Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 17:07

gopnik skrev:
EmuMannen skrev:Då är jag mindre oroad för elementen eftersom jag inte tror de mår sämre av att monteras horisontellt kontra vertikalt.

Ja, alltså du tror fel. Men jag orkar inte förklara varför för någon som uppenbarligen inte är mottaglig. Lycka till med bygget.

Jo snälla förklara för jag vill verkligen veta. Och jag lovar att jag är jättemottaglig för verifierbara fakta och att jag gladeligen skall erkänna att jag hade fel så snart de är presenterade. Det är väl inte mer än rättvist på ett forum med namnet faktisk?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 17:38

gopnik skrev:Långtidsstabiliteten i upphängningen är ett problem, och både dynamisk och statisk vilolägesförskjutning ett annat.

Vad är en dynamisk vilolägesförskjutning?
gopnik skrev:Det är inte alls bra med en kraft på kanske ett hekto eller mer som konstant drar i elementet - åt samma håll.

Massan är väl densamma oavsett om elementet sitter monterat vertikalt eller horisontalt? Jag kan se att det kan dra "åt olika håll" i elementet vid vertikalt montage beroende på jämnviktscentrum (horisontalkomposanter) men på vilket sätt skulle detta vara mindre skadligt? De är förvisso mindre än när de adderas vid horisontalmontage men det går inte att bortse från vertikalkomposanterna vid vertikalmontage (samt hur de fördelar sig över upphängningen) eller hur?
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-15 19:06, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav niclas_f » 2019-06-15 18:22

Tittar man på symmetrier så är det rörliga i högtalaren symmetriskt kring en axel. Påverkan av gravitation på högtalaren borde väl då rimligtvis vara jämnast med symmetrilinjen parallell med gravitationsvektorn?

Rimligtvis säger jag eftersom jag inte vet.

Precis som EmuMannen är jag öppen för en annan logisk förklaring.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 19:03

niclas_f skrev:Påverkan av gravitation på högtalaren borde väl då rimligtvis vara jämnast med symmetrilinjen parallell med gravitationsvektorn?

Tack niclas_f, det var precis vad jag försökte säga. Sen vet jag inte om "jämnast" är bra eller dåligt eftersom jag inte vet om konstruktionen tagit hänsyn till skillnaden mellan "jämt" och "ojämt"? Vad jag kan se så verkar det inte så eftersom den symmetriska axeln vid vertikalmontage är vinkelrät mot gravitationsvektorn. Därav mina frågor (det var inte för att jävlas)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-15 19:36

Det hänger inte ner sig om det monteras vertikalt. Jag hade kunnat förklara principen men giter inte.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-15 22:47

EmuMannen skrev:
gopnik skrev:
EmuMannen skrev:Då är jag mindre oroad för elementen eftersom jag inte tror de mår sämre av att monteras horisontellt kontra vertikalt.

Ja, alltså du tror fel. Men jag orkar inte förklara varför för någon som uppenbarligen inte är mottaglig. Lycka till med bygget.

Jo snälla förklara för jag vill verkligen veta. Och jag lovar att jag är jättemottaglig för verifierbara fakta och att jag gladeligen skall erkänna att jag hade fel så snart de är presenterade. Det är väl inte mer än rättvist på ett forum med namnet faktisk?


Detta är högstadiefysik. F= mg.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav music4ever » 2019-06-15 23:11

Så ett element ska inte rikas neråt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav petersteindl » 2019-06-15 23:14

EmuMannen skrev:
gopnik skrev:Långtidsstabiliteten i upphängningen är ett problem, och både dynamisk och statisk vilolägesförskjutning ett annat.

Vad är en dynamisk vilolägesförskjutning?
gopnik skrev:Det är inte alls bra med en kraft på kanske ett hekto eller mer som konstant drar i elementet - åt samma håll.

Massan är väl densamma oavsett om elementet sitter monterat vertikalt eller horisontalt? Jag kan se att det kan dra "åt olika håll" i elementet vid vertikalt montage beroende på jämnviktscentrum (horisontalkomposanter) men på vilket sätt skulle detta vara mindre skadligt? De är förvisso mindre än när de adderas vid horisontalmontage men det går inte att bortse från vertikalkomposanterna vid vertikalmontage (samt hur de fördelar sig över upphängningen) eller hur?


Du har en fjäder t.ex. uppspänd i taket och en massa som hänger i fjädern. Då fjädern töjs till sitt viloläge på grund av massan som ju är en massa på grund av jordens gravitation, så blir fjädringen runt detta viloläge. Så länge fjädern är elastisk så är viloläget konstant. Men om fjädern är något plastisk så ändras viloläget med tiden på grund av plastisk deformation och massan närmar sig masscentrum för gravitationen. Lika är det hos ett högtalarelement där massan (membran + talspole) hänger vertikalt i fjädern (upphängning + spider). Men om fjädern är vinkelrät mot gravitationen så uppstår inte denna plastiska deformation av fjädern.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-16 00:30

music4ever skrev:Så ett element ska inte rikas neråt?

Nej, det är nästan alltid jättedumt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav paa » 2019-06-16 00:42

Tangband skrev:Emumannen, att baselement med tunga membran som riktas nedåt eller uppåt vid montering så småningom " hänger ned sig " är tyvärr ett faktum.
Man kan motverka detta genom att montera elementen tvärt-om med något års mellanrum. De belastas mycket mer vid spelning än vid ospelat förvaringstillstånd.
Man får även se upp med " mot-vägg " monterade baselement, det fungerar olika bra beroende på delningsfrekvens och en dsp för korrekt fördröjning av topparna är ett måste, åtminstone vid lite högre delningar än 80 Hz.

Det är inte enbart tyngden, ytan tyngden i förhållande till upphängningens styvhet som bestämmer nedhängningens storlek.
Det är så att oavsett membranets storlek eller tyngd, att ett elements resonansfrekvens bestämmer hur stor nedfjädringen är vid vertikalt montage.
Lägre resonansfrekvens ger helt enkelt större nedfjädring.
Sedan hur långtidseffekterna ser ut bestäms av materialegenskaperna hos främst spindeln, men även hos kantupphängningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-16 01:10

petersteindl skrev:
EmuMannen skrev:
gopnik skrev:Långtidsstabiliteten i upphängningen är ett problem, och både dynamisk och statisk vilolägesförskjutning ett annat.

Vad är en dynamisk vilolägesförskjutning?
gopnik skrev:Det är inte alls bra med en kraft på kanske ett hekto eller mer som konstant drar i elementet - åt samma håll.

Massan är väl densamma oavsett om elementet sitter monterat vertikalt eller horisontalt? Jag kan se att det kan dra "åt olika håll" i elementet vid vertikalt montage beroende på jämnviktscentrum (horisontalkomposanter) men på vilket sätt skulle detta vara mindre skadligt? De är förvisso mindre än när de adderas vid horisontalmontage men det går inte att bortse från vertikalkomposanterna vid vertikalmontage (samt hur de fördelar sig över upphängningen) eller hur?


Du har en fjäder t.ex. uppspänd i taket och en massa som hänger i fjädern. Då fjädern töjs till sitt viloläge på grund av massan som ju är en massa på grund av jordens gravitation, så blir fjädringen runt detta viloläge. Så länge fjädern är elastisk så är viloläget konstant. Men om fjädern är något plastisk så ändras viloläget med tiden på grund av plastisk deformation och massan närmar sig masscentrum för gravitationen. Lika är det hos ett högtalarelement där massan (membran + talspole) hänger vertikalt i fjädern (upphängning + spider). Men om fjädern är vinkelrät mot gravitationen så uppstår inte denna plastiska deformation av fjädern.

Med vänlig hälsning
Peter

Tack Peter för ett bra försök men jag köper inte resonemanget fullt ut. Du säger själv att "om fjädern är något plastisk så ändras viloläget med tiden på grund av plastisk deformation och massan närmar sig masscentrum för gravitationen", vilket är helt logiskt och i linje med fysikens lagar. Men då måste detta resonemang även gälla för fjädern om den är monterad vertikalt, eller hur? Jag har svårt att tro att upphängning + spider är helt stum i vertikalplanet (när den monterats vertikalt). Den är säkert stummare än om den monteras horisontellt men på samma gång så borde toleransen för plastisk deformation vara betydligt mindre tvärs talspolen än utefter centrumlinjen av konstruktionen. När det gäller krafterna som verkar på hela konstruktionen (membran, talspole, upphängning, spider etc.) så talar jag inte om basal fysik som F = mg. Visa mig hur krafterna i en helikopterrotor verkar vid hovring jämfört med vid planflykt. Att svara F = mg är inte fel men på samma gång lite av goddag yxskaft.

Såhär långt är det ingen som presenterat några som helst bevis för att vertikalt monterade element inte påverkas av plastisk deformation. På samma sätt saknas underlag för hur mycket ett horisontellt monterat element deformeras av denna plasticitet och hur deformationen varierar över tid. Utan dessa storheter så tycker i alla fall jag att det är svårt att tvärsäkert slå fast att det är skadligt att montera ett element horisontellt men inte vertikalt på grund av plastisk deformation. Ja jag vet att ni har element i garaget, på vinden eller i källaren som har "hängt ned sig". Det har jag också men de är från 70-talet! Skulle vi vetenskapligt undersöka element från 70-talet som varit monterade vertikalt så är jag rätt säker på att även de utsatts för någon form av plastisk deformation.

Men låt oss avsluta den här diskussionen i den här tråden för den har ingenting med avståndet till golvet att göra. Jag förstår att det finns de som oroar sig för vertikalt montage av element på grund av plastisk deformation. Jag accepterar det precis som jag hoppas att ni accepterar att jag inte är lika oroad som er...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav petersteindl » 2019-06-16 02:18

EmuMannen skrev:
petersteindl skrev:
EmuMannen skrev:Vad är en dynamisk vilolägesförskjutning?

Massan är väl densamma oavsett om elementet sitter monterat vertikalt eller horisontalt? Jag kan se att det kan dra "åt olika håll" i elementet vid vertikalt montage beroende på jämnviktscentrum (horisontalkomposanter) men på vilket sätt skulle detta vara mindre skadligt? De är förvisso mindre än när de adderas vid horisontalmontage men det går inte att bortse från vertikalkomposanterna vid vertikalmontage (samt hur de fördelar sig över upphängningen) eller hur?


Du har en fjäder t.ex. uppspänd i taket och en massa som hänger i fjädern. Då fjädern töjs till sitt viloläge på grund av massan som ju är en massa på grund av jordens gravitation, så blir fjädringen runt detta viloläge. Så länge fjädern är elastisk så är viloläget konstant. Men om fjädern är något plastisk så ändras viloläget med tiden på grund av plastisk deformation och massan närmar sig masscentrum för gravitationen. Lika är det hos ett högtalarelement där massan (membran + talspole) hänger vertikalt i fjädern (upphängning + spider). Men om fjädern är vinkelrät mot gravitationen så uppstår inte denna plastiska deformation av fjädern.

Med vänlig hälsning
Peter

Tack Peter för ett bra försök men jag köper inte resonemanget fullt ut. Du säger själv att "om fjädern är något plastisk så ändras viloläget med tiden på grund av plastisk deformation och massan närmar sig masscentrum för gravitationen", vilket är helt logiskt och i linje med fysikens lagar. Men då måste detta resonemang även gälla för fjädern om den är monterad vertikalt, eller hur? Jag har svårt att tro att upphängning + spider är helt stum i vertikalplanet (när den monterats vertikalt). Den är säkert stummare än om den monteras horisontellt men på samma gång så borde toleransen för plastisk deformation vara betydligt mindre tvärs talspolen än utefter centrumlinjen av konstruktionen. När det gäller krafterna som verkar på hela konstruktionen (membran, talspole, upphängning, spider etc.) så talar jag inte om basal fysik som F = mg. Visa mig hur krafterna i en helikopterrotor verkar vid hovring jämfört med vid planflykt. Att svara F = mg är inte fel men på samma gång lite av goddag yxskaft.

Såhär långt är det ingen som presenterat några som helst bevis för att vertikalt monterade element inte påverkas av plastisk deformation. På samma sätt saknas underlag för hur mycket ett horisontellt monterat element deformeras av denna plasticitet och hur deformationen varierar över tid. Utan dessa storheter så tycker i alla fall jag att det är svårt att tvärsäkert slå fast att det är skadligt att montera ett element horisontellt men inte vertikalt på grund av plastisk deformation. Ja jag vet att ni har element i garaget, på vinden eller i källaren som har "hängt ned sig". Det har jag också men de är från 70-talet! Skulle vi vetenskapligt undersöka element från 70-talet som varit monterade vertikalt så är jag rätt säker på att även de utsatts för någon form av plastisk deformation.

Men låt oss avsluta den här diskussionen i den här tråden för den har ingenting med avståndet till golvet att göra. Jag förstår att det finns de som oroar sig för vertikalt montage av element på grund av plastisk deformation. Jag accepterar det precis som jag hoppas att ni accepterar att jag inte är lika oroad som er...


Det funkar inte som du tror. Fjädern hos en bashögtalare är i princip enkom axiell. Om det inte är så, så slängs elementen eftersom de i så fall inte klarar en simpel kvalitetskontroll. Kontrollen kallas Rubb & Buzz. Högtalarelementet får då väldigt hög distorsion. Det är ovillkorligen så att membran + talspole enkom får röra sig axiellt och det handlar endast om 1 och endast 1 resonansfrekvens som bestäms av massa fjädersystemet. Skulle den kunna fjädra längs radien så existerar ytterligare en resonansfrekvens och då kan du slänga elementet. Sedan använder du ordet stum. Jag får inte ihop den ekvationen. Något går från elastisk till plastisk. Från att vara stumt är nästa steg ett brott. Det går av. Men låt säga att det skulle skilja en faktor 1000 mellan axiell och radiell elasticitet. Låt säga att plastisk deformation axiellt är 1 mm på 10 år. Då blir det 1 mm på 10000 år radiellt. Det behöver man inte bekymra sig över.

Jag vidhåller det jag skrev i tidigare inlägg angående kvartsvågsresonans som uppstår längsmed spalten mellan golv och bas + låda, d v s inte tvärs. Den resonansen är elak. Jag visade simulerade kurvor på detta fenomen. Jag vet att Stig Carlsson hade problem med detta fenomen på OA2212 och OA116. Vid resonans blir det ett fassprång från positiv till negativ fas som inte är att leka med då delningsfilter appliceras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Tangband » 2019-06-16 07:37

Intressant allt detta.
Finns det några saker att tänka på om man skulle montera basen mot bakväggen istället ? Jag menar tänkbara problem med delningsfrekvenser och integration med toppar ? Eller bör basen monteras på framsidan av basmodulen i linje med elementen till boomer-lådan ?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-16 07:55

petersteindl skrev:Sedan använder du ordet stum. Jag får inte ihop den ekvationen. Något går från elastisk till plastisk.

Fel av mig, jag började tanken med att den inte kan vara stum men använde felaktigt termen stum och stummare där jag avsåg elastisk och mindre elastisk. :oops:
petersteindl skrev:Men låt säga att det skulle skilja en faktor 1000 mellan axiell och radiell elasticitet. Låt säga att plastisk deformation axiellt är 1 mm på 10 år. Då blir det 1 mm på 10000 år radiellt. Det behöver man inte bekymra sig över.

Det här är ett resonemang som jag kan ställa upp på till 100%. Tack Peter för att du inte tappade tålamodet när jag mest var obstinat utan att du i stället fortsatte presentera fakta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt. Det vore fortfarande intressant att veta förhållandet mellan den plastiska deformationen vid vertikalt kontra horisontal montage. Om det verkligen är en faktor 1000 så finns det ingen som helst anledning att oroa sig för vertikalt montage. Men hur stor är den vid horisontalt montage? Det skiljer sig givetvis mellan element baserat på konstruktion och material men rent generellt. Är det 1mm på 10 år eller 50 år? Oavsett vilket så är inte jag särskilt oroad i det här specifika fallet eftersom det handlar om två små 8-tums subbasar som inte skall användas för musik.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav music4ever » 2019-06-16 10:52

gopnik skrev:
music4ever skrev:Så ett element ska inte rikas neråt?

Nej, det är nästan alltid jättedumt.


Intressant med tanke på att enligt Öhman så ska jag kunna ha två st baslådor i taket som kommer hänga ner.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-16 11:28

music4ever skrev:Intressant med tanke på att enligt Öhman så ska jag kunna ha två st baslådor i taket som kommer hänga ner.

Då finns det nog främst ett praktiskt skäl. Jag tänker att han vill ha baselementet på ett visst rumsmått som råkar motsvara lådans djup från taket. Och att placering mitt på väggen blivit ... konstigt?

Sen bygger inte Ingvar element riktigt som alla andra heller. De har högre Fs än många baselement, styv upphängning och lägre rörlig massa. Då blir problemet mindre.
Tittar man på gamla pX-basen så har den en rörlig massa på ca ett halvt hekto, Cms på 0.55 mm/N - och den statiska nedhängningen för ett friskt, nytt element är alltså mindre än 0.3 mm. Vilket man kanske kan leva med. För AX22, och då gissningsvis även gamla pP, är hänget 0.4 mm. Hur de båda ser ut efter 5-10-15 år vet nog bara Ingvar.
Vidare kan jag tänka mig att Ingvars basar har mindre problem med ffa dynamisk vilolägesförskjutning än många andra konstruktioner och därför lider mindre. Men det är nog med musiksignal påförd som de stora tappen sker. Tror jag.

Något jag tycker är lite latjo, nu när vi ändå pratar placering, är att han frångått den gamla profundusdesignen med elementet intryckt i hörnet mellan golv och vägg. För en som är framskjuten nog för att första destruktiva interferensen faktiskt ska påverka delningen. Samtidigt som det fortsatt är noga att porten hamnar uppåt. Sånt funderar jag över somliga söndagsförmiddagar. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav music4ever » 2019-06-16 13:36

Vill minnas att Ingvar byggde en nedåtriktad bas som såg ut som en pall/lampstativ till bamsefar.

Användarvisningsbild
Per_Kele
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2011-09-18

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Per_Kele » 2019-06-16 21:37

Jag har ett par subbar med 10 tums perless-element som spelar nedåt som är 4-5 år gamla. Om det är någon skillnad ljudmässigt då och nu är ju omöjligt att säga, jag kan i alla fall inte säga att de låter annorlunda. Men om nu viloläget har förskjutits så pass att det är hörbart, hur låter det då?

Går det att på något sätt mäta med mikrofon om viloläget har ändrats? Eller om xmax är annorlunda? Det hade varit intressant att få reda på. Subbarna är för övrigt slutna och har ett avstånd från upphängning till golv på ca 8-9 cm.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav jansch » 2019-06-16 22:00

Per_Kele skrev:Jag har ett par subbar med 10 tums perless-element som spelar nedåt som är 4-5 år gamla. Om det är någon skillnad ljudmässigt då och nu är ju omöjligt att säga, jag kan i alla fall inte säga att de låter annorlunda. Men om nu viloläget har förskjutits så pass att det är hörbart, hur låter det då?

Går det att på något sätt mäta med mikrofon om viloläget har ändrats? Eller om xmax är annorlunda? Det hade varit intressant att få reda på. Subbarna är för övrigt slutna och har ett avstånd från upphängning till golv på ca 8-9 cm.


Ja, det går att mäta med t.ex. med mic och ett digitalt oscilloskop (mäta dist)' eller också ett vanligt oscilloskop och bara titta på en sinus med läg frekvens men över resonansfrekvensen. Man ser vilken halvperiod som distar mest, d v s åt det håll X-centreringen förskjutits.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav spiii » 2019-06-18 21:02

Någonstans i mina gömmor har jag ett tolvtums bredbandselement som har varit horisontellt monterat.
Det har absolut "hängt ner sig". Till den grad att när man håller det vertikalt så har det nästan två vilolägen.
Alltså: Kring båda sidor om ett "normalt mekaniskt vilocentrum" är upphängningen väldigt slapp, men styvnar plötsligt efter några millimeters rörelse i båda riktningar.
Jag tänkte någon gång experimentera med att försöka behandla/värma spidern/kanten så att den axiella centreringskraftern kanske återgår till att bli lite mer linjär som man förväntar sig.
Nedhängning kan få högst påtagliga effekter vid horisontellt montage, se bara på alla 9710:or som har förlorat kanske halva symmetriska slaglängden i OA5 tex.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav jansch » 2019-06-20 23:10

spiii skrev:Någonstans i mina gömmor har jag ett tolvtums bredbandselement som har varit horisontellt monterat.
Det har absolut "hängt ner sig". Till den grad att när man håller det vertikalt så har det nästan två vilolägen.
Alltså: Kring båda sidor om ett "normalt mekaniskt vilocentrum" är upphängningen väldigt slapp, men styvnar plötsligt efter några millimeters rörelse i båda riktningar.
Jag tänkte någon gång experimentera med att försöka behandla/värma spidern/kanten så att den axiella centreringskraftern kanske återgår till att bli lite mer linjär som man förväntar sig.
Nedhängning kan få högst påtagliga effekter vid horisontellt montage, se bara på alla 9710:or som har förlorat kanske halva symmetriska slaglängden i OA5 tex.

/Sam


T o m vanligt på 9710:or som har suttit i "Carlssonlådor" att dom har förlorat HELA x-max, d v s sjunkit 1,75mm eller mer

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster