RogerJoensson skrev:Mikar med krokigheter leder ofta till ett slutljud som spretar i alla möjligt riktningar samtidigt. Det kan låta vasst och jävligt, men samtidigt sunkigt och eländigt av den anledningen.
Försök att kröka till det med eq misslyckas många gånger. Det blir annorlunda med andra problem istället. Nu behöver dynamiska mikar inte vara jättekrokiga, men många är det och dom används frekvent (det gäller även en hel del kondensator mikar dessvärre). Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan). Fördelen med det är att det blir mycket enklare att forma med Eq efteråt om det skulle behövas och att lyckas få det som man vill. Är micken krokig är det många gånger nästan omöjligt få till det optimalt, utan att andra fel dyker upp. Fel som sedan lever jävel i mixen.
Och slutligen, jo jag tycker att dynamiska mikar många gånger är undermåliga bra kondensatormikar. Men de kan mycket väl låta bättre än dåliga kondensatormikarna som också finns. osv. osv. Jag gillar som du kanske förstår inte de enkla tumreglerna och slutsatserna, eftersom de gärna blir felaktiga (beroende på situation).
Jag håller inte med om det fetmarkerade alls.
När det kommer till sång är valet av mikrofon högst personligt, en viss mikrofon kan passa en persons röst ypperligt medans den kan vara rena katastrofen för en annan. Det är inte sällan det i en studio provas fram vilken typ av mikrofon som passar sångaren bäst, det kan mycket väl vara den med mest färgning som vinner för den aktuella rösten.
Det är mycket bättre att välja rätt mikrofon från början och undvika att använda EQ i den mån det går, för med varje ingrepp man i efterhand tvingas göra för att forma ljudet desto längre kommer man från det naturliga ljudet.
Det är det där tänket att man ska korrigera saker i efterhandsproduktionen som är det största felet med dagens musikproduktioner som jag ser det, att ta till verktyget equalizer i alla möjliga delar av musiken gör att allt blir "skevt", lägg in lite av denna skevhet lite här och lite där så har musiken i sin helhet tagit stora steg från det naturliga ljudet.
Det är nog därför många av oss föredrar äldre musikproduktioner, demo-inspelningar och ordnade live-framträdanden i TV och radio just för att det sällan varit någon som varit framme och manipulerat sönder det naturliga ljudet.
Den dynamiska mikrofonen jag har är en fantastisk mikrofon. Den passar allt från skrikiga rocksångare till mer lågmält förutsatt att mikrofonens karaktär passar den aktuella sångarens röst, som den gör för herren i videon här nedan.
Och så här mäter den: