Replay Gain i Foobar 2000

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Replay Gain i Foobar 2000

Inläggav HenrikTornquist » 2019-07-14 17:47

Hur fungerar det egentligen? Om jag har en mapp med musik, och vill att den ska ha ungefär samma ljudstyrka, hur ska jag förfara med Foobar då? Om jag ändrar något, är det en ändring i filerna, eller i hur spelaren behandlar filerna? Om det är det förstnämda så får jag ju en vinst när jag spelar samma filer i telefonen. Om det är det sistnämda, då får jag göra samma sak i telefonspelaren för att få ett liknande resultat, förmodar jag. Vad är det som gäller, jag har verkligen ingen koll.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Replay Gain i Foobar 2000

Inläggav Bill50x » 2019-07-14 19:35

Mig veterligen ändras inget i filerna utan enbart i uppspelningen. Dvs, det är foobar (i detta fallet) som justerar nivåerna vid uppspelningen, men filerna lämnas intakta - tack och lov!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Replay Gain i Foobar 2000

Inläggav HenrikTornquist » 2019-07-15 10:28

Det är ett steg på väg till förståelse. Hur använder man det sen då? Om man vill justera en hel mapp, t.ex.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Replay Gain i Foobar 2000

Inläggav Frisk » 2019-07-17 07:10

Det ändrar inte på filerna i sig utan lägger till en tag i id3-tagen som sen spelaren läser, så nivån normaliseras till samma "oavsett" var du spelar. Men det är inte en förändring av själva ljuddatat. Tyvärr fortfarande en del spelare som inte stödjer detta, ett tag sen jag kollade nu men min Yamaha WXC-50 klarar det tyvärr inte dock Foobar2000, Kodi och Volumio. På telefonen(Android) kör jag Poweramp som också hanterar det. I vissa fall kan man även välja om det är track- eller albumGain som ska användas och beroende på hur uppspelning sker.

Så förändringen följer med filerna och behöver inte göras på var enhet för sig. I alla fall med enskilda filer, för arkiv med cue-sheet har jag inte fått det att funka, å andra sidan inte heller försökt speciellt mycket.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster