Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Belker » 2019-07-07 14:12

Problemet (symptomen i alla fall) är löst nu, men jag tänkte ändå vi kunde spekulera lite kring orsaken. En märklig effekt inträffar när jag använder cr80s tillsammans med mitt Crown cdi1000 bassteg. Oavsett i vilken ordning man slår på de två apparaterna och oavsett vilken annan utrustning som är inkopplad i systemet, så inträffar någon sorts självsvängning. Det yttrar sig för det mesta som ett bredbandigt brus från basmodulerna. Ibland hörs högre toner, som någon sorts analogsyntfiltereffekt. Det inträffar bara med cr80s. Inte med min gamla miniDSP som agerade delingsfilter innan. Ingvar tipsade om att tillverka någon sorts pseudobalanserad interconnect med ett litet motstånd till jord/skärm närmast filtret (Crown har bara balanserad ingång). Det hjälpte inte. Det enda som syntes hjäpa var att dra ur rca ur basutgången på filtret och sätt i den igen. Då tystnar allt och funkar som det ska. För att underlätta lödde jag på små brytare på signalledaren. Startproceduren blev då: Switch på kabel av - cr80s på - slutsteg på - switch på kabel på. Bökigt men funkade.
Häromdan tog jag mig för att möblera om lite i racket, för att kunna flytta cr80 närmare slutstegen. Jag tänkte att det kanske kommer in någon störning i den ca 1,5 m långa specialkabeln, trots bra skärmning. Alternativt att längden gynnar nån sorts stående våg som ställer till det? Kabeln mellan cr80 och Crown byttes från den ca 1,5 m långa specilalkabeln till en ca 30 cm lång standard coax med bygling cold-gnd vid Crown. Problem solved! Men varför?!
Senast redigerad av Belker 2019-07-07 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav juanth » 2019-07-07 23:17

Bra fråga. (?) Följer.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav philipbtz » 2019-07-07 23:39

Är ganska nyfiken på vad det kan vara. Själv kör jag RCA-XLR kablar till mitt steg vilket funkar fint. Men jag har numera inget cr80s emellan utan kör bara Arcam/Dirac för delningen.

Jag har dock ett problem där det klickar i basarna när jag höjer/sänker volymen på låtar som har starka bassignaler.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Fostex » 2019-07-09 14:34

Mycket intressant. Det vore spännande att proba sig igenom cr80't och försöka utröna var det börjar oscillera. Eller om det nu är i slutsteget problemet inträffar.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Belker » 2019-07-09 16:23

Fostex skrev:Mycket intressant. Det vore spännande att proba sig igenom cr80't och försöka utröna var det börjar oscillera. Eller om det nu är i slutsteget problemet inträffar.

Ja, det vore ju intressant, men långt bortom min kompetens. Ett första steg när detta inträffade var att vi bytte cr-80s, för att utesluta måndagsex. Ingvar gjorde också några enkla mätningar på både det gamla och nya, utan att hitta några avvikelser från spec.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Nattlorden » 2019-07-09 16:54

Det måste vara ett väldigt tight specat värde på ingångsimpenans kombinerat med kabeln.... troligen ett fall Ingvar räknat som för osannolikt att inträffa men som du lyckats hitta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Belker » 2019-07-09 17:09

Nattlorden skrev:Det måste vara ett väldigt tight specat värde på ingångsimpenans kombinerat med kabeln.... troligen ett fall Ingvar räknat som för osannolikt att inträffa men som du lyckats hitta.

Cornercase is my middle name!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Nattlorden » 2019-07-09 17:12

Belker skrev:
Nattlorden skrev:Det måste vara ett väldigt tight specat värde på ingångsimpenans kombinerat med kabeln.... troligen ett fall Ingvar räknat som för osannolikt att inträffa men som du lyckats hitta.

Cornercase is my middle name!


Belker Cornercase St. Hill ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino cr80s + Crownsteg = Kaos

Inläggav Belker » 2019-07-09 17:19

8)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster