Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-08 13:44

Belker skrev:Om du räds datorstrul med en mac skulle jag inte rekommendera Roon på NAS.


Vilket strul har du haft med Roon på NAS, kan du fördjupa dig i vad det var som strulade?

Som jag beskrev så räds jag inte datorstrul på något vis, jag fixar sånt relativt lätt men det tar tid och kommer alltid olägligt. Jag använder en dator för filmtittande och vid flertalet tillfällen då windows eller grafikkortet uppdateras behöver jag gå in i ljudinställningarna i windows för att återigen välja flerkanaligt ljud från det tvåkanaliga ljud den alltid hamnar i vid dessa uppdateringar. Det är inte bara den inställningen windows "glömmer bort" så jag tvingas även kontrollera att frontkanalerna är inställda för Full Range och att surroundkanalerna inte är det.
Varför, och vad mer ändras som jag inte märker i första taget.

Mac är inte på något vis en helt problemfri miljö det heller som jag beskrev tidigare, även om det överlag är en stabilare plattform än PC. Problem sker även där och jag vill inte ha det i mitt ljudsystem och jag vill vara säker på att jag inte ska behöva felsöka systemet en längre stund då jag helst av allt bara vill lyssna på musik.

Min NAS uppdaterar jag någon enstaka gång, kanske var annat år eller ännu mer sällan, den bara tickar på.
Vilka problem skulle uppstå om man på en tillräckligt kraftfull NAS skulle installera Roon på den, strular det mycket med Roon?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-08 13:56

dewpo skrev:
goat76 skrev:...
Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?


Jag är inte så insatt i var ROON får sin information om albumen ifrån men enligt denna tråden -
https://community.roonlabs.com/t/who-writes-the-reviews-for-albums-on-roon/43888

- Så kommer den från http://allmusic.com/



Även biografier tycks komma därifrån -
https://community.roonlabs.com/t/adding-artist-bio-information/76985


Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
Men, om man bara är intresserad av informationen om artisten och albumet så går det alltså nästan lika bra (minus den uppenbara smidigheten att få det serverat) att bara surfa in på allmusic medans man lyssnar. :)

Jag vet att det ingår mer i Roon än detta men jag kan för stunden inte riktigt komma på vad mer jag kan behöva i min nuvarande setup.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-08 14:09

Linn DS låter ändå lite intressant, jag ska forska vidare om den och spana runt lite :)

Stort tack för input om hur handhavandet är till matssvensson och Goat 76 :D

Jag kommer säkert med fler frågor :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-08 14:28

DVD-ai skrev:Linn DS låter ändå lite intressant, jag ska forska vidare om den och spana runt lite :)

Stort tack för input om hur handhavandet är till matssvensson och Goat 76 :D

Jag kommer säkert med fler frågor :mrgreen:


Utan att du frågar om det så kan jag tillägga att Linns streamers är hundraprocentigt problemfria vad gäller handhavandet och hänger hela tiden med i utvecklingen med nya funktioner och tjänster (förutom MQA som Linn noga förklarat att de inte har avsikt att stödja).

Om man promt vill använda Roon så har Linn integrerat stöd för det men jag har personligen inte testat hur det funkar själv men läst att det är problemfritt, så när på att den medföljande handkontrollen till streamern inte kan byta låtar. Detta är kanske löst nu men de flesta styr nog ändå spelaren med mobil, iPad eller desktop-app.

Linn har nu slutat med rena streamers och kör numera endast med DSM, så om du vill ha en riktigt bra förförstärkare så är mitt råd att du kikar efter begagnade Akurate DSM eller Klimax DSM. Då behöver du nog knappast heller en extern DAC.
Det fina med en DSM är ju att du kan nyttja dens ljud till alla dina källor. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-08 15:12

goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...


Vad sa du att din streamer kostar, sa du? :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 15:15

Roon må va dyrt men ljudet blir rätt och det finns många billiga lösningar att köra kalaset på. Vad man än väljer så kan man iaf fundera över vad man har lagt på rum och högtalare och sedan fundera över vilken kvalitet systemet förtjänar att matas med.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-08 15:25

Belker skrev:
goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...


Vad sa du att din streamer kostar, sa du? :wink:


Jag tror att du missförstod det jag skrev en smula. :)

Det jag sa och menade med lite mer förtydligande var:
Jag tror Roon är riktigt bra och prisvärt med tanke på att så pass många efter sin testperiod av programmet tycks tycka att det är värt sitt pris och väljer att köpa det eller abonnera på tjänsten.

En likadan beskrivning kan således även göras på att jag tycker att en Akurate DSM är prisvärd med tamke på att jag och många fler valt att köpa dessa för många pengar. :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-08 15:55

Ok!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav CODY » 2019-09-26 15:08

gflar skrev:
gflar skrev:
Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .

AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.


Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.

Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.


Edit: Expressen ska vara i bryggläge.


Liten fråga. Jag har uppdatrerat mina aiports express via aiportverktyget i min mac, och har hämtat ned senaste uppgraderingarna (sept 2019). Detta skedde trådlöst. Sedan dess har jag airplay2 från mobilen (apple XR) och kan skicka till tre airports för lyxigt multi-room. Tjänar jag på att även ansluta den med ethernet-kabel till datorn och avaktivera Wi-fi?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav gflar » 2019-09-26 15:27

För min del blev det väldigt stabilt med kabelanslutning och inaktiverat wifi.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 15:30

Jag har försökt bidra här med mina erfarenheter från dagligt användande av Linns nätverksspelare. Roon har förts fram som ett konkurrenskraftigt alternativ och eftersom både Linn och Roon marknadsför att deras produkter att deras produkter passar ihop blev jag nyfiken och har nu prövat Roon under gratisperioden på två veckor. Här är en sammanfattning av mina intryck.

Första hindret efter att ha laddat ner appen och försökt få igång systemet var att inse Roon också kräver en Roon server/Roon core för att fungera. Roon rekommenderar dessutom starkt att den opererar på en maskin med tillräcklig SSD minneskapacitet för att få deras rika innehåll att fungera klanderfritt. Själv använder jag NAS respektive en HP miniserver direktkopplade till mina Linn nätverksspelare och de har inte tillräckligt eget inbyggt minne för detta. Nu var jag tvungen att ladda ner Roon core till min macbook och ha den påslagen för att få det att funka :evil:. Tyvärr blir detta en showstopper för mig och hur jag har dimensionerat mitt system idag. Just att klara mig utan att behöva ha en dator påslagen är ju hela ambitionen med min lösning.

Nåväl, väl där fungerade resten av igångsättandet smärtfritt. Det finns massor av inställningsmöjligheter i Roon, men med anledning av ovanstående var jag aldrig särskilt angelägen att hitta inställningarna som gjorde att jag fick systemet att fungera som jag ville smärtfritt 24/7. Linn spelarna dyker upp som ett uppspelningsalternativ i Roon som jag var tvungen att välja varje gång jag ville använda Roon. Det vill jag exempelvis naturligtvis ska fungera automatiskt och inte aktivt behöva väljas vid varje lyssning.

Ett annat irritationsmoment var att en funktion som jag tror kallades Roon Radio var påslagen per default. Vilket innebär att Roon själv väljer musik som fortsätter spela efter att min spellista tagit slut. Nu är jag gammalmodig och vill själv bestämma vad jag ska lyssna på punkt. Men förstår att andra kan uppskatta en sån här funktion. Det tog ett tag att hitta hur jag kopplade bort den funktionen :evil:.

Jag testade egentligen aldrig sökfunktionerna utförligt enligt önskningarna i denna tråd, men har mycket svårt att tro att inte alla upptänkliga former av sökönskemål går att uppfylla i Roons flexibla applikation.

Ljudmässigt la jag inte märke till någon uppenbar skillnad mellan Roon och Linn, vilket jag inte heller hade förväntat mig. Gjorde aldrig något allvarligt försök att undersöka det. Roon Tidal lossless lät i alla fall inte kasst som jag alltid irriterar mig på när Spotify kopplas in här hemma.

Roons rika innehåll verkar trevligt och känns verkligen som något jag skulle kunna lära mig att uppskatta. Det jag också verkligen gillade var att Roon sorterar allt jag lyssnat på i Tidal tillsammans med mina egna filer till en enda skivsamling - suveränt! :D :D Det har jag saknat, att ha koll på de skivor jag eventuellt vill lyssna på men som jag inte har köpt nerladdade versioner av.

Det jag inte gillade lika mycket var att Roon verkar välja ut ett av fler alternativ om jag har en skiva på fler format - tex CD och högupplöst format. I och för sig snyggt att ett skivomslag bara finns en gång i samlingen men irriterande när jag inte intuitivt förstod hur jag skulle välja bland alternativen. Ibland har jag ju lyssnat på en skiva först på Tidal, för att sen köpa den på fil. Nu kunde ett sånt scenario dyka upp som en Tidal skiva i min samling :(.

Sista irritationsmomentet jag hann uppleva under min begränsade testperiod var att kontrollappen fungerade olika på PC, ipad och telefon. I och för sig inte svårt att förstå att de behöver vara strukturerade på olika sätt på grund av olika format och användningsmönster, men jag gillar inte när vissa funktioner helt enkelt bara går att hitta på exempelvis ipad eller dator. Till exempel avstängningsknappen för Roon Radio hittade jag aldrig i appen på telefonen, utan först när jag letade runt på ipaden :evil:.

Sammanfattning:
+ Att Roon sorterade mina Tidal lyssningar och egna filer som en enda samling. Det kommer jag verkligen sakna.
+ Det rika innehållet stimulerar
+ Många inställningsmöjligheter som förmodligen gör att man kan få det precis som man önskar sig
- Kräver SSD minneskapacitet
- Olika funktionalitet på olika användarplattformar
- Många inställningsmöjligheter innan man får till det som man vill ha det

SSD kravet är en showstopper för mig tills jag ändrat arkitekturen i mitt system. Jag kan också kontrollera mitt försteg via Linns kontrollpunkter, vilket försvinner med Roon. Det blir Linn även i fortsättningen för mig och så kan jag drömma vidare om att de förbättrar integrationen med Tidal/Qobuz till en gemensam skivsamling, mer sökmöjligheter och rikare innehåll :D.
mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-28 15:47

Tack Mats för den fina genomgången, speciellt vad gäller både positivt och negativt jämfört med just Linn Kazoo och dess funktioner.
Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 16:18

goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Roon hade bra information på sin hemsida om önskvärd HW prestanda. mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Belker » 2019-09-28 16:23

Mats, jag tror du behöver testa lite mer. De flesta irritationsmoment du nämner går att hantera.
Ett av Roons paradnummer är att det är väldigt responsivt, dvs det skalar bra till olika plattformar. Några avvikelser finns: DSP-menyn är begränsad och ”ljudgranen” saknas på iPhone. Convolution filters måste laddas in mha datorgränssnittet.
Förvald Zone/spelare ska alltid hållas kvar, annars är något fel.
Roon Radio kan du slå av en gång för alla. Även på iPhone.
Versionshantering av album kan du helt styra själv. Du kan sätta en version som Prefered. En annan som favorit osv. Du kan byta omslag, välja vilka som ska visas, gömmas helt eller klumpas ihop.

Dator alltid på kan man ju ha åsikter om. En NAS eller nätverksspelare är också datorer. Min macmini utan skärm har jag glömt var den står. Kanske i nån garderob nånstans.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav dewpo » 2019-09-28 17:01

matssvensson skrev:
goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Roon hade bra information på sin hemsida om önskvärd HW prestanda. mvh, mats

Glöm bara inte att ROON´s rekommenderade system klara att hantera stora mediebiblioteket,
Och strömma DSP behandlat innehåll till många zoner.
Man klarar att köra ROON på ett betydligt enklare system än det rekommenderade,
Om en skivsamling inte är den största och tyngsta, Och man skall serva ett begränsat antal musiknoder.
Jag kör själv ROON core på en gammal Celeron utan SSD och det fungerar oftast bra.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav matssvensson » 2019-09-29 00:34

Ni som är mer bevandrade i datorer och nätverk än mig är som sagt mycket bättre källa till information om detta. Är 30 000 låtar på fil mycket? Om inte tycker jag Roon gärna hade kunnat bjuda på den informationen i sina rekommendationer map HW. Det vill säga att deras rekommendation om minneskapacitet på SSD bara gäller för stora system över xxx filer.

Ja, Roon har många inställningsmöjligheter och jag är säker på att jag hittat ett läge jag gillat om jag fortsatt använda det. Kanske någon gång i framtiden när jag säkerställt att jag har hårdvara i lagringssystemet som klarar Roons önskemål. Som det är uppsatt nu funkar Linns system alldeles utmärkt bra för mina behov.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster