Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-16 23:37

jockewe skrev:Jag är ju den minst kunniga här men skriver ändå lite ;) Jag hade ju precis ett sån't oförklarligt knäppande/känslighet på en pioneer AVreciever (utan radio men de kallas ju så ändå)
och den var inne för felsökning men inget var fel.

Felet var en DAT som jag anslutit med RCA som hade ett fel som gav en liten utspänning till recieverns IN. Så när den inte var inkopplad fanns inget problem längre, var den inte på men kopplad var problemet ändå kvar därför tog det en evig tid innan jag kom på det...

Så min tanke är om det ligger någon spänning av någon anledning i din Marantz på någon ingång, något på kretskortet som hamnat fel eller vad som helst?
Borde man inte kunna kolla det med mätverktyg på ingångarna?
/J


Knäppningarna finns där även då inget är kopplat till receivern, förutom strömsladd och rca-kablar från pre-out L och R.

Efter bytet av strömbrytaren som orsakade de största knäppningarna så är de numera minimala i jämförelse med innan. Det skulle så klart varit intressant att få klarhet i varför de fortfarande finns kvar för att ta till sig kunskap hur man löser problemet om det skulle uppstå igen men som sagt, läget är inte kritiskt för stunden.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav darkg » 2019-06-17 00:07

Egentligen skulle man (för att reda ut sånt) vilja ha 1) en "störsändare" så man kan identifiera känsliga apparater som fungerar som antenner och 2) en känslig mottagare så man kan avslöja sprakande strömbrytare och reläer (sändare). För jag tror att det mesta i knäppväg är luftburet. Fast en "nätstörare" skulle man förstås också ha i så fall för allsidig belysning :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav jockewe » 2019-06-17 10:22

goat76 skrev:
jockewe skrev:Jag är ju den minst kunniga här men skriver ändå lite ;)
Så min tanke är om det ligger någon spänning av någon anledning i din Marantz på någon ingång, något på kretskortet som hamnat fel eller vad som helst?
Borde man inte kunna kolla det med mätverktyg på ingångarna?
/J


Knäppningarna finns där även då inget är kopplat till receivern, förutom strömsladd och rca-kablar från pre-out L och R.


Jag menade utan något kopplat, ett fel i Marantzen.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster