lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Inläggav pontareee » 2019-06-02 10:18

Hej,

Har kollat upp och ner på elfas delade ferritkärnor för kablar och blir inte riktigt klok på vilken/vilka som är lämpliga att använda runt säg RCA-/HDMI- kablar samt strömkablar till reciever, slutsteg samt baslådor med inbyggda steg för att förhindra RF och EMI störningar m.m.?

Det jag tror jag kommit fram till är att ferritkärnor av kärnmaterial MgZn verkar lämpliga till mina ändamål, men är inte 100.

Tänkte göra nya signalkablar mellan för och slutsteg med CX100 coax och neutrik kontakter samt någon ferritkärna lämpligt för ändamålet.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Inläggav AndersP » 2019-08-07 22:27

Glöm dom delade kärnorna. Dom är så klumpiga. Om du tar bort en av sladdens kontakter har du mycket större urval. När du är klar får du gå på konsum och köpa ny sladdkontakt. Lödda kontakter kan återanvändas.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Inläggav Morello » 2019-08-07 22:29

Ferriter runt kablar hjälper bara mot likfasig, ledningsburen emission - vad är det för störning du vill dämpa och hur har du fastställt den?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 01:06

Morello skrev:Ferriter runt kablar hjälper bara mot likfasig, ledningsburen emission - vad är det för störning du vill dämpa och hur har du fastställt den?


Kör flera Class D steg... är det idé att ha ferriter på nätsladdar till Steg (och kanske till andra saker i anläggningen då jag har just dessa Class D i systemet)???

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: lämpliga ferritkärnor för dämpning av störningar?

Inläggav pontareee » 2019-08-12 13:23

Morello skrev:Ferriter runt kablar hjälper bara mot likfasig, ledningsburen emission - vad är det för störning du vill dämpa och hur har du fastställt den?

Jag har inte fastställt någon störning men jag tänker att det kan vara bra med både skärp och hängslen för att motverka/minska eventuella störningar trots att signalkablarna är skärmade? (https://www.canford.co.uk/Products/36-100_CX100-CABLE).


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster