Förslag till element till små basmoduler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 19:43

Dewpo, elementet verkar ju jätteintressant . Om det är bra.
Det beror ju lite på om man kan lita på simuleringen och om TS för elementet stämmer i verkligheten.
Man skulle ju kunna bygga nåt sånt här inspirerat....
https://reckhorn.com/en/speaker/car-spe ... v-10?c=119
Senast redigerad av Tangband 2019-05-30 20:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-30 19:54

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 20:03

Den svarta versionen finns ju också. Den är 49,5 cm hög och 24,5 cm bred- skulle kunna passa som stativ till FUKDIST :)
Pris i handeln 10000:- paret

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-30 20:16

Kraniet skrev:Reckhornbasen hade lite konstiga T/S. Lådrekommendationerna de har kändes underliga jämfört med vad basta visar.

Men det ser ut som fina element. Hade varit kul att läsa det där testet i tysktidningen

De är ju dock små. Två stycken motsvarar en 9" bas ungefär (260 cm2)

Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr. Elementen ser ut att funka bra i 10 liter.

12 st borde motsvara pumpförmågan dina TB-racebanor också.


Med 4 sådana per kanal placerade på vardera sida av basmodulen skulle man nog med lite Eq och LT kunna krympa internvolymen till 28 liter, dvs strax under 7 liter styck ? För att utveckla den där meridian inspirationen. Gallret är ju fräckt också :)
Det skulle bli totalt 8 basar och då kan man för samma pengar köpa två Peerless xls 10.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-30 20:35

Kraniet skrev:Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr.

Njae, priset är väl i Euro...? Plus frakt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-30 20:35

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Reckhornbasen hade lite konstiga T/S. Lådrekommendationerna de har kändes underliga jämfört med vad basta visar.

Men det ser ut som fina element. Hade varit kul att läsa det där testet i tysktidningen

De är ju dock små. Två stycken motsvarar en 9" bas ungefär (260 cm2)

Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr. Elementen ser ut att funka bra i 10 liter.

12 st borde motsvara pumpförmågan dina TB-racebanor också.


Med 4 sådana per kanal placerade på vardera sida av basmodulen skulle man nog med lite Eq och LT kunna krympa internvolymen till 28 liter, dvs strax under 7 liter styck ? För att utveckla den där meridian inspirationen. Gallret är ju fräckt också :)
Det skulle bli totalt 8 basar och då kan man för samma pengar köpa två Peerless xls 10.


Var köper du xls tior för 1400?

28 liter med LT ser nästan identiskt ut i simuleringen jämfört med 60 liter,
Det enda som händer är att trycket i lådan ökar från 149 till 156 dB och att impedans kurvan ändras.

60vs28liter.png
60vs28liter.png (29.15 KiB) Visad 3572 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-30 21:39

Tangband skrev:Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?


Njae. Beror väl lite hur man ser på saken. :)

Ska lådan vara portad så blir porten extrem om lådan är mycket mindre än 50L samtidigt som du har en låg avstämning. Med 50L lådvolym så blir en 80mm port 325mm (Actual length i Basta!) för en 26Hz avstämning. Samma avstämning och portdiameter för 30L lådvolym ger en portlängd på 586mm. Det behöver i sig inte vara ett problem men det kan vara svårt att få plats med porten i lådan.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om Vasen, kan den verkligen vara hälften av det tillverkaren specar? - Lite raljant skulle man kunna säga att det är nära en 100%-ig överdrift. Spontant känner jag att jag inte törs lita på varken specen eller mätningen eftersom de skiljer sig så kraftigt. Som parameter påverkar Vas dimensioneringen av låda och port och skillnaden mellan lite drygt 70 till lite drygt 30 ändrar saker rätt mycket. Om tillverkarens specar var rätt så skulle jag säga att lådan ska vara större än 50L, stämmer datat i artikeln så hade jag bytt element. Iofs hade jag nog bytt ändå, men det är en annan femma. :)

Här är elementet i samma låda, port, avstämning men med data från artikeln och tillverkaren (helt teoretiskt och sådär):

W8Q-1071.png
W8Q-1071.png (18.37 KiB) Visad 3553 gånger


Skillnaden är stor nog att man skulle kunna tro att det är två helt olika element.

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav kimmen » 2019-05-30 22:07

Tangband skrev:Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?


Tillverkarens spec på membranyta (Sd) och den i K+T är också väldigt olika: 333 cm² enligt K+T och 460 cm² enligt TB.
Vas beror kvadratiskt på Sd så det förklarar skillnaden.
Åtminstone den ena angivelsen av Sd måste ju vara fel.
En mätning borde kunna visa vilken.

Vad jag kan räkna ut så stämmer Vas ihop med Sd och Cms i båda uppsättningarna parametrar.
Cms är det ingen större skillnad på mellan K+T och TB: 0,20 mm/N enligt K+T och 0,23 mm/N enligt TB.

Framgår det hur K+T eller tillverkaren mäter TS-parametrarna?
Beroende på metod blir antingen Cms (om man mäter i en låda) eller Vas (om man mäter med tillagd massa) känslig för fel i mätningen/beräkningen av membranytan.

Från måtten som tillverkaren anger för elementet tycker jag nog deras angivna värde för Sd verkar orimligt efter en uppskattning av upphängningens storlek.
460 cm² är ju nästan lika mycket som en XLS12 hade eller Scanspeak 30W/4558T00 har.
K+T:s värde 333 cm² ser mer rimligt ut i närheten av vad 10-tummare brukar ha och borde hamna ganska nära för denna 12x8".
Kanske är det så att Sd och därmed Vas enligt tillverkaren inte stämmer?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-30 22:45

dewpo skrev:
Kraniet skrev:Reckhornbasen hade lite konstiga T/S. Lådrekommendationerna de har kändes underliga jämfört med vad basta visar.

Men det ser ut som fina element. Hade varit kul att läsa det där testet i tysktidningen

De är ju dock små. Två stycken motsvarar en 9" bas ungefär (260 cm2)

Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr. Elementen ser ut att funka bra i 10 liter.

12 st borde motsvara pumpförmågan dina TB-racebanor också.


Jag kom också till att jag behöver 12 st för att matcha mina 8 tums bredbandare.
6 lådor med 2 element i varje har jag siktat in mig på.
Jag förstod lådrekommendationerna som att de var ihop med DSP som höjer djupbasen.
Är det egentligen någon nackdelen med ett lågt Q värde,
Mer än att det ger en Bas som faller i känslighet mot låga frekvenser?
Jag tycker simuleringen i rekommenderad låda ser bra ut ihop med Linkwitz Transformation,
Är det något uppenbart som jag missar :?


Nja de funkar ju får små lådor med EQ. Men de har ju siktat in sig på extremt lågt Q-värde. Med lite andra parametrar hade det ju kunnat fungera i basreflex också, det gör det ju inte nu.
Ett element i 30 liter får ju ett q-värde på ca 0,35 vilket kanske är lite onödigt lågt. Samtidigt så gör det ju att de möjligen kan equas ned mot 15 Hz om man nu är intresserad av det. (f0 ca 35 hz)
Med 10 liter borde en LT på 25Hz q0,7 vara helt ok.

Hmm jag blir lite nyfiken ändå. Skulle som sagt varit intressant att se det där testet, undrar hur de ser ut distmässigt.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-30 23:05

Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-30 23:21

Det krävs fyra reckhorn för att matcha en XLS tio tum. Pumpvolym alltså, sen är ju frågan hur de skiljer sig distmässigt..
Ungefär samma volym på 40 liter för båda alternativen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-30 23:37

kimmen skrev:Från måtten som tillverkaren anger för elementet tycker jag nog deras angivna värde för Sd verkar orimligt efter en uppskattning av upphängningens storlek.
460 cm² är ju nästan lika mycket som en XLS12 hade eller Scanspeak 30W/4558T00 har.
K+T:s värde 333 cm² ser mer rimligt ut i närheten av vad 10-tummare brukar ha och borde hamna ganska nära för denna 12x8".
Kanske är det så att Sd och därmed Vas enligt tillverkaren inte stämmer?


Ritade lite, skalenligt och lite lagom noga. Måste väl gissa att den som skrivit databladet verkar ha räknat med typ 2/3 av upphängningens yttersta veck. K+T verkar ha räknat lite mindre som en marknadsavdelning.

Den yttersta banan ger en area på 440cm2, den mitttersta 381cm2 och den innersta 330cm2.

element med gula banor.JPG
element med gula banor.JPG (40.8 KiB) Visad 3514 gånger


Edit: Rättade felet med att jag skrev mm2 istället för cm2. Tack Kimmen som påpekade. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-05-30 23:59

dewpo skrev:[28 liter med LT ser nästan identiskt ut i simuleringen jämfört med 60 liter,
Det enda som händer är att trycket i lådan ökar från 149 till 156 dB och att impedans kurvan ändras.

Ja, det är väl självklart? Det är själva poängen med LT. Att tonkurvan blir densamma oavsett vad för element man använder.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 06:16

kimmen skrev:
Tangband skrev:Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?


Tillverkarens spec på membranyta (Sd) och den i K+T är också väldigt olika: 333 cm² enligt K+T och 460 cm² enligt TB.
Vas beror kvadratiskt på Sd så det förklarar skillnaden.
Åtminstone den ena angivelsen av Sd måste ju vara fel.
En mätning borde kunna visa vilken.

Vad jag kan räkna ut så stämmer Vas ihop med Sd och Cms i båda uppsättningarna parametrar.
Cms är det ingen större skillnad på mellan K+T och TB: 0,20 mm/N enligt K+T och 0,23 mm/N enligt TB.

Framgår det hur K+T eller tillverkaren mäter TS-parametrarna?
Beroende på metod blir antingen Cms (om man mäter i en låda) eller Vas (om man mäter med tillagd massa) känslig för fel i mätningen/beräkningen av membranytan.

Från måtten som tillverkaren anger för elementet tycker jag nog deras angivna värde för Sd verkar orimligt efter en uppskattning av upphängningens storlek.
460 cm² är ju nästan lika mycket som en XLS12 hade eller Scanspeak 30W/4558T00 har.
K+T:s värde 333 cm² ser mer rimligt ut i närheten av vad 10-tummare brukar ha och borde hamna ganska nära för denna 12x8".
Kanske är det så att Sd och därmed Vas enligt tillverkaren inte stämmer?


Intressant och tack för funderingen :) . Jag tror som du, det Cortado visade med teckningen är nog ganska talande- K+T:s värde på Vas verkar kanske rimligare?
Senast redigerad av Tangband 2019-05-31 07:24, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 06:20

Cortado skrev:
kimmen skrev:Från måtten som tillverkaren anger för elementet tycker jag nog deras angivna värde för Sd verkar orimligt efter en uppskattning av upphängningens storlek.
460 cm² är ju nästan lika mycket som en XLS12 hade eller Scanspeak 30W/4558T00 har.
K+T:s värde 333 cm² ser mer rimligt ut i närheten av vad 10-tummare brukar ha och borde hamna ganska nära för denna 12x8".
Kanske är det så att Sd och därmed Vas enligt tillverkaren inte stämmer?


Ritade lite, skalenligt och lite lagom noga. Måste väl gissa att den som skrivit databladet verkar ha räknat med typ 2/3 av upphängningens yttersta veck. K+T verkar ha räknat lite mindre som en marknadsavdelning.

Den yttersta banan ger en area på 440mm2, den mitttersta 381mm2 och den innersta 330mm2.

element med gula banor.JPG


Hmm... ganska talande. Tack för funderingen :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 06:25

Cortado skrev:
Tangband skrev:Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?


Njae. Beror väl lite hur man ser på saken. :)

Ska lådan vara portad så blir porten extrem om lådan är mycket mindre än 50L samtidigt som du har en låg avstämning. Med 50L lådvolym så blir en 80mm port 325mm (Actual length i Basta!) för en 26Hz avstämning. Samma avstämning och portdiameter för 30L lådvolym ger en portlängd på 586mm. Det behöver i sig inte vara ett problem men det kan vara svårt att få plats med porten i lådan.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om Vasen, kan den verkligen vara hälften av det tillverkaren specar? - Lite raljant skulle man kunna säga att det är nära en 100%-ig överdrift. Spontant känner jag att jag inte törs lita på varken specen eller mätningen eftersom de skiljer sig så kraftigt. Som parameter påverkar Vas dimensioneringen av låda och port och skillnaden mellan lite drygt 70 till lite drygt 30 ändrar saker rätt mycket. Om tillverkarens specar var rätt så skulle jag säga att lådan ska vara större än 50L, stämmer datat i artikeln så hade jag bytt element. Iofs hade jag nog bytt ändå, men det är en annan femma. :)

Här är elementet i samma låda, port, avstämning men med data från artikeln och tillverkaren (helt teoretiskt och sådär):

W8Q-1071.png


Skillnaden är stor nog att man skulle kunna tro att det är två helt olika element.


Stor skillnad, ja . 8O :D
Det som är lite kul om jag spekulerar är att w8q1071 , om Vas på 31,25 liter i Klang+ton stämmer, ryms i en stativunderdel till FUKDIST och bredden på elementet är närmast exakt den bredd som FUKDIST har. Det öppnar för en teoretisk placering av elementet på baksidan av subwooferstativet och användandet av två slavbasar på vardera sida H och V, nere mot golvet. Tex dessa:
https://www.hifikit.se/sb15sfcr-00.html

I en låda på, säg, 20 liter per baslåda och med Klang&tons data- skulle det uppfylla min önskan om 100 dB vid 30 Hz med två basmoduler med totalt 4 slavar ?
Senast redigerad av Tangband 2019-05-31 06:39, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 06:36

Kraniet skrev:Det krävs fyra reckhorn för att matcha en XLS tio tum. Pumpvolym alltså, sen är ju frågan hur de skiljer sig distmässigt..
Ungefär samma volym på 40 liter för båda alternativen.


Ja det verkar ju väldigt intressant på pappret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 07:10

Kraniet skrev:Här var en byggtråd med reckhorn

https://www.diyaudio.com/forums/subwoof ... i-sub.html

Klart intressant.
Den där tyska tidningen har ju mätt upp elementet :)

Here are the TSP parameters measured by Hobby-Hifi. I have more confidence in these than the ones provided by most trade houses:

Re = 3.9 ohm
Le = 1.9mH
fs = 23Hz
Qms = 4.3
Qts = 0.25
Qes = 0.27
Sd = 133cm2
Vas =31l
Cms =1.3mm/N
Mms = 39g
Rms = 1.3 kg/s
BL = 9 N/A

Räcker 6 liter med LT per element i sluten låda om man använder 4 st per basmodul ? För att uppå 100 dB vid 30 Hz för två basmoduler ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-31 08:02

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Här var en byggtråd med reckhorn

https://www.diyaudio.com/forums/subwoof ... i-sub.html

Klart intressant.
Den där tyska tidningen har ju mätt upp elementet :)

Here are the TSP parameters measured by Hobby-Hifi. I have more confidence in these than the ones provided by most trade houses:

Re = 3.9 ohm
Le = 1.9mH
fs = 23Hz
Qms = 4.3
Qts = 0.25
Qes = 0.27
Sd = 133cm2
Vas =31l
Cms =1.3mm/N
Mms = 39g
Rms = 1.3 kg/s
BL = 9 N/A

Räcker 6 liter med LT per element i sluten låda om man använder 4 st per basmodul ? För att uppå 100 dB vid 30 Hz för två basmoduler ?

Han i tråden hade ju mätt på sina också och fick lite andra T/S
Measured the Thiele-Small Parameters today (after ca. 2 months of use) using Dayton Dats:

Quite close to what is listed on Reckhorn's web site:
Thiele-Small Parameter: Re = 3,6 Ohm, Le = 1,195 mH, FS = 28 Hz, Qms = 5,69, Qes = 0,32, Qts = 0,30, Sd = 132 qcm, Vas = 17 l, Mms = 43 g, BL = 9,38 N/A. Wirkungsgrad: 83 dB 1 W / 1 m

Men det har ju inte så stor betydelse i sammanhanget, några liter hit och dit för slutna lådor kvittar ju.

6liter (fyllda med fluff) ger ett f0 på 55 Hz och Q 0,5. Så EQ ned till 30 Hz borde ju inte vara ett problem.
Fyra element ger ca 103dB med rumsstöd. Så åtta stycken ger ca 109 dB
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-31 08:55

Tangband skrev:Det som är lite kul om jag spekulerar är att w8q1071 , om Vas på 31,25 liter i Klang+ton stämmer, ryms i en stativunderdel till FUKDIST och bredden på elementet är närmast exakt den bredd som FUKDIST har.


Jag är lite osäker på om vi ser Vas på samma sätt. Det är ett alternativt sätt att tala om hur kompliant upphängningen är. Den går att använda för att få fram volym för en sluten låda med ett specifikt Q-värde men för en portad (eller slavad) låda gäller andra sätt.

Tangband skrev:Det öppnar för en teoretisk placering av elementet på baksidan av subwooferstativet och användandet av två slavbasar på vardera sida H och V, nere mot golvet. Tex dessa:
https://www.hifikit.se/sb15sfcr-00.html

I en låda på, säg, 20 liter per baslåda och med Klang&tons data- skulle det uppfylla min önskan om 100 dB vid 30 Hz med två basmoduler med totalt 4 slavar ?


Det första är väl att slavbasarna du presenterar är för små. En sund dimensionering är att slavbasarna ska kunna pumpa tre gånger mer luft än det aktiva elementet och då hellre genom yta snarare än slaglängd. Sen undrar jag om inte dem specifika slavbasarna har lite för låg Fs, speciellt om man ska ha fler. En port är med andra ord bättre medan ett applikationsmässigt lämpligare element är det enda som har potential att bli riktigt bra. Fler subbar utplacerade smart är the way att gå, if you frågar mig.

Frågan är om du ska försöka "kill your darlings" här och tänka bort stativet som matchar med högtalaren?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-31 08:57

Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-05-31 09:02

Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:Jag skulle behöva tolv stycken men med det låga priset blir det ju under 500 kr.

Njae, priset är väl i Euro...? Plus frakt.


Ja det saknas ju en nolla där.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-31 09:32

gopnik skrev:
dewpo skrev:[28 liter med LT ser nästan identiskt ut i simuleringen jämfört med 60 liter,
Det enda som händer är att trycket i lådan ökar från 149 till 156 dB och att impedans kurvan ändras.

Ja, det är väl självklart? Det är själva poängen med LT. Att tonkurvan blir densamma oavsett vad för element man använder.

Jo :oops: Men borde man inte se på ”Group Delay” kurvan om något börjar bära iväg mot orimligheter?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav kimmen » 2019-05-31 10:22

Cortado skrev:Ritade lite, skalenligt och lite lagom noga. Måste väl gissa att den som skrivit databladet verkar ha räknat med typ 2/3 av upphängningens yttersta veck. K+T verkar ha räknat lite mindre som en marknadsavdelning.

Den yttersta banan ger en area på 440mm2, den mitttersta 381mm2 och den innersta 330mm2.

element med gula banor.JPG


Snyggt ritat :)
Då hamnar väl faktisk yta i det nedre spannet eller mellan TB och K+T:s angivelser (men gissar på att dina mm2 borde vara cm2).

Om nu Tangband har elementen är kanske en impedansmätning eller ljudtrycksmätning på en låda med känd volym, kanske till och med den basreflexlåda som finns, något som kunde reda ut hur elementets parametrar egentligen är.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-31 11:04

kimmen skrev:Snyggt ritat :)


Tack! :)

kimmen skrev:Då hamnar väl faktisk yta i det nedre spannet eller mellan TB och K+T:s angivelser (men gissar på att dina mm2 borde vara cm2).


Ja, exakt - känns som att K+T's estimering är väldigt rimlig - det kommer åtminstone inte vara mindre än så. Och ja, cm2 ska det vara.. :oops:

kimmen skrev:Om nu Tangband har elementen är kanske en impedansmätning eller ljudtrycksmätning på en låda med känd volym, kanske till och med den basreflexlåda som finns, något som kunde reda ut hur elementets parametrar egentligen är.


Jo, tror dessvärre att han inte har grejjer för det. Det skulle väl vara nått om någon närboende forumist skulle hjälpa till med det. Men då undrar jag om det ändå inte är bättre att fundera på ett element där parametrarna är (er)kända. Det är väl inte något speciellt som tilltalar faktiskts massa som motiverar utredningen om elementets parametrar, menar jag.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 14:27

Om man vill matcha det ljudtryck Fukdist kan trycka ut såg någorlunda kontinuerligt över 80Hz, vi kalla det peak-rms 107dB, ner till 20Hz, så passar två XLS-10:or eller åtta Reckhorn 165-D precis.
Bygger man ett stativ med samma fotavtryck som Fukdist får man en låda på runt 21-22L.

Om vi tittar på Tangbands kvarspec så spelar ett par portade Fukdist dubbelt så högt (106dB vid 30Hz) som hans önskade 100dB. Känns lite onödigt att lägga energi på två basmoduler som lirar lika som en portad Fukdist.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 16:17

Nej, du har förstås rätt i det där.
Det är väl den där drömmen om ett par Wilsonliknande högtalare som kan spela högt och djupt utan att ta upp nån plats som hägrar. :D
Och medge att de där meridian 8000 är fräcka :) .

Det finns förstås alltid ett pris att betala med mindre lådor, ljudtryck, dist, pris på lämpligt element. Mina TB w8q1071 i 50 liters lådor basreflex kan spela långt högre än min kravspecifikation på 100 db vid 30 Hz. De lådorna finns ju redan- och det finns ett väldigt bra 10-tums element för basreflex som skulle passa direkt i dessa, tex ett scanspeak w26 kring 2000:- styck. Det kanske skulle vara det ljudmässigt bästa alternativet hittills, och möjligen bättre än 4 Peerless xls10 i 20 liters låda ?

https://www.hifikit.se/discovery-26w-4558t00.html

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 16:45

Det du länkar till är i princip samma element som xls-10 fast med alukon. I 28L portat blir det sämre. Du får inte plats med tillräcklig port.
Om porten inte ska komprimera, flåsa och dista på andra sätt behöver den vara 140mm i dia. och över två meter lång.
Två eller tre slavbasar blir dyrt och dras med andra problem, tex. att det inte får plats i lådan, och ger hög grupplöptid.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-05-31 18:14

Tjugonågonting liter är definitivt för lite för att göra något vettigt. Däremot tycker jag inte att man måste få plats med en "optimal" port. Om alternativet är sluten låda eller slavbas kan man nöja sig med en port som kan spela lika starkt som den slutna lådan, eller med lika mycket distorsion som en slavbas.
Två 70 mm rör räcker väldigt långt för en tia. Hur än långslagig.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 18:29

Då kanske man dessutom kan spara lite pengar på ett enklare element.
Vi pratar förbi varandra i den här tråden. Jag spånar på hur man kan få ut maximal prestanda när Tangband vill ha nåt långt ifrån vad som är möjligt.
Jag fortsätter i Fukdisttråden istället.

Edit: Två 70mm-portar blir 1m långa i 28L@25Hz.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster