Låg volym på Subwoofer, Fel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-02 18:16

Blir inte klok på detta! Efter att ha snokat runt ett tag,la jag beslag på ett Harman Kardon försteg Ap 2500.Har sedan tidigare ett slutsteg Harman Pa 2200 och använt antingen min gamla Harman Kardon reciever alt .en lite nyare Nad som försteg. Funkat helt ok.

Men nu med kombon Ap 2500+Pa 2200 så låter subwoofer inte speciellt mkt alls överhuvudtaget,speciellt inte när jag kör vinyl. Provat med allt möjligt,kablar etc.Hög som lågnivå men ingen skillnad. Verkar som prylarna inte vill samarbeta för fem öre.
Senast redigerad av CalleP 2019-06-02 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-02 18:51

Du behöver beskriva hur bashögtalaren är inkopplad.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-02 19:20

Högnivå,vä+höger direkt in på vä+höger på slutsteget.
Subwoofern är en Xtz 8.17
Kan tillägga att när jag växlar över till phono,så lär jag vrida volymen i botten på subwoofern för att höra något överhuvudtaget. Undras vad man ställt till med? :lol: Med de gamla prylarna fanns inget problem.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav Perfector » 2019-06-02 20:10

Det är inte fler ingångar med olika känslighet då?
Eller reglerbar nivå in i försteget som ger fel nivå ut?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-02 20:55

Haha,har nu tappat bort mig totalt. Amatör som man är....
Men! Funkar lika illa med gamla Naden också när jag kör över phono. Mkt låg bas ur subwoofern.Både inkopplat på slutsteget och utan. Verkar då inte vara ngt fel på själva anläggningen.Bara så fort man ska köra vinyl. Ger upp för ikväll. Annars låter kombon Ap 2500+Pa 2200 bättre än de gamla grejorna,även med vinyl. Svårt att tro att felet ligger där iallafall.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-02 22:13

Min bedömning är att du har en av kablarna felfasad mellan förstärkare och basmodul. Kolla detta.
Eller så är det något annat. Men kolla ovanstående först.
I basmodulen adderas de två signalerna om då en av dem är kopplad i motfas, släcks likfasiga basljud ut.

I övrigt vill jag ändå avråda från den typ av inkoppling du gjort; det blir interferenser i basen mellan dina andra högtalare och basmodulen. En variant är att du behöver vända på BÅDA subbkablarna i förhållande till dina andra högtalare, för att undvika utsläckning. Hur djupt i frekvens går dina vanliga högtalare?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-03 00:04

Hmm,så här är det iallafall kopplat. Men har ju även provat med att koppla via pre-out på försteget och in på subwoofern. Ingen skillnad.
Stativarna går ner till ca 40hz.
Bilagor
u6Xx9Gl.png
Bild på inkopplingen
u6Xx9Gl.png (52.2 KiB) Visad 1817 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav goat76 » 2019-06-03 00:30

CalleP skrev:Hmm,så här är det iallafall kopplat. Men har ju även provat med att koppla via pre-out på försteget och in på subwoofern. Ingen skillnad.
Stativarna går ner till ca 40hz.


Aningen konstig koppling när allt ska gå via subwoofern, gör inte det att man i många fall behöver en betydligt längre högtalarkabel till ena front-högtalaren eftersom man allt som oftast har subben i ett hörn eller iallafall inte rakt i mitten av rummet där det ofta står något annat, som en TV-bänk till exempel.

Jag kör en liknande koppling till min REL-sub, men där kopplar man frontarna till förstärkaren och sedan högnivåkabeln från subben till samma ingångar.
Det gör väl knappast någon större skillnad vad gäller ditt problem kanske, eller blir det möjligen en annan last om du kopplar allt direkt till förstärkaren istället?

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-03 01:01

Håller med att det ter sig knepigt.Men för högnivå,vilken den är gjord för att klara av enl.Xtz ,så ska det kopplas på detta viset. Och yes,har provat gå via slutsteget med och koppla allt där..
Även provat lite försiktigt att bara ha suben inkopplad fr.slutsteget. Då blev det fart....
Helskumt. Kanske är ngt i subwoofern som pajat?Och varför blir det ännu sämre när man lyssnar på vinyl? Borde ju inte påverka bara för man byter källa. Äsch,får sova på saken! :D

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-06 17:37

Hittade ngn gammal hög/lågnivåomvandlare i gömmorna som jag kopplat in. Nu funkar det iallafall som det ska. Men då det är ngt billigt skräp,så testade man först på gamla riggen.
Snokande runt på secondhand i jakt på ngn vinyl men "råkade" få med mig en 21 kilos Yamaha sub istället.Kunde inte låta bli för ngr ynka hundralappar.
Plus beställt en ny vinylsvarv. Får nog sälja av lite junk snart här.Börjar spåra ur detta.. :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav Perfector » 2019-06-06 17:50

CalleP skrev:Hittade ngn gammal hög/lågnivåomvandlare i gömmorna som jag kopplat in. Nu funkar det iallafall som det ska. Men då det är ngt billigt skräp,så testade man först på gamla riggen.
Snokande runt på secondhand i jakt på ngn vinyl men "råkade" få med mig en 21 kilos Yamaha sub istället.Kunde inte låta bli för ngr ynka hundralappar.
Plus beställt en ny vinylsvarv. Får nog sälja av lite junk snart här.Börjar spåra ur detta.. :-)

Om det spårar ur är det en ny nål du behöver. :mrgreen: :mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
CalleP
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-30

Re: Låg volym på Subwoofer, Fel?

Inläggav CalleP » 2019-06-06 19:12

Haha,där fick du allt till det! :mrgreen: Men faktum är att nålen börjat allt bli lite trött och istället för att köpa en ny,så går jag vidare med en enkel Rega.Blir säkert bra.Får tacka Herr/Frau Thorens för nästan 30 år oklanderlig tjänst,trots släpats upp,in,ut,ner och f-n och hans moster med alla flyttar genom åren.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 8 gäster