Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav rajapruk » 2019-08-30 22:40

jansch skrev:Gå in på neurochrome.com.

Tom Christiansen, som driver sidan/företaget är mycket kompetent.

Läs avsnittet "Taming the LM3886...." under rubriken Resources. Man lär sig mycket om LM3886.


+1

Han har små fina steg-kretsar som mäter ypperligt vad det verkar. Något jag själv hade gått på tror jag för att driva en ”vanlig” diskant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-08-31 07:02

Tack Jansch och rajapruk för info. Söker man perfektion så verkar det finnas en del fallgropar.

Jag laddade ned Texas instruments application notes för lm3886. Här står väldigt mycket. Bla att nätdelen bör bestå av minst 470 uF. Ser man ned i t amp 40c så har de två elektrolyter på vardera 220 uF=440 uF.
Men de har även 4 st 10 uF elektrolyter i närheten av lm3886. Summa= 480 uF.
Mycket talar för att de som konstruerat t ampen följt minimum för application notes men inte mer.

Det står även att kretsen är väldigt oberoende av strömkvaliteten och kan kopplas till en helt oreglerad nätdel.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf

Jag inser att det kanske inte är lönt att modda något- kanske behövs det ombyggnation av andra saker än jag tror. Och det låter bra som det är.

Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-08-31 07:53

Tangband skrev:Tack Jansch och rajapruk för info. Söker man perfektion så verkar det finnas en del fallgropar.

Jag laddade ned Texas instruments application notes för lm3886. Här står väldigt mycket. Bla att nätdelen bör bestå av minst 470 uF. Ser man ned i t amp 40c så har de två elektrolyter på vardera 220 uF=440 uF.
Men de har även 4 st 10 uF elektrolyter i närheten av lm3886. Summa= 480 uF.
Mycket talar för att de som konstruerat t ampen följt application notes men inte mer.

Det står även att kretsen är väldigt oberoende av strömkvaliteten och kan kopplas till en helt oreglerad nätdel.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf

Jag inser att det kanske inte är lönt att modda något- kanske behövs det ombyggnation av andra saker än jag tror. Och det låter bra som det är.

Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?


Tyvärr hittar jag inget schema på t amp 40c men enligt TI:s datablad borde väl filterkondensatorn vara minst 470uF för respektive vcc+ och vcc-? ( om det är en helt oreglerad nätdel)
Om man dessutom är "lite petig" är nog TI:s rekommendation tänkt för 60Hz VAC vilket gör att man bör lägga på ca 20%.

Neurochrome verkar ha bl.a. 2st 10.000uF i sin oreglerade nätdel, han föreslår 4700 - 22000uF i sin beskrivning samt ser det ut att vara några hundra uF på förstärkarkortet.

Jag har byggt några LM3886 förstärkare och nyttjat 10.000uF.

Tangband - Läs om hur Neurochrome designar nätdel med "snubbers" och allt annat under den rubrik jag rekommenderade - välgenomtänkt och inte minst verifierat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-08-31 08:04

Jansch - tack för info.

Tror du att man utan risk kan sätta in två 680 uf istället för de två 220 uf som sitter där nu ? Ska man sätta in några speciella sorter ? Kan du länka till tänkbara alternativ ?

Denna tex ?

https://m.elfa.se/sv/kondensator-680-uf ... p/11070051


Eller denna 1000 uf 25 volt ?

https://www.mouser.se/ProductDetail/Pan ... pg6Q%3D%3D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-08-31 08:29

Hmm.... artas mätningar visar inga problem med enheten så som den är konstruerad ? Funderar vidare....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-31 15:19

Tangband skrev:Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?


Vad är brusnivån relaterad till?

Att byta OP-amp gör förmodligen ingen skillnad på brusgolvet. Det går t.o.m. använda 071:an i mikrofonförstärkare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-08-31 15:26

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?


Vad är brusnivån relaterad till?

Att byta OP-amp gör förmodligen ingen skillnad på brusgolvet. Det går t.o.m. använda 071:an i mikrofonförstärkare.


Jo det var ju det som jag misstänkte, lm3886 är ju bra för att vara en slutstegs-IC men är trots allt sämre än 071 om man tittar på databladet. Det kanske är lm3886 som är sämsta komponenten ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-08-31 18:02

Tangband skrev:Jansch - tack för info.

Tror du att man utan risk kan sätta in två 680 uf istället för de två 220 uf som sitter där nu ? Ska man sätta in några speciella sorter ? Kan du länka till tänkbara alternativ ?

Denna tex ?

https://m.elfa.se/sv/kondensator-680-uf ... p/11070051


Eller denna 1000 uf 25 volt ?

https://www.mouser.se/ProductDetail/Pan ... pg6Q%3D%3D


Tangband - En enkel förklaring varför det är bra med stora kondensatorer i nätdelen.
- Dessa kondingar kallas ibland för "filterkondingar", ett bättre namn är reservoarkondingar. skäl: Dom lagrar spänningen (energi) mellan den likriktade spänningens peakar.
- Spänningen sjunker ju genom att kondensatorn laddas ur mellan likriktarens spänningspeakar då slutsteget drar ström. Du får alltså inte ut en ren likspänning när slutsteget drar ström utan det blir ett rippel överlagrat på likspänningen.
- När man beräknar maximal effekt från slutsteget beräknar man matningspänningen storlek när ripplet påverkar som mest (spänningen är som lägst). Då uteffekten från slutsteget för håller sig till kvadraten på spänningen kan man alltså tappa mycket effekt om kondensatorerna är små.
- Dessutom påverkar variationeri matningspänning bl.a. distorsion. Nu är LM 3886 bra på att undertrycka sådana problem men då kretsen har bra prestanda märks det mätmässigt ändå.
- Alltså! stora kondensatorer i nätdelen ökar uteffekten och minskar distorsion.

Nu är ju "livet inte så okomplicerat" och inte heller när det gäller elytkondensatorer i nätdelar.
- först och främst har kondensatorerna "max rippelström" vilket påverkar hur mycket ström som slutsteget kan "suga ur" nätdelen. Alltså, det räcker inte att bara välja ett högre värde (uF). Högre märkspänning är alltid bra men se upp med att max rippelström inte blir för lågt.
- Dessutom krävs det att transformatorn orkar leverera ström (har låg inre resistans i både primär och sekundärlindning - = hög märkeffekt.

Förlåt om jag förklarar "basic" som du kanske redan har koll på.......

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-08-31 19:00

Nej, jag hade inte koll på precis allt du beskriver där så det var bra info :)

Så tex hellre en 2200 uf på 35 v än en 2200 uf på 25 v ? Även om belastningen är typ 20 v ?

Och en fråga : om du skulle ge dig på att modifiera t amp 40 C , - skulle du först ge dig på nätdelskondingarna ? Med vilka värden ? Kan du ge förslag ? :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-01 09:17

Tangband skrev:Nej, jag hade inte koll på precis allt du beskriver där så det var bra info :)

Så tex hellre en 2200 uf på 35 v än en 2200 uf på 25 v ? Även om belastningen är typ 20 v ?

Och en fråga : om du skulle ge dig på att modifiera t amp 40 C , - skulle du först ge dig på nätdelskondingarna ? Med vilka värden ? Kan du ge förslag ? :)


Nja, man bör inte ligga för nära märkspänningen av flera skäl. Dels verkar det vara så att elyter (lektrolytkondensatorer) ålras då fortare. Jag vet inte varför och har ingen logisk förklaring. Kanske bara en myt - någon som vet?
Vad dock är helt normalt är att transformatorer ger högre spänning än märkspänningen vid låg belastning/tomgång (vilket beror på lindningarnas motstånd) och dessutom kan nätspänninngen variera kraftigt.
Så t.ex 25V märkspänning vid belastat 20V ut ger inga marginaler eller vara skadligt. För små transformatorer kan tomgångsspänningen t.ex ligga 25% över märkspänningen.

Jag ser ingen spole i i t.amp 40C. Den spolen som skall bilda en LR// krets på utgången. Åter igen, kolla sidan jag refererade till under "Stability". Jag har försökt att köra LM3886 utan den kretsen men det oscillerar i MHz området vid belastning utan den.
Jag hade nog också ökat på kondensatorerna, Det brukar fungera utan några överaskningar om man inte förlänger benen onödigt utan nyttjar samma raster.
Det är dock svårt att ge rätt råd om man inte kan testa och köra med olika laster.

Man bör hålla i minnet att dimensioneringen av en förstärkare är en "helhet". Det är ju t.ex ingen ide' att förbättra nätdelen i avsikt att få ut mer effekt om kylblecket är för litet. Eller större kondingar om transformatorn har för stort lindningsmotstånd osv.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-01 16:17

Jansch- det är trevligt att få info av dig, speciellt då du även byggt med lm 3886 :)

Här är ”stabilitetsbilden ” för Lm 3886 från neuchrome. Man kan se en liten spole på 0,7uH och ett motstånd på 10 ohm på utgången.

Kan jag köpa dessa två komponenter och koppla in direkt på pluskabeln på t amp 40 c ( några cm från kretsen ) och det skulle innebära en förbättring ?

Hur stort är problemet egentligen, eftersom jag har 5 meter kabel med + och - ledarna tätt ihop från slutsteget ?

HYBRIDboxen har ett motstånd på 3,3 ohm samt en kondensator på 5,6 uF- allt i serie med plusledaren från slutsteget .
Boxen sitter i en liten låda bakom högtalaren.
Vore det bättre ur stabilitetssynpunkt att placera HYBRIDboxen precis vid utgången på förstärkaren istället ?

Brasklapp: det sitter MÖJLIGEN en spole och motstånd under det ytmonterade kretskortet. För att veta det måste jag skruva loss kortet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-01 22:20

Under Power supply decoupling-avsnittet på neurochrome.com. så kan man läsa detta :

”It is worth noting that increasing the 1000 µF capacitor to 10000 µF has very little impact on the supply impedance. In fact, reducing the capacitance to around 100 µF is possible without any adverse negative impact. The data sheet recommendation of 470 µF or larger is very reasonable. This allows sufficient margin to maintain a good, low supply impedance, even with the relatively large component tolerances found on electrolytic caps. I recommend 1000 µF as it is commonly available at a reasonable price point.
https://www.neurochrome.com/taming-the- ... ecoupling/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Morello » 2019-09-01 22:26

Tangband skrev:
Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?


92dB relativt vad?. Med risk för att bli tjatig: SNR utan referensnivå är gallimathias.

TL071 duger till att driva en LM3886 - det är inte "state of the art" vi talar om nu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-01 22:50

Morello skrev:
Tangband skrev:
Angående bruset så ligger det på -92 dB för lm3886 enl Texas instruments. Det är samma spec som står i tekniska data för t amp 40c.

Kanske total overkill att byta ut tl 071 mot något bättre ?
Vad säger Morello ?


92dB relativt vad?. Med risk för att bli tjatig: SNR utan referensnivå är gallimathias.

TL071 duger till att driva en LM3886 - det är inte "state of the art" vi talar om nu.


Ok tack :) Vad tror du om ev oscillerings risker med t amp 40 c pga ev avsaknad av zobel filter ? Hur stort är problemet ?
Om jag sätter ett motstånd på 3,3 ohm nära + utgången på förstärkaren , i serie med plusledaren i högtalarkabeln , kan man motverka detta eller behövs det även en spole ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-02 00:56

Tangband skrev:Under Power supply decoupling-avsnittet på neurochrome.com. så kan man läsa detta :

”It is worth noting that increasing the 1000 µF capacitor to 10000 µF has very little impact on the supply impedance. In fact, reducing the capacitance to around 100 µF is possible without any adverse negative impact. The data sheet recommendation of 470 µF or larger is very reasonable. This allows sufficient margin to maintain a good, low supply impedance, even with the relatively large component tolerances found on electrolytic caps. I recommend 1000 µF as it is commonly available at a reasonable price point.
https://www.neurochrome.com/taming-the- ... ecoupling/


Tangband - Du citerar decoupling avsnittet. Dvs vilka avkopplingskondensatorer du behöver i direkt/nära anslutning till vcc benen på LM3886 för att inte induktanserna som bildas av kretskortets ledningsbanor ska skapa ökad impedans. Detta har ingenting att göra med reservoarkondensatorernas storlek.

Läs 4:e stycket noggrant. Han förutsätter att förstärkarkortet ansluts till en power supply med i praktiken "0" impedans..
Power suppy lösningen hittar du under .....jovisst - Power Supply. Notera kondensatorernas storlek.

I t.amp verkar dom ha slagit ihop "decoupling" och "power supplys" filterkondensatorer. Det är helt ok så länge man har väldigt korta kretskortsledningar OCH , som jag skrev tidigare, att man inte förlänger kondensatorbenen = har samma rastermått på de nya kondensatorerna om man uppgraderar.

Filterkondensatorerna (reservoarkondensatorerna) har alltså en annan funktion än avkopplingskodensatorerna.
Alltså skälet till att avkopplingskondensatorer finns är att nätdelen är normalt för lågt bort från effektförbrukaren (LM3886). Just i detta fall har man "fixat till det men fundera på om det hade varit en stereoförstärkare.

Vet inte om jag nu har "rört till det" för dej. Läs båda avsnittena ("Decoupling" respektive "power supply") igen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-02 07:56

Tack Jansch för all bra info :)
En till kanske dum fråga till dig:
Skulle en sån här spole på + ledaren som går till högtalaren , 5 cm från kretskortet ( jag delar den röda plus-kabeln och löder in den ) kunna förbättra prestandan från Lm 3886 i t amp 40c ? Dvs förhindra oscillering ?

56 nH

Ca 12 kr st på elfa.
Den skulle kunna sitta i denna lilla plastlåda från Kjell.
Kombinera denna med ett motstånd på 10 ohm?

https://www.elfa.se/sv/luftspole-smd-56 ... track=true

Jag ser på en annan sida om Lm 3886 att filtret med fördel kan sättas vid högtalarterminalerna istället?

http://www.circuitbasics.com/design-hi- ... -Inductors

”While the Zobel network reduces oscillations caused by inductive loads, the Thiele network reduces oscillations caused by capacitive loads, usually due to long speaker cables. It also prevents radio frequencies picked up by the speaker wires from getting back into the amplifier’s inverting input through the feedback loop.

Inductors have a low impedance to low frequency current and a high impedance to high frequency current. Audio signals are relatively low frequency, so they will flow through the inductor uninhibited. High frequency oscillation current will be impeded by the inductor and be forced to flow through the resistor, which will dampen it.

The datasheet recommends a 10 Ω, 5 Watt resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. In a stereo amplifier, there will be one Thiele network per channel. They should be located away from the amplifier’s input circuitry to prevent interference from the magnetic fields generated by the inductor. A good location is near the speaker output terminals, separated a bit or at 90° angles to each other to prevent magnetic field coupling between them.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-02 09:20, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-02 08:25

Jansch- en dumfråga till då jag ändå håller på- hjälper en ferritklämma på pluskabeln, typ 10 cm ifrån t amp ?

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -mm-p90355

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-02 10:03

Morello en fråga från en amatör : 100 nF och 100 ohm i serie, monterade parallellt mellan plus och minus kabeln till högtalarna från t amp 40 c- tar det hand om eventuella oscilleringsproblem ?

....alltså monterade vid högtalarterminalen ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-02 15:40

Nu är jag botad från tvivel :) jag skruvade upp apparaten .
Den har 4400 uF i nätdelen 8O , alltså 2* 2200 uF för ett mono-steg.
Jag trodde det var tio gånger mindre med tanke på det som setts på nätet . Kanske har de byggt om förstärkaren ?
Goda nyheter i vart fall . :)
Det sitter en 071 vid ingången.

Jag är väldigt imponerad över uppbyggnaden för detta låga pris.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-02 19:20

Tangband skrev:Tack Jansch för all bra info :)
En till kanske dum fråga till dig:
Skulle en sån här spole på + ledaren som går till högtalaren , 5 cm från kretskortet ( jag delar den röda plus-kabeln och löder in den ) kunna förbättra prestandan från Lm 3886 i t amp 40c ? Dvs förhindra oscillering ?

56 nH

Ca 12 kr st på elfa.
Den skulle kunna sitta i denna lilla plastlåda från Kjell.
Kombinera denna med ett motstånd på 10 ohm?

https://www.elfa.se/sv/luftspole-smd-56 ... track=true

Jag ser på en annan sida om Lm 3886 att filtret med fördel kan sättas vid högtalarterminalerna istället?

http://www.circuitbasics.com/design-hi- ... -Inductors

”While the Zobel network reduces oscillations caused by inductive loads, the Thiele network reduces oscillations caused by capacitive loads, usually due to long speaker cables. It also prevents radio frequencies picked up by the speaker wires from getting back into the amplifier’s inverting input through the feedback loop.

Inductors have a low impedance to low frequency current and a high impedance to high frequency current. Audio signals are relatively low frequency, so they will flow through the inductor uninhibited. High frequency oscillation current will be impeded by the inductor and be forced to flow through the resistor, which will dampen it.

The datasheet recommends a 10 Ω, 5 Watt resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. In a stereo amplifier, there will be one Thiele network per channel. They should be located away from the amplifier’s input circuitry to prevent interference from the magnetic fields generated by the inductor. A good location is near the speaker output terminals, separated a bit or at 90° angles to each other to prevent magnetic field coupling between them.


Du kommer åtminstone att få större marginal på fasen = mindre risk för oscillation. Det hela handla ju om att en negativ återkoppling skall förbli negativ vid alla laster, även väldigt kapacitiva laster. till slut vrider sig fasen men då skall råförstärkningen vara rejält mindre än 1(alltså ingen förstärkning utan dämpning). Se Neurochromes bilder på förstärkning contra fas.

Det enklaste sättet är att göra en egen spole. Har du en multimeter som kan mäta induktas? Köpta spolar brukar man inte hitta med lågt Ri.
Enklaste sättet:
- ta ett 10ohms motstånd som är lite större ( väldigt gammalt 5 watts eller ett modernt 10-15 watts)
- rulla på vanlig maskeringstape så diametern blir 10-12mm
- vira ca 1mm2 lackad koppartråd runt motståndet ca 15varv. löd fast ena sidan i ett av motståndet ben. håll ihop spolen tillfälligt med tape och se till att du har trådlängd för ca 10 varv till
- mät och kolla
- vira på mer tills du mäter ca 0,7uH
- löd fast andra ändan i andra benet på motståndet. Klart! Nu har du en RL// krets.
- fäst ena änden direkt till pluspolen inuti förstärkarburken och andra via gamla kabeln till förstärkarkortet.

Om du inte har lackad koppartråd, använd EKK ellerFKK eller liknande, men då behöver du ca 50% fler varv då avstånden mellan varven bli längre.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-02 19:27

Tangband - storleken på kondensatorerna låter ok (lite "snålt").
Elytkondensatorer är relativt dyra och jag kan förstå att dom är valda av tillverkaren för att hålla nere priset och har en fysisk storlek som gör att man kan placera dom nära LM3886.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-02 19:30

Tangband skrev:Jansch- en dumfråga till då jag ändå håller på- hjälper en ferritklämma på pluskabeln, typ 10 cm ifrån t amp ?

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -mm-p90355


Sätt den på nätkabeln istället för lite "feel good känsla"........

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-02 20:56

jansch skrev:
Tangband skrev:Tack Jansch för all bra info :)
En till kanske dum fråga till dig:
Skulle en sån här spole på + ledaren som går till högtalaren , 5 cm från kretskortet ( jag delar den röda plus-kabeln och löder in den ) kunna förbättra prestandan från Lm 3886 i t amp 40c ? Dvs förhindra oscillering ?

56 nH

Ca 12 kr st på elfa.
Den skulle kunna sitta i denna lilla plastlåda från Kjell.
Kombinera denna med ett motstånd på 10 ohm?

https://www.elfa.se/sv/luftspole-smd-56 ... track=true

Jag ser på en annan sida om Lm 3886 att filtret med fördel kan sättas vid högtalarterminalerna istället?

http://www.circuitbasics.com/design-hi- ... -Inductors

”While the Zobel network reduces oscillations caused by inductive loads, the Thiele network reduces oscillations caused by capacitive loads, usually due to long speaker cables. It also prevents radio frequencies picked up by the speaker wires from getting back into the amplifier’s inverting input through the feedback loop.

Inductors have a low impedance to low frequency current and a high impedance to high frequency current. Audio signals are relatively low frequency, so they will flow through the inductor uninhibited. High frequency oscillation current will be impeded by the inductor and be forced to flow through the resistor, which will dampen it.

The datasheet recommends a 10 Ω, 5 Watt resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. In a stereo amplifier, there will be one Thiele network per channel. They should be located away from the amplifier’s input circuitry to prevent interference from the magnetic fields generated by the inductor. A good location is near the speaker output terminals, separated a bit or at 90° angles to each other to prevent magnetic field coupling between them.


Du kommer åtminstone att få större marginal på fasen = mindre risk för oscillation. Det hela handla ju om att en negativ återkoppling skall förbli negativ vid alla laster, även väldigt kapacitiva laster. till slut vrider sig fasen men då skall råförstärkningen vara rejält mindre än 1(alltså ingen förstärkning utan dämpning). Se Neurochromes bilder på förstärkning contra fas.

Det enklaste sättet är att göra en egen spole. Har du en multimeter som kan mäta induktas? Köpta spolar brukar man inte hitta med lågt Ri.
Enklaste sättet:
- ta ett 10ohms motstånd som är lite större ( väldigt gammalt 5 watts eller ett modernt 10-15 watts)
- rulla på vanlig maskeringstape så diametern blir 10-12mm
- vira ca 1mm2 lackad koppartråd runt motståndet ca 15varv. löd fast ena sidan i ett av motståndet ben. håll ihop spolen tillfälligt med tape och se till att du har trådlängd för ca 10 varv till
- mät och kolla
- vira på mer tills du mäter ca 0,7uH
- löd fast andra ändan i andra benet på motståndet. Klart! Nu har du en RL// krets.
- fäst ena änden direkt till pluspolen inuti förstärkarburken och andra via gamla kabeln till förstärkarkortet.

Om du inte har lackad koppartråd, använd EKK ellerFKK eller liknande, men då behöver du ca 50% fler varv då avstånden mellan varven bli längre.


Tack för tipset !
Ska prova :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-05 10:58

Kort fråga : måste kopparkabeln vara isolerad (lackad ) eller går det bra med ren, oisolerad koppartråd från Kjell ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-05 11:00

Utan lack och kontakt mellan varven blir det ju bara en bit tråd, ingen spole.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-05 11:02

RogerGustavsson skrev:Utan lack och kontakt mellan varven blir det ju bara en bit tråd, ingen spole.

Ok, tack för snabbt svar- det borde gå bra med isolerad kopplingstråd av koppar då :)

Typ denna:? https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... qxbe-(ekkx)-4-polig-p37671

Samt två av dessa mostånd från visaton ?

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... esistor-8-ω-10-w-p26142

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Frisk » 2019-09-05 11:26

Kabeln du länkar är ju 4ledare och 0,5mm^2 rekommenderades 1mm^2. Motståndet ser ok ut.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-05 12:32

Frisk : tack för påpekandet.
Jag kör ju diskanterna med högre impedans kopplat i serie med ett motstånd på 3,3 ohm, jag vet inte om några tiondels ohm hit eller dit spelar roll ? I princip borde väl sytrådstjocklek duga ?

En ytterligare fråga : detta är metalloxidmotstånd. Om man lindar koppar-ledaren runt denna bör det bli som en spole med järnkärna ?

Är det bättre att använda en liten separat luftlindad spole istället ?, sittandes någon cm ifrån motståndet i en separat box
?

Ljudet låter ju redan nu bra utan motstånd och spole- men självklart vill jag testa om det kan bli bättre :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-05 18:17

Efter misslyckat försök på Kjell angående motståndet ( de hade bara ett i lager ) så blev det istället en liten beställning på ljudia. Samma motstånd på 10 ohm men halva priset samt två luftlindade spolar på 0,1 mh från visaton. Det blir till att linda av spolen rätt så många varv. :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Frisk » 2019-09-05 19:55

Får hoppas på leverans innan helgen då!

Med de förutsättningarna på induktorerna låter det nästan enklare att linda av lite och linda en ny induktor än att linda av nästan allt...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster