Placering för att minimera buller?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Placering för att minimera buller?

Inläggav David_A » 2019-06-20 23:21

Håller på att göra om huset till ett tvådelat boende.Övervåningen kommer hyras ut, och jag bo i källaren. Har lite funderingar angående om placeringen av stereon har någon större betydelse för hur mycket basljudet fortplantar sig till övre våningen?

Jag har följande scenario: En före detta trappa som kommer att byggas igen mellan våningarna kommer att vara den svaga punkten som jag ser det, i övrigt är det betongbjälklag. Givetvis kommer den att byggas igen hyfsat med väggar runt, och trappen(som blir kvar för framtiden) hamnar alltså i ett eget slutet rum som jag tänkte fylla så gott det går med isolering.

Ena väggen i lyssningsrummet kommer att ligga i anslutning till före detta trapphuset. Motsatt vägg i rummet ligger mot garaget utanför huset.
Jag kan orientera stereon att spela MOT trapphuset, eller FRÅN trapphuset. Kommer detta att ha något egentlig inverkan på hur mycket just basljudet fortplantar sig i trapphuset?
Finns vissa fördelar att spela mot trapphuset, iom att ytterväggen är hårdare och därmed ger bättre basstöd åt basmodulerna. Trapphuset kommer ju dessutom att agera viss absorbent bakom lyssningsplats.
Men jag ser hellre till att optimera för mindre störning för grannen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Placering för att minimera buller?

Inläggav paa » 2019-06-21 14:36

Bygg framför allt igen trapprummet med förslagsvis ett lager OSB plus två lager gips och se till att det inte finns några luftspringor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Placering för att minimera buller?

Inläggav gopnik » 2019-06-21 15:26

Jag tror att det är lämpligast att tänka på hur man kan skapa riktverkan. Alltså många moduler på både höjd och bredd. Med lägre kapacitet per modul för att hålla kostnaden i schack.

Det kommer inte spela alls så stor roll i vilken ände av rummet man spelar, som hur väl man kan rikta ljudet mot lyssnaren och inte ovanvåningen. Samt att man bygger igen tätt och isolerande, som paa påpekar.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster