Förslag till element till små basmoduler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-28 15:40

Funderar på basmoduler som ska placeras under FUKDIST högtalarna. Som ett slags stativ, möjligen.

Vad jag vill den ska åstadkomma:

1. Underdel till FUKDIST, därav kan den inte vara högre än 50 cm. Inte heller djupare än 30 cm. Inte bredare än 23,5 cm.
Alla mått är yttre. Den inre volymen per basmodul blir alltså max 28 liter.

2. Artikulerad bas ned till 30 Hz eller lägre. Önskemål: Två sådana moduler bör kunna prestera 100 dB på en meters avstånd, vid 30 Hz, tillsammans. Gärna basreflex. Röret kan mynna nedåt om basmodulen står på 4 gummifötter.

3. Delning: aktivt 18/30 delning vid ca 80 Hz. Mina slutna FUKDIST är förberedda för detta, faller av akustiskt ca 12 dB/okt vid den frekvensen.

4. Är detta möjligt att åstadkomma eller krävs det större lådor ?

Tacksam för elementförslag av er. :)

Själv har jag sneglat på detta element i basreflex, en 8:a från SB acoustics.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-28 16:49

Jag skall också snart påbörja ett bygge av subwoofers.
Mina lådor blir lite större drygt 2x20 liter och jag skall bygga 6 st.
RekSubb.jpg
RekSubb.jpg (78.5 KiB) Visad 4993 gånger

Men det elementet jag fastnat för kanske skulle kunna vara av intresse även för dig.
https://reckhorn.com/en/speaker/car-speaker/167/d-165i-subwoofer-recessed-speaker-in-new-design-with-front-grille-1-mat-dv-10?c=119
Jag kan dock ännu inte uttala mig om kvalitén på elementet då mitt projekt ännu bara är i sin linda och elementen ännu inte inhandlats.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-28 17:29

Tack för tipset, här är TS för det elementet;

Re = 3,6 Ohm, Le = 1,195 mH, FS = 28 Hz, Qms = 5,69, Qes = 0,32, Qts = 0,30, Sd = 132 qcm, Vas = 17 l, Mms = 43 g, BL = 9,38 N/A. Wirkungsgrad: 83 dB 1 W / 1 m

Elementet ser bra ut på videon :)
https://reckhorn.com/en/speaker/car-spe ... v-10?c=119

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-28 18:13

Tangband: Med SB-elementet kommer du inte få mycket mer ljudtryck eller utsträckning i basen än portade Fukdist. Lådan är helt enkelt för liten för att rymma tillräcklig port.
Bättre att köra slutet med ett element med stor luftpumpninsförmåga och Linkwitz transform. Kanske Peerless xls/xxls 12"?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-28 18:58

Tangband skrev:Tack för tipset, här är TS för det elementet;

Re = 3,6 Ohm, Le = 1,195 mH, FS = 28 Hz, Qms = 5,69, Qes = 0,32, Qts = 0,30, Sd = 132 qcm, Vas = 17 l, Mms = 43 g, BL = 9,38 N/A. Wirkungsgrad: 83 dB 1 W / 1 m

Elementet ser bra ut på videon :)
https://reckhorn.com/en/speaker/car-spe ... v-10?c=119


Med två element per 28 liters låda och lite aktiv DSP magi simulerar det så här...

DSP.png
DSP.png (69.7 KiB) Visad 4940 gånger

DSP_1.png
DSP_1.png (17.03 KiB) Visad 4940 gånger

DSP_2.png
DSP_2.png (23.68 KiB) Visad 4940 gånger

DSP_3.png
DSP_3.png (17.24 KiB) Visad 4940 gånger

DSP_4.png
DSP_4.png (22.02 KiB) Visad 4940 gånger


Men om det klarar dina krav på 100 dB på en meters håll låter jag vara osagt, Troligen inte.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-28 21:45

DanNorman skrev:Tangband: Med SB-elementet kommer du inte få mycket mer ljudtryck eller utsträckning i basen än portade Fukdist. Lådan är helt enkelt för liten för att rymma tillräcklig port.
Bättre att köra slutet med ett element med stor luftpumpninsförmåga och Linkwitz transform. Kanske Peerless xls/xxls 12"?


Jo, peerlessbasarna slutet är nog svårslagna om man är begränsad till under 30 liter.
Har ni haft funderingar på en baslåda som stativ till FUKDIST ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-05-28 22:02

Tänk om på storleken och bygg grunda "bänkar" att ställa högtalarna på i stället. Det öppnar för massor av möjliga element och mycket lägre distorsion och/eller högre kapacitet.
Dessutom ökar känsligheten i mellanbasen och utsläckningen från bakomvarande vägg förflyttas högt över delningen med en sådan konstruktion. Med topphögtalaren tätt mot en dämpskiva och en grund basmodul kan man helt bli av med det där hålet som nästan alla anläggningar annars har.

Om "bänken" får vara en dryg meter bred sätter man i en mellanvägg och sedan ett element i var ände, nere vid golvet, för totalt fyra utstrålningspunkter med rimlig spridning i ett normalbrett rum. Med vars en port som då kan tillåtas vara ca 40 cm lång och därmed ges generös diameter. Eftersom de dubbla baselementet sitter på var sida om lådan undertrycks dessutom lådvibrationer på ett bra vis.
Ovanpå bänken, i bakkant, gör man en påbyggnad med sarg där man kan fälla in skumskivan som ska dämpa kring topphögtalarna. Allt i ett litet :D snyggt paket! Utan hål eller lim på väggarna.

Dämppanelsargens överkant använder man som tavelhylla och ställer foton eller snygga skivomslag på.
Senast redigerad av gopnik 2019-05-28 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-28 22:07

Detdär var kreativt och bra. Tack för tipset :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-28 22:23

DanNorman skrev:Tangband: Med SB-elementet kommer du inte få mycket mer ljudtryck eller utsträckning i basen än portade Fukdist. Lådan är helt enkelt för liten för att rymma tillräcklig port.
Bättre att köra slutet med ett element med stor luftpumpninsförmåga och Linkwitz transform. Kanske Peerless xls/xxls 12"?


Såhär gör legend acoustics med en av de äldre toppmodellerna, två Peerless xls10 med LT i slutna lådor på vardera sidor för att cancellera ut vibrationer.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-05-28 22:35

Om man bara bygger ett stativ av basmodulen har man en kass trevägare med suboptimal delningsfrekvens, en massa sladdar och onödigt många slutsteg. Om man ska hårdra det lite. :twisted:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-29 00:57

Tangband: Delvis. Det finns en 2,5-vägare som Cortado hintat om (på bild nånstans i tråden). Men visst har vi även funderat på basmodulstativ.

Jag kör själv fyra https://www.ebay.com/itm/Peerless-XLS10-Subwoofer-Loudspeaker-P830452/123723351803?epid=1923317481&hash=item1cce7c86fb:g:06kAAOSwUuNcnKwP i 20L styck till ett´par mindre högtalare än Fukdist.

Det är ett mycket bra element för små, slutna lådor och billigt i länken jag postade. Motorn är extremt stark, vilket är viktigt för slutna lådor. Jag har själv handlat av den ebaysäljaren (colosussxb), så det är inget fuffens som pågår trots det bra priset.

Två stycken i 28L vardera skulle bli mycket smutt, och två per 28L på varsin sida av lådan i dist- och vibrationssänkande syfte skulle bli jättebra.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-29 07:58

Tangband skrev:
DanNorman skrev:Tangband: Med SB-elementet kommer du inte få mycket mer ljudtryck eller utsträckning i basen än portade Fukdist. Lådan är helt enkelt för liten för att rymma tillräcklig port.
Bättre att köra slutet med ett element med stor luftpumpninsförmåga och Linkwitz transform. Kanske Peerless xls/xxls 12"?


Jo, peerlessbasarna slutet är nog svårslagna om man är begränsad till under 30 liter.
Har ni haft funderingar på en baslåda som stativ till FUKDIST ?


Här är en tidigare faktiskt tråd om designande av Linkwitz transform subwoofers,
Den innehåller mycket matnyttigt om lådtryck och annat.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=29916&hilit=L%C3%A5dtryck
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Thomas_A » 2019-05-29 12:51

Jag har inte byggt mina småbasar ännu men har dessa liggandes

https://www.hifikit.se/prestige-h1208-l ... zontalTab2

Ska monteras som portade lådor för högtalarstativ ca 32-33 liter avstämda till ca 24 Hz.

Blir i sommar och skriver nåt kort om det om jag lyckas.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-29 12:53

Just nu säljer BRL Dayton RSS265HO-4 för 1200 kr. Jag har själv två sådana hemma under utvärdering och jämförelse med Xls10 som jag har flera (köpta V Colossux på ebay). RSS265 spelar riktigt djupt i löjligt små slutna lådor. Det känns också som en modernare konstruktion jmf Xls. Rekommenderas varmt! I 28 liter får man ett q under 0.5. Funkar i betydlig minde volymer. Möjligen kan man få problem med höga inre tryck i så små lådor, men det är inget jag bekymrar mig över.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-29 13:25

Kalejdokom skrev:Just nu säljer BRL Dayton RSS265HO-4 för 1200 kr. Jag har själv två sådana hemma under utvärdering och jämförelse med Xls10 som jag har flera (köpta V Colossux på ebay). RSS265 spelar riktigt djupt i löjligt små slutna lådor. Det känns också som en modernare konstruktion jmf Xls. Rekommenderas varmt! I 28 liter får man ett q under 0.5. Funkar i betydlig minde volymer. Möjligen kan man få problem med höga inre tryck i så små lådor, men det är inget jag bekymrar mig över.


Intressant :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-29 13:56

Jag gjorde ett mesta ljud per krona test mellan ett RSS265HO-4 och fyra av de elementen jag föreslog i Basta.
Det blev ett intressant utfall :o

Bang_For_The_Buck_Contest.png
4x165@60l Blå, 1xRSS265HO-4@28l Rosa
Bang_For_The_Buck_Contest.png (20.21 KiB) Visad 4698 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-29 14:05

Tangband skrev:Intressant :)

Ja, men det gällde visst att vara snabb hos BRL. Nu är den basen borta från hemsidan (fanns där för en timma sedan). Nu finns endast RSS265HO-44 med dubbla spolar, men den är dubbelt så dyr. Och RSS265-HF har andra t/s-parametrar och är också dyrare. Det kommer kanske nya erbjudanden. Jag köpte mina i vintras på kampanj hos BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-29 22:52

dewpo skrev:Jag gjorde ett mesta ljud per krona test mellan ett RSS265HO-4 och fyra av de elementen jag föreslog i Basta.
Det blev ett intressant utfall :o

Bang_For_The_Buck_Contest.png


Bra att du provar detdär elementet, om det är bra ( inga tester finns ? ) kan man ju göra lite som meridian gjort i flera modeller, placera 2 av 16,5 cm elementen på varsin sida av subwoofern , alltså 4 per kanal.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-29 22:54

Thomas_A skrev:Jag har inte byggt mina småbasar ännu men har dessa liggandes

https://www.hifikit.se/prestige-h1208-l ... zontalTab2

Ska monteras som portade lådor för högtalarstativ ca 32-33 liter avstämda till ca 24 Hz.

Blir i sommar och skriver nåt kort om det om jag lyckas.

Det där verkar vara ett bra element.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-29 23:27

Seas L22RN4X/P pumpar mycket mindre luft jämfört med RSS och xls. Det är inget subelement om man inte tänker köra många.
Dessutom har det fasplugg och är därför ett läckande element. Sådana element bör bara användas i applikationer med mycket små luftpumpningskrav. I mellanregistret alltså. Visslingarna som uppstår pga. läckaget runt faspluggen uppgår till tiotals procent dist. I olyckliga fall mer än hundra procent, och dessutom i en väldigt störande form.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 06:26

Har sökt information om mina subbaselement Tangband w8q1071. Hittade en test där de uppmätt Vas till endast 31,25 liter !
Det låter helt vansinnigt 8O med den kondiametern, men om det stämmer går det väl att klämma in elementet i 20-28 liter och köra slavbas? Med 2 st av dessa slavbasar per kanal ?
https://www.hifikit.se/sb15sfcr-00.html

Kanske inte helt optimalt ... elementet är en udda fågel. Jag kör just nu på Gopniks förslag med basreflex 50 liter per element och avstämning kring 26 Hz och det låter bra.

Kommentarer till detta element, bör det bytas ut ? ( skriv vad ni tycker )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Thomas_A » 2019-05-30 09:18

DanNorman skrev:Seas L22RN4X/P pumpar mycket mindre luft jämfört med RSS och xls. Det är inget subelement om man inte tänker köra många.
Dessutom har det fasplugg och är därför ett läckande element. Sådana element bör bara användas i applikationer med mycket små luftpumpningskrav. I mellanregistret alltså. Visslingarna som uppstår pga. läckaget runt faspluggen uppgår till tiotals procent dist. I olyckliga fall mer än hundra procent, och dessutom i en väldigt störande form.


Så hur blir ljudtrycket med två xls sluten jämfört med två seas portad 24 Hz?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav kimmen » 2019-05-30 12:26

Seas CD22RN4X är ganska lik L22RN4X/P i parametrarna men har lite större konarea och inte fasplugg. Kanske kan den vara ett kul alternativ för en mindre basreflexlåda?

Jag har också funderat lite på små slutna lådor och DanNormans 830452 tycker jag verkar intressant med stark motor och tung kon. Den har jag hittat också på Digikey (!) till rätt bra pris: 1362 kr plus moms med "gratis" frakt, så det blir 1700 kr/st.

Jag har även sett den på BK electronics men den verkar vara slut just nu. Är detta företag kopplat till colosussxb på eBay på något sätt? Det verkar som att det bara finns ett styck på eBay just nu.

Annars är jag lite nyfiken på de här billiga elementen för små slutna lådor:
Mivoc AWM 104
Mivoc AWM 124
Motorn ser enligt datan ut att vara stark, men har inte lika lång slaglängd som 830452 och med tanke på den relativt höga induktansen så verkar den vara ganska enkel. Har någon provat dem? Det finns också ett test på AWM 124 från Hobby HiFi länkad där hos försäljaren.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-30 12:32

Tangband skrev:Kommentarer till detta element, bör det bytas ut ? ( skriv vad ni tycker )


Om du med detta element menar det elementet du redan har så är det nog ett du bör överväga att byta ut. Tror vi kom fram till liknande slutsatser när vi diskuterade din avstämning för länge sen i den här tråden?

Edit: Skumläste genom tråden - elementbyte var väl inte riktigt så uppenbart som jag mindes - lådorna var åtminstone för små och då kanske "lämpligare" element finns.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 15:20

Cortado skrev:
Tangband skrev:Kommentarer till detta element, bör det bytas ut ? ( skriv vad ni tycker )


Om du med detta element menar det elementet du redan har så är det nog ett du bör överväga att byta ut. Tror vi kom fram till liknande slutsatser när vi diskuterade din avstämning för länge sen i den här tråden?

Edit: Skumläste genom tråden - elementbyte var väl inte riktigt så uppenbart som jag mindes - lådorna var åtminstone för små och då kanske "lämpligare" element finns.


Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Grahnbarr » 2019-05-30 15:45

Har inget att tillföra men jag planerar att bygga 4-6st basmoduler framöver så följer tråden med stort intresse.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 17:05

Grahnbarr skrev:Har inget att tillföra men jag planerar att bygga 4-6st basmoduler framöver så följer tråden med stort intresse.


Peerless xls 10:an verkar svårslagen. Köper man fyra sådana i vardera 20 liter slutna lådor med LT blir det säkert bra. Även idee´n att placera 2 baselement på var sin sida av en basmodul för att cancellera vibrationer verkar vara en väldigt bra ide´.

Ingen verkar nappa på min möjliga idé med slavbas och jag antar att det har med ljudkvaliteten som anses bli för låg med en sån lösning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-30 17:59

Om någon är intresserad så finns det två XLS-10-slavar* över i Lindome/Göteborg efter lite omdisponering av mina basar.
XLS-10 med slav i 30 liter landar en avstämning på ca 20 Hz - funkar mycket bra.

*) Det är denna slaven: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-0-00-00.pdf

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-30 19:04

Reckhornbasen hade lite konstiga T/S. Lådrekommendationerna de har kändes underliga jämfört med vad basta visar.

Men det ser ut som fina element. Hade varit kul att läsa det där testet i tysktidningen

De är ju dock små. Två stycken motsvarar en 9" bas ungefär (260 cm2)

Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr. Elementen ser ut att funka bra i 10 liter.

12 st borde motsvara pumpförmågan dina TB-racebanor också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-30 19:37

Kraniet skrev:Reckhornbasen hade lite konstiga T/S. Lådrekommendationerna de har kändes underliga jämfört med vad basta visar.

Men det ser ut som fina element. Hade varit kul att läsa det där testet i tysktidningen

De är ju dock små. Två stycken motsvarar en 9" bas ungefär (260 cm2)

Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr. Elementen ser ut att funka bra i 10 liter.

12 st borde motsvara pumpförmågan dina TB-racebanor också.


Jag kom också till att jag behöver 12 st för att matcha mina 8 tums bredbandare.
6 lådor med 2 element i varje har jag siktat in mig på.
Jag förstod lådrekommendationerna som att de var ihop med DSP som höjer djupbasen.
Är det egentligen någon nackdelen med ett lågt Q värde,
Mer än att det ger en Bas som faller i känslighet mot låga frekvenser?
Jag tycker simuleringen i rekommenderad låda ser bra ut ihop med Linkwitz Transformation,
Är det något uppenbart som jag missar :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster