Moderator: Redaktörer
EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
Morello skrev:Riktigt bra pris! Det finns apparater som bygger på samma IC som kostar tiopotenser mer.
Tangband skrev:Eftersom jag är en amatör- ser det bra ut ?EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Eftersom jag är en amatör- ser det bra ut ?EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
Notera att tysken verkar ha moddat sin PM40C.
Tangband skrev:Varför moddades det och behövs modden för diskantdrift ?
Kraniet skrev:Men är class-D verkligen klokt till diskanten?
edit: LM3886 är en väldigt välljudande krets så jag har svårt att tro det behövs nåt "bättre". Effekten torde vara fullt tillräcklig också.
Kraniet skrev:Ja fast en stor fördel med integrerade kretsar som LM3886 är att ljudkvalitén är relativt konstant. Själva förstärkardelen är ju inbyggd i Ic-kretsen.
edit: t-amp 150 mkII verkar byggd med diskreta komponenter, behöver ju inte betyda att den är sämre på nåt vis. Tror inte du kommer höra nån skillnad
Kraniet skrev:Men är class-D verkligen klokt till diskanten?
avr7000 skrev:Hur mycket brusar det?
Jag har ett hembyggt gainclon steg till mina diskanter till mitt dipolprojekt just nu men jag har brus i diskanten (som i o f s har en känslighet på 103 dB/W vilket naturligtvis inte hjälper).
IcePower 1000ASP som driver bredbandaren (101dB/W känslighet) är helt tyst...
Stefan
paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
avr7000 skrev:Hur mycket brusar det?
Jag har ett hembyggt gainclon steg till mina diskanter till mitt dipolprojekt just nu men jag har brus i diskanten (som i o f s har en känslighet på 103 dB/W vilket naturligtvis inte hjälper).
IcePower 1000ASP som driver bredbandaren (101dB/W känslighet) är helt tyst...
Stefan
paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
Eri skrev:paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
I original är den nedre gränsfrekvensen -3dB vid 16 Hz, men genom att byta kondensatorerna C3 och C14 från 10 uF till 100 uF blir den -3dB vid 1,6 Hz.
paa skrev:Eri skrev:paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
I original är den nedre gränsfrekvensen -3dB vid 16 Hz, men genom att byta kondensatorerna C3 och C14 från 10 uF till 100 uF blir den -3dB vid 1,6 Hz.
Väldigt fiffigt!
AndersP skrev:Jag rekommenderar montering av speciella kablar för ändamålet. Adaptrar börjar glappa efter ett tag. Tro mig.
Fö tycker jag att 3886 avkopplingskondensatorer har hamnat lite långt bort från chipet. Drivspänningen är märkligt låg. 3886 har ett skydd mot överspänning och överbelastning. Amp 17 kan man ta 50 w ur i 8 ohm. 50 och 100 hz-gubbarna, vilka är dom dominerande, torde bero på dålig glättning eller skärmning. 072 borde kunna bytas mot 2134. Har för mig att 072 brusar mer.
Grymt prisvärt är det hur som helst.
AndersP skrev:Jag rekommenderar montering av speciella kablar för ändamålet. Adaptrar börjar glappa efter ett tag. Tro mig.
Fö tycker jag att 3886 avkopplingskondensatorer har hamnat lite långt bort från chipet. Drivspänningen är märkligt låg. 3886 har ett skydd mot överspänning och överbelastning. Amp 17 kan man ta 50 w ur i 8 ohm. 50 och 100 hz-gubbarna, vilka är dom dominerande, torde bero på dålig glättning eller skärmning. 072 borde kunna bytas mot 2134. Har för mig att 072 brusar mer.
Grymt prisvärt är det hur som helst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster