Sluten helmholtzresonator???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Sluten helmholtzresonator???

Inläggav BellsnWhistles » 2019-07-05 16:57

Fick ett nyhetsbrev från German physics idag (de som tillverkar rundstrålande högtalare a´la gamla Ohm/Walsh-högtalare, se DDD-drivern på bilden) och de beskrev en märklig konstruktion med en intern helmholtzresonator, se bild.
Kan någon förklara detta? Som jag ser det så borde det ge en dipp vid avstämningsfrekvensen, som en basreflex men där rörets output dämpas bort.

Bild
Senast redigerad av BellsnWhistles 2019-07-05 18:40, redigerad totalt 1 gång.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav Nattlorden » 2019-07-05 18:12

Eftersom jag inte vet om det kommer att fungera... så håller jag det hypotetiskt...

Så då tänker jag - varför vill man göra det? Och svaret borde då vara att man har en specifik resonans som är jobbig.... Den kanske inte härrör till lådan - den kanske härrör från elementet?
Så om det inte syns något... så kanske det är för att man lyckats ta bort det som annars synts?

Alternativ 2 - det funkar inte.


Not: för mig blir det bara en varningssymbol på din bild... typ när en site blockerar länkande till en bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav BellsnWhistles » 2019-07-05 18:44

Funkar bilden nu då? Alltid detta problem med bilder.

Jag tänker att den slutna lådan kanske är för liten = för högt Q, och så dämpar man bort toppen med denna interna resonanslåda.
De skriver ju att de annars får en bump at the cavity's resonance.
Om det är så, finns det någon fördel med att bygga en sådan låda, med an akustiskt dämpning av ett för högt Q?

Kan tilläggas att deras högtalare är asdyra och deras DDD-element är ganska avancerat så hur man stämmer av en sluten låda utan att få en baspuckel torde deras ingenjörer känna till.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav Kraniet » 2019-07-06 21:25

Har sett lösningen i andra högtalare. Nån utav de Kanadensiska märkena
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav paa » 2019-07-07 21:02

Jag tror man har en kvartsvågsresonans i den höga smala lådan som motas med helmholtsresonansen i den lilla volymen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav BellsnWhistles » 2019-07-10 21:58

paa skrev:Jag tror man har en kvartsvågsresonans i den höga smala lådan som motas med helmholtsresonansen i den lilla volymen.

Ja, det är vad jag också finner rimligast, tycker bara det är märkligt att det inte går att dämpa bort med mycket dämpmaterial, det är ju en sluten låda.

Vad jag menar är när till synes mycket kompetenta konstruktörer gör till ovanliga/konstiga saker, då BORDE det finnas en anledning därtill.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Sluten helmholtzresonator???

Inläggav Adhoc » 2019-07-11 09:44

Spekulation: Kan ju vara att vanligt dämpmaterial inte räcker till tillräckligt mot problemfrekvensen och att en helmholtz är effektivare för samma problemfrekvens utan att inkräkta mot lådans volym / ändra andre frekvenser. eller SPL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster