RogerJoensson skrev:Javisst svängde du från "Kondensator-mikrofoner är däremot väldigt känsliga oavsett vilket upptagningsmönster de använder för att snappa upp allt ljud från omgivningen. " -Men du återkom liksom till detta och andra konstigheter om vad som låter bra i en människas öron och vad som inte gör det (apropå frekvensraka mickar) och att eq inte bra (utan att ha, som jag tycker, vettiga argument) osv. När man trodde att vi var på någorlunda samma nivå eller bara hade accepterat varandras ståndpunkter, så drog du fram gearslutztråden och då var vi som sagt tillbaka på ruta ett. Om du hade någon avsikt med den tråden som jag missuppfattade, så må det vara hänt, men jag är inte människa att klura ut vad den i så fall skulle kunna vara.
Som sagt, jag ska försöka utgå från att du är helt öppen för vilka de faktiska orsakerna och sambanden kan vara. -Även att en del missförstånd kan ha uppstått pga kommunikationsproblem.
Japp du har rätt, jag borde ha skrivit följande men är inte helt säker på att det inte kan misstolkas:
"Av mina och vad jag kan bedömma (genom läsning på nätet) vara fallet med de flesta andra kondensator-mikrofoner är att de oavsett valt upptagningsmönster (njure, rundtagande, åtta) är väldigt känsliga för att snappa upp ljud från omgivningen. Klart mer än de dynamiska mikrofoner jag testat och vad jag kan bedömma (genom läsning på nätet) vara fallet med de allra flesta andra dynamiska mikrofoner".
------------------------------
Jag står fortfarande fast vid att den raka mikrofonen inte nödvändigtvis är det rätta valet för att den slutgiltiga inspelningen ska bli mest och närmast snarlik ursprungshändelsens ljud som möjligt.
Kortfattat så är det p.g.a. mikrofonernas placering för att kringgå deras underlägsenhet jämnfört med den mänskliga hörseln.
Har du testat att lyssna hur det låter om du placerar ditt ena öra till vänster 3 meter ovanför violinisten och det andra örat till höger 5 meter längre bort, 3 meter ovanför celloisten?
Har du testat hur trovärdig inspelningen blir om du placerar mikrofonerna på bästa lyssningsplats?
De mikrofoner som lyckas snappa upp ljudet av ursprungshändelsen bäst och mest likt det ljud det mänskliga örat hör från lokalens bästa lyssningsplats är de rätta mikrofonerna, oavsett hur mycket de färgade ljudet på den position de var placerade på.
--------------------------------------
Att du inte tycker mina argument är vettiga vad gäller EQ är jag inte bekymrad över, jag är nämligen ganska säker på att du hade hittat på motargument oavsett vad jag hade sagt.
Du har såklart all rätt i världen att tycka att det är en lysande ide att spela in först, och sen försöka forma ljudet till önskat resultat i efterhand. Kör på!
--------------------------------------
Gearslutz-tråden var adresserad till trådskaparen. Den handlar om samma ämne som vi diskuterar här.
Vad Tarzan finner vara intressant i den kan jag inte svara på, kanske bara det faktum att merparten upplever skillnader mellan dessa mikrofontyper vad gäller upptagningen av rumsljud, inte bara på det forumet utan i hela världen.
Jag spekulerar inte om att min dynamiska mikrofon tar upp mindre rumsljud, det ÄR så.
Vad gäller andra dynamiska mikrofoner som jag inte har någon egen erfarenhet av så kan jag inte vara lika säker, kanske har alla andra i världen fel angående deras dynamiska mikrofoner?
Är en Ferrari verkligen en snabbare bil än en Fiat, jag har aldrig jämfört men det finns en tydlig tendens att det är så om man läser på nätet.
---------------------------------------------------------------
P.S. Att jag ibland missar att besvara någon fråga kan dels beskyllas av att jag kanske inte uppfattat den som en fråga, inte nödvändigtvis för att jag undviker den.
Jag har även ett heltidsarbete på sidan av mitt forum-deltagande som kommer ivägen då och då, vilket gör att någon fråga ibland glöms bort att besvaras, förlåt. Jag tror jag har besvarat de flesta nu?