Moderator: Redaktörer
EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
Morello skrev:Riktigt bra pris! Det finns apparater som bygger på samma IC som kostar tiopotenser mer.
Tangband skrev:Eftersom jag är en amatör- ser det bra ut ?EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Eftersom jag är en amatör- ser det bra ut ?EmuMannen skrev:Lite mätningar på PM40C. Ich wünsche Ihnen eine gute Lektüre und freuen uns auf Ihre Rückmeldungen.
Notera att tysken verkar ha moddat sin PM40C.
Tangband skrev:Varför moddades det och behövs modden för diskantdrift ?
Kraniet skrev:Men är class-D verkligen klokt till diskanten?
edit: LM3886 är en väldigt välljudande krets så jag har svårt att tro det behövs nåt "bättre". Effekten torde vara fullt tillräcklig också.
Kraniet skrev:Ja fast en stor fördel med integrerade kretsar som LM3886 är att ljudkvalitén är relativt konstant. Själva förstärkardelen är ju inbyggd i Ic-kretsen.
edit: t-amp 150 mkII verkar byggd med diskreta komponenter, behöver ju inte betyda att den är sämre på nåt vis. Tror inte du kommer höra nån skillnad
Kraniet skrev:Men är class-D verkligen klokt till diskanten?
avr7000 skrev:Hur mycket brusar det?
Jag har ett hembyggt gainclon steg till mina diskanter till mitt dipolprojekt just nu men jag har brus i diskanten (som i o f s har en känslighet på 103 dB/W vilket naturligtvis inte hjälper).
IcePower 1000ASP som driver bredbandaren (101dB/W känslighet) är helt tyst...
Stefan
paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
avr7000 skrev:Hur mycket brusar det?
Jag har ett hembyggt gainclon steg till mina diskanter till mitt dipolprojekt just nu men jag har brus i diskanten (som i o f s har en känslighet på 103 dB/W vilket naturligtvis inte hjälper).
IcePower 1000ASP som driver bredbandaren (101dB/W känslighet) är helt tyst...
Stefan
paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
Eri skrev:paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
I original är den nedre gränsfrekvensen -3dB vid 16 Hz, men genom att byta kondensatorerna C3 och C14 från 10 uF till 100 uF blir den -3dB vid 1,6 Hz.
paa skrev:Eri skrev:paa skrev:Den borde väl gå lägre i frekvens om den ska kvalificera som mätförstärkare fullt ut? För diskanter spelar det förstås ingen roll.
I original är den nedre gränsfrekvensen -3dB vid 16 Hz, men genom att byta kondensatorerna C3 och C14 från 10 uF till 100 uF blir den -3dB vid 1,6 Hz.
Väldigt fiffigt!
AndersP skrev:Jag rekommenderar montering av speciella kablar för ändamålet. Adaptrar börjar glappa efter ett tag. Tro mig.
Fö tycker jag att 3886 avkopplingskondensatorer har hamnat lite långt bort från chipet. Drivspänningen är märkligt låg. 3886 har ett skydd mot överspänning och överbelastning. Amp 17 kan man ta 50 w ur i 8 ohm. 50 och 100 hz-gubbarna, vilka är dom dominerande, torde bero på dålig glättning eller skärmning. 072 borde kunna bytas mot 2134. Har för mig att 072 brusar mer.
Grymt prisvärt är det hur som helst.
AndersP skrev:Jag rekommenderar montering av speciella kablar för ändamålet. Adaptrar börjar glappa efter ett tag. Tro mig.
Fö tycker jag att 3886 avkopplingskondensatorer har hamnat lite långt bort från chipet. Drivspänningen är märkligt låg. 3886 har ett skydd mot överspänning och överbelastning. Amp 17 kan man ta 50 w ur i 8 ohm. 50 och 100 hz-gubbarna, vilka är dom dominerande, torde bero på dålig glättning eller skärmning. 072 borde kunna bytas mot 2134. Har för mig att 072 brusar mer.
Grymt prisvärt är det hur som helst.
jansch skrev:Gå in på neurochrome.com.
Tom Christiansen, som driver sidan/företaget är mycket kompetent.
Läs avsnittet "Taming the LM3886...." under rubriken Resources. Man lär sig mycket om LM3886.
Tangband skrev:Tack Jansch och rajapruk för info. Söker man perfektion så verkar det finnas en del fallgropar.
Jag laddade ned Texas instruments application notes för lm3886. Här står väldigt mycket. Bla att nätdelen bör bestå av minst 470 uF. Ser man ned i t amp 40c så har de två elektrolyter på vardera 220 uF=440 uF.
Men de har även 4 st 10 uF elektrolyter i närheten av lm3886. Summa= 480 uF.
Mycket talar för att de som konstruerat t ampen följt application notes men inte mer.
Det står även att kretsen är väldigt oberoende av strömkvaliteten och kan kopplas till en helt oreglerad nätdel.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf
Jag inser att det kanske inte är lönt att modda något- kanske behövs det ombyggnation av andra saker än jag tror. Och det låter bra som det är.
Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.
Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?
Tangband skrev:Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.
Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.
Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad är brusnivån relaterad till?
Att byta OP-amp gör förmodligen ingen skillnad på brusgolvet. Det går t.o.m. använda 071:an i mikrofonförstärkare.
Tangband skrev:Jansch - tack för info.
Tror du att man utan risk kan sätta in två 680 uf istället för de två 220 uf som sitter där nu ? Ska man sätta in några speciella sorter ? Kan du länka till tänkbara alternativ ?
Denna tex ?
https://m.elfa.se/sv/kondensator-680-uf ... p/11070051
Eller denna 1000 uf 25 volt ?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Pan ... pg6Q%3D%3D
Tangband skrev:Nej, jag hade inte koll på precis allt du beskriver där så det var bra info
Så tex hellre en 2200 uf på 35 v än en 2200 uf på 25 v ? Även om belastningen är typ 20 v ?
Och en fråga : om du skulle ge dig på att modifiera t amp 40 C , - skulle du först ge dig på nätdelskondingarna ? Med vilka värden ? Kan du ge förslag ?
Tangband skrev:
Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.
Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?
Morello skrev:Tangband skrev:
Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.
Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?
92dB relativt vad?. Med risk för att bli tjatig: SNR utan referensnivå är gallimathias.
TL071 duger till att driva en LM3886 - det är inte "state of the art" vi talar om nu.
Tangband skrev:Under Power supply decoupling-avsnittet på neurochrome.com. så kan man läsa detta :
”It is worth noting that increasing the 1000 µF capacitor to 10000 µF has very little impact on the supply impedance. In fact, reducing the capacitance to around 100 µF is possible without any adverse negative impact. The data sheet recommendation of 470 µF or larger is very reasonable. This allows sufficient margin to maintain a good, low supply impedance, even with the relatively large component tolerances found on electrolytic caps. I recommend 1000 µF as it is commonly available at a reasonable price point.
https://www.neurochrome.com/taming-the- ... ecoupling/
Tangband skrev:Tack Jansch för all bra info
En till kanske dum fråga till dig:
Skulle en sån här spole på + ledaren som går till högtalaren , 5 cm från kretskortet ( jag delar den röda plus-kabeln och löder in den ) kunna förbättra prestandan från Lm 3886 i t amp 40c ? Dvs förhindra oscillering ?
56 nH
Ca 12 kr st på elfa.
Den skulle kunna sitta i denna lilla plastlåda från Kjell.
Kombinera denna med ett motstånd på 10 ohm?
https://www.elfa.se/sv/luftspole-smd-56 ... track=true
Jag ser på en annan sida om Lm 3886 att filtret med fördel kan sättas vid högtalarterminalerna istället?
http://www.circuitbasics.com/design-hi- ... -Inductors
”While the Zobel network reduces oscillations caused by inductive loads, the Thiele network reduces oscillations caused by capacitive loads, usually due to long speaker cables. It also prevents radio frequencies picked up by the speaker wires from getting back into the amplifier’s inverting input through the feedback loop.
Inductors have a low impedance to low frequency current and a high impedance to high frequency current. Audio signals are relatively low frequency, so they will flow through the inductor uninhibited. High frequency oscillation current will be impeded by the inductor and be forced to flow through the resistor, which will dampen it.
The datasheet recommends a 10 Ω, 5 Watt resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. In a stereo amplifier, there will be one Thiele network per channel. They should be located away from the amplifier’s input circuitry to prevent interference from the magnetic fields generated by the inductor. A good location is near the speaker output terminals, separated a bit or at 90° angles to each other to prevent magnetic field coupling between them.
Tangband skrev:Jansch- en dumfråga till då jag ändå håller på- hjälper en ferritklämma på pluskabeln, typ 10 cm ifrån t amp ?
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -mm-p90355
jansch skrev:Tangband skrev:Tack Jansch för all bra info
En till kanske dum fråga till dig:
Skulle en sån här spole på + ledaren som går till högtalaren , 5 cm från kretskortet ( jag delar den röda plus-kabeln och löder in den ) kunna förbättra prestandan från Lm 3886 i t amp 40c ? Dvs förhindra oscillering ?
56 nH
Ca 12 kr st på elfa.
Den skulle kunna sitta i denna lilla plastlåda från Kjell.
Kombinera denna med ett motstånd på 10 ohm?
https://www.elfa.se/sv/luftspole-smd-56 ... track=true
Jag ser på en annan sida om Lm 3886 att filtret med fördel kan sättas vid högtalarterminalerna istället?
http://www.circuitbasics.com/design-hi- ... -Inductors
”While the Zobel network reduces oscillations caused by inductive loads, the Thiele network reduces oscillations caused by capacitive loads, usually due to long speaker cables. It also prevents radio frequencies picked up by the speaker wires from getting back into the amplifier’s inverting input through the feedback loop.
Inductors have a low impedance to low frequency current and a high impedance to high frequency current. Audio signals are relatively low frequency, so they will flow through the inductor uninhibited. High frequency oscillation current will be impeded by the inductor and be forced to flow through the resistor, which will dampen it.
The datasheet recommends a 10 Ω, 5 Watt resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. In a stereo amplifier, there will be one Thiele network per channel. They should be located away from the amplifier’s input circuitry to prevent interference from the magnetic fields generated by the inductor. A good location is near the speaker output terminals, separated a bit or at 90° angles to each other to prevent magnetic field coupling between them.
Du kommer åtminstone att få större marginal på fasen = mindre risk för oscillation. Det hela handla ju om att en negativ återkoppling skall förbli negativ vid alla laster, även väldigt kapacitiva laster. till slut vrider sig fasen men då skall råförstärkningen vara rejält mindre än 1(alltså ingen förstärkning utan dämpning). Se Neurochromes bilder på förstärkning contra fas.
Det enklaste sättet är att göra en egen spole. Har du en multimeter som kan mäta induktas? Köpta spolar brukar man inte hitta med lågt Ri.
Enklaste sättet:
- ta ett 10ohms motstånd som är lite större ( väldigt gammalt 5 watts eller ett modernt 10-15 watts)
- rulla på vanlig maskeringstape så diametern blir 10-12mm
- vira ca 1mm2 lackad koppartråd runt motståndet ca 15varv. löd fast ena sidan i ett av motståndet ben. håll ihop spolen tillfälligt med tape och se till att du har trådlängd för ca 10 varv till
- mät och kolla
- vira på mer tills du mäter ca 0,7uH
- löd fast andra ändan i andra benet på motståndet. Klart! Nu har du en RL// krets.
- fäst ena änden direkt till pluspolen inuti förstärkarburken och andra via gamla kabeln till förstärkarkortet.
Om du inte har lackad koppartråd, använd EKK ellerFKK eller liknande, men då behöver du ca 50% fler varv då avstånden mellan varven bli längre.
RogerGustavsson skrev:Utan lack och kontakt mellan varven blir det ju bara en bit tråd, ingen spole.
Tangband skrev:Frisk : tack för påpekandet.
Jag kör ju diskanterna med högre impedans kopplat i serie med ett motstånd på 3,3 ohm, jag vet inte om några tiondels ohm hit eller dit spelar roll ? I princip borde väl sytrådstjocklek duga ?
En ytterligare fråga : detta är metalloxidmotstånd. Om man lindar koppar-ledaren runt denna bör det bli som en spole med järnkärna ?
Är det bättre att använda en liten separat luftlindad spole istället ?, sittandes någon cm ifrån motståndet i en separat box
?
Ljudet låter ju redan nu bra utan motstånd och spole- men självklart vill jag testa om det kan bli bättre
Tangband skrev:Tack för bra info
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?
jansch skrev:Tangband skrev:Tack för bra info
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?
Den extra ledningslängd mellan LM3886 och RL//-kretsen borde inte utgöra nåt problem. Den tillför troligtvis lite induktans innan som inte bör vara problematiskt.
Fast jag vågar faktiskt inte lova. Ibland, när man grejar med t.ex LM3886 eller OP-förstärkare som har hög råförstrkning händer "konstiga saker".
Framförallt är jordpunkter kritiska men det påverkas inte här...
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:Tack för bra info
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?
Den extra ledningslängd mellan LM3886 och RL//-kretsen borde inte utgöra nåt problem. Den tillför troligtvis lite induktans innan som inte bör vara problematiskt.
Fast jag vågar faktiskt inte lova. Ibland, när man grejar med t.ex LM3886 eller OP-förstärkare som har hög råförstrkning händer "konstiga saker".
Framförallt är jordpunkter kritiska men det påverkas inte här...
Det verkar gå att konstruera extremt bra förstärkare med lm3886 kretsen, läs tex här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.6443/
I vissa avseenden bättre mätvärden än Hypex nc400.
Tangband skrev:Jansch - kan jag kortsluta dessa ingångskondingar med en bit kabel ( de runda 10 mf ) .
I Dbx filtret sitter det redan kondensatorer på utgången. Behövs dessa då?
Eller är detta dumdristigt och det blir inget bättre ljud ?
RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.
Efter noggran lyssning där jag konstaterade att musiken låter sämre med LR filtret så återställde jag t amp 40 c att spela utan LR filtret. Direktlödde högtalarkablarna , nu även + polen och på med krympslang.
Resultatet blev en klar förbättring jämfört med LR filtret, efter korrigering av nivån i Dbx:en tillbaka till ursprungliga gainen.
Dethär blev en viktig lärdom för mig- det som möjligen teoretiskt är bättre kan vara sämre ur subjektiv lyssningssynpynkt
jansch skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.
Efter noggran lyssning där jag konstaterade att musiken låter sämre med LR filtret så återställde jag t amp 40 c att spela utan LR filtret. Direktlödde högtalarkablarna , nu även + polen och på med krympslang.
Resultatet blev en klar förbättring jämfört med LR filtret, efter korrigering av nivån i Dbx:en tillbaka till ursprungliga gainen.
Dethär blev en viktig lärdom för mig- det som möjligen teoretiskt är bättre kan vara sämre ur subjektiv lyssningssynpynkt
Inom det hörbara området är det bara en snutt koppartråd som förlänger högtalarkabeln litegrann. Väldigt skumt (osannolikt) att den lilla koppartråden skulle vara "hörbar".
i skrev:Varför skulle det behövas en särskild sorts slutsteg för just diskanter?
Tangband skrev:i skrev:Varför skulle det behövas en särskild sorts slutsteg för just diskanter?
Det behövs inte så mycket effekt, däremot är det kanske bra med frekvenslinjäritet och lågt brus samt låg dist. Men det behövs kanske lika bra till att driva en boomer, förutom då högre effekt.
Tangband skrev:Det hela beror på delningsfrekvens, känslighet hos elementet osv.
Morello skrev:Tnagband,
Var har du RC-länken mot jord i din Zobel-länk.
RSG skrev:Tryckte precis på "knappen" för att få en smidig mätförstärkare. Är det någon som har gjort modden på högpasset och vet på rakarm vilka komponenter som jag skall beställa?
Om inte så kanske någon kan tala om vad kappslingstypen på kondingarna heter?
/Johan
RSG skrev:Tryckte precis på "knappen" för att få en smidig mätförstärkare. Är det någon som har gjort modden på högpasset och vet på rakarm vilka komponenter som jag skall beställa?
Om inte så kanske någon kan tala om vad kappslingstypen på kondingarna heter?
/Johan
RSG skrev:Fick hem steget.
Öppnade steget...
Inga ytmonterade kondensatorer längre...
Inga problem att hitta nya men hur kan detta påverka prestandan???
/Johan
RogerGustavsson skrev:Nej, 071 är enkanals, 4558 har två. Bör innebära att schemat ser annorlunda ut. Det är alltså inte riktigt samma slutsteg längre.
RSG skrev:Nu känns det lite åt hållet som, att jag köpt grisen i säcken...
Men säcken var i plåt.
Men det är åtminstone en 3886 som sitter där
/Johan
RSG skrev:Samma gamla visa, eller som vi säger på jobbet.
"Hade det varit enkelt så hade någon annan gjort det"
/Johan
Tangband skrev:RSG skrev:Samma gamla visa, eller som vi säger på jobbet.
"Hade det varit enkelt så hade någon annan gjort det"
/Johan
Progress ?
kimmen skrev:Vilken söt liten burk.
Schemat ser ut att vara väldigt likt databladskretsen förutom att de har använt 22k istället för 20k för Rf1.
Det ser ut som att C4 på RSG:s kort motsvarar databladets Ci och att det är den enda kondensatorn som påverkar frekvenssvaret.
Jag får undre -3dB-gränsfrekvens till 7.2 Hz med de komponentvärden som sitter på kortet.
De verkar ha bytt från 10 uF på versionen med SMD-elektrolyter till 22 uF på den med hålmonterade kondensatorer.
Med värdet från kortet med ytmonterade elektrolyter räknar jag fram 16 Hz undre gränsfrekvens (och det stämmer ju med tidigare länkade mätningar).
De övriga kondensatorerna ser ut som att de inte ska påverka frekvenssvaret och borde inte vara någon större idé att ändra.
C7 och C8 (ytmonterade C13&14) vid ingångsjacket ser ut som filter för den lilla opampens matningsspänningar - två shuntregulatorer.
De verkar inte vara ingångskondingar trots sin placering.
C3 och C5 sitter som avkoppling över matningen till LM3886.
C6 är kondensatorn till mute-pinnen.
Ökar man C7 och/eller C8 skulle jag oroa mig för att LM3886 av-mutas före den lille opampens matning är fullt redo med potentiella transienter/poffar till högtalaren som följd.
RSG skrev:kimmen skrev:Vilken söt liten burk.
Schemat ser ut att vara väldigt likt databladskretsen förutom att de har använt 22k istället för 20k för Rf1.
Det ser ut som att C4 på RSG:s kort motsvarar databladets Ci och att det är den enda kondensatorn som påverkar frekvenssvaret.
Jag får undre -3dB-gränsfrekvens till 7.2 Hz med de komponentvärden som sitter på kortet.
De verkar ha bytt från 10 uF på versionen med SMD-elektrolyter till 22 uF på den med hålmonterade kondensatorer.
Med värdet från kortet med ytmonterade elektrolyter räknar jag fram 16 Hz undre gränsfrekvens (och det stämmer ju med tidigare länkade mätningar).
De övriga kondensatorerna ser ut som att de inte ska påverka frekvenssvaret och borde inte vara någon större idé att ändra.
C7 och C8 (ytmonterade C13&14) vid ingångsjacket ser ut som filter för den lilla opampens matningsspänningar - två shuntregulatorer.
De verkar inte vara ingångskondingar trots sin placering.
C3 och C5 sitter som avkoppling över matningen till LM3886.
C6 är kondensatorn till mute-pinnen.
Ökar man C7 och/eller C8 skulle jag oroa mig för att LM3886 av-mutas före den lille opampens matning är fullt redo med potentiella transienter/poffar till högtalaren som följd.
Kimmen, vad händer i din simulering om c4 22uF byts ut mot 100uF?
Edit:
Funderar därför att i min banala värld så känns det viktigt från vilken frekvens som tonkurvan börjar falla av.
Tittar jag lite snabbt på detta så faller steget typ från 150hz vid en -3db på 16hz.
Och vid -7hz ???
Vid tidigare modd så faller steget från typ 20hz.
Och om avsikten är att mäta med steget så...
Snabbt och fel/Johan
jansch skrev:Att du tycker att kurvan börjar falla från ca 150Hz beror på upplösningen på y-axeln. 10 dubbla upplösningen och du tycker den börjar falla mycket högre upp.
Se det såhär istället - vilken avvikelse accepterar du vid 20Hz? Vill du ha 0dB får du kortsluta kondensatorn men då kommer du få problem med offsetspänning på utgången. Jag föreslår ca 0,5dB vilket är försumbart utom vid specialfall om vi pratar hifi.
0,5dB punkten hittar du ca 3 x brytfrekvensen. Alltså vill du klara ca 0,5dB vid 20Hz måste du ha ca 7Hz brytfrekvens.
Vill du veta exakt finns massor av kalkylatorer på internet men tänk på att motstånd ofta har sådär 5 procent noggrannhet och kondensatorer 10 procent eller kanske mer....
RSG skrev:jansch skrev:Att du tycker att kurvan börjar falla från ca 150Hz beror på upplösningen på y-axeln. 10 dubbla upplösningen och du tycker den börjar falla mycket högre upp.
Se det såhär istället - vilken avvikelse accepterar du vid 20Hz? Vill du ha 0dB får du kortsluta kondensatorn men då kommer du få problem med offsetspänning på utgången. Jag föreslår ca 0,5dB vilket är försumbart utom vid specialfall om vi pratar hifi.
0,5dB punkten hittar du ca 3 x brytfrekvensen. Alltså vill du klara ca 0,5dB vid 20Hz måste du ha ca 7Hz brytfrekvens.
Vill du veta exakt finns massor av kalkylatorer på internet men tänk på att motstånd ofta har sådär 5 procent noggrannhet och kondensatorer 10 procent eller kanske mer....
Givetvis har du rätt!
Jag hade inte noterat upplösningen, tittade för snabbt
Och jag tolkar ditt inlägg som,,, använd steget som det är med 7Hz brytfrekvens.
Var inne på att en mindre avvikelse vid 30Hz skulle jag kunna leva med då mina mätmetoder och kunskaper är en större felkälla, och då kan jag definitivt leva med en avvikelse på 0,5 dB vid 20 Hz
Nu skruvar jag ihop steget igen och börjar använda det istället.
Tackar och bockar för all hjälp i frågan /Johan
jansch skrev:Rätt talat Johan!
Får du senare lust - bara för "feel good" känsla - kan du dubbla kondensatorvärdet och därmed hävda att du "moddat slutsteget" inför imponerade hifi nördar......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster