Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57231
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 10:15

goat76 skrev:
paa skrev:
goat76 skrev:Vilka signal-kablar anses vara bra och väl isolerade, vad kör faktiskt folket med egentligen? :)

Såna här:
viewtopic.php?p=320178#p320178


Tack, jag har dock inga möjligheter att bygga en kabel själv.
Någon som har tips på en färdigmonterad bra och väl isolerad kabel man kan köpa i handeln?


Linda med alufolie och anslut till jord 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Frisk » 2019-06-06 12:46

goat76 skrev:
paa skrev:
goat76 skrev:Vilka signal-kablar anses vara bra och väl isolerade, vad kör faktiskt folket med egentligen? :)

Såna här:
viewtopic.php?p=320178#p320178


Tack, jag har dock inga möjligheter att bygga en kabel själv.
Någon som har tips på en färdigmonterad bra och väl isolerad kabel man kan köpa i handeln?


Jag kör holographic audio-kablar, mest för att aldrig mer behöva fundera på signalkablar. verkar bra men finns väl billigare.

Jag är inte så säker på att problemet består i kablarna.

Hur låter det om Marantzen är avstängd? Om du drar ur kablarna på Marantz-sidan och kortsluter, typ med en aluminiumfolietuss eller så, låter det fortfarande? Låter det då kan du dra ur kabeln helt och testa, låter det med kortsluten kabel men inte utan kan väl kabeln misstänkas. Utan borde kanske ingången kortslutas men kan vara lite knepigt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-06 23:11

Frisk skrev:
goat76 skrev:
paa skrev:Såna här:
viewtopic.php?p=320178#p320178


Tack, jag har dock inga möjligheter att bygga en kabel själv.
Någon som har tips på en färdigmonterad bra och väl isolerad kabel man kan köpa i handeln?


Jag kör holographic audio-kablar, mest för att aldrig mer behöva fundera på signalkablar. verkar bra men finns väl billigare.

Jag är inte så säker på att problemet består i kablarna.

Hur låter det om Marantzen är avstängd? Om du drar ur kablarna på Marantz-sidan och kortsluter, typ med en aluminiumfolietuss eller så, låter det fortfarande? Låter det då kan du dra ur kabeln helt och testa, låter det med kortsluten kabel men inte utan kan väl kabeln misstänkas. Utan borde kanske ingången kortslutas men kan vara lite knepigt.


Jag tror inte heller det är signal-kablarna som är problemet då mitt test igår med att dra en lång elkabel från köket (som går på en annan säkring) också skapade knäppningar, vilket väl ändå visar på att problemet troligen är luftburet.
Jag har nu även konstaterat att knäppningarna uppstår med samma styrka i båda högtalarna, vilket kanske bara visar att båda signalkablarna är lika dåligt skärmade. :)

i skrev:Andra kan det här bättre än jag. Men störningen är vad jag kan förstå luftburen så någon del av apparaturen agerar som en antenn. Och - förutsättandes att apparatlådorna skärmar mer eller mindre effektivt - kablarna är de främst misstänkta. Kanske kan du prova med en bättre skärmad kabel?


Det herr "i" nämde får mig att tro att mitt problem är en kombination av att de långa vajrarna i hall-lampan är grundproblemet och skapar en stigande strömspänning och detta påverkar kanske den inbyggda analoga radio-delen i Marantz-receivern trots att jag inte har antenn-tråden till den ikopplad.
Det blev ju samma problem även med den mindre Marantzen jag lånade hem som även den har inbyggd analog radiomottagare.

Kanske löser jag problemet med att antingen ta bort vajerlampan och ersätta den med någonting annat, eller byta ut receivern mot något utan inbyggd analog radiodel.
Det förstnämda blir nog billigare och är egentligen inte svårare att testa än att plocka ner vajer-lampan och lyssna vad som sker.

Eluttaget till vajerlampan är placerat endast cirka 12-15cm just ovanför vajrarna så kanske påverkade de även den "vanliga" lampan jag testade i samma uttag för några dagar sedan, som även då gav knäppningar. Kan vajrarna måntro orsakat störningar trots att de inte hade någon strömtillförsel?

Om jag byter ut belysningen i hallen till någon annan typ av belysning, vilken lamptyp är minst benägen att ge störningar?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-06 23:35

Jag tror du har en jordloop. Jag hade dum jordkoppling, inne i mitt försteg. Som gav just detta fenomen som du har.

Minns jag fel, eller fick du inte knäppar även när andra lampor släcktes?

En skiss med alla sladdar mellan apparaterna hade varit snällt, men kanske inte vi ändå kan ge så mycket mera tips. Jag undrar dock, hur mycket (vad) har du anslutet till Marantzen?

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-07 00:11

Jordloopar ger inga knäppar. :) Däremot kan den induktansökning på grund av jordloop vara känsligare för att fånga upp elektromagnetisk strålning innefattande transienter. Källan till knäppar skulle jag försöka lokalisera och eliminera.

Jag tror fortfarande att det finns en transformator/spole i serie med nätspänningen och strömbrytaren. I så fall kan det vara källan. En väldimensionerad sådan innefattar en parallell RC-länk. Dock kan det även vara bra att undvika inkommande transienta strålning så mycket som möjligt och transienta förlopp på nätet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-07 01:40

Finns kopplingsschema till DSMen tillgängligt?

Ett tips är testa med balancerade ingången.

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-07 03:01

Michael skrev:Jag tror du har en jordloop. Jag hade dum jordkoppling, inne i mitt försteg. Som gav just detta fenomen som du har.

Minns jag fel, eller fick du inte knäppar även när andra lampor släcktes?

En skiss med alla sladdar mellan apparaterna hade varit snällt, men kanske inte vi ändå kan ge så mycket mera tips. Jag undrar dock, hur mycket (vad) har du anslutet till Marantzen?

//Michael


Jag har bara ojordade väggkontakter så någon jordloop ska väl inte uppstå.

Andra lampor som finns i samma el-slinga som vajerlampan knäpper men det är klart lägre, så kanske är det vajerlampan som påverkar hela slingan?

Skissen är lite overkill, men den var rätt kul att göra i paint. :D
Skiss ljudsystem.png
Skiss ljudsystem.png (198.37 KiB) Visad 6240 gånger

Jag missade en koppling, HDMI mellan Marantz och TV.

- Linn-streamern är knytpunkten i systemet då den har det bästa försteget men filmljudet får Marantzen sköta själv.
- Marantzen har bara en PC som källa och sköter allt ljud från den så inga byten av ingångar sker i Marantzen.
- Vid filmtittande från PC;n så är det endast "Pass Through/Unity Gain" genom Linn-streamern till slutsteget.
- Linn-streamern är kopplad med obalanserade kablar till "Home Theatre"-ingången i stereoförstärkaren för att kringå dens egna försteg, förstärkaren agerar då endast slutsteg och inga byten av ingångar sker då allt ljud kommer in från Linn-streamern.

Med ovanstående kopplingar så är det bara i Linn Akurate DSM som ingångar väljs, vilket är riktigt smidigt.

Michael skrev:Finns kopplingsschema till DSMen tillgängligt?

Ett tips är testa med balancerade ingången.

//Michael


Marantzen har ingen balanserad utgång och HT-ingången i slutsteget är obalanserat.
Den enda balanserade kopplingen som går att göra i systemet är mellan Akuraten och Musical Fidelityn, men då går signalen genom försteget i den sistnämda vilket inte ger lika bra ljud som försteget i streamern.

Jag tror inte knäppningarna orsakas av hur systemet är kopplat, jag tror det kan vara den där vajer-lampan som stör och att det är radio-mottagaren i Marantzen som gör att just den är den enda källa kopplad till Akuraten som har dessa knäppningar.

När jag är ledig ska jag testa ta ner hela vajer-lampan och testa med en vanlig lampa och se vad som sker då.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-07 10:22

Visst har du jordloppar!
Skyddsjorden behöver inte vara inblandad, men kan vara det - detta även om skyddsjord saknas i väggen.

Marantzen behöver inte ha balancerad utgång för att du skall kunna använda balancerade ingången på DSMen.

Vad gör högnivåkabel från sub till slutsteg... ja, eller är det tvärtom... sub vid musiklyssning?

Testa gärna med att dra ur hdmi och subkabel från Marantzen.
Knäpper det fortfarande, skulle jag testa dra ur allt från Marantzen förutom 230 och en lågnivå kabel. Alltså bara en enda kanal från Marantzen till DSM kvar.

PS. Har du kollat om nätverkskablarna är utan skärm.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57231
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-07 11:28

Michael skrev:Vad gör högnivåkabel från sub till slutsteg... ja, eller är det tvärtom... sub vid musiklyssning?


Antar att den körs per högnivå från slutsteget och per lågnivå från biosteget. Udda sak om den går att koppla bådadera - fast misstänker den har en fysisk switch dock(?).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-07 12:07

Nattlorden skrev:
Michael skrev:Vad gör högnivåkabel från sub till slutsteg... ja, eller är det tvärtom... sub vid musiklyssning?


Antar att den körs per högnivå från slutsteget och per lågnivå från biosteget. Udda sak om den går att koppla bådadera - fast misstänker den har en fysisk switch dock(?).


Den ska kopplas så enligt REL.

Precis som du misstänker så är det lågnivå vid surroundljud vid filmtittande och högnivå vid musiklyssnande.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-07 12:16

Michael skrev:Visst har du jordloppar!
Skyddsjorden behöver inte vara inblandad, men kan vara det - detta även om skyddsjord saknas i väggen.

Marantzen behöver inte ha balancerad utgång för att du skall kunna använda balancerade ingången på DSMen.

Vad gör högnivåkabel från sub till slutsteg... ja, eller är det tvärtom... sub vid musiklyssning?

Testa gärna med att dra ur hdmi och subkabel från Marantzen.
Knäpper det fortfarande, skulle jag testa dra ur allt från Marantzen förutom 230 och en lågnivå kabel. Alltså bara en enda kanal från Marantzen till DSM kvar.

PS. Har du kollat om nätverkskablarna är utan skärm.

//Michael


OK, jag trodde jordloopar var något som följde med vid just fullt jordat. Man lär sig så länge man lever.

Men vad är det för mening att koppla till balanserade ingången då det ändå bara blir en obalanserad överföring ändå, det enda skillnaden blir väl då själva kontakten.

Ja, subben är kopplad enligt RELs princip där det är meningen att den ska få exakt samma signal som frontarna, det fungerar ypperligt.

Tack än en gång för alla tips, när inte jobb kommer ivägen så ska jag testa alla dina förslag.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav BosseS » 2019-06-07 13:13

Glömt inte att testa med att åtgärda den mest sannolika störkällan - strömbrytaren.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-07 13:48

BosseS skrev:Glömt inte att testa med att åtgärda den mest sannolika störkällan - strömbrytaren.


Elektrikern ringde och sa att han var påväg just innan jag drog till jobbet, så strömbrytaren bör vara bytt när jag kommer hem. Jag skrev även ett meddelande jag tejpade fast på lysknappen med önskan att han efterdrar proppskåpet om han har möjlighet till det.

Jag hoppas att det löser problemet, om inte så är nästa steg att plocka ner vajer-lampan, om inte det hjälper så börjar jag med att testa ändra med signal-kablarna.
Om inget av ovanstående hjälper så får jag helt enkelt leva med problemet och försöka kringgå det med att undvika att tända/släcka i hallen i den mån det går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57231
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-07 14:50

Eller så får du prova att koppla anläggningen på en sådan här eller liknande:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-08 09:06

goat76 skrev:Men vad är det för mening att koppla till balanserade ingången då det ändå bara blir en obalanserad överföring ändå, det enda skillnaden blir väl då själva kontakten.

Nej, det blir balancerad (eller rättare sagt, differentiell) överföring. Om du hade haft brum problem, så skulle nog detta ha varit lösningen. Jag är dock inte alls säker på om det är lösningen för dig.

Om du ännu inte provat med ett par andra rcakablar, så gör gärna det.

Ge inte upp än! Finns mera förslag, men nu kanske vi bör vänta in dina tester. Om nu brytar byte fixar det värsta. Så har du ändå störningsrisken kvar.

PS. Jag noterade jordskruv på baksidan av DSMen. Kanske kolla om det blir någon förändring om du ansluter en kabel (minst 1.5mm2) från den till Marantzens hölje.

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-08 12:11

En ny strömbrytare är på plats och när jag testade den igår kväll så kunde jag från hallen inte höra några knäppningar alls, min dotter kunde höra väldigt små knäppningar då hon stod nära precis framför högtalarna vilket för mig är helt obetydligt.

MEN... jag törs inte ropa hej för tidigt den här gången, det får nog gå några dagar innan jag vill säga att det är löst.

Knappen på strömbrytaren känns lite mindre ”slapp” än den gamla om det nu har någon betydelse, den är dock aningen mindre i storlek så det kanske bara är av den orsaken den känns “snabbare”?

Hoppas problemet är löst.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Tangband » 2019-06-08 14:21

Jag tycker ändå att det bör vara knäpp tyst i högtalarna då man släcker eller tänder en lampa . :?
Är strömmen till stereon seriekopplad med lampan/ strömbrytaren på nåt galet sätt tro ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-08 15:19

goat76 skrev:En ny strömbrytare är på plats och när jag testade den igår kväll så kunde jag från hallen inte höra några knäppningar alls, min dotter kunde höra väldigt små knäppningar då hon stod nära precis framför högtalarna vilket för mig är helt obetydligt.

MEN... jag törs inte ropa hej för tidigt den här gången, det får nog gå några dagar innan jag vill säga att det är löst.

Knappen på strömbrytaren känns lite mindre ”slapp” än den gamla om det nu har någon betydelse, den är dock aningen mindre i storlek så det kanske bara är av den orsaken den känns “snabbare”?

Hoppas problemet är löst.


Själva källan till orsaken kan vara minimerad. Det är alltså två saker som bidrar.

Det ena är en sändare som i detta fall är/var en störsändare, t.ex. strömbrytaren. Den andra orsaken är mottagaren som kan liknas vid en antenn. Denna typ av antennverkan finns kvar även om sändaren är eliminerad eller minimerad.

Du har i din tidigare skiss flera jordloopar. För bästa resultat måste de helt elimineras eller åtminstone minimeras.

I en antenn är det förenklat "ytan" på antennen som ger antennen dess braighet och i detta fall vill man ha braighet=0.

I din tidigare bild kan du se dessa ytor.

Det är bara att följa signal/jord från Router :arrow: PC :arrow: Receiver :arrow: Försteg/streamer :arrow: Router. Du går alltså med jord från Router tillbaka till Router och då en helt annan väg.

Tittar man enkom på jorden i kablarna så bildas troligtvis en ganska stor inneslutande yta. Den ytan kan minimeras genom att låta kabeln från försteg/streamer gå nära och parallellt eller tvinnas runt kabeln mellan streamer och receiver samt HDMI till PC samt Kabel mellan PC och router.
Nu kompliceras det hela genom att vara helt olika typ av kabelsystem. Därom vet jag inget. Nätverkskablar brukar vara trafokopplade eller ha galvanisk åtskiljning om jag är rätt underrättad.

Du har även en eller 2 loopar till.
Receiver :arrow: streamer :arrow: slutsteg :arrow: sub :arrow: receiver.

Din Tosling mellan försteg och TV, är det fiber eller koppar? Du har ju även en koppling med HDMI till TV. Om toslink är med koppar så finns en jordloop där också.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-08 17:21

Tack Peter för ett mycket bra inlägg, jag ska helt klart kolla upp hur och var alla kablar egentligen ligger i förhållande till varandra. Men det är väldigt svårt det där när man har ett hyfsat komplicerat system med både ljud och video-kablar om vart annat bakom TV-möbeln.

Det där med att lägga vissa olika typer av överföringskablar ihop kan jag tänka mig eliminerar jordloopar som du säger, frågan är bara om eller vilka andra typer av problem det eventuellt kan skapa och om det möjligtvis kan skapa fler hörbara problem än det man försöker eliminera?

Jag kan väldigt lite om sånt här med diverse störningar som kan uppstå, det sätt jag kopplat mitt system på är endast baserat på användarvänlighet och att med så få knapptryckningar och ingångsbyten som möjligt kunna skifta mellan diverse källor. På så sätt går det väldigt bra kopplat men det medför som synes några loopar.

Jag har ingen aning vilken typ av material det är i min Toslink-kabel, det måste jag försöka hitta specifikation på från nätet men det är nog den allra vanligast och antagligen billigaste typen skulle jag tro.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-08 19:56

goat76 skrev:Tack Peter för ett mycket bra inlägg, jag ska helt klart kolla upp hur och var alla kablar egentligen ligger i förhållande till varandra. Men det är väldigt svårt det där när man har ett hyfsat komplicerat system med både ljud och video-kablar om vart annat bakom TV-möbeln.

Det där med att lägga vissa olika typer av överföringskablar ihop kan jag tänka mig eliminerar jordloopar som du säger, frågan är bara om eller vilka andra typer av problem det eventuellt kan skapa och om det möjligtvis kan skapa fler hörbara problem än det man försöker eliminera?

Jag kan väldigt lite om sånt här med diverse störningar som kan uppstå, det sätt jag kopplat mitt system på är endast baserat på användarvänlighet och att med så få knapptryckningar och ingångsbyten som möjligt kunna skifta mellan diverse källor. På så sätt går det väldigt bra kopplat men det medför som synes några loopar.

Jag har ingen aning vilken typ av material det är i min Toslink-kabel, det måste jag försöka hitta specifikation på från nätet men det är nog den allra vanligast och antagligen billigaste typen skulle jag tro.


Toslink brukar vara ljusledare. Då är det helt grönt gällande jordloopar. Men om det är vanlig spdif med rca-kontakter så kan man räkna med jordloop om jord inte är frånkopplat via transformator. Som sagt, det är inget lätt område att optimera.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-08 21:16

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Jag har ingen aning vilken typ av material det är i min Toslink-kabel, det måste jag försöka hitta specifikation på från nätet men det är nog den allra vanligast och antagligen billigaste typen skulle jag tro.


Toslink brukar vara ljusledare. Då är det helt grönt gällande jordloopar. Men om det är vanlig spdif med rca-kontakter så kan man räkna med jordloop om jord inte är frånkopplat via transformator. Som sagt, det är inget lätt område att optimera.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja, att det är en optisk kabel råder det ingen tvekan om, är inte alla Toslink det?

Vad den sen är gjord av i övrigt rent materialmässigt har jag ingen aning om och det var det jag trodde du frågade om.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-08 22:46

Toslink är väl antingen plast eller glas? Plast kan väl max vara 10 m medan glasfibern kan göras betydligt längre (tänk fiberanslutning).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-08 23:54

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:Jag har ingen aning vilken typ av material det är i min Toslink-kabel, det måste jag försöka hitta specifikation på från nätet men det är nog den allra vanligast och antagligen billigaste typen skulle jag tro.


Toslink brukar vara ljusledare. Då är det helt grönt gällande jordloopar. Men om det är vanlig spdif med rca-kontakter så kan man räkna med jordloop om jord inte är frånkopplat via transformator. Som sagt, det är inget lätt område att optimera.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja, att det är en optisk kabel råder det ingen tvekan om, är inte alla Toslink det?

Vad den sen är gjord av i övrigt rent materialmässigt har jag ingen aning om och det var det jag trodde du frågade om.


Jag har på sistone sett ordet toslink på apparater där det är spdif med coax och rca. :|
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 07:26

petersteindl skrev:Jag har på sistone sett ordet toslink på apparater där det är spdif med coax och rca. :|

Det har jag också sett men TOSLINK (från Toshiba Link) är optisk. Att TOSLINK förekommer i samband med S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) kan kanske förklaras med att mjukvarulagret baseras på just S/PDIF medan hårdvarulagret använder optisk fiber för transmission i stället för koppar (coax och RCA). Att märka en optisk TOSLINK med S/PDIF är därför inte lika fel som att märka en RCA med TOSLINK men ibland blir jag inte klok på hur vissa apparater märkts...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav petersteindl » 2019-06-09 09:12

EmuMannen skrev:
petersteindl skrev:Jag har på sistone sett ordet toslink på apparater där det är spdif med coax och rca. :|

Det har jag också sett men TOSLINK (från Toshiba Link) är optisk. Att TOSLINK förekommer i samband med S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) kan kanske förklaras med att mjukvarulagret baseras på just S/PDIF medan hårdvarulagret använder optisk fiber för transmission i stället för koppar (coax och RCA). Att märka en optisk TOSLINK med S/PDIF är därför inte lika fel som att märka en RCA med TOSLINK men ibland blir jag inte klok på hur vissa apparater märkts...


Jag vet vad TosLink är. Att skriva S/PDIF på digital output respektive digital input och ha optisk TosLink tillhör standarden för S/PDIF och är således korrekt nomenklatur. Men att skriva TosLink på S/PDIF coax är helt fel. Trots det har jag sett sådana felmärkningar på apparater flera gånger på senare tid.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-09 12:36

petersteindl skrev:Det är bara att följa signal/jord från Router :arrow: PC :arrow: Receiver :arrow: Försteg/streamer :arrow: Router. Du går alltså med jord från Router tillbaka till Router och då en helt annan väg.

Du har även en eller 2 loopar till.
Receiver :arrow: streamer :arrow: slutsteg :arrow: sub :arrow: receiver.

Din Tosling mellan försteg och TV, är det fiber eller koppar? Du har ju även en koppling med HDMI till TV. Om toslink är med koppar så finns en jordloop där också.

Med vänlig hälsning
Peter


Nu har jag gjort testet med att bryta jordloop nr 1 genom att koppla ur HDMI-kabeln som går mellan PC och Receiver, jordloop nr 2 bröt jag genom att koppla ur signalkabeln för lågnivå mellan Receiver och Subwoofer.

Som jag nämde igår så är det efter bytet av strömbrytaren till hall-lampan minimala knäppningar och dessa består även med brutna jordloopar, så då utesluter jag dessa som en del av orsaken till knäppningarna för stunden.

Även om det är så pass små knäppningar nu som jag lätt kan leva med så skulle det naturligtvis vara intressant att få ett slutgiltigt svar på orsaken för att ta lärdom, och få veta vilken del i ljudsystemet som är så pass känslig för dessa strömpikar.
Eftersom problemet minskade (peppar peppar ta i trä) så pass mycket med bytet av strömbrytaren i hallen så är jag lite lur på att byten av resterande strömbrytare i samma strömslinga möjligen skulle ta bort problemet helt, men då kanske det blir till att fixa själv för det känns på något vis dumt att kontakta hyresvärden än en gång.


Alternativen som återstår som tänkbara orsaker är möjligtvis något av följande?:

- Resterande strömbrytare i slingan är aningen kassa även de och bör bytas ut.
- Dåligt skärmade signalkablar mellan Receiver och Försteg/Streamer.
- Radio-delen i Receivern påverkar Försteget som möjligtvis är väldigt känsligt för den typen av störningar.
- Vajerlampan stör fortfarande och bör bytas ut.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Maccis » 2019-06-09 13:39

Vad händer om du kopplar från vajerlampan från nätet - den är väl inte fast monterad i det elektriska?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-09 14:03

Maccis skrev:Vad händer om du kopplar från vajerlampan från nätet - den är väl inte fast monterad i det elektriska?


Jag har testat att koppla i en vanlig lampa i det uttaget vilket även det gav knäppningar. Det kanske borde utesluta att vajerlampan men om problemet är luftburet så kanske dessa 5 meter långa vajrarna som ligger endast 10-12 cm under uttaget ändå påverkar, jag tror väl egentligen inte det men vill inte utesluta något. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav Michael » 2019-06-09 23:23

Jag förstår inte varför du tror att radiodelen i Marantzen är inblandad i detta problem.

Vid tankar om olika jordloopar, så bör 230 kablarna tas med i funderingarna.

Du har fått ideer om flera saker att prova, som jag inte hittar svar på. Prova gärna.

Om du ändrar volymen på Marantzen, ändras volymen på knäppningarna då?

...och hur blir det med Marantzen avstängd?

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför knäpper/smäller det i högtalarna?

Inläggav goat76 » 2019-06-10 12:02

Michael skrev:Jag förstår inte varför du tror att radiodelen i Marantzen är inblandad i detta problem.

Vid tankar om olika jordloopar, så bör 230 kablarna tas med i funderingarna.

Du har fått ideer om flera saker att prova, som jag inte hittar svar på. Prova gärna.

Om du ändrar volymen på Marantzen, ändras volymen på knäppningarna då?

...och hur blir det med Marantzen avstängd?

//Michael


Det där med radiodelen har jag vid flera tillfällen i tråden undrat över men ingen har förens nu kommenterat det. Jag har möjligtvis av okunskap om problematiken dragit paralleller till radiodelen i Marantzen då någon nämde att ”något” i systemet agerar mottagare av störningarna. Om det är luftburet tänker jag att en analog radiomottagare skulle kunna vara en del av problematiken, möjligt feltänk? :)

Jag tycker mig ha testat och felsökt alla idéer som kommit upp i tråden och några till, är det något specifikt test jag missat?

Jag har i tidigare inlägg beskrivit tester med att slå av Marantzen och även testat mute, svag respektive stark volym och kunnat konstatera att det är volym-relaterat.
Avstängd = inga knäppningar.
Mute = inga knäppningar.
Svag volym = låga knäppningar.
Stark volym = starka knäppningar.

Jag tror du kanske har missat de inläggen?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster