Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-10 22:26

goat76 skrev:
Michael skrev:Jag förstår inte varför du tror att radiodelen i Marantzen är inblandad i detta problem.

Vid tankar om olika jordloopar, så bör 230 kablarna tas med i funderingarna.

Du har fått ideer om flera saker att prova, som jag inte hittar svar på. Prova gärna.

Om du ändrar volymen på Marantzen, ändras volymen på knäppningarna då?

...och hur blir det med Marantzen avstängd?

//Michael


Det där med radiodelen har jag vid flera tillfällen i tråden undrat över men ingen har förens nu kommenterat det. Jag har möjligtvis av okunskap om problematiken dragit paralleller till radiodelen i Marantzen då någon nämde att ”något” i systemet agerar mottagare av störningarna. Om det är luftburet tänker jag att en analog radiomottagare skulle kunna vara en del av problematiken, möjligt feltänk? :)

Jag tycker mig ha testat och felsökt alla idéer som kommit upp i tråden och några till, är det något specifikt test jag missat?

Jag har i tidigare inlägg beskrivit tester med att slå av Marantzen och även testat mute, svag respektive stark volym och kunnat konstatera att det är volym-relaterat.
Avstängd = inga knäppningar.
Mute = inga knäppningar.
Svag volym = låga knäppningar.
Stark volym = starka knäppningar.

Jag tror du kanske har missat de inläggen?


Radio-delen borde inte skicka något vidare så länge det inte är den ingången som är vald, dessutom inte den typ av störningar.
Jag hade också missat det inlägget. Om fallet är så låter det ju INTE som att det är signalkablarna mellan Marantz och Linn som är problemet. Hur är det med olika ingångar valda på Marantzen då? Låter det lika på alla? Vilka använder du/har du testat? Hur är ingångarna anslutna till Marantzen? Är det bara digitalt med HDMI som på bilden låter det ju lite långsökt. Men kanske kan vara idé att testa att välja en digital ingång utan något inkopplat på och jämföra.

Jag får för mig att wire-lampan har någon form av transformator och inte har så hög spänning över wirarna så störningen borde inte komma därifrån till så stor del. Det tydde väl även testet med annan lampa på när störningen även då fanns.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-10 22:41

Ursäkta, infon om volym i M hade jag missat. Minns bara att du skrev om volym&mute i DSMen.

Om nu radion skulle reagera (om den är på när den inte används) så skulle den behöva skicka signalen vidare. Detta då extremt starkt för att behöva hoppa över någonstans (då den inte är vald källa). Jag tror inte det. Den orolige skulle dock kunna montera en terminering (kontakt med motstånd i, eller kortis) på antenningången.

Mina tips om att bara ha 230 och rca anslutet till Marantzen har jag inte sett något om. Efter det du nu skrev så är det extra intressant. Notera att även högtalarkablarna skall kopplas ur.

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-10 23:14

Michael skrev:Ursäkta, infon om volym i M hade jag missat. Minns bara att du skrev om volym&mute i DSMen.

Om nu radion skulle reagera (om den är på när den inte används) så skulle den behöva skicka signalen vidare. Detta då extremt starkt för att behöva hoppa över någonstans (då den inte är vald källa). Jag tror inte det. Den orolige skulle dock kunna montera en terminering (kontakt med motstånd i, eller kortis) på antenningången.

Mina tips om att bara ha 230 och rca anslutet till Marantzen har jag inte sett något om. Efter det du nu skrev så är det extra intressant. Notera att även högtalarkablarna skall kopplas ur.

//Michael


:oops:
Förlåt, jag såg nu att jag i tidigare inlägg endast nämde mute i DSMen, jag testade båda apparaterna i mute var för sig. När det inte är något ljud ut till högtalarna från Marantzen som källa oavsett om mute är påslaget i DSMen eller i Marantzen så blir det inga knäppningar och styrkan på dessa avgörs av hur högt ställd volymen är som når högtalarna oavsett om volymen regleras i Marantzen eller DSMen.

Nä, det är nog säkert inte radiodelen som orsakar knäppningarna, jag lämnade bara den teorin öppen då ingen av er dementerade det som möjlig orsak i tidigare inlägg.

Jag ska göra testet med endast ström och rca anslutet från Marantzen imorgon då det är lite ljusare, jag har inga banan-kontakter utan bara kabeltåtarna anslutna till center och surround-högtalarna så det är ett lite för pillrigt projekt i mörkret.
Återkommer med resultatet av det testet imorgon och tack än en gång att ni tar er tid att hjäpa mig, det uppskattas. (Var är tummen upp ikonen när man behöver den?) :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-11 21:19

Michael skrev:Mina tips om att bara ha 230 och rca anslutet till Marantzen har jag inte sett något om. Efter det du nu skrev så är det extra intressant. Notera att även högtalarkablarna skall kopplas ur.

//Michael


Nu har jag utfört testet med att endast ha strömkabel och rca från Marantzen och knäppningara finns där fortfarande.

Men jag måste än en gång säga att knäppningarna är väldigt mycket mindre i ljudstyrka nu efter bytet av strömbrytaren i hallen, knappt hörbara.
Det skulle såklart vara intressant att få veta varför störningarna, om än små, fortfarande ligger kvar men det börjar luta åt att felet inte ligger i hur ljudsystemet är kopplat. Jag är nu lite lur på att byten av de andra strömbrytarna i samma strömkrets möjligtvis eliminerar resterande små-knäppar då den starkaste knäppningen jag hört sedan bytet av hallens strömbrytare kom av att någon släckte lampan på toaletten.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 07:02

Har du provat att koppla in elektroniken hemma hos någon annan ? Jag menar, för att se om problemet verkligen beror på en strömbrytare. Har du testat med en annan förstärkare för att se om fenomenet finns kvar ?

Har du provat att mäta spänningen i vägguttaget ? Ligger det på 230 v ?

Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-12 07:41

Tangband skrev:...

Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.


Osannolikt.

Vad gör att du tror det?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 09:00

Tangband skrev:Har du provat att koppla in elektroniken hemma hos någon annan ? Jag menar, för att se om problemet verkligen beror på en strömbrytare. Har du testat med en annan förstärkare för att se om fenomenet finns kvar ?

Har du provat att mäta spänningen i vägguttaget ? Ligger det på 230 v ?

Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.


Nej, jag har inte testat hos någon annan men jag är ganska säker efter alla de tester jag gjort att problemet med högsta sannolikhet är en kombination av att DSMen är något känslig då den är inställd på Unity Gain från en inkommande signal, och dåliga strömbrytare här lokalt hos mig som orsakar strömpikar vid främst släckning av lampor.

Jag lånade hem en Marantz nr1609 av min lokala hifi-handlare men samma knäppningar bestod med den receivern.

Om det hade varit ett problem med ström-tillförseln så tror jag nog knäppningarna uppstått mer sporadiskt och från alla källor och ingångar.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-12 14:12

De flesta apparater idag klarar väl typ 80-240V jag tror inte för låg spänning ska vara någon fara! Att byta resten av strömbrytarna tror jag inte heller på, att det spakar/knäpper vid från och tillslag beror på ljusbågen som bildas i brytaren, dessa blir värre och värre ju mer kontaktytorna åldras/slits. Ljusbågar har extremt brett frekvensinnehåll och höga fält. Att det sprakar vid omslag är logiskt, att bli av med sprak genom att byta brytare som inte manövrernas i samband med spraket är väldigt osannolikt.

Jag skulle testa med en annan inkälla, dedikerat försteg eller så. Då det enbart sprakar med receivern på tyder på att störningen går via dess utgång, antigen är utgången för högimpediv eller så störs signalen till innan utgångsförstärkaren, spänningslöst är den ju i alla fall dragen tillräckligt hårt för att inte ta upp eller skicka vidare någon störning.

Vad är utimpedansen på Marantzen och vad är inimpedansen på Linn?
Vad är maximal utnivå och vad är maximal innivå? Är Marantzen menad att koppla till ett andra försteg eller till ett slutsteg?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Morello » 2019-06-12 14:25

Tangband skrev:
Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.


Nej, så är det inte.

Därtill skall apparater med CE-märke fungera vid moniella 230 VAC +/-10%, dvs från 207 till 253 VAC
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 15:05

Morello skrev:
Tangband skrev:
Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.


Nej, så är det inte.

Därtill skall apparater med CE-märke fungera vid moniella 230 VAC +/-10%, dvs från 207 till 253 VAC


Okey, ännu en skröna jag hört som inte stämmer då... :oops:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-13 00:15

Nu blev det intressant värre! Störningen kommer in innan (!) volymen i Marantzen.
...och detta även när inga ingångskablar eller högtalarkablar är anslutna.

Har Marantzen en jordad 230-kabel?
(notera att jag frågar inte om den eventuella jordkabeln är ansluten till ett skyddsjordat uttag i väggen)

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-13 08:35

Michael skrev:Nu blev det intressant värre! Störningen kommer in innan (!) volymen i Marantzen.
...och detta även när inga ingångskablar eller högtalarkablar är anslutna.

Har Marantzen en jordad 230-kabel?
(notera att jag frågar inte om den eventuella jordkabeln är ansluten till ett skyddsjordat uttag i väggen)


Nyfis: Tänker du dig att skärmen i kabeln agerar antenn? Så om kabeln byts till en ojordad skulle det bli bättre?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-13 09:04

Michael skrev:Nu blev det intressant värre! Störningen kommer in innan (!) volymen i Marantzen.
...och detta även när inga ingångskablar eller högtalarkablar är anslutna.

Har Marantzen en jordad 230-kabel?
(notera att jag frågar inte om den eventuella jordkabeln är ansluten till ett skyddsjordat uttag i väggen)

//Michael


Ska kolla upp sen när jag kommer hem men jag är hyfsat säker på att Marantzen är en ojordad apparat, jag tror den endast har två ”kontakt-don” eller vad det nu heter, i el-kontakten i receivern.

Återkommer när jag vet mer säkert.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Morello » 2019-06-13 09:40

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
Om det skulle visa tex 210 volt så kan grejorna på sikt ta skada.


Nej, så är det inte.

Därtill skall apparater med CE-märke fungera vid moniella 230 VAC +/-10%, dvs från 207 till 253 VAC


Okey, ännu en skröna jag hört som inte stämmer då... :oops:


PÅ den gamla goda tiden med S-märkning vill jag minnas att det var 220 VAC och sedermera 230 VAC +6% / -10%
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-13 10:28

Frisk skrev:De flesta apparater idag klarar väl typ 80-240V


Då krävs det väl en switchad nätdel och ingen traditionell transformator i nätdelen?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav rajapruk » 2019-06-13 10:52

Jag provade en Marantz 7-serie bioförsteg hemma som hade samma problem vid på/av av lampor (med dimmer). Den blev inte långvarig hemma.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-13 10:59

RogerGustavsson skrev:
Frisk skrev:De flesta apparater idag klarar väl typ 80-240V


Då krävs det väl en switchad nätdel och ingen traditionell transformator i nätdelen?


Så är det ju, förväntade mig att det satt en switchad nätdel i en relativt ny hemmabiomaskin i den prisklassen. Helt utan att ha kollat något närmare. Vilket visade sig helt fel. Verkar vara olika versioner för olika marknader. Så nog ingen switchad nätdel.
Senast redigerad av Frisk 2019-06-13 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Morello » 2019-06-13 11:04

rajapruk skrev:Jag provade en Marantz 7-serie bioförsteg hemma som hade samma problem vid på/av av lampor (med dimmer). Den blev inte långvarig hemma.



Det är just därför det är så viktigt att hantera både ledningsburen och luftburen immunitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav rajapruk » 2019-06-13 11:11

Apparater som inte klarar hindra en inkommande likströmspik från en dimmer av/på, eller som smäller och poppar av sig själva vid av/påslag eller t.ex vid byte av samplingsfrekvens ger jag inte mycket för.
Knäpptyst och inget hörbart brus skall det vara. Extra viktigt om man som jag kör aktivt delade högtalare med hög känslighet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Morello » 2019-06-13 11:19

Transienter är dock per definition inte likspänning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Bill50x » 2019-06-13 12:10

Morello skrev:Transienter är dock per definition inte likspänning.

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-13 12:50

goat76 skrev:
Michael skrev:Nu blev det intressant värre! Störningen kommer in innan (!) volymen i Marantzen.
...och detta även när inga ingångskablar eller högtalarkablar är anslutna.

Har Marantzen en jordad 230-kabel?
(notera att jag frågar inte om den eventuella jordkabeln är ansluten till ett skyddsjordat uttag i väggen)

//Michael


Ska kolla upp sen när jag kommer hem men jag är hyfsat säker på att Marantzen är en ojordad apparat, jag tror den endast har två ”kontakt-don” eller vad det nu heter, i el-kontakten i receivern.

Återkommer när jag vet mer säkert.


Återkommer nu. :)

Marantzen har ojordad strömkontakt.

Linn Akurate DSM har jordad kontakt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-13 13:27

Frisk skrev:De flesta apparater idag klarar väl typ 80-240V jag tror inte för låg spänning ska vara någon fara! Att byta resten av strömbrytarna tror jag inte heller på, att det spakar/knäpper vid från och tillslag beror på ljusbågen som bildas i brytaren, dessa blir värre och värre ju mer kontaktytorna åldras/slits. Ljusbågar har extremt brett frekvensinnehåll och höga fält. Att det sprakar vid omslag är logiskt, att bli av med sprak genom att byta brytare som inte manövrernas i samband med spraket är väldigt osannolikt.


Du ser väl att min okunnighet i ämnet håller alla dörrar öppna. :)
Det låter såklart logiskt att strömbrytarna som för stunden inte manövreras inte heller borde påverka, min tanke var att de ligger och ”halv-glappar” och därav påverkas när en annan strömbrytare i samma linje manövreras.

Jag bör nog ändå försöka byta ut de andra strömbrytarna, de verkar orsaka starkare knäppningar än hall-lampan nu efter bytet av dens strömbrytare.

Frisk skrev:Jag skulle testa med en annan inkälla, dedikerat försteg eller så. Då det enbart sprakar med receivern på tyder på att störningen går via dess utgång, antigen är utgången för högimpediv eller så störs signalen till innan utgångsförstärkaren, spänningslöst är den ju i alla fall dragen tillräckligt hårt för att inte ta upp eller skicka vidare någon störning.


Som du säkert förstått så består mitt ljudsystem egentligen av två system som delar på slutsteget (Musical Fidelity M6i) som driver frontarna. Marantzen agerar försteg vid filmtittande och DSMen sköter resten som försteg.

En DSM är ett dedikerat försteg, utöver det har den en streamer med DAC. Linn ansåg att det inte längre fanns någon mening att fortsätta med deras fristående försteg då förstegen i DSM är lika bra, så dessa apparater är numera deras försteg. Dessutom ett mycket välljudande sådant av yppersta toppklass, så hellre slutar jag med surround-ljud än byter ut pärlan i systemet. :D

Frisk skrev:Vad är utimpedansen på Marantzen och vad är inimpedansen på Linn?
Vad är maximal utnivå och vad är maximal innivå? Är Marantzen menad att koppla till ett andra försteg eller till ett slutsteg?


Var hittar man månne information om in-/ut-impendansen på dessa maskiner och hur brukar dessa anges?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-13 15:21

rajapruk skrev:Jag provade en Marantz 7-serie bioförsteg hemma som hade samma problem vid på/av av lampor (med dimmer). Den blev inte långvarig hemma.


Den generella känslan hos mig efter att ha läst mycket om just Marantz bioapparater är att de verkar låta jättebra ( bättre än tex Denon ) och ha en sämre kvalitet ( sämre än Denon som i sin tur verkar hålla jättebra )

Det är den allmänna känslan jag har som kan vara fel .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav paa » 2019-06-13 15:54

Känslan som jag har är att många av Marantz AVrecievers innehåller exakt samma kretskort som Denons motsvarande apparater och att Denon inte heller har exceptionellt hög kvalitet. Jag har känslan att Yamaha bygger hållbarare grejor, men inga som jag vill ha.
Senast redigerad av paa 2019-06-13 16:23, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-13 16:00

paa skrev:Känslan som jag har är att många av Marantz AVrecievers innehåller exakt samma kretskort som Denons motsvarande apparater och att Demon inte heller har exceptionellt hög kvalitet. Jag har känslan att Yamaha bygger hållbarare grejor, men inga som jag vill ha.


Jo, Denon/Marantz har ofta samma grundkretskort numera speciellt i de billigare AV-modellerna men Marantz verkar ”tweaka” sina komponenter i vissa apparater, vilket möjligen får dessa att låta ”bättre” än grundmodellen.

Yamaha har väl generellt och historiskt inte presterat lika bra på slutstegsdelen i sina receivers, medan förstegen hållit toppklass ?

Stora generaliseringar jo jag vet :D

Denna tråd innehåller en hel del diskussioner om detta :
https://www.stereophile.com/content/den ... nd-quality

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Morello » 2019-06-13 16:26

Bill50x skrev:
Morello skrev:Transienter är dock per definition inte likspänning.

:mrgreen:

/ B


Kul att man sprida sådan glädje med ett trivialt påpekande. ;)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Bill50x » 2019-06-14 10:36

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Transienter är dock per definition inte likspänning.

:mrgreen:

Kul att man sprida sådan glädje med ett trivialt påpekande. ;)

Ibland behöver man sprida självklarheter vidare. Jag har ju, som du vet, undervisat diverse lärda ingenjörer om farorna med ESD och det var lika kul varje gång när man presenterar självklarheter. Saker som dom redan visste men inte tänkt på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-15 23:16

Nattlorden skrev:Nyfis: Tänker du dig att skärmen i kabeln agerar antenn? Så om kabeln byts till en ojordad skulle det bli bättre?
Nej.
Kanske, om det var den som skapade en jordloop som fångade upp transienten.

Men, nu var det ingen jordad sladd!

Nu börjar det bli ont om saker att prova.
Kanske en jordtråd mellan M och DSM.
Kanske en X-konding inne i M, om det inte redan sitter en. ...eller kanske ett par Y-kondingar.
Kanske något annat än Marantz. Kan ju vara så den lider av en liten design miss.

PS. Jag hade ju liknande problem för länge sedan. Testade bl.a. att skärma av med plåtar inuti förförstärkaren och genomföringskondingar för strömmatningen till förstärkarkortet. Tillslut blev lösningen ändring av jorddragningen vid volympotten. Hade typ starpoint innan. ...det var en diy.

//Michael

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav jockewe » 2019-06-16 20:35

Jag är ju den minst kunniga här men skriver ändå lite ;) Jag hade ju precis ett sån't oförklarligt knäppande/känslighet på en pioneer AVreciever (utan radio men de kallas ju så ändå)
och den var inne för felsökning men inget var fel.

Felet var en DAT som jag anslutit med RCA som hade ett fel som gav en liten utspänning till recieverns IN. Så när den inte var inkopplad fanns inget problem längre, var den inte på men kopplad var problemet ändå kvar därför tog det en evig tid innan jag kom på det...

Så min tanke är om det ligger någon spänning av någon anledning i din Marantz på någon ingång, något på kretskortet som hamnat fel eller vad som helst?
Borde man inte kunna kolla det med mätverktyg på ingångarna?
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster