Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Thomas_A » 2019-07-31 19:38

Jag tröttnade på REW och köpte ett program till min Apple istället och provade Fuzzmeasure. Ett ganska enkelt program men såklart med vissa begränsningar. Mätte mina högtalare som de är på plats med rumseffekter inkluderade, ca 2-2,5 meter ut i rummet. Svepet var 1 s, gating "auto", vänster resp höger högtalare.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Belker » 2019-07-31 20:01

Vad var det med REW du inte gillade?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Tangband » 2019-07-31 20:02

Thomas_A skrev:Jag tröttnade på REW och köpte ett program till min Apple istället och provade Fuzzmeasure. Ett ganska enkelt program men såklart med vissa begränsningar. Mätte mina högtalare som de är på plats med rumseffekter inkluderade, ca 2-2,5 meter ut i rummet. Svepet var 1 s, gating "auto", vänster resp höger högtalare.

[ Bild ]


Det verkar endast finnas till Mac datorer- inte för iOS .

Priset på 99 dollar verkar lite högt- verkar det bättre än REW , på det stora hela ?

Du kan ju även prova Lavinia mobile för iOS , kostar 40 kr. Jag har det programmet, förutom audiotools.
Med det kan du mäta med gating, även jämföra olika mätningar och överlappa dessa enkelt.
Ser grafiskt ut rätt likt HOLM.
Nedan en mätning av ett tidigare dsp filter till HYBRIDDIST stående mitt i rummet 1,2 meter ifrån, on axis.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-31 20:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Thomas_A » 2019-07-31 20:05

Belker skrev:Vad var det med REW du inte gillade?


Försökte bland annat ladda upp en egen testfil för att spela ett annat svep men den ville inte. Sedan fick jag inte till impulsresponsen som såg annorlunda ut efter uppgradering. Fuzzmeasure är enklare och det går snabbare att få resultat. Får ta till REW om jag ska göra lite andra saker som Fuzzmeasure inte klarar. Tänkte först på Holmimpuls men Parallells kör jag bara på macen i undantag då den blir lite seg.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Belker » 2019-07-31 20:07

Ok. Kul att du går utanför boxen och testar något nytt!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Tangband » 2019-07-31 20:08

Belker skrev:Ok. Kul att du går utanför boxen och testar något nytt!


Ja kul :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Thomas_A » 2019-07-31 20:09

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Jag tröttnade på REW och köpte ett program till min Apple istället och provade Fuzzmeasure. Ett ganska enkelt program men såklart med vissa begränsningar. Mätte mina högtalare som de är på plats med rumseffekter inkluderade, ca 2-2,5 meter ut i rummet. Svepet var 1 s, gating "auto", vänster resp höger högtalare.

[ Bild ]


Det verkar endast finnas till Mac datorer- inte för iOS .

Priset på 99 dollar verkar lite högt- verkar det bättre än REW , på det stora hela ?

Du kan ju även prova Lavinia mobile för iOS , kostar 40 kr. Jag har det programmet, förutom audiotools.
Med det kan du mäta med gating, även jämföra olika mätningar och överlappa dessa enkelt.
Ser grafiskt ut rätt likt HOLM.


Det är ganska smidigt med en padda eller iPhone, men jag planerar nu att göra mätningar utomhus och det kräver ändå att baxa iväg utrustning i bilen till ett tyst ställe. Fuzzmeasure är lite enklare och mera rakt på mätprogram. REW har mer saker.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tröttnade på REW - Fuzzmeasure

Inläggav Thomas_A » 2019-08-04 12:23

Lekte lite med Fuzzmeasure samtidigt som jag undersökte vilket seriemotstånd jag ska ha. Har nu också satt filtremsor 1 cm tjocka på var sida om diskanten. Det gav en mer detaljerad bild och lugnare diskant, vilket jag tror beror på mindre uttalade reflektioner mot vägg/TV.

Mätningar gjorda inomhus med reflexer och inte helt optimal setup, men jag har använt halv Hanning fönster för att ta bort golvreflexen i alla fall.

Här är 0-15-30 grader.

Bild

Medel 0-30 grader

Bild

45-60-75 grader

Bild

Medel 46-75 grader

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster