Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 14:01

Någon som har en bra algoritm för att räkna ut lämpligt avstånd mellan golv och en nedåtriktad subbas? Jag skall tillverka "fötter" till mina och skulle gärna vilja veta hur låga jag kan gör dem?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-09 14:08

Det behöver väl inte vara högre än att den totala öppna arean är minst lika stor som Sd på baselementet? För en 10-tummare i en 30x30 cm låda räcker det med 3 cm avstånd. Jag har en sådan som testlåda i detta nu :) ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav paa » 2019-06-09 14:15

Man vill nog ligga lite längre från gränsfallet än precis på gränsen. Det dubbla känns mer betryggande tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 14:26

Och sen är det något med att mäta från mitten av kanten också eftersom den ofta sticker ned lägre än baffeln eller hur? Men om den totala öppna arean (räknat från kantens lägsta punkt) runt lådan är >= 2 * Sd så borde jag klara mig, eller?

Ps. Det är ett 8-tums element. Diametern mitt på kanten är 165 mm och höjden på kanten är cirka 6 mm. Om man bara räknar med den cirkulära ytan så borde höjden bli 4.12 cm för Sd + 6 mm => runt 5 cm. Det dubbla är 10 cm så någonstans där emellan. Om jag i stället räknar med de "fötter jag tänkte bygga så sitter de 19 mm in från lådkanten. Yttermåttet på lådan är 30 * 30 cm. Jag gissar att "fötterna" blir i snitt runt 3 cm breda och då återstår 22.2 cm per sida => 88.8 cm runt om. För Sd motsvarar det en höjd på minst 2.4 cm + 6 mm för kanten. Så om jag kör med 6 cm ben så borde jag vara på den säkra sidan, hoppas jag. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav bakerman22 » 2019-06-10 21:51

Jag har 13 cm under en LMS 18 U.
Funkar bra. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-12 14:54

Det finns ju kommersiella konstruktioner att snegla på. Här t.ex. några som står på rätt korta fötter:
https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-DF.htm
https://audioengineusa.com/shop/subwoof ... subwoofer/
https://intl.pioneer-audiovisual.com/pr ... ers/s-21w/

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav jansch » 2019-06-12 21:38

Kalejdokom skrev:Det finns ju kommersiella konstruktioner att snegla på. Här t.ex. några som står på rätt korta fötter:
https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-DF.htm
https://audioengineusa.com/shop/subwoof ... subwoofer/
https://intl.pioneer-audiovisual.com/pr ... ers/s-21w/


Mms kommer att öka om avståndet mellan baffel och golv är litet. Detta behöver inte vara till nackdel men jag känner inte till något simuleringsprogram som tar hänsyn till detta.
Det svåra är ju att teoretiskt beräkna när avståndet har avgörande betydelse.
Jag gissar ( efter lite fundering) att först och främst måste arean som bildas av högtalarhålets omkrets multiplicerat med höjden mellan baffel och golv måste vara minst 4-5 ggr så stor för att ökningen av mms skall vara försumbar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav petersteindl » 2019-06-12 23:50

EmuMannen skrev:Någon som har en bra algoritm för att räkna ut lämpligt avstånd mellan golv och en nedåtriktad subbas? Jag skall tillverka "fötter" till mina och skulle gärna vilja veta hur låga jag kan gör dem?


Skall subbasen stå mot vägg eller i hörn?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-13 06:30

petersteindl skrev:
EmuMannen skrev:Någon som har en bra algoritm för att räkna ut lämpligt avstånd mellan golv och en nedåtriktad subbas? Jag skall tillverka "fötter" till mina och skulle gärna vilja veta hur låga jag kan gör dem?

Skall subbasen stå mot vägg eller i hörn?

En vägg (men inte kloss an).

Ps. Jag hittade följande på AVSForum (det är i alla fall någon form av algoritm och hänsyn taget till golvets inverkan, som verkar vara liten om baffeln är liten):

fbov skrev:I use a criteria of no constriction in air flow from the driver to the room, which I take to mean that the skirt area at the edge of the cone is equal or greater than the cone area.

Skirt area is the area of a cylinder the same diameter as the radiating diameter of the driver - D, extending from the driver to the floor (or other opposed surface) - h.
For Skirt Area = pi x D x h, and
Cone Area = pi x d^2 / 4,

Solving for minimum distance, h, skirt area equals cone area when h = D/4 (plus Xmax as a subwoofer's Xmax is a substantial fraction of it's D)

That insures good coupling between the driver and the room, but it's not the whole story. Absent the floor, the sub radiates according to the inverse square law. The presence of the floor restricts sub radiation to the skirt area, an area that increases linearly with distance until it reaches the edge of the baffle, where inverse square law again applies. This is the floor loading Bill mentions.

If the baffle is small (just finishing a 15" sub in a ~18" wide box), the effect is small. I have both a down-firing and a front-firing sub, same driver and amp. My sense is that their location matters more than their geometry, but then, location is huge for subs.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav jansch » 2019-06-13 09:55

EmuMannen skrev:
petersteindl skrev:
EmuMannen skrev:Någon som har en bra algoritm för att räkna ut lämpligt avstånd mellan golv och en nedåtriktad subbas? Jag skall tillverka "fötter" till mina och skulle gärna vilja veta hur låga jag kan gör dem?

Skall subbasen stå mot vägg eller i hörn?

En vägg (men inte kloss an).

Ps. Jag hittade följande på AVSForum (det är i alla fall någon form av algoritm och hänsyn taget till golvets inverkan, som verkar vara liten om baffeln är liten):

fbov skrev:I use a criteria of no constriction in air flow from the driver to the room, which I take to mean that the skirt area at the edge of the cone is equal or greater than the cone area.

Skirt area is the area of a cylinder the same diameter as the radiating diameter of the driver - D, extending from the driver to the floor (or other opposed surface) - h.
For Skirt Area = pi x D x h, and
Cone Area = pi x d^2 / 4,

Solving for minimum distance, h, skirt area equals cone area when h = D/4 (plus Xmax as a subwoofer's Xmax is a substantial fraction of it's D)

That insures good coupling between the driver and the room, but it's not the whole story. Absent the floor, the sub radiates according to the inverse square law. The presence of the floor restricts sub radiation to the skirt area, an area that increases linearly with distance until it reaches the edge of the baffle, where inverse square law again applies. This is the floor loading Bill mentions.

If the baffle is small (just finishing a 15" sub in a ~18" wide box), the effect is small. I have both a down-firing and a front-firing sub, same driver and amp. My sense is that their location matters more than their geometry, but then, location is huge for subs.


Jag tror man först måste fundera över VAD som på verkas av ett för litet avstånd mellan baffel/golv. Jag anser då att man i första hand bör fokusera på mms.
Ovanstående citat utgår ifrån att om baffelöppningen är lika med eller större än SD är det ok. Som jag skrev i mitt förra inlägg bör nog baffelöppningn vara 4-5 ggr större för att inte påverka. Formeln är korrekt, samma som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Perfector » 2019-06-13 10:03

dörrstoppar 30x30 mm koniska är utmärkt.
dom isolerar från återkoppling.
Det räcker med 3 stycken, 2 i fram och en i bak så hittar högtalaren jämnt golv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-13 12:22

jansch skrev:Jag tror man först måste fundera över VAD som på verkas av ett för litet avstånd mellan baffel/golv. Jag anser då att man i första hand bör fokusera på mms.

Så långt var jag med men hur räknar vi ut hur mycket mms påverkas?
jansch skrev:Ovanstående citat utgår ifrån att om baffelöppningen är lika med eller större än SD är det ok.

Nja, baffeln förutsätts vara liten också och så tror jag att han inte räknar med effekten av en eller flera väggar nära baffeln.
jansch skrev:Som jag skrev i mitt förra inlägg bör nog baffelöppningn vara 4-5 ggr större för att inte påverka.

Hur kom du fram till just 4-5 ggr större?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav paa » 2019-06-13 12:58

EmuMannen skrev:Hur kom du fram till just 4-5 ggr större?

Jag gissar att det är en approximation för "avsevärt större".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav petersteindl » 2019-06-13 15:06

EmuMannen skrev:
petersteindl skrev:
EmuMannen skrev:Någon som har en bra algoritm för att räkna ut lämpligt avstånd mellan golv och en nedåtriktad subbas? Jag skall tillverka "fötter" till mina och skulle gärna vilja veta hur låga jag kan gör dem?

Skall subbasen stå mot vägg eller i hörn?

En vägg (men inte kloss an).


Mellan golv och undersidan på basmodulen fås en kvartsvågsresonans. Det blir lite olika beroende på hur basen står.

Här står basen i hörn.
Sub2_Geometri.png
Sub2_Geometri.png (43.76 KiB) Visad 3849 gånger


Då fås sådan tonkurva.
Sub2_SPL.png
Sub2_SPL.png (95.25 KiB) Visad 3849 gånger


Det blir då en peak i tonkurvan åtföljt av utsläckningar.

Men det är denna peak som jag tycker är elak. Hur mycket mindre den blir enbart mot golv och vägg, vet jag inte. Basen är 10". Med större bas blir det än mer uttalat och vid lägre frekvens motsvarande högtalarbaffelns storleksförändring.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-13 15:17

paa skrev:
EmuMannen skrev:Hur kom du fram till just 4-5 ggr större?

Jag gissar att det är en approximation för "avsevärt större".

:lol: :lol: :lol: :lol: .. :lol:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav paa » 2019-06-13 15:49

EmuMannen skrev:
paa skrev:
EmuMannen skrev:Hur kom du fram till just 4-5 ggr större?

Jag gissar att det är en approximation för "avsevärt större".

:lol: :lol: :lol: :lol: .. :lol:

Precis!
Jag valde approximation för "klart större", dvs 2 gånger, sen finns ju även "rejält mycket större" och då är det 10 gånger som gäller!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav jansch » 2019-06-14 00:07

Att jag tycker 4-5 ggr större är att då kan man se det som försummbart ur ett akustiskt perspektiv. Hade inte "dubbelt så hög volym" motsvarat ca 8-10dB(SPL) utan följt en linjär kurva hade jag valt 10 - 20 ggr större avstånd.

Man måste också ha i minnet att ljud och så komplexa beräkningar som påverkan av Mms p g a avstånd till golv är oerhört svårt att kalkylera matematiskt och därmed borde mätas upp istället.
Det är inte bara Mms som påverkas utan också akustiska impedansen bl.a (tror jag).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-14 16:21

Låter som att vi snart har en ny tumregel: Nedåtriktad subbas är inge bra. :D

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-15 01:18

Det är en mycket gammal, fin faktiskttumregel. :D Problemen är flera. Luftspalten mellan golv och element är nog det minsta. Långtidsstabiliteten i upphängningen är ett problem, och både dynamisk och statisk vilolägesförskjutning ett annat. Det är inte alls bra med en kraft på kanske ett hekto eller mer som konstant drar i elementet - åt samma håll.
Framför allt är det helt onödigt att ha elementet nedåt. Nästan alltid har man minst en vägg man kan rikta elementet mot i stället, om man vill skydda eller slippa se det.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 06:58

gopnik skrev:Framför allt är det helt onödigt att ha elementet nedåt. Nästan alltid har man minst en vägg man kan rikta elementet mot i stället, om man vill skydda eller slippa se det.

Mot väggen skall en plate-amp riktas och själva elementen måste skyddas från en busig valp (det är hela iden med att rikta dem nedåt, samt att det skall se mer ut som ett "stativ" än en sub). Frågan är hur lång långtidsstabiliteten är? Innan det blir ett problem så har de säkert bytts ut mot något annat... :lol:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-15 09:04

Det lär finnas någon magisk formel, baserad på t/s-parametrar, som avgör om elementet är lämpligt för horisontalmontage. Någon har säkert koll på den.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Perfector » 2019-06-15 09:06

Kalejdokom skrev:Det lär finnas någon magisk formel, baserad på t/s-parametrar, som avgör om elementet är lämpligt för horisontalmontage. Någon har säkert koll på den.

Håll elementet i luften och kolla så den inte saggar när den har magneten nedåt eller uppåt.
Gamla Peerlesselement med 70 mm magnet till 8 eller 10" korg var hopplösa på det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav darkg » 2019-06-15 10:44

Kalejdokom skrev:Det lär finnas någon magisk formel, baserad på t/s-parametrar, som avgör om elementet är lämpligt för horisontalmontage

Perfector skrev:Håll elementet i luften och kolla så den inte saggar när den har magneten nedåt eller uppåt.


Det låter ju rimligt att det kan vara så, vissa element är redan som nya olämpliga - men det är nog också så att en del element saggar med tiden. Har jag hört.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 12:07

darkg skrev:Det låter ju rimligt att det kan vara så, vissa element är redan som nya olämpliga - men det är nog också så att en del element saggar med tiden. Har jag hört.

Men är högtalarelement verkligen konstruerade för vertikalläge? Jag menar att om du monterar dem i horisontalläge så fördelar sig gravitationen jämt runt hela elementets motor och upphängning. Rent "hållfasthetsmässigt" måste det vara mer fördelaktigt (då belastningen fördelas likformigt över hela konstruktionen) än att ~50% belastas "uppifrån" och ~50% "nedifrån" som det blir i vertikalläge (borde även bli en sjuvande kraft i stället för en dragande). Om nu inte elementen är konstruerade för detta? Men i så fall borde de vara märkta med en pil "monteras uppåt", typ. Jag vet att element kan sagga efter många års horisontalmontage men gäller inte detsamma för vertikalmonterade (det kanske bara är svårare att detektera)? Finns det någon som verkligen har evidens för att horisontalmontage är mer skadligt för elementen än vertikalmontage? I annat fall är detta en metadiskussion baserat på ren spekulation... 8O
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-15 12:29

EmuMannen skrev:
gopnik skrev:Framför allt är det helt onödigt att ha elementet nedåt. Nästan alltid har man minst en vägg man kan rikta elementet mot i stället, om man vill skydda eller slippa se det.

Mot väggen skall en plate-amp riktas

Ha den nedåt i stället. Den mår mycket mindre dåligt av det än elementet.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Tangband » 2019-06-15 14:32

gopnik skrev:
EmuMannen skrev:
gopnik skrev:Framför allt är det helt onödigt att ha elementet nedåt. Nästan alltid har man minst en vägg man kan rikta elementet mot i stället, om man vill skydda eller slippa se det.

Mot väggen skall en plate-amp riktas

Ha den nedåt i stället. Den mår mycket mindre dåligt av det än elementet.


Beror väl på vid vilken frekvens det delas ? Vid vilken delningsfrekvens börjar det bli problem med tex en mot väggen riktad subbaselement ? Om det delas vid 200 Hz kan jag tänka mig att det blir trouble om det ska integrerad sömlöst med ett par toppar ? Eller menar du delning vid 80 Hz eller lägre?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 14:55

gopnik skrev:
EmuMannen skrev:
gopnik skrev:Framför allt är det helt onödigt att ha elementet nedåt. Nästan alltid har man minst en vägg man kan rikta elementet mot i stället, om man vill skydda eller slippa se det.

Mot väggen skall en plate-amp riktas

Ha den nedåt i stället. Den mår mycket mindre dåligt av det än elementet.

Frågan är hur det påverkar kylningen när kylflänsarna är konstruerade för vertikalmontage? Då är jag mindre oroad för elementen eftersom jag inte tror de mår sämre av att monteras horisontellt kontra vertikalt. Om det hade varit ett stort problem så borde tillverkarna skicka med en varningstext. Dessutom levereras element nästan alltid i lådor som travas med elementen i horisontalläge. Vojne vojne! Hur länge har de legat på lager i horisontalläge? Element borde komma med ett bäst före datum om de lagras horisontalt! :roll:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav Tangband » 2019-06-15 15:54

Emumannen, att baselement med tunga membran som riktas nedåt eller uppåt vid montering så småningom " hänger ned sig " är tyvärr ett faktum.
Man kan motverka detta genom att montera elementen tvärt-om med något års mellanrum. De belastas mycket mer vid spelning än vid ospelat förvaringstillstånd.
Man får även se upp med " mot-vägg " monterade baselement, det fungerar olika bra beroende på delningsfrekvens och en dsp för korrekt fördröjning av topparna är ett måste, åtminstone vid lite högre delningar än 80 Hz.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav gopnik » 2019-06-15 16:46

EmuMannen skrev:Då är jag mindre oroad för elementen eftersom jag inte tror de mår sämre av att monteras horisontellt kontra vertikalt.

Ja, alltså du tror fel. Men jag orkar inte förklara varför för någon som uppenbarligen inte är mottaglig. Lycka till med bygget.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan golv och nedåtriktad subbas?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-15 17:04

Tangband skrev:Emumannen, att baselement med tunga membran som riktas nedåt eller uppåt vid montering så småningom " hänger ned sig " är tyvärr ett faktum.

Det ifrågasätter jag inte men i så fall så borde ett vertikalmonterat element också "hänger ned sig". Vilket som är värst låter jag vara osagt eftersom jag inte vet (och jag undviker gärna att bombsäkert hävda något som jag inte har belägg för vilket tyvärr är allt för vanligt på diverse forum på nätet). Rent logiskt tycker jag att ett horisontalmonterat element borde "hänga" med kraften jämt fördelad runt hela upphängningen. Detta borde vara en "skonsammare" belastning (för upphängningen) än att hänga vertikalt då det borde innebära en ojämnare belastning av upphängningen. Och om konens jämnviktscentrum sitter med någon form av offset i förhållande till upphängningen så borde det innebära någon form av vridmoment (något som inte borde vara önskvärt med tanke på inpassning av talspole etc). Men det är bara vad jag känner rent intuitivt baserat på traditionell mekanik och hållfasthetslära. Kanske är högtalarelement konturerade för denna "ojämna" belastning i vertikalläget men i så fall borde det kanske finnas markeringar på elementen så att de exempelvis inte monteras 90 grader fel. Men så länge ingen kan presentera något konkret i frågan så förblir detta mest tyckande och ren spekulation. Så fram med någon form av bevis för att horisontalt monterade element "hänger ned sig" på ett mer skadligt sätt än vertikalt monterade.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster