Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-06 10:08

Tangband skrev:Frisk : tack för påpekandet.
Jag kör ju diskanterna med högre impedans kopplat i serie med ett motstånd på 3,3 ohm, jag vet inte om några tiondels ohm hit eller dit spelar roll ? I princip borde väl sytrådstjocklek duga ?

En ytterligare fråga : detta är metalloxidmotstånd. Om man lindar koppar-ledaren runt denna bör det bli som en spole med järnkärna ?

Är det bättre att använda en liten separat luftlindad spole istället ?, sittandes någon cm ifrån motståndet i en separat box
?

Ljudet låter ju redan nu bra utan motstånd och spole- men självklart vill jag testa om det kan bli bättre :)


Luftlindade spolar, eller rättare sagt kärnor som inte kan mättas, är alltid bäst. Nackdelen är att dom blir stora.
Hur mycket ett motstånd påverkar spolen är nog svårt att på förhand veta/beräkna.
Att linda runt ett motstånd är alltid no..no utom i detta fall!

Varför då?
Jo, titta på spolens funktion i kretslösningen.
-Vid audiofrekvenser och en bra bit över är spolen bara en kopparledning. Därför skall koppartråden/lindningen ha lågt motstånd. Vi vill ju inte förstöra förstärkarens dämpfaktor.
- Vi höga frekvenser ( långt, långt över det hörbara området) börjar spolens impedans att öka så att 10ohms motståndet till slut "tar över".
- om nu spolen "uppför sig lite illa"/är icke linjär spelar det ingen roll för audioområdet
- alltså, om motståndet bildar lite "kärna" för spolen spelar ingen roll.

Dock för feel good känsla och om man vill vara "renlärig" luftlindar man spolar och inte minst placerar dom så dom inte påverkar andra spolar eller ledningar.

Slutligen - ljudet blir inte bättre i den mening att du kommer höra skillnad. LM3886 blir mindre varm och du slipper "skjuta" några diskanter med högfrekvenssignal.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-06 11:16

Tack för bra info :)
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-06 23:27

Tangband skrev:Tack för bra info :)
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?


Den extra ledningslängd mellan LM3886 och RL//-kretsen borde inte utgöra nåt problem. Den tillför troligtvis lite induktans innan som inte bör vara problematiskt.

Fast jag vågar faktiskt inte lova. Ibland, när man grejar med t.ex LM3886 eller OP-förstärkare som har hög råförstrkning händer "konstiga saker".
Framförallt är jordpunkter kritiska men det påverkas inte här...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-07 10:28

jansch skrev:
Tangband skrev:Tack för bra info :)
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?


Den extra ledningslängd mellan LM3886 och RL//-kretsen borde inte utgöra nåt problem. Den tillför troligtvis lite induktans innan som inte bör vara problematiskt.

Fast jag vågar faktiskt inte lova. Ibland, när man grejar med t.ex LM3886 eller OP-förstärkare som har hög råförstrkning händer "konstiga saker".
Framförallt är jordpunkter kritiska men det påverkas inte här...


Det verkar gå att konstruera extremt bra förstärkare med lm3886 kretsen, läs tex här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.6443/

I vissa avseenden bättre mätvärden än Hypex nc400.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav jansch » 2019-09-07 14:25

Tangband skrev:
jansch skrev:
Tangband skrev:Tack för bra info :)
Måste spolen och motståndet placeras i närheten av utgången eller går det bra , säg , 10 cm efter LM 3886 eller rentav vid högtalarterminalerna ?


Den extra ledningslängd mellan LM3886 och RL//-kretsen borde inte utgöra nåt problem. Den tillför troligtvis lite induktans innan som inte bör vara problematiskt.

Fast jag vågar faktiskt inte lova. Ibland, när man grejar med t.ex LM3886 eller OP-förstärkare som har hög råförstrkning händer "konstiga saker".
Framförallt är jordpunkter kritiska men det påverkas inte här...


Det verkar gå att konstruera extremt bra förstärkare med lm3886 kretsen, läs tex här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.6443/

I vissa avseenden bättre mätvärden än Hypex nc400.


Jovisst!
Det var därför jag rekommenderade Neurochrome:s hemsida i tidigare inlägg.
Han (Tom) konstruerar inte bara bra förstärkare, han redovisar också teorin bakom och inte minst - han redovisar mätdata (hur ofta händer det med andra konstruktörer...)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Tangband » 2019-09-09 10:00

Jansch - kan jag kortsluta dessa ingångskondingar med en bit kabel ( de runda 10 mf ) .
I Dbx filtret sitter det redan kondensatorer på utgången. Behövs dessa då?

Eller är detta dumdristigt och det blir inget bättre ljud ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra slutsteg att driva diskanter med ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 10:44

Tangband skrev:Jansch - kan jag kortsluta dessa ingångskondingar med en bit kabel ( de runda 10 mf ) .
I Dbx filtret sitter det redan kondensatorer på utgången. Behövs dessa då?

Eller är detta dumdristigt och det blir inget bättre ljud ?


Det är högpassfiltret. Men du använder väl dess förstärkare enbart för diskant om jag förstått saken rätt, eller? Då kommer det inte ha någon betydelse (frekvensgångsmässigt) om kondingen är med i signalvägen eller inte (det är ju extremt mycket lägre i frekvens än du använder till diskant). Kondingen sitter där som skydd mot DC. Kan vara bra som skydd om man drar ur och sätter i kablar, vilket vanliga människor brukar göra titt som tätt utan att stänga av förstärkaren. Somliga bashögtalare kan gå sönder då. Bra högtalare brukar klara sådan manöver.

Sedan har du väl ändå en seriekonding till ditt diskantelement om jag inte heller minns fel... (bra som skydd)
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav Tangband » 2019-09-16 12:54

Nu är Thiele-filtret byggt. Min granne hade en induktansmätare jag fått låna. :)
Den andra och tredje bilden visar filtret till hälften lött färdigt. Spolen från ljudia på 0,1 mh är avlindad så det endast återstår ungefär två lager tråd, vilket blev 0,7 uH. Ca 20 varv blev det.
Motståndet från visaton är metalloxid på 10 ohm.
Nu är alla förbindelser lödda vilket gör det svårt att flytta förstärkarna - det är heller inte min avsikt.
Lådorna från Kjell och kabelavlastning vid hålen gjord med smältlim på insidan.
- polen direklödd med krympsladd över.

Hur det låter?- tja , jag återkommer om en timme :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav Tangband » 2019-09-16 16:02

Hmm... vet inte vad jag ska säga. Det låter definitivt lite annorlunda, det borde väl inte göra det ?

Grejen är att jag tycker det möjligen låter sämre nu- läs mer kliniskt och analytiskt i de övre registren. Lite hårdare ljud, mindre följsamt. Inbillning ?

En fråga jag ställer mig: firman Naim använde åtminstone förr inga spolar på utgången för de ansåg att det lät bättre utan. De lät istället kabeln stabilisera förstärkaren. De gillade inte heller metalloxid eller metallfilmsmotstånd. Är det spolen jag hör, eller motståndet ? All ström borde väl flyta genom spolen i det hörbara området, eftersom motståndet är på 10 ohm ?

Eller är det så att förstärkaren arbetar bättre nu- kan det påverka gainen i förstärkaren ? Kan det bli nån dB starkare diskant ?

Dumma frågor kanske- men är det någon som vet något om detta ?
Jag ska låta LR-boxen vara kvar i ett antal dagar för att se om det möjligen kan bara ett inspelningsproblem.

Edit: gjorde ett snabbt sinussvep , peak holdfunktionen i audiotools, med höger och sedan vänster högtalare med miken på stativ 1,2 meter ifrån on axis och det ser lika rakt ut som förr mellan 500-20000 Hz, alltså inom +- 2 dB inroom. Ingen felkoppling alltså.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav Tangband » 2019-09-16 16:53

Nu har jag sänkt diskanten 0,6 dB i Dbx filtret på vardera högtalare och nu upplevs boomern och diskanten spela tillsammans igen :)
Upplevd nivå verkar alltså bli 0,6 dB högre med LR kretsen påkopplat på pluspolen i förstärkaren. Kan detta stämma , eller är det placebo ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-16 18:04

Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav Tangband » 2019-09-16 20:18

Samtliga NAD jag tittat på verkar ha ett LR filter på utgången. Tex 3020 och 208

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c med extra filter

Inläggav Tangband » 2019-09-17 14:02

RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.


Efter noggran lyssning där jag konstaterade att musiken låter sämre med LR filtret så återställde jag t amp 40 c att spela utan LR filtret. Direktlödde högtalarkablarna , nu även + polen och på med krympslang.

Resultatet blev en klar förbättring jämfört med LR filtret, efter korrigering av nivån i Dbx:en tillbaka till ursprungliga gainen.

Dethär blev en viktig lärdom för mig- det som möjligen teoretiskt är bättre kan vara sämre ur subjektiv lyssningssynpynkt :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav i » 2019-09-17 16:31

Varför skulle det behövas en särskild sorts slutsteg för just diskanter?
Mundus Vult Decipi

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav hummaan » 2019-09-18 01:03

Till diskanten kan man väl har en lite nätt sak som inte behöver pumpa ut så många watt vid t.ex. 30Hz. i förhållande. Små nätta kondingar som inte tar så mycket plats t.ex.
Jag har över 20kg till mitt uttag på max 0,06W och det tar plats men jag tänket på att den skall klara rycket vid sjöslag i hemmet.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav jansch » 2019-09-19 00:21

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.


Efter noggran lyssning där jag konstaterade att musiken låter sämre med LR filtret så återställde jag t amp 40 c att spela utan LR filtret. Direktlödde högtalarkablarna , nu även + polen och på med krympslang.

Resultatet blev en klar förbättring jämfört med LR filtret, efter korrigering av nivån i Dbx:en tillbaka till ursprungliga gainen.

Dethär blev en viktig lärdom för mig- det som möjligen teoretiskt är bättre kan vara sämre ur subjektiv lyssningssynpynkt :)


Inom det hörbara området är det bara en snutt koppartråd som förlänger högtalarkabeln litegrann. Väldigt skumt (osannolikt) att den lilla koppartråden skulle vara "hörbar".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-19 14:05

jansch skrev:
Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har tre olika slutsteg och inget har spole och motstånd på utgången. Där sitter en kondensator och ett motstånd ner till jord på både Rotel och Quad-slutstegen.


Efter noggran lyssning där jag konstaterade att musiken låter sämre med LR filtret så återställde jag t amp 40 c att spela utan LR filtret. Direktlödde högtalarkablarna , nu även + polen och på med krympslang.

Resultatet blev en klar förbättring jämfört med LR filtret, efter korrigering av nivån i Dbx:en tillbaka till ursprungliga gainen.

Dethär blev en viktig lärdom för mig- det som möjligen teoretiskt är bättre kan vara sämre ur subjektiv lyssningssynpynkt :)


Inom det hörbara området är det bara en snutt koppartråd som förlänger högtalarkabeln litegrann. Väldigt skumt (osannolikt) att den lilla koppartråden skulle vara "hörbar".


Nej jag förstår ingenting. Men nu kör jag direktlött utan spole och motstånd och jag upplever att det låter bättre. Tack ändå för att jag fick kunskapen av dig att prova - på köpet lärde jag mig något mera om lm3886.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-19 14:08

i skrev:Varför skulle det behövas en särskild sorts slutsteg för just diskanter?


Det behövs inte så mycket effekt, däremot är det kanske bra med frekvenslinjäritet och lågt brus samt låg dist. Men det behövs kanske lika bra till att driva en boomer, förutom då högre effekt.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav i » 2019-09-19 14:23

Tangband skrev:
i skrev:Varför skulle det behövas en särskild sorts slutsteg för just diskanter?


Det behövs inte så mycket effekt, däremot är det kanske bra med frekvenslinjäritet och lågt brus samt låg dist. Men det behövs kanske lika bra till att driva en boomer, förutom då högre effekt.


Men är det verkligen så att man inte behöver "mycket" effekt till diskanter? Jag vet inte själv men har sett åsikter om att det behövs mycket effekt även för diskantregistret - förstås beroende på hur högt man spelar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-19 14:43

I regel går det åt nära nog lika mycket effekt i det registret. Det är lite beroende på vilken typ av musik som spelas. Dessutom är det beroende på vid vilken frekvens diskanten delas. En del diskanter delas vid t.ex. 1 kHz andra vid 5 kHz eller ännu högre.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-19 20:11

Det där stämmer väl inte, inte vid aktiv drift.
Det hela beror på delningsfrekvens, känslighet hos elementet osv. Vid biamping stämmer det.

Räkneexempel i mitt fall. Scanspeakdiskanten i HYBRIDDIST har en känslighet på 92 dB. Med waveguide blir det mera mellan 2,5 kHz ( där delningen är ) upp till 8 kHz, uppemot 5 - 6 dB högre känslighet= 98 dB för en watt in, om diskanten drivs helt aktivt. Ingen förlust sker heller med equaliseringen av waveguiden, om den görs i det aktiva filtret.

Boomern har en känslighet på 88,5 dB.

Det ger en differens på 9,5 dB .

Om tillräckligt mycket effekt till boomern vore kring 100 watt, så behövs det då bara ca 10-15 watt till diskanten .
Och då har vi inte tagit hänsyn till typisk effekt för de olika registren. Diskanten behöver bara spela mellan 2,5 KHz ( där den delas brant, aktivt med 24dB/okt ) och upp till 20000 Hz. Så kanske 5-10 watt vore tillräckligt på typiskt material.

Nu använder jag ju HYBRIDboxen i serie med diskanten och den innehåller ett motstånd och kondensator som själ lite effekt, men det behövs ändå betydligt mindre effekt till diskanten, eftersom den har högre känslighet och delas aktivt.

I en biampingsituation vore det däremot en dramatisk skillnad- här spelar båda förstärkarna hela registret och dämpas med passiva komponenter i delningsfiltret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-20 08:30

Tangband skrev:Det hela beror på delningsfrekvens, känslighet hos elementet osv.


Det var väl det jag skrev? Med en waveguide blir det ju en form av hornladdning. Inte går det åt nämnvärt mindre effekt till diskanten i t.ex. mina gamla Tympani än till basen när delningen ligger vid 1 kHz.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Morello » 2019-09-20 09:03

Tnagband,

Var har du RC-länken mot jord i din Zobel-länk.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-20 15:32

Morello skrev:Tnagband,

Var har du RC-länken mot jord i din Zobel-länk.

Hmm.. möjligen finns den redan inkonstruerad på kretskortet. Det var en thiele-krets jag byggde.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav RSG » 2019-09-26 11:51

Tryckte precis på "knappen" för att få en smidig mätförstärkare. Är det någon som har gjort modden på högpasset och vet på rakarm vilka komponenter som jag skall beställa?

Om inte så kanske någon kan tala om vad kappslingstypen på kondingarna heter?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-27 06:23

RSG skrev:Tryckte precis på "knappen" för att få en smidig mätförstärkare. Är det någon som har gjort modden på högpasset och vet på rakarm vilka komponenter som jag skall beställa?

Om inte så kanske någon kan tala om vad kappslingstypen på kondingarna heter?

/Johan


I den där tyska länken i början av tråden står det vilka kondensatorer det var, och storleken på dessa. Lycka till :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Eri » 2019-09-27 08:31

Änderungen: C3 10µF --> 150µF 6,3V, C14 10µF --> 100µF 35V.
Medlem i MEK

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav Tangband » 2019-09-27 15:39

RSG skrev:Tryckte precis på "knappen" för att få en smidig mätförstärkare. Är det någon som har gjort modden på högpasset och vet på rakarm vilka komponenter som jag skall beställa?

Om inte så kanske någon kan tala om vad kappslingstypen på kondingarna heter?

/Johan


Om du ändå ska in i apparaten, då skulle du kunna passa på att byta 071:an till TLE2071 ( modern ersättare ) eller opa 2134.

Det är ytmonterade grejor i t amp 40 c, så du behöver anpassade instrument för att kunna löda loss de gamla komponenterna.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav RSG » 2019-09-30 22:05

Fick hem steget.
Öppnade steget...
8O

IMG_20190930_215432_01.jpg
IMG_20190930_215432_01.jpg (372.06 KiB) Visad 6423 gånger


Inga ytmonterade kondensatorer längre...

Inga problem att hitta nya men hur kan detta påverka prestandan???

:?: /Johan

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bra slutsteg till diskanter: T amp 40c mfl

Inläggav darkg » 2019-09-30 23:44

Ytmonterade komponenter är bara i förekommande fall bättre pga mindre storlek och kortare anslutningar, så induktansen är lägre, i praktiken sannolikt totalt oviktigt i sammanhanget.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster