Tack till er alla för att ni är så hjälpsamma.

Jag började med att dra ur vajerlampans kontakt från taket i hallen och testade att tända/släcka och detta gav inga knäppningar i högtalarna. Sen plockade jag ner kökslampan och kopplade i den i hallen i samma uttag som vajerlampan brukar vara kopplad till. Detta gav samma knäppningar som med vajerlampan så då drog jag slutsatsen att det inte var själva lampans fel.
Nästa steg i felsökningen var att testa ett annan grenutag för strömmen från vägguttag "2" där NAS, dator och router var kopplad. Detta gjorde ingen skillnad och knäppningarna bestod.
Efter det testade jag att koppla ur allt från vägguttag "2" vilket visade sig inte vara en del av problemet då det ändå knäppte i högtalarna när lampan i hallen tändes/släcktes.
När jag nu hade konstaterat att det varken var själva lampan eller någon komponent kopplad till det vägguttaget så började jag laborera med vägguttag "1" där stereoförstärkaren, streamern, receivern, TV;n och subwoofern är kopplade till samma grenuttag. Jag testade att byta det grenuttaget mot ett annat men felet kvarstod.
När jag drog ur strömkontakten från min Linn streamer så upphörde knäppningarna och samma sak skedde naturligtvis när jag drog ur kontakten från min stereoförstärkare vilket inte är så konstigt då högtalarna knappast kan ge ifrån sig något ljud utan den... duh!
Nu tänkte jag att dessa två apparater inte gillade att ligga kopplade på samma grenuttag så då testade jag att koppla streamern till ett separat vägguttag, men då alla uttag i vardagsrummet ändå ligger på samma säkring så kvarstod knäppningarna.
Så då kvarstod en sista sak, att testa andra analoga signalkablar mellan streamern och förstärkaren så jag kopplade ur Linn silver-kablarna och kopplade i ett par svarta Linn-kablar. VOILA! Problemet borta!
Och nu till det märkligaste...
Alla kablar från Linn har en pil som visar i vilket riktning kabeln ska kopplas och när jag tittade på silver-kablarna så upptäckte jag att den ena signal-kabeln hade varit kopplad i fel riktning.
När jag nu återigen kopplat i silver-kablarna så är problemet med knäppningarna borta.
Vafan! Jag tror ju egentligen inte på dessa hockus pockus-grejerna med riktningskänsliga signal-kablar men brukar normalt sett koppla dem i rätt riktning "bara för att".
Jag kan heller inte förklara bort det hela med att någon kabel hade suttit dåligt, de var alla lika stenhårt kopplade som dessa Linn-kablar alltid gör.
Så ni som har orkat läsa hela inlägget, har ni någon förklaring på det här med riktnings-känsliga kablar, hur kan det orsaka dessa knäppningar av att man tänder och släcker en taklampa i ett annat rum?
...Eller är ni av uppfattningen att det bara måste ha varit något annat som felade?
Jag får återigen öppna det här fallet om problemet kommer tillbaka, tills dess ser jag det som löst.