Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 10:18

”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?

Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 11:39

Jo den buffras i 2s men har många ggr varit hos folk där det hackar och har sig. Har även haft det problemet när jag tidigare körde konsument wi-fi. Det skall mycket till att det blir så via kabel.

Här är kabel-testaren jag använt. Den berättar bara om trådarna har avbrått på sig men det räcker nog för det mesta. Finns ju mer anvancerade saker att köpa med men tror inte det är speciellt nödvändigt.
https://www.clasohlson.com/se/Kabeltest ... el/38-7245

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-05 17:24

Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?


Nej. Om du läser noga så ser du att synkroniseringen sker tvärtom.

Tangband skrev:
Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?


Följdrågan kan inte besvaras eftersom resonemanget ovan inte stämmer. Det kan vara vad som helst. För att du ska veta om verklig skillnad föreligger föreslår jag blindtestlyssning.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 18:13

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?


Nej. Om du läser noga så ser du att synkroniseringen sker tvärtom.

Tangband skrev:
Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?


Följdrågan kan inte besvaras eftersom resonemanget ovan inte stämmer. Det kan vara vad som helst. För att du ska veta om verklig skillnad föreligger föreslår jag blindtestlyssning.


Ok, tack för info

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-05 18:16

Tangband, har du testat ifall du får ett ännu bättre i ljud från Yamahan om du kör över nätverkskabel istället för wifi, och om det går stänger av wifi-mottagaren?
Troligtvis är det inte en ljudlig skillnad p.g.a. själva överföringen kabelbyndet kontra trådlöst, men det finns möjlighet att Yamahan låter bättre med wifi-mottagaren avstängd. Testa. :)
(Detta är inte ett tips för att jag tror att din Yamaha låter dåligt utan bara ett tips till att kanske få den att prestera ännu bättre.)

Här hemma hos oss kör vi trådat till precis allt som är stationärt och som aldrig flyttas runt, det känns totalt onödigt att dessa ska vara med och bråka om det trådlösa nätverket då det inte behövs, de enheterna får då dessutom klart stabilare och snabbare uppkoppling. Vårat trådlösa nätverk används endast till mobiler, ipads och laptops.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 18:46

Tack för tipset goat 76 :) .
Jag har helt enkelt varit för lat för att testa trådat- troligen blir nog ljudet bättre med trådat eftersom den inbyggda routern troligen stressar nätdelen en aning, alldeles oaktat den mindre strålningen det blir med wifin avstängd.

Jag tror det finns en anledning till att Yamaha har en switch som stänger av routern helt- kanske för att det låter bättre ?

Vilken ethernet kabel ska jag köpa ? cat 5e eller 6 a ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-05 19:17

Tangband skrev:Tack för tipset goat 76 :) .
Jag har helt enkelt varit för lat för att testa trådat- troligen blir nog ljudet bättre med trådat eftersom den inbyggda routern troligen stressar nätdelen en aning, alldeles oaktat den mindre strålningen det blir med wifin avstängd.

Jag tror det finns en anledning till att Yamaha har en switch som stänger av routern helt- kanske för att det låter bättre ?

Vilken ethernet kabel ska jag köpa ? cat 5e eller 6 a ?


:D Ha ha, jag tror inte att det blir någon som helst skillnad vilken ethernet kabel man väljer, men däremot är jag övertygad om att man kan vinna på att avaktivera onödiga funktioner som inte används.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Frisk » 2019-09-05 20:03

Nu har du skrivit det två gånger i tråden så måste fråga, har Yamahan verkligen en inbyggd router? Vad används denna till?

Jag minns inte vad det är för fart på Yamahans nätverk men får för mig det är 100Mbit? Då spelar det ingen roll om det är cat 5, 5e eller 6 så länge kabeln är hel, även om det vore 1Gbit bör det inte spela någon roll om inte kabeln är väldigt lång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 21:05

Frisk skrev:Nu har du skrivit det två gånger i tråden så måste fråga, har Yamahan verkligen en inbyggd router? Vad används denna till?

Jag minns inte vad det är för fart på Yamahans nätverk men får för mig det är 100Mbit? Då spelar det ingen roll om det är cat 5, 5e eller 6 så länge kabeln är hel, även om det vore 1Gbit bör det inte spela någon roll om inte kabeln är väldigt lång.


Router var kanske fel beskrivning, det är en Wi-Fi-sändare och mottagare .

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Frisk » 2019-09-05 23:13

Då är jag med, funderade på om den hade någon bra funktion jag helt missat och inte visste att jag behövde.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-06 16:48

Är det någon av er som får omsamplingen till 48kHz som kommit på var i kedjan det sker?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-06 17:53

Inte exakt, men kombon Airplay och min Yamaha verkar inte gå att köra med utan att det blir 48k :(
Tidal är alltså inte boven här hos mig...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-07 10:20

Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.

Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !? :lol:

Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort.... :| :cry:

Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?

Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.

Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav shifts » 2019-09-07 10:54

En NUC med Roon ROCK. Du behöver lösa en Roon-licens dock. Faller kanske på optisk utgång, men det borde gå att hitta en apparat som stöder Roon och har optisk ut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 12:11

DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.

Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !? :lol:

Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort.... :| :cry:

Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?

Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.

Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA

Såvitt jag kan förstå uppfyller en Linn Sneaky DS dina krav. Och jag tycker Linns integration av Tidal i deras kontrollapp Kazoo funkar alldeles ypperligt för mina behov (bättre än Tidals eget gränssnitt som har något slags menlöst försök till individuell personlig anpassning som default översta lager i sin app).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-07 13:12

Linn Kazoo är lättanvänt och fungerar problemfritt, jämfört med Tidals egna app till iPhone (som även den är lättanvänd) så är det mer avskalat och alla album är oavsett om de är fulla album, EP’s, singlar eller live-album samlade tillsammans med varandra och är inte separerade under egna rubriker.
Det som inte heller tagits med i Kazoo appen är ”Topplåtar”, ”Videor” och ”Medverkar på” rubrikerna.

Så här ser Linn Kazoo ut på en iPhone:
FD48524C-8E54-40F8-B28F-7A4B76008EE2.jpeg
FD48524C-8E54-40F8-B28F-7A4B76008EE2.jpeg (80.53 KiB) Visad 4888 gånger

44F5E470-2B12-4E0B-9CF2-160492903AD1.jpeg
44F5E470-2B12-4E0B-9CF2-160492903AD1.jpeg (64.36 KiB) Visad 4888 gånger

E45CC68A-B054-44CA-BF06-FA556FE148FA.jpeg
E45CC68A-B054-44CA-BF06-FA556FE148FA.jpeg (234.24 KiB) Visad 4888 gånger

692FDC9E-3B13-4BDC-965F-F64C327ABACC.jpeg
692FDC9E-3B13-4BDC-965F-F64C327ABACC.jpeg (82.87 KiB) Visad 4888 gånger


Ooops, fan vad stora bilderna blev. :)
Vad använder ni andra för att skala ner bilderna med?
*Edit, skalade ner storleken på bilderna en aning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav sprudel » 2019-09-07 13:35

Linn Kazoo använder jag också, funkar finfint :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-07 13:53

sprudel skrev:Linn Kazoo använder jag också, funkar finfint :)


Jasså, visste inte att det går att använda utanför "Linn-miljö".
Då kan ju DVD-ai kanske testa det redan nu för att se om han står ut med det. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-07 17:47

Vad är problemet? Skaffa en dator och ställ i en skrubb och kör Roon. Det uppfyller din kravspec och mer därtill till en bråkdel av
priset för en Linn (eller annan hifi-brandad dator)!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-07 21:08

matssvensson skrev:
DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.

Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !? :lol:

Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort.... :| :cry:

Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?

Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.

Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA

Såvitt jag kan förstå uppfyller en Linn Sneaky DS dina krav. Och jag tycker Linns integration av Tidal i deras kontrollapp Kazoo funkar alldeles ypperligt för mina behov (bättre än Tidals eget gränssnitt som har något slags menlöst försök till individuell personlig anpassning som default översta lager i sin app).

mvh, mats


Ja, det är kanske ett förnuftigt val. Du använder benchmark som dac och Linn sneaky som digital driver. Du kan köpa en sådan begagnad för kring 5-6000:- . Inte minst vore det intressant för oss andra om du upplever att sneakyn låter lika bra som yamahan .

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 21:36

Belker skrev:Vad är problemet? Skaffa en dator och ställ i en skrubb och kör Roon. Det uppfyller din kravspec och mer därtill till en bråkdel av priset för en Linn (eller annan hifi-brandad dator)!

Vad kostar en hygglig begagnad PC med ett vettigt operativsystem? Och sen Roon för 1000 kr/år på det? En Sneaky DS för 6000 kr känns inte ohemult mycket dyrare än så i min värld.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-07 21:47

Nej, ok en 10 år gammal streamer är inte ohemult mycket dyrare än en fem år gammal macmini. Bara dubbelt så dyrt. Lägg på Roon så är det samma. Jag vet ju vad jag valde!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 22:58

Visst, så om några år har macmini + Roon kostat mer än Sneakyn. Och fortsätter sen kosta per år. I Sneakyn får du även en DAC och ett slutsteg, det vill säga ett komplett enkelt system. Spekulativt kommer den fortfarande betinga ett värde i samma storleksordning på begagnatmarknaden om fem år, på samma sätt som andra äldre Linn produkter. Sånt tycker jag är värdefullt när jag väljer utrustning. Men det är jag det.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-07 23:14

Nu var ju Roon en engångskostnad i min kalkyl, men vi släpper det. Det viktiga är att vi får välja själva utifrån behov!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-08 08:13

Har Linn mjukvaran funktioner för följande:

1:Om du har sökt fram en låt och gillar den, du vill snabbt och enkelt komma till skivan eller till artisten och då vill du enkelt kunna trycka på en knapp för att åstadkomma detta och rj behöva söka på artist eller album på nytt.

2: Du kommer alltid åt sökfunktionen, du ska inte någonsin behöva backa eller gå fram mer än ETT steg (helst inget steg....) för att få fram denna och kunna söka fram fortsättningen av din musikaliska resa, fungerar det så ?

3: när du söker på en låttitel, föreslår den då även både skiva och artist lätt tillgängligt för att direkt kunna trycka på och komma vidare?
T.ex. jag söker på en låt jag hittat vid namn x den visar då att den låten ligger på skiva z och är gjord av artist y samt att ja kan trycka på låt, skiva eller artist för att komma till t.ex. artistens samtliga alster och botanisera mig.

5: funktioner som man vill åt ska ligga ett trycks bort bara, t.ex. det i punkt 1 ska finnas i just ”spelas nu vyn”.
Men även mer generellt att det känns som att dom funktioner jag behöver kunna komma åt ligger på rätt ställen.

ja det finns ju hur mycket som helst utöver detta som är klart rimliga funktioner men som gärna saknas eller har gjorts krångligare än dom behöver vara på många maskiner.

Finns dessa funktioner i Linn? :)

Jag har tittat lite på linn mjukvaran och jag känner mig inte övertygad, men kanske känns den bättre än vad den ser ut.
Jag laddade ner appen på min Ipad men jag kan inte komma längre än att hoppa runt lite i den, det behövs en Linn grunka att koppla upp mot för att komma vidare verkar det som. :)
Har någon av er med Linn DS en ipad att testa på och är gränssnittet precis samma som på telefon ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-08 09:36

DVD-ai skrev:Har Linn mjukvaran funktioner för följande:

1:Om du har sökt fram en låt och gillar den, du vill snabbt och enkelt komma till skivan eller till artisten och då vill du enkelt kunna trycka på en knapp för att åstadkomma detta och rj behöva söka på artist eller album på nytt.

2: Du kommer alltid åt sökfunktionen, du ska inte någonsin behöva backa eller gå fram mer än ETT steg (helst inget steg....) för att få fram denna och kunna söka fram fortsättningen av din musikaliska resa, fungerar det så ?

3: när du söker på en låttitel, föreslår den då även både skiva och artist lätt tillgängligt för att direkt kunna trycka på och komma vidare?
T.ex. jag söker på en låt jag hittat vid namn x den visar då att den låten ligger på skiva z och är gjord av artist y samt att ja kan trycka på låt, skiva eller artist för att komma till t.ex. artistens samtliga alster och botanisera mig.

5: funktioner som man vill åt ska ligga ett trycks bort bara, t.ex. det i punkt 1 ska finnas i just ”spelas nu vyn”.
Men även mer generellt att det känns som att dom funktioner jag behöver kunna komma åt ligger på rätt ställen.

ja det finns ju hur mycket som helst utöver detta som är klart rimliga funktioner men som gärna saknas eller har gjorts krångligare än dom behöver vara på många maskiner.

Finns dessa funktioner i Linn? :)

Jag har tittat lite på linn mjukvaran och jag känner mig inte övertygad, men kanske känns den bättre än vad den ser ut.
Jag laddade ner appen på min Ipad men jag kan inte komma längre än att hoppa runt lite i den, det behövs en Linn grunka att koppla upp mot för att komma vidare verkar det som. :)
Har någon av er med Linn DS en ipad att testa på och är gränssnittet precis samma som på telefon ?

1. Nej, du behöver skriva in och söka på artisten om du hittat en artist via att ha sökt på en låt. Det funkar inte direkt som i Tidals egen app. Sökfunktionen är dock alltid tillgänglig utan extra tryck.
2. Ja.
3. Nej. Se 1.
5. Jag har aldrig upplevt några användarmässiga problem med Linns integration av Tidal, utan tycker det är bekvämt att slippa ha fler applikationer igång samtidigt. Men då består mitt användande oftast att jag har ett bra hum om vad jag vill lyssna på. Spontansöker sällan.

Det är samma app i Padda och telefon. I dator med Windows10 funkar det också på samma sätt och kanske till och med med några fler finesser (som jag inte kan komma på på rak arm). med Windows7 är applikationen lite enklare utan att någon grunfunktionalitet försvinner (men appen uppdateras inte längre).

mvh, mats

Edit: PS. Kollade och såg att Roon erbjuder livstidsabonnemang för 5000 kr. Mycket pengar kan tyckas, men då slipper man i alla fall pröjsa 1000 kr/år i all framtid om man tänkt använda den länge.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-08 12:30

Linn Kazoo är inte rätt app om man är ute efter att upptäcka saker eller få en massa information runt en artist, då är det nog ett abonnemang hos Roon som gäller, vilket i sin tur kräver en dator i systemet.

Kazoo är ett gratis-program som är väldigt resurssnålt och lättanvänt utan krimskrams, och likt alla andra liknande "enkla" program så har de endast tillgång till Tidals musikbibliotek, inte deras sökträd eller den kringinformation de utvecklat och tillhandahåller i deras egna program.

Personligen vill jag inte ha en fullskalig dator som komponent i min ljudkedja då dessa kräver ständiga uppdateringar som sällan har med själva musiklyssnandet att göra.
Det fungerar inte heller att ignorera dessa uppdateringar för då blir systemet med tiden instabilt, eller som senast då Windows på min dator varnade mig för att om den inte uppdaterades innan månadsslutet så skulle den inte längre vara en "supported version" vilket innebär att den i framtiden aldrig längre går att uppdatera.
Problemet var inte att jag inte ville uppdatera, det gick inte p.g.a. att den hela tiden fastnade mitt i uppdateringen och studsade tillbaka till den senast fungerande versionen och den enda lösningen var att göra en ominstallation av Windows vilket innebar att alla program även de behövde installeras om.

Jag är tekniskt lagd och har inte svårt för att fixa saker med en dator men det tar tid och jag vill absolut inte sitta och strula med sånt när jag bara vill lyssna på musik, därför är en "hifi-branded" dator i form av en streamer så mycket mindre krävande och alla uppdateringar som kommer till den fokucerar bara på att förbättra handhavandet och funktionaliteten för musiklyssnandet, inte att 3 nya skrivare från Canon som jag inte ens har i min ägo ska få drivrutiner och kompabilitet i Windows. :)

Det är inte bara Windows som kan strula, min MacBook har även den vid ett tillfälle inte kunnat uppdateras automatiskt, uppdateringen fastnade i en loop och kunde inte slutföras vilket resulterade i att jag var tvungen att ägna 2-3 timmar till att lösa det genom att följa en guide på nätet. Inte speciellt hifi det heller...

Det fina med en dedikerad streaming grunka är att man kan sitta och lyssna på musik medans man fixar problemen med datorn! :D

Roon blir något jag ska kika på då min gamla NAS lägger av och ersätts av en ny som troligtvis kommer vara kapabel att mäkta med Roon Core, men jag är lite lur på att det då kommit något annat program som gör precis samma sak som Roon, fast kanske billigare eller bara ännu bättre?

Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-08 13:00

Om du räds datorstrul med en mac skulle jag inte rekommendera Roon på NAS.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav dewpo » 2019-09-08 13:01

goat76 skrev:...
Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?


Jag är inte så insatt i var ROON får sin information om albumen ifrån men enligt denna tråden -
https://community.roonlabs.com/t/who-writes-the-reviews-for-albums-on-roon/43888

- Så kommer den från http://allmusic.com/



Även biografier tycks komma därifrån -
https://community.roonlabs.com/t/adding-artist-bio-information/76985
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-08 13:11

goat76 skrev:Linn Kazoo är inte rätt app om man är ute efter att upptäcka saker eller få en massa information runt en artist, då är det nog ett abonnemang hos Roon som gäller, vilket i sin tur kräver en dator i systemet.

Det fina med en dedikerad streaming grunka är att man kan sitta och lyssna på musik medans man fixar problemen med datorn! :D

+1 på hela det inlägget. Beskriver precis varför jag valt den lösningen jag valt för musiklyssnande.

Blev nyfiken på Roon och startade en testperiod nu. Inser då snabbt att Roon kräver en dator med SSD i kedjan för att fungera som tänkt :evil:. Får se om jag orkar få igång det under gratisperioden.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster