Hjälp mig förstå mina högtalare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav Hoffen » 2019-06-22 15:27

Hej!

För ca ett år sen hittade jag ett par kvartsvågspipor avsedda för fostex fe103E element på blocket.
Då priset var klart fördelaktigt gjordes en resa för inköp.

Sedan dess har de spelat med olika 4" element av olika anledningar (tm)

Häromkvällen började jag fundera över -hur- de egentligen fungerar och jag undrar om jag tänkt halvdant rätt.

Yttermått är (i mm) 165*155*1260, byggda i 22mm mdf. Invändit klädda med dämpmatta längs väggarna.
Pipan har en öppning på 120*120mm.

Slutsatser och frågor:

1) Luftpelaren i pipan beter sig vid avstämningsfrekvensen (och multipler av den 3:e, 5:e och 7:e överton?) som en kolv vars vibrationer förstärker vissa frekvensområden. Stämmer det?

2a) Jag räknade på avstämningen och fick fram 60Hz, kan det verkligen stämma? Den borde vara större om det stämmer?
2b) Bestäms pipas avstämning enbart av längden, eller spelar några övriga dimensioner/parametrar in?

3) Invändig tvärsnittsarea av pipan >= elementarean; är detta av konstruktionsmässiga skäl, eller finns det någon annan anledning?

4) Hur långt bör det vara mellan bakstycket av elementet och bakre innervägg? 1,5xelementdiametern? Mer? Mindre?

5) Med dessa slutsatser, ponera att jag bygger lådor avsedda för 12" bredbandare med innermåtten (i mm) 360*225*1215.
Skulle det a) ge mig en avstämning om ca 60Hz och b) ens fungera eller blir det för lite utrymme bakom elementet?

Har jag missat något?

Help me Faktiskt, you're my only (nåja) hope :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav Perfector » 2019-06-22 16:04

Hittade denna
http://www.drkrupp.se/hifi/box_kvartvagspipa.html
Samt ett program om det nu finns kvar
http://www.drkrupp.se/hifi/program/tl-kv.zip
Dessutom behövs denna DLL-fil
http://www.drkrupp.se/program/vbrun300.zip
Här kan du se en bild av programmet
http://www.drkrupp.se/hifi/box/tl-kv-program.gif

Dessvärre verkar det inte gå i w10 eller ens w7.
Krävs nog en urgammal XP om man vill köra det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav Hoffen » 2019-06-22 16:15

Tack för länkarna perfector, tyvärr går nog programmet inte att köra för mig heller, jag har inte ens windows.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-22 16:56

Jag tycker HornResp funkar rätt bra för att simulera kvartsvågspipor. Resultatet kan vara lite knepigt att tolka men när man väl fått häng på programmet så är det riktigt smidigt.

Ps. Om du behöver hjälp att komma igång så är detta en rätt bra introduktion. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav paa » 2019-06-22 17:08

En 4" eller 5" bredbandare i en sådan pipa kan ge ett förförande ljud.
Man kan då får för sig att om man bara tar ett lite större element, som kanske har dubbekon som kanske ger lite mer bas och lite mer diskant så kommer det att bli nästan perfekt.
Fast det behövs nog en subwoofer, kommer man på...
Och kanske en superdiskant skulle vara pricken över i?

Men, när man stoppar in större och flera element och mer pengar i en konstruktion, så öppnas möjlighet att lyckas bättre med helt andra kompromisser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-22 18:12

paa skrev:En 4" eller 5" bredbandare i en sådan pipa kan ge ett förförande ljud ... Fast det behövs nog en subwoofer, kommer man på ... Och kanske en superdiskant skulle vara pricken över i?

Been there, done that, got the T-shirt. :( Perfekt om man inte behöver så mycket SPL. Själv är jag på väg tillbaka till tre-vägare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav dewpo » 2019-06-22 19:32

:) Och när man går på stora 3 vägare, Så är plötsligt lämpligt lyssnings avstånd 4 - 7 meter från högtalaren 8O
Och nytt boende måste inhandlas, Helst med separat lyssnings rum i flygelbyggnad :roll:

Nä jag har fastnat för bredbandare med basstöd, Mitt vardagsrum är helt enkelt inte stort nog för flervägs-högtalare :oops:
Och kommer man för nära flervägs högtalare så kollapsar stereobilden fullständigt :?

Men man ska inte säga aldrig, Någon gång har jag tänkt att prova 8” coaxial element delat till subwoofer.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig förstå mina högtalare.

Inläggav EmuMannen » 2019-06-22 20:14

dewpo skrev::) Och när man går på stora 3 vägare, Så är plötsligt lämpligt lyssnings avstånd 4 - 7 meter från högtalaren 8O Och nytt boende måste inhandlas, Helst med separat lyssnings rum i flygelbyggnad :roll:

Mitt vardagsrum är 6 x 9 meter med öppningar åt alla håll! 8O Lyssningsavståndet är sällan kortare än 4-5 meter...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster