Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Inläggav jansch » 2019-10-16 22:48

Tangband skrev:Focusrite Scarlett 18i8 nu testad av audiosciencereview.
Undvik :?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ured.9398/


Jag använder numera en Scarlett 2i4 för högtalarmätningar och kör via line-ingång som matas med Bruel&Kjaers 2690 mätförstärkare. Jag kan inte nyttja mic ingångarna då mic:arna behöver 200 volt polarisationsspänning.

2i4 borde ha likadan elektronik som18i8 förutom att denna har fler kanaler.
Har aldrig haft strul med PC:n med 2i4.
Visserligen behöver man inte så stor dynamik vid högtalarmätningar men på oscilloshop (fft) har jag aldrig sett sådant risigt resultat.

Undrar om den testade burken verkligen mår bra.....

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Inläggav Sharkythefrog » 2023-06-28 18:38

Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:

De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.

Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.

Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)

Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Inläggav goat76 » 2023-06-28 18:58

Sharkythefrog skrev:Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:

De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.

Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.

Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)

Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?


Mitt förslag är att du först tar och läser I-ors tråd här: viewtopic.php?f=10&t=73271
Då får kommer du få en förståelse om att det du ser i en rumsmätning över runt 500 Hz inte bör stå som grund för eventuella EQ-justeringar och att det frekvensområdet istället bör utgå ifrån fönstrad mätning.

MEN, eftersom du har högtalare med okonventionell spridning så kan den kanske vara svårt att utröna hur direktljudet verkligen ser ut, så mitt andra förslag är att du koncentrerar dig på det lägre frekvensområdet för justeringar och helt enkelt låter det över 300-500 Hz vara som det är.

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Inläggav Sharkythefrog » 2023-06-29 16:33

goat76 skrev:Mitt förslag är att du först tar och läser I-ors tråd här: viewtopic.php?f=10&t=73271
Då får kommer du få en förståelse om att det du ser i en rumsmätning över runt 500 Hz inte bör stå som grund för eventuella EQ-justeringar och att det frekvensområdet istället bör utgå ifrån fönstrad mätning.


17 sidor underbar tråd. Tack för tipset. Redan efter 2 sidor läsning medan jag håller mig undan från solen och värmen så känns det som ett bra mellanting, och lite av svaret på min fråga. :D

Har nu kommit till sidan 11 med DIN kamp med dipp, ivrigt påhejad av flera andra med massor av erfarenhet. Beundrar din energi och envishet. Kommer dit under sensommaren hösten hoppas jag . :-)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Utrustning och konfiguration för mätning av högtalare

Inläggav jansch » 2023-06-30 18:46

Sharkythefrog skrev:Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:

De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.

Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.

Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)

Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?


Det finns inga konstigheter mellan ortoakustiska högtalare, "vanliga" och studiomonitorer - direktljudet skall ha "rak" frekvensgång. Det är så vår hörsel fungerar.
I övrigt handlar det om "rumslighet" och stereobild och "bredd" vilket rummet tillför p g a högtalarnas riktningskarakäristik. Det är inte så att t.ex Carlssonhögtalare har en otydlig stereobild - allt beror på rummet. I frifält är Carlssonhögtalare lika "knivskarpa" som vilken studiomonior som helst avseende stereoupplösning.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster