Förslag till element till små basmoduler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Thomas_A » 2019-05-31 18:42

Jag nöjer mig dock fint med Seas-elementen portade lådor. Blir bra respons 20-100 Hz och tillräcklig SPL för mig (>110 dB per par i rum).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 18:50

gopnik skrev:Tjugonågonting liter är definitivt för lite för att göra något vettigt. Däremot tycker jag inte att man måste få plats med en "optimal" port. Om alternativet är sluten låda eller slavbas kan man nöja sig med en port som kan spela lika starkt som den slutna lådan, eller med lika mycket distorsion som en slavbas.
Två 70 mm rör räcker väldigt långt för en tia. Hur än långslagig.


Jo, det är klart att med 20 liter kan inga mirakel utföras. Jag är väl medveten om det.

Om jag spinner vidare på idén med att göra en ”meridian” klon på underdelen av FUKDIST så verkar reckhornelementet intressant. 8 sådana, 4 till varje kanal, placerade med två element på vardera sida av varje basmodul kan även göras lite som Barefoot gör med sina dyra studiomonitorer. Montera baselementen rygg mot rygg med mekanisk kontakt. Reckhorn-elementet är 9,2 cm djupt, två blir totalt 18,4 cm och dessa skulle kunna monteras rygg mot rygg och därmed cancellera bort vibrationer från element och kabinettet väldigt effektivt ?
Nedan syns barefoot- kopplingen till modellen micromain 27
Senast redigerad av Tangband 2019-05-31 19:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 18:53

Du ska nog ha en omagnetisk distans mellan.
Om du försänker elementen i en låda lika bred som Fukdist (215mm) så blir distansen 8mm.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 19:01

DanNorman skrev:Du ska nog ha en omagnetisk distans mellan.
Om du försänker elementen i en låda lika bred som Fukdist (215mm) så blir distansen 8mm.


Eller om lådans väggar är 16 mm Mdf blir det ungefär 3 cm om elementen inte försänks och monteras utifrån.

Men kanske en mellanvägg som även fungerar som ett lodrätt stag är en bättre distans ?
Senast redigerad av Tangband 2019-05-31 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 19:05

Men försänka måste man väl göra av estetiska skäl? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-05-31 19:15

DanNorman skrev:Men försänka måste man väl göra av estetiska skäl? :)


Jovisst . Elementet ser förövrigt rätt häftigt ut med gallret som följer med.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 19:19

Pass.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav dewpo » 2019-05-31 20:12

Jag passar nog också på gallret,,,
Men med tanke på kantens utformning på elementet, Så borde det inte vara omöjligt att göra en snygg dekorations list -
likande de som Podspeakers använder :)
https://www.power.se/tv-ljud-e-bild/tillbehor-ljud-och-bild/ovriga-tillbehor/podspeakers-hoop-tra-ljus-ek/p-652962/
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-05-31 20:34

Tangband skrev:
DanNorman skrev:Men försänka måste man väl göra av estetiska skäl? :)


Jovisst . Elementet ser förövrigt rätt häftigt ut med gallret som följer med.


Tankarna hittar direkt de halvsfäriska brunnslocken. (finns de än?)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav STDI » 2019-05-31 20:45

Cortado skrev:...
Tankarna hittar direkt de halvsfäriska brunnslocken. (finns de än?)

Googla "kupolsil" så hittar du många.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav DanNorman » 2019-05-31 20:49

Jävligt fett med 10 kg gjutjärnselementskydd.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-06-01 01:32

Thomas_A skrev:Jag nöjer mig dock fint med Seas-elementen portade lådor. Blir bra respons 20-100 Hz och tillräcklig SPL för mig (>110 dB per par i rum).

H1208 spelar mycket fint här hemma. De kan dessutom enkelt modifieras med dammkåpa i stället för fasplugg. Jag har gjort så. Magnetsystemet har samma ventilation som modellerna med dammkåpa, och dammkåpor är billiga. Större Sd och pyttelite högre Mms gör definitivt inget. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Thomas_A » 2019-06-01 08:13

gopnik skrev:
Thomas_A skrev:Jag nöjer mig dock fint med Seas-elementen portade lådor. Blir bra respons 20-100 Hz och tillräcklig SPL för mig (>110 dB per par i rum).

H1208 spelar mycket fint här hemma. De kan dessutom enkelt modifieras med dammkåpa i stället för fasplugg. Jag har gjort så. Magnetsystemet har samma ventilation som modellerna med dammkåpa, och dammkåpor är billiga. Större Sd och pyttelite högre Mms gör definitivt inget. :D


Hur gör man en sådan mod?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-06-01 10:47

Tack för den input som varit i tråden.
För att sammanfatta tror jag det blir: det är nog svårt att kombinera välljud med väldigt små lådor. Men det finns en del intressanta element som inte kostar skjortan. Men de är oprövade och priser på flera sådana tangerar priset på större, dyrare men välkända alternativ. Klart är att ett möjligt estetiskt alternativ- att ha flera basar i stativet till FUKDIST blir ett kompromissat alternativ.

Jag väntar nog till DanNorman och Cortado hittar en bra lösning med färdiga lådor till :)
Är nog rätt säker att det kommer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-06-03 16:57

Cortado skrev:
Tangband skrev:Hmm... om verkligt uppmätt Vas bara är 31,25 liter för w8q1071 vilket än långt mindre än hälften av tillverkarens uppgifter så är väl mina lådor på 50 liter styck snarare för stora för elementet ?


Njae. Beror väl lite hur man ser på saken. :)

Ska lådan vara portad så blir porten extrem om lådan är mycket mindre än 50L samtidigt som du har en låg avstämning. Med 50L lådvolym så blir en 80mm port 325mm (Actual length i Basta!) för en 26Hz avstämning. Samma avstämning och portdiameter för 30L lådvolym ger en portlängd på 586mm. Det behöver i sig inte vara ett problem men det kan vara svårt att få plats med porten i lådan.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om Vasen, kan den verkligen vara hälften av det tillverkaren specar? - Lite raljant skulle man kunna säga att det är nära en 100%-ig överdrift. Spontant känner jag att jag inte törs lita på varken specen eller mätningen eftersom de skiljer sig så kraftigt. Som parameter påverkar Vas dimensioneringen av låda och port och skillnaden mellan lite drygt 70 till lite drygt 30 ändrar saker rätt mycket. Om tillverkarens specar var rätt så skulle jag säga att lådan ska vara större än 50L, stämmer datat i artikeln så hade jag bytt element. Iofs hade jag nog bytt ändå, men det är en annan femma. :)

Här är elementet i samma låda, port, avstämning men med data från artikeln och tillverkaren (helt teoretiskt och sådär):

W8Q-1071.png


Skillnaden är stor nog att man skulle kunna tro att det är två helt olika element.


Cortado: Den blå kurvan visar väl att en avstämning ned mot typ 22 Hz istället för 26 Hz i 50 liter gett en rakare kurva ?
Om Vas på 31,25 liter stämmer....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav Cortado » 2019-06-03 20:06

Tangband skrev:Cortado: Den blå kurvan visar väl att en avstämning ned mot typ 22 Hz istället för 26 Hz i 50 liter gett en rakare kurva ?
Om Vas på 31,25 liter stämmer....


Ja, så långt som simuleringen stämmer (att de parametrarna (element och annat) man gett programmet är rätt) så är det väl en inte helt tokig observation. Sen är väl frågan om det är det man vill ha. :)

Det är inte nödvändigtvis helt entydigt att det är så man vill ha det. Sen kan det vara så att den rakare tonkurvan ger öonskade konsekvenser på andra håll. Lägre avstämning brukar ställa högre krav på porten iom större luftflöde, elementet behöver (kunna) pumpa mer luft och får ett smalare avstämningsområde vilket gör att slaglängden tar slut snabbare nedanför och ovanför avstämningen, vilket påverkar hur MOL-kurvan ser ut etc. Det här är naturligtvis bara några exempel som jag kommer på just nu, som trött amatör.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Förslag till element till små basmoduler

Inläggav gopnik » 2019-06-04 00:37

Thomas_A skrev:
gopnik skrev:
Thomas_A skrev:Jag nöjer mig dock fint med Seas-elementen portade lådor. Blir bra respons 20-100 Hz och tillräcklig SPL för mig (>110 dB per par i rum).

H1208 spelar mycket fint här hemma. De kan dessutom enkelt modifieras med dammkåpa i stället för fasplugg. Jag har gjort så. Magnetsystemet har samma ventilation som modellerna med dammkåpa, och dammkåpor är billiga. Större Sd och pyttelite högre Mms gör definitivt inget. :D


Hur gör man en sådan mod?

Knackar ur plastfaspluggen bakifrån genom ventilationshålet. Den sitter bara limmad. Rätt dåligt också.
Och limmar dit en lämplig kåpa, förstås.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster