QLN special?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

QLN special?

Inläggav spiii » 2019-06-29 23:14

Köpte dessa, mycket av nyfikenhet. (säljarens bild)
1.jpg
1.jpg (237.99 KiB) Visad 2524 gånger

Skulle enligt säljaren vara QLN, specialbyggda av en tekniker på QLN. Hade tydligen funnits i någon studio.
Lådorna är mycket kraftiga och snyggt tillverkade. ca. 90 cm höga med en vikt per styck på omkring 40 kg och fotavtryck på 50x50 cm.
Framsidan är vertikal, medan baksidan lutar något "framåt".

Jag mätte inte materialtjockleken i lådan men jag bedömer att det är ca. 25-30 mm MDF med egen kammare till basen.
Filtret sitter i botten av lådan och bestod av ganska många komponenter, tyvärr tog jag ingen bild. -Får ev. återkomma med det.
Lådorna är omlackade på senare tid och det har sprutats en del färg på dämpskummet inne i lådan, men finishen är bra.
Basen verkar vara sk. "aperiodiskt avstämd" med vad som ser ut att vara Dynaudios Variovent.

10-tums basen är omärkt förutom "Made in Denmark" och "Quality Speaker" Kanterna är bytta, ser ut att vara välgjort. Dock verkar lättjan ha slagit till när basen skulle återanslutas eftersom man har använt billiga presskabelskor istället för att löda.
QLN bas.jpg
QLN bas.jpg (420.12 KiB) Visad 2524 gånger

Mellanregistret är Dynaudio 15W-7508
dynaudio 15w-7508.jpg
dynaudio 15w-7508.jpg (433.56 KiB) Visad 2524 gånger

Diskant: Vifa D26TG-35
Vifa D26TG-35.jpg
Vifa D26TG-35.jpg (430.18 KiB) Visad 2524 gånger

Diskanten har dämpningsmotstånd pålödade på ett inte alltför seriöst sätt...
Diskantdämpning.jpg
Diskantdämpning.jpg (428.33 KiB) Visad 2524 gånger

Elementen är inte försänkta och jag funderar på att göra det.
Dom spelar bra men dom är väldigt effektkrävande, mycket okänsligare än någon annan högtalare jag någonsin haft.

Är det någon som kan sprida lite ljus rörande dessa pjäser? QLN finns väl inte längre?

Är det en dålig idé att försänka elementen, förutom att man måste lacka om?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: QLN special?

Inläggav juanth » 2019-06-30 00:37

Spännande.
Jag har inte så mycket att tillföra men att försänka elementen 2-3 mm borde väl inte påverka mer än ytterst marginellt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: QLN special?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-30 08:08

Ser ut som kompetenta element (för sin tid). Även beskrivningen låter som någon tänkt till.

Försänka skulle jag inte ge mig på om jag inte var 100% säker på att få till det bra - vore tråkigt att sabba en kompetent byggd låda på kuppen. Då hade jag hellre satt filt på baffeln eller nå't.

Det mest "akuta" jag skulle ge mig på med dessa vore att få upp dem på välanpassade SD-fötter.


Spelar kanske mindre roll om QLN är inblandat eller ej... spelar de bra och är one-of-a-kind så är det ju roligt i sig. QLN-aspekten har väl mest betydelse för att hålla försäljningsvärdet uppe, då. Men med lite tur kanske någon hör av sig som vet något om dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: QLN special?

Inläggav Erik_Johansson » 2019-06-30 08:44

Mats Andersen som drev (och återigen driver numera) QLN på den tiden skulle nog gärna svara på frågan om vad dessa högtalare är för något och om de har något med honom att göra.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: QLN special?

Inläggav Perfector » 2019-06-30 10:07

Känsligheten kan vara ett resultat av filterkonstruktionen för att räta ut ojämnheter i elementens frekvensgång.
Om dom i övrigt låter musik så låt dom vara då dom med största sannolikhet är gjorda så bra man kan göra det.
QLN är fina grejor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: QLN special?

Inläggav paa » 2019-06-30 14:43

Möjligen skulle det vara bra att försänka diskanterna och mellanregistren så deras fronter ligger i plan med baffeln. Basarna tror jag inte man vinner något alls på att försänka.
Den sträcka som dom sticker ut är bara en bråkdel av våglängden av det ljud som kommer från basarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: QLN special?

Inläggav philipbtz » 2019-06-30 14:50

Lödningsarbetet ser ganska oseriöst ut, inga krypslangar heller. Måste nästan vara en efterkonstruktion?

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: QLN special?

Inläggav spiii » 2019-06-30 20:03

Filt på baffeln kring diskant och mellanregister kanske inte är en dum idé, någon som vet var man kan hitta lämpligt material?
Den bör nog vara ca. 3 mm tjock och ganska formstabil för att man ska kunna skära till och få den att hålla formen.
Lite knepigt kan det bli eftersom diskant och mellanregister ligger dikt mot varandra.
Kan det eventuellt vara en bra idé att använda cellgummi/neopren istället? Sådan skulle nog kunna skäras till med god precision.

QLN finns kvar? Det visste jag inte! Eller har vi med återuppståndelse att göra?
-Ska snarast leta upp Mats adress och höra ifall han vet något!

Att QLN skulle vara trögdrivna har jag hört förut så det är ingen direkt överraskning, men dom var faktiskt trögare än jag hade förväntat mig.

Lödjobben har troligen gjorts efter lådan lackats om. Det räknar jag att göra om helt, kanske även med nytt internkablage.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: QLN special?

Inläggav Perfector » 2019-06-30 20:50

spiii skrev:Filt på baffeln kring diskant och mellanregister kanske inte är en dum idé, någon som vet var man kan hitta lämpligt material?
Den bör nog vara ca. 3 mm tjock och ganska formstabil för att man ska kunna skära till och få den att hålla formen.
Lite knepigt kan det bli eftersom diskant och mellanregister ligger dikt mot varandra.
Kan det eventuellt vara en bra idé att använda cellgummi/neopren istället? Sådan skulle nog kunna skäras till med god precision.

QLN finns kvar? Det visste jag inte! Eller har vi med återuppståndelse att göra?
-Ska snarast leta upp Mats adress och höra ifall han vet något!

Att QLN skulle vara trögdrivna har jag hört förut så det är ingen direkt överraskning, men dom var faktiskt trögare än jag hade förväntat mig.

Lödjobben har troligen gjorts efter lådan lackats om. Det räknar jag att göra om helt, kanske även med nytt internkablage.

/Sam

Med tanke på dämpningen av diskanten med nästan 10 dB enligt min dämplista har dom labbat med känsligheten för att höja effekttåligheten, något redan Kef gjorde med LS3/5A
Har aldrig förstått mig på den beräkningen när man kan få välljud med mindre effekt utan alla dämpningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: QLN special?

Inläggav EmuMannen » 2019-07-01 14:35

spiii skrev:Filt på baffeln kring diskant och mellanregister kanske inte är en dum idé, någon som vet var man kan hitta lämpligt material? Den bör nog vara ca. 3 mm tjock och ganska formstabil för att man ska kunna skära till och få den att hålla formen.

Om du klarar dig med 40x40 cm så har Panduro. Annars kan du Googla exempelvis hobbyfilt 3mm.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: QLN special?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-01 17:06

Har för mig att det är bättre med ullfilt om dämpning önskas. Om de känns tungdrivna kanske de liknar de tidiga modellerna som var allt annat än förstärkarvänliga?

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: QLN special?

Inläggav spiii » 2019-07-02 19:23

Kan nog vara så, dom är nog ca. 20 år gamla. Jag ska även prova med lite mer muskler i förstärkarväg.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: QLN special?

Inläggav Svempa » 2019-07-02 20:26

Ingen som har synpunkter på dämpningen av diskanten? 3.3 Ohms motståndet är väl felplacerat?

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: QLN special?

Inläggav spiii » 2019-07-06 10:07

Fick kontakt med Mats Andersen och han dementerade att det skulle vara QLN, ingen större överraskning...
Då är det entagligen ett (rätt seriöst) hembygge.
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster