Sharkythefrog skrev:Ok alla,
Denna tråd verkar ha självdött för snart 4 år sedan. Synd, den började så bra med precis det jag behövde.
En bild på hur jag ska kunna koppla upp en Emm-6, Focusrite 2i2, REW och en dator för att göra lite högtalarmätningar.
Teorierna som sedan kommer är intressanta i sig, speciellt om man som jag gillar OA-högtalarna.
Den stora frågan trots många och långa inlägg för och emot, upp och ned etc i rum eller (nästan) utan rum kvarstår dock:
De allra flesta mäter nearfield och på 1m +/- 180 H/V in i t ex REW, och fortsätter in i något program för delningsfilter. Sedan när allt detta är gjort och kontrollerat med kompisar och helst något annat mätsystem så bär man in dem i sitt lyssningsrum som är en totalt annan miljö än där man startade.
Och det är då man kommer in i den stökiga situationen att mäta högtalaren på plats i rummet och kompensera för detta. Inklusive att man då får börja om med delningsfilter, bafflestep compensations etc. Allt det som ni diskuterat.
Så kom någon egentligen fram till något sätt att minska det lyssningsmässiga resultatet mellan semi anechoic measurements och i lyssningsrummet? (eller hur man nu ska uttycka sig)
Vad gjorde t ex Stig Carlsson, han efterföljare, vad gör de mest erfararna DIY:arna eller högtalartillverkarna? Hur gör du?
Mitt förslag är att du först tar och läser I-ors tråd här:
viewtopic.php?f=10&t=73271Då får kommer du få en förståelse om att det du ser i en rumsmätning över runt 500 Hz inte bör stå som grund för eventuella EQ-justeringar och att det frekvensområdet istället bör utgå ifrån fönstrad mätning.
MEN, eftersom du har högtalare med okonventionell spridning så kan den kanske vara svårt att utröna hur direktljudet verkligen ser ut, så mitt andra förslag är att du koncentrerar dig på det lägre frekvensområdet för justeringar och helt enkelt låter det över 300-500 Hz vara som det är.