Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-24 22:31

Har sökt men kan inte hitta någon tråd som svarar på min frågor. Och ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag.

Har en Marantz SR7009, en minidsp balanserad och två slutsteg. Tänker mig följande koppling.
AVR -> minidsp -> Crown CTs600 -> 2 st basar per kanal.
-> Crown CT4150 (4 kanalar) -> 3 st Jamo D500

Jag har tidigare läst en guide ämnad för pre-out sub -> minidsp, där det beskrivs hur man mäter upp utgångsspänningen på AVRn genom att mäta (multimeter) på baksidans kontakter och justera max utspänning via kanalnivå inställningen. Genom detta förfarande är man säker på att inte mata minidspn med högre spänning än den klara ta emot. Nackdelen med detta blir då att man inte längre kan använda AVRs kanalnivå för att ställa korrekt ljudnivå, detta måste göras via slutsteget gain -kontrol och SPL mätare. Och således kan man inte kan nyttja Audyssey för peq och nivåmatchning.
Sida 21.
https://www.oaudio.de/out/media/Multi-Sub_SetUp2x4.pdf#page37

Ni som kör AVR-> minidsp-> PA slutsteg med gain kontroll. Hur gör ni för att vara säkra på att inte klippa minidspn men även kunna nyttja autokalibrering ( och Audyssey)?

Andra frågan är hur ni säkerställer att ni får tillräcklig utspänning till slutsteg (AVR-> slutsteg) för att säkerställa att ni får ut full effekt från slutsteget? Det vill säga om min AVR har 1,2V ut på pre-out och slutsteget 1,4V ingångskänslighet, så kommer jag aldrig få ut max från slutsteget. Manuellt kan jag då öka kanalnivån så jag ligger på minst 1,4V pre-out (mäter med multimeter), och därefter justerar in korrekt ljudnivå via slutstegets gain kontroll och SPL mätare. Nackdelen blir igen att jag inte kan nyttja Audyssey för peq eller nivåmatchning. Och det finns även en risk att om jag ändå nyttjande auto kalibrering så lägger den kanalnivåerna helt galet fel, ex 0,7 V pre-out och då kommer jag bara nyttja 50% av slutsteget effekt.

Jag kanske är helt ute och cyklar men då hoppas jag någon verkligen ger mig en korrekt genomgång av hur man skall göra detta.

Marantz specas 1,2 V output
Minidisp Bal är konfigurerad till ingångskänslighet 2 V (kan ändra med jumper till 0,9 V ) och fast utgångsspänning på 2V
CTs600 ingångskänslighet 1.4 V
CT4150 ingångskänslighet 1.4 V

Mvh
Niklas

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav jansch » 2019-06-24 23:19

Alla förstärkare är konstruerade med mer förstärkning (förstärkningsfaktor) en vad som normalt behövs. Detta gäller i synnerhet förförstärkare och möljigheter med bas/diskantkontroll och loudess mm ökar utstyrningsförmågan ytterligare

Om du spelar en helt vanlig låt på en vanlig stereo kommer full utstyrning (när förstärkaren börjar klippa) vara vid kanske halvt uppdragen volymkontroll eller kanske "klockan 2" på volymkontrollen. Då är det inte ovanligt att du har tillgång till MINST 10ggr mer spänningsförstärkning än vad du behöver.

Den absolut vanligaste åtgärden för att fä så bra ljud som möjligt är att se till att signalen förstärks så tidigt som möjligt i kedjan för att minimera brus och minska brumkänslighet etc. Man vinner dock inget på att ha så hög signal att man måste dämpa senare i kedjan.

Du kan inte utgå ifrån specad ingångskänslighet så länge du inte har kontroll över vad mediat har för utstyrning. Det blir lite fel att stirra sig blind på t.ex 1,4 volt när skillnader på över 10dB är helt normalt för programmaterial eller en baskontroll kan hissa signalen 12dB eller mer.
i praktiken måste du räkna med en marginal på kanske 20ggr

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-25 11:15

Tack för svaret men tyvärr blir jag inte klokar på hur jag skall göra i praktiken. Finns det någon tumregel att följa gänade hur slutstegens gain skall stå, minidspn ingångs och utgångs "gain" i mjukvaran etc för att sedan bara låta autokalibrera systemet?

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-25 11:40

Pratade med Septon för att få deras input och han föreslog att ställa slutstegens gain så högt som möjlig så länge det låter bra för att nyttja så mycket av steget effekt, och justera allt från Marantzen. Det var så man gjorde inom PRO världen. Låter logiskt, så skall testa och se hur det funkar. Synpunkter?

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-25 13:42

Funderar om verkligen Septon killen har rätt. Läst detta på Crown FAQ
Should I have the level controls on my amplifier turned all the way up?
It depends on the system and how much gain you have prior to the amplifier. The level control can be thought of as an input attenuator. It does not limit the power available from the amplifier. With the level controls turned down the amplifier can still reach full rated output power, it just takes more drive level from your mixer to achieve it. Generally, you should set the mixer's individual channel fader and master gain to 0 dB, then adjust the amplifier level controls to the desired sound level.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav jansch » 2019-06-27 21:11

niklasmagnus skrev:Pratade med Septon för att få deras input och han föreslog att ställa slutstegens gain så högt som möjlig så länge det låter bra för att nyttja så mycket av steget effekt, och justera allt från Marantzen. Det var så man gjorde inom PRO världen. Låter logiskt, så skall testa och se hur det funkar. Synpunkter?


Konstigt råd...

Utan att känna till dina grejor: se till att du har bra utstyrning på förstegen , anpassa slutsteget sedan så det tål åtminstone "klockan 2" om du har vanlig volymratt.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav Kraniet » 2019-06-27 22:16

Testa audessey noga. För mig är det bara en försämring.
Förutom för surroundhögtalarna jag använder (bredbandare) som låter bättre med audyssey
Mvh
Magnus

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-28 10:21

jansch skrev:
niklasmagnus skrev:Pratade med Septon för att få deras input och han föreslog att ställa slutstegens gain så högt som möjlig så länge det låter bra för att nyttja så mycket av steget effekt, och justera allt från Marantzen. Det var så man gjorde inom PRO världen. Låter logiskt, så skall testa och se hur det funkar. Synpunkter?


Konstigt råd...

Utan att känna till dina grejor: se till att du har bra utstyrning på förstegen , anpassa slutsteget sedan så det tål åtminstone "klockan 2" om du har vanlig volymratt.


När jag börjar fundera kring detta råd så går emot allt jag läst tidigare. Håll så hög signal så tidigt i kedjan som möjligt. Dessutom skriver Crown själv att gain kontrollen inte styr effekten.

Kraniet skrev:Testa audessey noga. För mig är det bara en försämring.
Förutom för surroundhögtalarna jag använder (bredbandare) som låter bättre med audyssey


Provade en fullstädning mätning igår och spelade like olika filmscener och musik. Känner mig tveksam till Audyssey, låter inte naturligt med verken Reference eller Flat. Om jag förstått så påverkar LR Bypass bara basen vid stereo lyssning, dock vid surroundljud så påverkas även Center och surrisar. Hmm, ska testa lite mer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav Tangband » 2019-06-28 20:18

Alla mätprogram typ audyssey som mäter vid lyssningsplats och på närliggande ställen runt lyssningsplatsen mäter inte högtalarnas ljud utan rummets.
Det fungerar inte ovanför 80 Hz. Ska rumskorrigering fungera med mätning från lyssningsplats så måste korrigeringen göras under rummets första resonans mellan två väggar. Det innebär nästan alltid att det blir under 76 Hz ( taket/golvet ) . Det finns tre stora resonanser som uppstår i ett normalt rum med 4 väggar-alla under 80Hz. Ljudets hastighet i 20 graders värme är 343 m/s. Med ett måttband och papper och penna kan du räkna ut exakt vid vilken frekvens resonanserna uppstår. Du behöver inte ens mäta med mikrofon.

Ska korrigering av frekvensgången ovanför 80 Hz göras med en dsp måste man sätta mikrofonen nära högtalaren ( ca 1,3 meter eller mindre ) och bara mäta en enda högtalare och helst individuella element i olika vinklar ( alla övriga högtalare avstängda ).

Mellan 76 Hz -300 Hz är du (ofta, beroende på rummets storlek ) nere under rummets schröderfrekvens där ljudvågorna studsar hejvilt runt i rummet och det blir i praktiken omöjligt att korrigera dessa frekvenser korrekt med en dsp. Om du flyttar dig 20 cm från lyssningsplatsen ändras nämligen frekvensen på de peakar du vill korrigera.

Det går förstås att göra i ett helt ljuddämpat rum eller utomhus där det inte finns några väggar, men sådana korrigeringar saknar förankring i verkligheten, eftersom du alltid lyssnar i ett riktigt rum.

Slutligen kan en DSP bara minska amplituden på rumsresonanserna under 76 Hz, aldrig ta bort dem helt. För att ta bort dem krävs massiv dämpning i rummet.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-28 20:54, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav Tangband » 2019-06-28 20:47

Angående gain så är väl en bra regel att ha så hög förstärkning som är möjligt i början. Men man bör nog kolla vad som låter bäst i verkligheten. Om signalkällan/försteget låter pressat vid hög gain så blir det kanske bättre med högre förstärkning senare i kedjan av apparater ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav jansch » 2019-06-29 11:54

niklasmagnus skrev:
jansch skrev:
niklasmagnus skrev:Pratade med Septon för att få deras input och han föreslog att ställa slutstegens gain så högt som möjlig så länge det låter bra för att nyttja så mycket av steget effekt, och justera allt från Marantzen. Det var så man gjorde inom PRO världen. Låter logiskt, så skall testa och se hur det funkar. Synpunkter?


Konstigt råd...

Utan att känna till dina grejor: se till att du har bra utstyrning på förstegen , anpassa slutsteget sedan så det tål åtminstone "klockan 2" om du har vanlig volymratt.


När jag börjar fundera kring detta råd så går emot allt jag läst tidigare. Håll så hög signal så tidigt i kedjan som möjligt. Dessutom skriver Crown själv att gain kontrollen inte styr effekten.

/quote]

"gain" är slutstegets spänningsförstärkning (eller ett förstegs spänningsförstärkning). Detta har INGENTING att göra med hur mycket effekt slutsteget kan ge.
se det såhär:

Om du har en signalkälla, som ger 1mV (t.ex grammofon) måste du ha en total "gain" ( i detta fall spänningsförstärkning) på 10 000 ggr för att få ut 25W i 4ohm.

Du kan då t.ex välja att ha en förförstärkare som ger 1000ggr "gain" och ett slutsteg som har 10ggr vilket då ger 10 000ggr totalt. Då matas alltså slutsteget med 1Volt signal.
MEN!
Du kan också ha en förförstärkare med 10ggr "gain" men då måste slutsteget ha1000ggr. Då matas slutsteget med 10mV signal.

(eller alla andra kombinationer som ger 10 000ggr)

Det andra exemplet är en dålig lösning normalt då signalen är svag genom hela förförstärkaren vilket medför ökat brus och brumkänslighet.
Alltså, så hög signal som möjligt och "så fort" som möjligt för att få hög dynamik.

Sedan är det ju ofta så att gränssnittet mellan försteg /slutsteg brukar vara 200mV för amatörgrejor och 1,6V för proffsgrejor.
(Men det var enklare att räkna i huvudet med mina valda siffror i exemplen ovan)

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-29 19:49

jansch skrev:
niklasmagnus skrev:
jansch skrev:
Konstigt råd...

Utan att känna till dina grejor: se till att du har bra utstyrning på förstegen , anpassa slutsteget sedan så det tål åtminstone "klockan 2" om du har vanlig volymratt.


När jag börjar fundera kring detta råd så går emot allt jag läst tidigare. Håll så hög signal så tidigt i kedjan som möjligt. Dessutom skriver Crown själv att gain kontrollen inte styr effekten.

/quote]

"gain" är slutstegets spänningsförstärkning (eller ett förstegs spänningsförstärkning). Detta har INGENTING att göra med hur mycket effekt slutsteget kan ge.
se det såhär:

Om du har en signalkälla, som ger 1mV (t.ex grammofon) måste du ha en total "gain" ( i detta fall spänningsförstärkning) på 10 000 ggr för att få ut 25W i 4ohm.

Du kan då t.ex välja att ha en förförstärkare som ger 1000ggr "gain" och ett slutsteg som har 10ggr vilket då ger 10 000ggr totalt. Då matas alltså slutsteget med 1Volt signal.
MEN!
Du kan också ha en förförstärkare med 10ggr "gain" men då måste slutsteget ha1000ggr. Då matas slutsteget med 10mV signal.

(eller alla andra kombinationer som ger 10 000ggr)

Det andra exemplet är en dålig lösning normalt då signalen är svag genom hela förförstärkaren vilket medför ökat brus och brumkänslighet.
Alltså, så hög signal som möjligt och "så fort" som möjligt för att få hög dynamik.

Sedan är det ju ofta så att gränssnittet mellan försteg /slutsteg brukar vara 200mV för amatörgrejor och 1,6V för proffsgrejor.
(Men det var enklare att räkna i huvudet med mina valda siffror i exemplen ovan)


Tack för det :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-13 13:51

Ni som kan sånt här.
Rotel RB-1582 MkII: GAIN
RCA: 26.5dB
INPUT SENSITIVITY
Line Level Inputs (RCA): 1.9V

NAD 208:
Gain: 29 dB
Input sensitivity: 1.6V

Vad blir skillnaden i volym som man måste skruva upp/ned jämfört de båda slutstegen för att få samma ljudtryck ur högtalarna?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-13 18:27

Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-13 18:34

RogerGustavsson skrev:Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).


Tack! :D

Skruva upp 1db med Rotel jämfört NAD?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-13 18:52

Ja, det skulle kunna vara rätt. Har inte kollat vad du är ute efter. Är det en jämförelse av de båda eller vill du matcha nivåerna mellan t.ex. bas och resten?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-13 19:24

Tänkte om det gick att räkna ut med hjälp av information hur mycket man behövde höja/sänka på försteget när man bytte slutsteg. För att få samma volym ur högtalarna. Men det kanske inte går?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-13 19:50

Jo, det är möjligt. 1 dB är rätt lite men fullt hörbart.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-16 07:43

RogerGustavsson skrev:Jo, det är möjligt. 1 dB är rätt lite men fullt hörbart.


Verkar som Roteln spelar 1-1.5db starkare vid samma volym. Enligt mina egna rätt ovetenskapliga undersökningar. Tack för hjälp! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav Morello » 2020-06-16 10:06

RogerGustavsson skrev:Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).


Skillnaden i nivå givet samma pådrag på försteget är 29-26,5=2,5 dB
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-16 10:24

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).


Skillnaden i nivå givet samma pådrag på försteget är 29-26,5=2,5 dB


NAD eller Rotel spelar starkare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 11:44

genstruktur skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).


Skillnaden i nivå givet samma pådrag på försteget är 29-26,5=2,5 dB


NAD eller Rotel spelar starkare?


NAD. Den förstärker signalen 2,5 dB mer än Rotel, som Morello visar i den lilla beräkningen.

Vid samma inställning på förförstärkaren, alltså!

NAD kan också spela starkare, men bara 1 dB starkare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-16 13:27

Hmm okej var ju lite förvånande och stämde inte alls med mina egna efterforskningar. Som var helt ovetenskapliga :mrgreen:

Varför bara en db starkare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 14:12

genstruktur skrev:Hmm okej var ju lite förvånande och stämde inte alls med mina egna efterforskningar. Som var helt ovetenskapliga :mrgreen:

Varför bara en db starkare?


Skilj på förstärkning och max utspänning (eller uteffekt, om du vill). Din Rotel förstörker inte lika mycket som din NAD, det skiljer 2,5 dB. Men om du krämar på mer på ingången till din Rotel, så kan den ta emot 1,5 dB mer innan det klipper. Men då händer det, vare sig du vill eller inte. Utspänning vid klipp skiljer alltså 1 dB mellan NAD och Rotel, enligt uträkning ovan.

Vi tar ett exempel.

Du använder din förförstärkare och din NAD, säg. Du skruvar upp till det klipper i slutsteget. Du monterar nu en 10 dB dämpsats mellan förförstärkaren och NAD:en. Nu måste du skruva upp försteget 10 dB till innan det klipper, men det blir precis lika starkt som innnan! Hajar du? Eller sabbade jag allt, nu? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-16 14:55

Jag tror jag är med :), men hade trott att NAD lämnade i alla fall dubbelt så mycket effekt som Rotel i 8ohm av vilket jag förstår borde leda till att NAD kunde spela i alla fall dubbelt så starkt. Typ 3db starkare innan klipp.

Tack för att du försöker få mig förstå. Och ni alla andra i tråden!

Edit: Vet i fan, jag kanske inte är med ändå :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav MacBruce » 2020-06-17 02:07

genstruktur skrev:Jag tror jag är med :), men hade trott att NAD lämnade i alla fall dubbelt så mycket effekt som Rotel i 8ohm av vilket jag förstår borde leda till att NAD kunde spela i alla fall dubbelt så starkt. Typ 3db starkare innan klipp.

Tack för att du försöker få mig förstå. Och ni alla andra i tråden!

Edit: Vet i fan, jag kanske inte är med ändå :mrgreen:


Ursäkta Ot: Vad betyder "Vet i fan" — om du analyserar uttrycket? (Det ursprungliga uttrycket är "det vete fan": dvs "det må (kan endast) fan veta"). ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-17 08:59

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Rotel ger 40.15 V ut (21.135x1.9).
NAD ger 45.09 V ut (28.184x1.6).
Skillnaden är 1 dB. (förutsatt jag räknat rätt).


Skillnaden i nivå givet samma pådrag på försteget är 29-26,5=2,5 dB


Men det blir väl inte samma pådrag för samma nivå ut? Det var väl det frågan gällde?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav Morello » 2020-06-17 09:37

Samma nivå ut blir det om försteget skruvas ned/upp 2,5 dB i det ena fallet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-17 11:41

Hmmm :)

Jag har NAD 208 inkopplad och spelar, låt oss säga, på volym 60 på försteget. Sen byter jag till Roteln och höjer till 62.5 på försteget. Då borde, det enligt uträkningen, spela exakt lika starkt ur högtalarna. Allt annan lika. Är det korrekt uppfattat?


Men sen var det något om max effekt ut. Alltså NAD är väl uppmätt till typ 500w 8ohm och borde kunna spela dubbelt så starkt som Roteln som är specad 200w 8ohm. Vet inte om det finns några mätningar på Roteln? Jag har inte hittat i alla fall.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med externt steg och utgång-/ingångsspänning

Inläggav genstruktur » 2020-06-17 12:02

MacBruce skrev:
genstruktur skrev:Jag tror jag är med :), men hade trott att NAD lämnade i alla fall dubbelt så mycket effekt som Rotel i 8ohm av vilket jag förstår borde leda till att NAD kunde spela i alla fall dubbelt så starkt. Typ 3db starkare innan klipp.

Tack för att du försöker få mig förstå. Och ni alla andra i tråden!

Edit: Vet i fan, jag kanske inte är med ändå :mrgreen:


Ursäkta Ot: Vad betyder "Vet i fan" — om du analyserar uttrycket? (Det ursprungliga uttrycket är "det vete fan": dvs "det må (kan endast) fan veta"). ;-)


Får skylla på att jag är från Göttlaborg. Vi gör saker lite annorlunda. Fast bättre :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster