Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Inspelningar av musik kan, som jag ser det, indelas i 2 kategorier.
1.) Dokumentation av ett musikevent.
2.) Kreation av ett musikevent.
Dokumentation är helt enkelt att man dokumenterar ett färdigt konstverk. Jag betraktar musik som konstverk. Musik är en konstart. Låten är verket. Det kan vara inspelning av symfoniorkester som spelar Sibelius eller andra verk.
Kreation är själva komponerandet av musikverket. I dagens kreationer ingår det att skapa sound och det kan vara elektroniskt skapat eller akustiskt. I skapandeprocessen ser jag alla knep och knåp som verktyg för skapande. Man kan köra röster genom en distburk eller på annat sätt förvränga röster till oigenkännbarhet, hur det än må bli. Man kan välja vilken mik som helst, även trasiga mikar, och allt enligt konstnärens tycke och smak just för stunden. Det är det som är det kreativa. Ofta är det fler konstnärer i team som gör sin sak i kreationen. Till slut godkänns kreationen av teamet.
Att klaga på det kreativa med en slags måttstock man har satt för dokumentation visar för mig enbart att man inte förstått musik som konstart. Sedan kan man gilla eller ogilla konsten eller konstverket, men det är subjektivt personligt för var och en. Det skall man vara glad för så länge möjligheten finns. Det kan komma en dag då det inte längre är tillåtet att gilla något eller att ogilla något och då har den fria tanken istället blivit en styrd tanke som kontrolleras av någon slags tankeväktare som rapporterar till överstetankestyrenheten som beordrar total terminering av de människor som enligt normen är felkonstruerade och därmed saknar livsduglighet enligt tankeväktarna.
Sådant kommer först smygande pö om pö tills någon med tillräcklig auktoritet smäller till fällan och då är det för sent.
Så, njut av tankefrihet, gällande konst innefattandes musik, så länge det må vara.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerJoensson skrev:Peter, jag har svårt att se vem (eller vad) din kommentar riktade sig till eller emot. Kanske var det bara en allmän reflektion utan precis koppling till det vi gnabbat om? -Annars vore det kanske bra om du preciserade dig, så att man kan veta om du missförstått något.
juanth skrev:petersteindl skrev:Inspelningar av musik kan, som jag ser det, indelas i 2 kategorier.
1.) Dokumentation av ett musikevent.
2.) Kreation av ett musikevent.
Dokumentation är helt enkelt att man dokumenterar ett färdigt konstverk. Jag betraktar musik som konstverk. Musik är en konstart. Låten är verket. Det kan vara inspelning av symfoniorkester som spelar Sibelius eller andra verk.
Kreation är själva komponerandet av musikverket. I dagens kreationer ingår det att skapa sound och det kan vara elektroniskt skapat eller akustiskt. I skapandeprocessen ser jag alla knep och knåp som verktyg för skapande. Man kan köra röster genom en distburk eller på annat sätt förvränga röster till oigenkännbarhet, hur det än må bli. Man kan välja vilken mik som helst, även trasiga mikar, och allt enligt konstnärens tycke och smak just för stunden. Det är det som är det kreativa. Ofta är det fler konstnärer i team som gör sin sak i kreationen. Till slut godkänns kreationen av teamet.
Att klaga på det kreativa med en slags måttstock man har satt för dokumentation visar för mig enbart att man inte förstått musik som konstart. Sedan kan man gilla eller ogilla konsten eller konstverket, men det är subjektivt personligt för var och en. Det skall man vara glad för så länge möjligheten finns. Det kan komma en dag då det inte längre är tillåtet att gilla något eller att ogilla något och då har den fria tanken istället blivit en styrd tanke som kontrolleras av någon slags tankeväktare som rapporterar till överstetankestyrenheten som beordrar total terminering av de människor som enligt normen är felkonstruerade och därmed saknar livsduglighet enligt tankeväktarna.
Sådant kommer först smygande pö om pö tills någon med tillräcklig auktoritet smäller till fällan och då är det för sent.
Så, njut av tankefrihet, gällande konst innefattandes musik, så länge det må vara.
Med vänlig hälsning
Peter
Det här var ett väldigt bra formulerat svar som sammanfattar det hela bra även för Billie Eilish tråden där subjektivt tyckande blandas ihop med vad ett flertal tycker är felkonstruerad musik.
viewtopic.php?f=6&t=68896&p=2053983&hilit=Eilish#p2053983
RogerJoensson skrev:Peter, jag har svårt att se vem (eller vad) din kommentar riktade sig till eller emot. Kanske var det bara en allmän reflektion utan precis koppling till det vi gnabbat om? -Annars vore det kanske bra om du preciserade dig, så att man kan veta om du missförstått något.
RogerJoensson skrev:Det var ett exempel rent generellt, men samtidigt påverkat sådant som du tidigare hänvisat till som låtandes välljudande och naturligt och som jag tyckte lät direkt skadat (om inte mitt minne spelar mig ett spratt) och därtill märkliga påstådda samband. Så lite av varje.
goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
Nu hoppar jag i skyddsgraven.
Band: The Frames
Album: For The Birds
Följande låtar rekomenderar jag men hela skivan låter fantastiskt.
Friends & Foe https://tidal.com/track/7496432
Santa Maria https://tidal.com/track/7496433
goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
Nu hoppar jag i skyddsgraven.
goat76 skrev:PJ Harvey - Rid of Me.
...
Jag står fortfarande fast vid att den skivan är en bra ej komprimerad produktion som finns tillgänglig på Spotify.
goat76 skrev:Hör den till de mest välljudande albumen i världen? Nej, det gör den inte.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
Nu hoppar jag i skyddsgraven.
Om jag tycker det låter särskilt bra? -Nej det gör jag inte, kanske hyggligt bitvis, men jag har ingen direkt åsikt om det valda soundet eftersom där liksom inte är något som triggar något hos mig, men jag tror att om man verkligen gillar musiken så bidrar det säkert till att lyfta alla intryck. Då kanske man faktiskt uppskattar att det låter fan bitvis, i slutet på Santa Maria t ex. Ser man det som ett konstnärligt uttryck som man uppskattar så är det ju helt rätt, men det är svårt att hålla med om "högsta klass" när det distar och "limmar på nollan" på det viset. Jag har liksom inga referenser som säger att det kan vara högklassigt.
RogerJoensson skrev:Sen vill jag minnas (jag kan ha fel) att du även i andra trådar hävdat att sådant som jag tycker är uppenbart hårdmastrat låter hyggligt dynamiskt. Men skit samma. Vi kan stanna vid att vi tycker olika i den frågan. Det är ju i stort fråga om smak.
goat76 skrev:Det där visar att du är väldigt begränsad till din egen musiksmak, du inte har förmågan att höra att en inspelning har hög kvalitet bara för att du inte gillar musiken.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Sen vill jag minnas (jag kan ha fel) att du även i andra trådar hävdat att sådant som jag tycker är uppenbart hårdmastrat låter hyggligt dynamiskt. Men skit samma. Vi kan stanna vid att vi tycker olika i den frågan. Det är ju i stort fråga om smak.
Jag vill minnas (men jag kan ha fel) att du i någon tråd tyckte att Robyns nyaste skiva var det bästa du någonsin hört produktionsmässigt, visst var det så?
goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.
goat76 skrev:När det kommer till sång är valet av mikrofon högst personligt, en viss mikrofon kan passa en persons röst ypperligt medans den kan vara rena katastrofen för en annan. Det är inte sällan det i en studio provas fram vilken typ av mikrofon som passar sångaren bäst, det kan mycket väl vara den med mest färgning som vinner för den aktuella rösten.
RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
Måste miken vara krokig för att det ska låta naturligt?
Skulle det låta mindre naturligt om man väjer att färga med eq än om man färgar med en krokig mik?
osv.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
Måste miken vara krokig för att det ska låta naturligt?
Skulle det låta mindre naturligt om man väjer att färga med eq än om man färgar med en krokig mik?
osv.
Ursäkta mig, men verkar inte dina frågor vara minst sagt underliga?
Kram.
goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!
Det skulle vara intressant om du med din inspelningsutrustning kunde spela in några upprepade ”korta” ljud, där man får höra direktljudet och även hur reflexerna ter sig av handklappningar, röster eller liknande.
Har du två mikrofon-ingångar i din mikrofonförstärkare så att du kan rigga upp både din dynamiska och kondensator-mikrofon på samma plats tätt nära varandra riktade precis åt samma håll?
goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!
Det skulle vara intressant om du med din inspelningsutrustning kunde spela in några upprepade ”korta” ljud, där man får höra direktljudet och även hur reflexerna ter sig av handklappningar, röster eller liknande.
Har du två mikrofon-ingångar i din mikrofonförstärkare så att du kan rigga upp både din dynamiska och kondensator-mikrofon på samma plats tätt nära varandra riktade precis åt samma håll?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!
Det skulle vara intressant om du med din inspelningsutrustning kunde spela in några upprepade ”korta” ljud, där man får höra direktljudet och även hur reflexerna ter sig av handklappningar, röster eller liknande.
Har du två mikrofon-ingångar i din mikrofonförstärkare så att du kan rigga upp både din dynamiska och kondensator-mikrofon på samma plats tätt nära varandra riktade precis åt samma håll?
En sådan test handlar skillnader i riktverkan och inte om den där övernaturliga förmågan att sortera bort svaga ljud.
-Fantasier som står att läsa i din gearslutzlänk och på andra ställen i Googleuniversitetet.
För att det du nu föreslår ska vara meningsfullt och rättvist så måste man välja mickar med identisk riktverkan vid alla frekvenser, avstånd och riktningar. Det kommer annars att gå att få skillnaderna att slå över både till den dynamiska och kondensatormickens fördel, beroende på vilka mikrofoner man väljer att testa och vilket utfall man önskar.
Om man däremot vill bevisa att dynamiska mikrofoner är intelligent målsökande, så kan man ju lura sig själv och andra genom att ta en kondensatormick med låg riktverkan (varför inte en rundtagande mätmik när man ändå är igång, så att man får veta hur korkad och dålig en sådan är) och jämföra den med en dynamisk njure.
Vill man veta den lite mer objektiva sanningen så får man vara betydligt noggrannare. Då kanske man kan få fram fakta som är objektivt meningsfull. Jag tror inte att man skulle få fram att dynamiska mikrofoner har något slags inbyggd bakgrundsreducering som har med dynamisk vs kondensator att göra (såvida inte de provade dynamiska mickarna, har något slags inbyggd tröskeleffekt, vilket samtidigt borde ge upphov till kraftig dist).
jansch skrev:Att rigga upp 2 mic:ar bredvid varann och göra mätningar är oftast riktigt problematiskt...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster