Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-03 17:03

Geten har ju problem med strömmen ? Jordade apparater som ska anslutas specifikt till jord bör göra det. Så är fallet med t.ex Akurate DSM. Om det ger bättre ljud eller ej kan diskuteras.
Det är ju sämre om det smäller som pistolskott i högtalarna ? :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-03 18:02

Pistolskott? Det här börjar få enorma propotioner! :D

Ibland händer det att det smäller till lite oroväckande högt, men oftast låter lite som ett starkare vinyl-knaster. Kanske är det Linn som tagit stora språng i utvecklingen av det digitala ljudet så att låter mer organiskt och analogt? :)

Skämt åsido, oftast knastrar det bara till och det endast när lampan tänds eller släcks vilket på sin höjd sker 2-3 gånger på en dag. Jag har inga problem med ljudkvalitén i övrigt och det kommer inte att låta bättre med jordat, vilket ändå verkar uteslutet.

Hoppas bara de kommer och byter ut strömbrytaren och att det löser problemet, om inte så finns möjligheten att dra om strömmen från ett annat uttag till vajerlampan, det blir dock aningen fulare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-03 22:19

Det låter som om man kanske skulle applicera en kondensator över strömbrytaren. Den måste tåla en hel del spänning. Om det finns en spole i strömbrytaren vill den ge en konstant ström. Då man bryter strömmen så uppstår en spänningspik. Kondensatorn laddas i och ur med längre tidskonstant. Det kanske kräver ett litet seriemotstånd med kondensatorn?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-03 22:54

Belker skrev:Kommer problemet tillbaks om du kopplar Linnkabeln fel igen?

Har du testat detta?

Kanske kan ha varit dålig kontakt i en rca. Kanske inte helt intryckt. Kanske diametern på hanen och honan inte matchar. Så jorden inte har har kontakt. Kan bli så att jorden får kontakt om kabel hänger ner och böjer kontakten lite. (Detta har hänt mig).

Bra att det löste sig. Nu vet vi inte hur kabeln är uppbyggd, men kan ha en konstruktion som (i ditt fall) påverkar.

Du verkar alltså ha två mono kablar. Se till så dessa två ligger tajt intill varandra hela vägen. Tvinna eller använd kabelspiral/strumpa.

Nätverkskabeln - är den skärmad? Kan ge jordloop, i så fall kör oskärmad.

//Michael

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Laila » 2019-06-03 23:17

Michael skrev:
Bra att det löste sig. Nu vet vi inte hur kabeln är uppbyggd, men kan ha en konstruktion som (i ditt fall) påverkar.

Du verkar alltså ha två mono kablar. Se till så dessa två ligger tajt intill varandra hela vägen. Tvinna eller använd kabelspiral/strumpa.

Nätverkskabeln - är den skärmad? Kan ge jordloop, i så fall kör oskärmad.

//Michael

Bara för info Michael . . . det verkar ännu inte vara helt löst . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 13:31

Michael skrev:
Belker skrev:Kommer problemet tillbaks om du kopplar Linnkabeln fel igen?

Har du testat detta?

Kanske kan ha varit dålig kontakt i en rca. Kanske inte helt intryckt. Kanske diametern på hanen och honan inte matchar. Så jorden inte har har kontakt. Kan bli så att jorden får kontakt om kabel hänger ner och böjer kontakten lite. (Detta har hänt mig).

Bra att det löste sig. Nu vet vi inte hur kabeln är uppbyggd, men kan ha en konstruktion som (i ditt fall) påverkar.

Du verkar alltså ha två mono kablar. Se till så dessa två ligger tajt intill varandra hela vägen. Tvinna eller använd kabelspiral/strumpa.

Nätverkskabeln - är den skärmad? Kan ge jordloop, i så fall kör oskärmad.

//Michael


Tyvärr var det där med signalkablarna inte lösningen som jag först trodde, problemet återkom senare på kvällen. Men eftersom det blev bra en stund så kan jag inte utesluta att det ändå är där felet ligger.

De närmaste testerna jag kommer göra nu är att först och främst se till att signalkablarna ligger så långt bort som möjligt från både nätverkskabeln och strömkablarna. Om inte det räcker så är nästa steg att testa med ett annat par signalkablar.

Signalkablarna jag använder har riktigt robusta kontakter och är intryckta ordentligt, de sitter stenhårt och kan inte lossna av sig självt.

Det allra troligaste är ändå att strömbrytaren i hallen bör bytas, jag har felanmält det på webben till hyresvärden och hoppas de kommer och byter den, om inte så köper jag en ny strömbrytare och byter den själv.

Tack alla för alla teorier om vart felet kan ligga, det är till mycket stor hjälp i min felsökning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 13:36

petersteindl skrev:Det låter som om man kanske skulle applicera en kondensator över strömbrytaren. Den måste tåla en hel del spänning. Om det finns en spole i strömbrytaren vill den ge en konstant ström. Då man bryter strömmen så uppstår en spänningspik. Kondensatorn laddas i och ur med längre tidskonstant. Det kanske kräver ett litet seriemotstånd med kondensatorn?

Med vänlig hälsning
Peter


Jag saknar tyvärr de kunskaper som krävs för börja fiffla med elen själv men om hyresvärden skickar en elektriker, och om jag är hemma då, så ska jag prata med den personen om han kan fixa en lösning med kondensator som du tipsar om, tack.

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav 944_Driver » 2019-06-04 18:23

Jag tror inte en elektriker går med på att koppla in en kondensator eller någon annan komponent i en vanlig strömbrytare. Jag skulle inte vilja flytta in i en fastighet där folk kopplat in dolda extra grejer som kanske börjar leda ström när man inte räknar med det.

// Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 19:10

944_Driver skrev:Jag tror inte en elektriker går med på att koppla in en kondensator eller någon annan komponent i en vanlig strömbrytare. Jag skulle inte vilja flytta in i en fastighet där folk kopplat in dolda extra grejer som kanske börjar leda ström när man inte räknar med det.

// Magnus


Du har såklart helt rätt, det är knappast något elektrikern kommer göra så jag struntar nog i att ta upp det med honom/henne. Det är inget jag kommer ge mig på själv heller. :)

Mitt stora hopp är att problemet blir löst med ett enkelt byte av strömbrytaren.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav BosseS » 2019-06-04 19:59

Ett RC-nät över strömbrytaren är inga konstigheter eller farligt. Men byt strömbrytaren först, det kanske räcker.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Maccis » 2019-06-04 20:37

Ja eller byt hall-lampa......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 20:58

Maccis skrev:Ja eller byt hall-lampa......


Det hjälper inte, jag testade med en vanlig E27 42W (60W) lampa och det var knäppningar med den också.
Liten knäppning när man tänder och större när man släcker, det låter ungefär som starkt vinyl-knaster.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-04 21:42

Om det är kontakten, kan det slå lite gnistor om den vid till-/frånslag.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-04 22:03

Bra att byta en strömbrytare som beter sig så. När elektrikern ändå är där och har brutit strömmen, be honom efterdra proppskåpet också, det tar inte många minuter och skadar aldrig. Jag passade på för något halvår sedan, hade en kabel som satt väldigt dåligt och ett par som satt ok men ändå gick dra en del.

Det låter kanske också som anläggningen är lite känslig, hade du testat att slå av försteget och bara ha slutsteget igång, knäpper det då? Slutsteget med oanslutna (men kortslutna med en bit aluminiumfolie eller så) knäpper det? Är det båda eller ena högtalaren? Är det båda känns det osannolikt att det är kablarna som gått sönder, två samtidigt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-04 22:06

Frisk skrev:Bra att byta en strömbrytare som beter sig så. När elektrikern ändå är där och har brutit strömmen, be honom efterdra proppskåpet också, det tar inte många minuter och skadar aldrig. Jag passade på för något halvår sedan, hade en kabel som satt väldigt dåligt och ett par som satt ok men ändå gick dra en del.

Det låter kanske också som anläggningen är lite känslig, hade du testat att slå av försteget(med sladden i) och bara ha slutsteget igång, knäpper det då? Är det båda eller ena högtalaren? Är det båda känns det osannolikt att det är kablarna som gått sönder, två samtidigt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Belker » 2019-06-04 23:39

Knäpper det om du skärmar brytaren med typ en kastrull eller annan RF blocker? Om det gör skillnad är problemet isolerat till brytaren och luftburen störning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 23:49

Frisk skrev:Bra att byta en strömbrytare som beter sig så. När elektrikern ändå är där och har brutit strömmen, be honom efterdra proppskåpet också, det tar inte många minuter och skadar aldrig. Jag passade på för något halvår sedan, hade en kabel som satt väldigt dåligt och ett par som satt ok men ändå gick dra en del.

Det låter kanske också som anläggningen är lite känslig, hade du testat att slå av försteget(med sladden i) och bara ha slutsteget igång, knäpper det då? Är det båda eller ena högtalaren? Är det båda känns det osannolikt att det är kablarna som gått sönder, två samtidigt.


Jag testade precis att stänga av försteget och då knäpper det inte vad det verkar som. Jag kan dock inte vara helt 100% säker på att det är så eftersom de övriga i familjen har gått och lagt sig vilket gör att jag själv måste stå i hallen 8 meter bort från högtalarna, vilket gör det svårt att höra om det blev någon liten knäppning.
Men jag gjorde samma test direkt efter fast med försteget påslaget, och då hörde jag en rejäl knäppning.
Vad kan man dra för slutsats av det ovanstående måntro?

Lite ytterligare information:
- Både försteg och slutsteg sitter i samma grenuttag.
- Grenuttaget är det troligtvis inget fel på då knäppningarna bestod med ett annat grenuttag.
- Jag har även testat att koppla försteget till annat vägguttag och knäppningarna var bestod.


En till intressant sak att konstatera var att den dagen jag testade om det blev skillnad med andra signalkablar och ganska direkt efter bytte tillbaka till de ursprungliga kablarna, så återkom inte knäppningarna föräns sent på kvällen, det får mig att fundera på om spänningen "byggs upp" på något vis?

Bra ide att lyssna efter om knäppningarna kommer från båda högtalarna, det ska jag testa imorgon när jag har min dotter som medhjälpare att tända och släcka lampan i hallen medans jag kan lyssna närmare högtalarna.

Tack för din hjälp, det uppskattas. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-05 00:23

Belker skrev:Knäpper det om du skärmar brytaren med typ en kastrull eller annan RF blocker? Om det gör skillnad är problemet isolerat till brytaren och luftburen störning.


Jag gjorde testet med kastrull, det är inte helt enkelt att hålla kastrullen så tätt som möjligt mot väggen runt strömbrytaren och samtidigt trycka på den.
Jag förstår att testet är fullt seriöst men man känner sig som en med folie-hatt när man står där med kastrullen. :D

Men det var flertalet av släckningarna som inte gav en (iallafall från hallen) hörbar knäppning, men det var några vilket kanske var p.g.a. svårigheten att tända/släcka men kastrullen över knappen, men det kanske inte är så precist
Utan kastrull är det nog fler knäppningar, i pricip varje gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Perfector » 2019-06-05 01:10

goat76 skrev:
Belker skrev:Knäpper det om du skärmar brytaren med typ en kastrull eller annan RF blocker? Om det gör skillnad är problemet isolerat till brytaren och luftburen störning.


Jag gjorde testet med kastrull, det är inte helt enkelt att hålla kastrullen så tätt som möjligt mot väggen runt strömbrytaren och samtidigt trycka på den.
Jag förstår att testet är fullt seriöst men man känner sig som en med folie-hatt när man står där med kastrullen. :D

Men det var flertalet av släckningarna som inte gav en (iallafall från hallen) hörbar knäppning, men det var några vilket kanske var p.g.a. svårigheten att tända/släcka men kastrullen över knappen, men det kanske inte är så precist
Utan kastrull är det nog fler knäppningar, i pricip varje gång.

En omkopplare utan rörlig delar då, en Tyristorstyrd dito s om kan reglera ljus med ett tryck eller med att hålla på den så ökar eller minskar ljusstyrkan i lampan.
Borde inte det lösa knäpproblemet?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-05 07:03

Perfector skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Knäpper det om du skärmar brytaren med typ en kastrull eller annan RF blocker? Om det gör skillnad är problemet isolerat till brytaren och luftburen störning.


Jag gjorde testet med kastrull, det är inte helt enkelt att hålla kastrullen så tätt som möjligt mot väggen runt strömbrytaren och samtidigt trycka på den.
Jag förstår att testet är fullt seriöst men man känner sig som en med folie-hatt när man står där med kastrullen. :D

Men det var flertalet av släckningarna som inte gav en (iallafall från hallen) hörbar knäppning, men det var några vilket kanske var p.g.a. svårigheten att tända/släcka men kastrullen över knappen, men det kanske inte är så precist
Utan kastrull är det nog fler knäppningar, i pricip varje gång.

En omkopplare utan rörlig delar då, en Tyristorstyrd dito s om kan reglera ljus med ett tryck eller med att hålla på den så ökar eller minskar ljusstyrkan i lampan.
Borde inte det lösa knäpproblemet?


Ja, eller skapa massa ny hf med tyristor eller transistor-switchningar. En tyristor i dimmat läge är sällan speciellt snäll.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-05 07:10

Såg att mitt svar igår blev väldigt konstigt, skrev, läste förstaposten redigera, trodde jag men citerade tydligen mig själv.

Att det inte knäpper med försteget av tycker jag tyder på att störningen går igenom utgångssteget i försteget, eller om försteget har dålig drivförmåga men känns inte så sannolikt.

Kan störningen gå hela vägen genom försteget? Är den där oavsett ingång? Är styrkan på knäppet beroende på hur högt volymkontrollen står? Låter det med förstärkaren i mute?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-05 14:32

Frisk skrev:
Att det inte knäpper med försteget av tycker jag tyder på att störningen går igenom utgångssteget i försteget, eller om försteget har dålig drivförmåga men känns inte så sannolikt.

Kan störningen gå hela vägen genom försteget? Är den där oavsett ingång? Är styrkan på knäppet beroende på hur högt volymkontrollen står? Låter det med förstärkaren i mute?


Tack vare dina kloka frågeställningar så har jag nu kommit fram till att det endast är från en ingångskälla som knäppningarna sker, och det är ingången från surroundförstärkarens pre-out till försteget.

Så här är det kopplat:

Marantz sr6004 receiver skickar frontkanalerna genom pre-out till försteget i Linn Akurate DSM, den är i sin tur kopplad till HT-ingången på en Musical Fidelity M6i som då endast agerar slutsteg för frontkanalerna.

Den analoga ingången från Marantzen är i Linn-försteget inställd på Unity Gain så att allt filmljud styrs och bestäms av Marantzens försteg, Linn DSM ska i det fallet endast forsla vidare signalen utan påverkan till slutsteget.
Då jag testat att stänga av unity gain i Linn-försteget för den aktuella ingången och det inte längre är "öppna spjäll" från Marantzen så är knäppningarna näst intill icke hörbara, men det är volym-relaterat för om jag höjer volymen i Linn-försteget så blir knäppningarna starkare och om jag trycker på mute så finns det inga knäppningar alls.

Det verkar som att Marantzens output-nivå inte riktigt är överens med Akuratens input-nivå men jag har testat att ändra till 4Vrms från 2Vrms i Linn-förstegets input-level på den ingången men det knäpper ändå.
Min Marantz sr6004 börjar bli till åren och jag har egentligen ingen nytta av den kraften i slutstegsdelen då den ändå bara driver center och två små surroundhögtalare.
Jag funderar lite på om ett byte till en liten Marantz nr1509 möjligen skulle kunna lösa problemet med knäppningarna, är jag ute och cyklar? :)

Måste även tillägga att skulden verkar ligga i att Akurate DSM är lite för känslig för starka in-signaler. Då man kopplar Marantzen direkt till slutsteget så knäpper det inte alls, men det kan ju kanske ändå vara en lösning att byta ut den gamle Marantzen till en ny.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav i » 2019-06-05 14:56

Låter som kabeln från Marantzen till Linn agerar som en antenn.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-05 15:09

i skrev:Låter som kabeln från Marantzen till Linn agerar som en antenn.


Tror du det kan vara relaterat till att jag inte har jordade kontakter och att det p.g.a. det bildas en spänning av något slag mellan apparaterna?

Varje gång jag kopplat i och ur signal-kablarna vid alla dessa tester så har jag uppfattat det som att det knäpper mindre till en början, sen upplever jag att knäppningarna blir starkare när kablarna varit inkopplade en lite längre stund.
Det verkar alltså som om det byggs upp med tiden, men det är som sagt bara hur jag upplever det så det kan lika gärna bara vara av en slump.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav i » 2019-06-05 15:38

goat76 skrev:
i skrev:Låter som kabeln från Marantzen till Linn agerar som en antenn.


Tror du det kan vara relaterat till att jag inte har jordade kontakter och att det p.g.a. det bildas en spänning av något slag mellan apparaterna?

Varje gång jag kopplat i och ur signal-kablarna vid alla dessa tester så har jag uppfattat det som att det knäpper mindre till en början, sen upplever jag att knäppningarna blir starkare när kablarna varit inkopplade en lite längre stund.
Det verkar alltså som om det byggs upp med tiden, men det är som sagt bara hur jag upplever det så det kan lika gärna bara vara av en slump.


Andra kan det här bättre än jag. Men störningen är vad jag kan förstå luftburen så någon del av apparaturen agerar som en antenn. Och - förutsättandes att apparatlådorna skärmar mer eller mindre effektivt - kablarna är de främst misstänkta. Kanske kan du prova med en bättre skärmad kabel?
Mundus Vult Decipi

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-05 23:26

Låter som du kommit en bit på väg! Hur är det med nästa ingång, på Marantzen då. Om du kopplar som det var med maximal smäll, spelar det någon roll vilken ingång Marantzen står på eller smäller det oavsett? Det låter som det kan vara kabeln mellan Marantz och Linn eller kabeln från källan till Marantz, men i så fall borde inte smällen vara så hög eller beroende på Marantz volym, men det kanske den är?

Jag tror inte denna typ av problem ska vara så relaterade till om apparaten är skyddsjordad eller ej, men visst, en skyddsjord kan bidra till en bättre elmiljö. Personligen tycker jag inte ett problem som detta är orsak att byta ut elen till jordat. Men en översyn sladdar aldrig och börjar isolation på kablar bli dålig är det läge att byta därför, då är det väl också läge att installera jordat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-06 00:07

Ja, jag har kunnat utesluta en hel del men jag är ändå inte riktigt på det klara med vad som är felet.

Idag drog jag till min lokala hifi-handlare och lånade hem en Marantz nr1609 för att se om det är något knas med min gamla Marantz sr6004. Samma knäppningar uppstod så då kan jag utesluta att det skulle vara något fel på receivern.
Han som lånade ut Marantzen till mig hade haft samma problem med knäppningar och för honom hade det löst sig med att byta lampa, så jag får kanske kolla runt efter annan belysning till hallen. Lampan jag har nu kanske smutsar ner all el här hemma? :)

Och det där med jordat är nog inte så viktigt, ingen av dessa receivers från Marantz har någon jordning i stömkablarna.

Nästa test var att dra en lång skarvsladd från köket till Marantzen för att se vad som sker när jag tar ström från annan slinga. Samma knäppningar.
Glömde bort att jag borde ha gjort samma test men att istället koppla Linn-steget till den externa elen men det får bli imorgon.

En sak som jag bör testa är att byta ut kablarna mellan Linn och Marantz.
Vilka signal-kablar anses vara bra och väl isolerade, vad kör faktiskt folket med egentligen? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav paa » 2019-06-06 00:36

goat76 skrev:Vilka signal-kablar anses vara bra och väl isolerade, vad kör faktiskt folket med egentligen? :)

Såna här:
viewtopic.php?p=320178#p320178
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav jockewe » 2019-06-06 00:57

Jag har varit med om ett liknande knäppt (!) problem, då visade det sig vara en källa (DAT-bandspelare) som plötsligt hade för hög ström till försteget (även när den var i stand-by).
När jag drog ur den så var alla knäpp borta! Har du kanske kollat redan? Det påverkade alltså så fort det var kopplat, inte för att det var valt utan hela tiden.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-06 08:46

paa skrev:
goat76 skrev:Vilka signal-kablar anses vara bra och väl isolerade, vad kör faktiskt folket med egentligen? :)

Såna här:
viewtopic.php?p=320178#p320178


Tack, jag har dock inga möjligheter att bygga en kabel själv.
Någon som har tips på en färdigmonterad bra och väl isolerad kabel man kan köpa i handeln?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster