Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-22 11:31

Apparaten hanterar:
- musik från min server
- film fr servern
- tv-serier fr servern
- Tidal, Spotify,Youtube, Plex och lite sånt med en Chromecast via HDMI in.

Övriga källor, vilka inte är kopplade till Oppo, är en tv-box som används mycket sporadiskt och en gammal analog tuner.
Nu har jag nästan deppat ihop eftersom jag inte kommer åt min media. :cry:

Problemet debuterade i början av Maj med att apparaten gick i standby av sig själv. Jag slog på den igen utan att reflektera över det hela. Den är ju i princip nån sorts dator och man vet ju aldrig riktigt vad sånna har för sig.
Efter någon vecka började den gå i standby nån gång i timmen och det hela började bli riktigt irriterande. Sedan dess har intervallen blivit kortare och kortare och nu snackar vi 2 - 3 sekunder. Jag ångrar bittert att jag inte tog tag i det hela tidigare och uppdaterade den när det fortfarande gick. Om det har nån betydelse. Jag kan altså inte längre uppdatera den eftersom jag inte hinner in i menyerna innan den slår ifrån.

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Allt känns hopplöst. :cry:
Eftersom den samlade kompetensen här är så bred kan jag inte tänka mig nåt bättre ställe att be om hjälp, tips och råd på.

HJÄÄÄLP!!!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-22 12:00

Upptäckte att min marantz - receiver innehåller en liten musikspelar-app som jag lyckades konfigurera och veva igång. Jag hasar mig nu fram på knäna i gruset i alla fall.
Det gränssnittet skulle ni se gubbar. :lol:
Är materialet perfekt taggat fungerar det förstås bättre, men att göra det med mina 3 GB... :roll:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav Nattlorden » 2019-07-22 12:36

Måste bara ställa frågan även om jag inte förväntar mig att det inte provats..... Har du gjort den helt strömlös för en "full omboot" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-22 16:07

Nattlorden skrev:Måste bara ställa frågan även om jag inte förväntar mig att det inte provats..... Har du gjort den helt strömlös för en "full omboot" ?


D v s en s k norsk reset. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-22 18:03

Nattlorden skrev:Måste bara ställa frågan även om jag inte förväntar mig att det inte provats..... Har du gjort den helt strömlös för en "full omboot" ?

Jo, 10 - 20 ggr eller så...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-22 18:09

Johan_Lindroos skrev:D v s en s k norsk reset. ;)

Har gjort reset från alla tänkbara länder. :cry:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav Maccis » 2019-07-22 18:35

Antar den är äldre än 3 år.....?
Konsumentköplagen......

Antar att den uppför sig lika utan källor in, endast nätkabel och HDMI till TV?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-22 19:20

Maccis skrev:Antar den är äldre än 3 år.....?
Konsumentköplagen......

Antar att den uppför sig lika utan källor in, endast nätkabel och HDMI till TV?

Glöm konsumentköplagen. Köpte den.beggad..Dina antaganden, svar JA.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav jansch » 2019-07-22 21:46

Ställ den i kylen eller frysen ett tag och kör igång den och prova.
Att den slår av med allt kortare intervaller tyder nog kanske på ett termiskt problem.

Förlänger du tiden med kyla, köp då kylspray. Ta bort locket och kolla vilken komponent som "mår bättre" med kyla - byt den.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-23 05:53

jansch skrev:Ställ den i kylen eller frysen ett tag och kör igång den och prova.
Att den slår av med allt kortare intervaller tyder nog kanske på ett termiskt problem.

Förlänger du tiden med kyla, köp då kylspray. Ta bort locket och kolla vilken komponent som "mår bättre" med kyla - byt den.

Att jag inte tänkte på det själv!

Fantastiskt fina tips du kommer med. Jag är nog för blockerad av problemet för att kunna tänka ordentligt. Nu blev jag glad igen. :)
Den orkar inte hålla spänningen och slår ifrån med allt tätare mellanrum. Värme. Nätdelen förstås. Det borde va en lågoddsare. Det är ju det enda som kan bli ordentligt varmt i en sån här apparat eller?
Söker man på Oppo UDP-105 på ebay finns 2 olika reservdelar till försäljning, nämligen laser och nätdel och min laser är nog ok.

Får nog ta mig en titt på den där nätdelen. Misslyckas mina aktiviteter med kylspray och lödkolv finns alltid dom kinesiska nätdelarna.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav Nattlorden » 2019-07-23 07:28

AndersP skrev:
jansch skrev:Ställ den i kylen eller frysen ett tag och kör igång den och prova.
Att den slår av med allt kortare intervaller tyder nog kanske på ett termiskt problem.

Förlänger du tiden med kyla, köp då kylspray. Ta bort locket och kolla vilken komponent som "mår bättre" med kyla - byt den.

Att jag inte tänkte på det själv!

Fantastiskt fina tips du kommer med. Jag är nog för blockerad av problemet för att kunna tänka ordentligt. Nu blev jag glad igen. :)
Den orkar inte hålla spänningen och slår ifrån med allt tätare mellanrum. Värme. Nätdelen förstås. Det borde va en lågoddsare. Det är ju det enda som kan bli ordentligt varmt i en sån här apparat eller?
Söker man på Oppo UDP-105 på ebay finns 2 olika reservdelar till försäljning, nämligen laser och nätdel och min laser är nog ok.

Får nog ta mig en titt på den där nätdelen. Misslyckas mina aktiviteter med kylspray och lödkolv finns alltid dom kinesiska nätdelarna.


Om du bara vet hur pass mycket den skall leverera så borde du kunna använda vilken nätdel som helt som når den spec:en och dessutom sätta den externt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-23 09:14

Så är det säkert, men när man börjar kolla sitter det minst 2 nätdelar i apparaten. Det verkar va flera uttag och flera olika spänningar här så det är inte riktigt så enkelt.
Dom nätdelar som fanns på ebay, dom med toroidtrafo, är linjära och "upgrades" från tredjepartsleverantörer.. Originalet är sannolikt switchmode som i 668:an, men sämre gjort.

Ska googla lite mer, men sen öppnar jag spelaren. Att kunna ha en bra och skottsäker nätdel i en låda utanför apparaten känns attraktivt av flera anledningar. Får se vilka möjligheter som finns.

Nån som har schema?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-23 14:03

Bild

Switchat som sagt. Och konventionellt....

Allt mojset längs vänstra långsidan borde ha med den valbara nätspänningen att göra så man borde kunna ignorera allt det och tänka sig 3 sladdar från nätintaget till trafon längst ner i bild när man synar kortet i sömmarna.

BCK-28-1290 är en switchtrafo. Till vänster om den sitter en blå plupp och ytterligare till vänster ett relä , men det är svårt att se att det är ett relä pga bildvinkeln. Jag antar att det här relät ansluter apparatens drivspänning och att det är detta relä som jag hör när jag slår på apparaten. Möjligtvis sitter felet i den del av elektroniken som drar relät?

Till vänster om den stora elyten sitter en diod, en likriktarbrygga och nåt som jag tror är ett NTC-motstånd. Svårt att se att det är en likriktarbrygga pga bildvinkeln.

Fråga: om man lossar kontakterna och lyfter ur kortet; Skulle man, i diagnostiksyfte, kunna provköra kortet på arbetsbänken med nätspänning utan nån last tillkopplad? Tål elektroniken det?

Bilden vred sig fel i farten. Mina lägesbeskrivningar gäller altså stående bild där varumärket Oppo kan läsas som vanligt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav paa » 2019-07-23 15:49

Har den inget litet minnesbatteri som kanske borde bytas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-23 21:19

Vet ej, men ett sånt sitter isf på "motherboardet" som i sin tur sitter skruvat i apparatens botten. Man måste bort med nästan allt för att komma åt det. Dessutom skulle ett sånt batteri spänningssätta nåt minne för att få behålla inställningarna. Borde inte ha nåt med på/av att göra eller?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-24 08:24

Efter vidare efterforskningar finner jag flera, som det verkar, fullt fungerande nätdelar att köpa. Dom skulle fylla specen för originalsupplyet som det verkar.
Nätdelarna säljs som "uppgraderingar" och påstås förbättra ljudo och bild. :roll: Samtliga är konventionellt utförda; Altså nättrafo, likriktning, glättning och stabilisering. Inställbar nätspänning saknas och man måste altså specificera den spänning man har i vägguttaget.

Om nu min nätdel är boven i dramat så väljer jag ny nätdel framför felsökning och reparation av den gamla. Det är förstås upp till var och en vad man väljer.

Innan jag köper nytt vill jag kolla om nätdelen kan testas på bänken med nätspänning ansluten, men utan last ansluten.
Blir jätteglad om nån kan svara på frågan.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-24 09:17

Vilken fråga?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav petersteindl » 2019-07-24 09:39

Jag ser 2 frågor.
AndersP skrev:Nån som har schema?



AndersP skrev:Fråga: om man lossar kontakterna och lyfter ur kortet; Skulle man, i diagnostiksyfte, kunna provköra kortet på arbetsbänken med nätspänning utan nån last tillkopplad? Tål elektroniken det?


På fråga 2 svarar jag: troligtvis, men det är inte säkert. Spänningar på vissa ställen kan bli högre än vid belastning och strömuttag. Då bör kondensatorer på dessa ställen klara dessa högre spänningar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-24 10:12

:o

Peter, du är verkligen uppmärksam!
Bra tips också. Tack!

Skulle ett effektmotstånd på något kOhm kunna tjänstgöra som dummy load?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav petersteindl » 2019-07-24 11:06

Vad är det för spänningar det rör sig om?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-24 15:03

15, 12 och 5 V tror ja.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav petersteindl » 2019-07-24 15:24

Nånstans mellan 300 ohm och 1 kohm kanske. 15 volt och 1 kohm ger 15 mA :arrow: 0,225 watt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-24 16:05

Bara det inte går sönder.
Förhållanden liknande normal drift vore perfekt, men det behövs nog inte för en funktionskontroll.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav meshuggener » 2019-07-24 21:27

Vad tråkigt Anders.
Hoppas det ordnar sig. Jag har tyvärr inget att tillföra.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Oppo 105: - Ett rop på hjäp

Inläggav AndersP » 2019-07-24 22:22

Ingen fara killen.
Detta är inget som varken du eller jag kan styra över. Ibland går elektronik sönder helt enkelt. Låt vara att det sker väldigt sällan så länge man undviker apparater med rör. Dessutom gjorde jag och polarn precis av med ett större belopp på mat och dricka på en av stadens restauranger än vad det kommer att kosta att laga apparaten.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Zam och 5 gäster