så hög frekvens mellan panelen och boomers. Vid 275 Hz står det på olika ställen.
3. Membranytan på magnetostatpanelen är totalt ganska stor.


Ok, du kanske har rätt, men, du missar ändå min poäng. Jämför tex wisdom audio l75 ovan med Magnepan 3.7 .
3.7 delar högre upp med för mig okänd branthet på delningen och en väsentligt större membranyta. Ändå har L75 MYCKET högre känslighet och kan spela mångdubbelt starkare.

Hur hänger det ihop?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-26 17:45

steveo1234 skrev:
Tangband skrev:
steveo1234 skrev:
Jag tänker snarare att vanlgitvis för högtalare som blandar dynamiska och elektrostat/magnetostat så brukar panelen ge upp före det konventionella elementet. I fallet med den aktuella högtalaren spelades ett stycke med gitarr vill jag minas långt starkare än vad min hjärna kunde förstå...


Det hela beror säkert på :

1. Branta aktiva filter troligen, kanske 24 dB linkwitz eller mer ? Det gör att panelen stressas mindre av lägre frekvenser.
2. Det delas vid rätt så hög frekvens mellan panelen och boomers. Vid 275 Hz står det på olika ställen.
3. Membranytan på magnetostatpanelen är totalt ganska stor.


Ok, du kanske har rätt, men, du missar ändå min poäng. Jämför tex wisdom audio l75 ovan med Magnepan 3.7 .
3.7 delar högre upp med för mig okänd branthet på delningen och en väsentligt större membranyta. Ändå har L75 MYCKET högre känslighet och kan spela mångdubbelt starkare.

Hur hänger det ihop?


Wisdom har ju tagit fram sin teknik väsentligt senare än Magnapan - kan vara en del i det... Andra magneter/magnetsystem. Och kan man nyttja kompressionsfjädern vettigt i det kritiska lägre området så borde det hjälpa tilll.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav rajapruk » 2019-05-26 18:40

Jag hade öronproppar i hela mässan, så kan inte direkt avgöra hur det lät.

Men dessa är väl linjekällor, och spelar därför starkare på avstånd (missförstå mig rätt) än "vanliga" högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-26 19:46

Vill minnas att Wisdom började med att modifiera Carvers långa element.

carver ribbon 4.jpg
carver ribbon 4.jpg (240.74 KiB) Visad 2456 gånger


Carvers hade Straherns element som inspirationskälla. Strathern satt i några superdyra Infinity.

strathern2.jpg
strathern2.jpg (210.98 KiB) Visad 2456 gånger


Bohlender & Graebener gjorde sina varianter.

RD75.jpg
RD75.jpg (63.32 KiB) Visad 2456 gånger


Många av de här elementen har sett bra ut på papperet men sällan har de kunnat spela de registret från ca 200 Hz och uppåt utan problem. Carver/Strahern/BG har problem en bit upp, runt ca 5 kHz. Dels en kavitetsresonans mellan magnetraderna, dels spridningsbegränsning.

Hur Wisdom vidareutvecklat sina vet jag inte men prislappen är väl tilltagen.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Wisdom audio - hur kan de spela så starkt?

Inläggav steveo1234 » 2019-05-28 10:05

RogerGustavsson; Jag kan inte säga någonting om hur wisom klarade av den 5k problematiken du nämner. Jag tycker det är rätt svårt att bara sitta ner och lyssna på en okänd högtalare i okänt rum och dra några större slutsatser. Jag tyckte det lät mycket bättre än vad jag skulle tro givet utseendet och skulle gärna höra dessa högtalarna hemma.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster